сряда, януари 28, 2015

БДЖ в дълъг тунел със слабо осветление



Присъствах на обществено обсъждане на съдбата на БДЖ в дома на Европа (куцата имитативна сграда на завоя на „Раковска“)

В този блог е ставало дума за състоянието на БДЖ. Примерно, когато пътувах до Румъния, точно преди да бъдем приети заедно в ЕС. Направих си едно „европейско“ пътуване, което поне на отиване беше пълен кошмар (и то доста скъп, в сравнение с автобусите). Вижте снимките да се порадвате. В момента положението е ОЩЕ ПО–ЗЛЕ, с изключение на няколко влака, пътуващи до морето (това лято се возих до Варна с такъв – супер беше, като изключим постапокалиптичния вид на кратката отсечка между метростанцията и вагона) и май един до Гърция.

Проблемите на БДЖ се задълбочават. Превозените пътници и товари падат като обеми, качеството пада, инцидентите се увеличават, кражбите на материали и гориво са на твърде високи нива, заплатите са мизерни, условията за превоз са зле (с някои малки изключения).

Дадоха ми листове с една табличка, според която БДЖ извозва годишно 26 милиона пътника, тоест всеки българин пътува средно само 4 пъти годишно с влак! И като добавим, че голяма част от пътниците го използват да пътуват всеки ден за работа (примерно по линията София–Перник), това означава, че свръхскъпата инфраструктура и подвижен състав се използват за социален транспорт на хората под средната класа, които дори често не си купуват билети.  И това при положение, че процентът на субсидията в бюджета на БДЖ е най–големия в целия ЕС! Иначе няма как да си обясним, че доходите на българите се вдигат, а броят пътници намалява.

Пръв се изказа Георги Ганев. Според него, преди всичко трябва да се помисли за конкурентноспособността на БДЖ, т.е. БДЖ да предлага нещо, което е атрактивно за пътниците, но откакто сме в ЕС вече действат европейски правила, тоест, не трябва да се допуска „непозволена държавна помощ“.

Следващият говорител, чието име не запомних,  каза че от 50 влака „Сименс“ 36 са в експлоатация, 6 са отписани (заради катастрофи и други инциденти)  а за 8 нямаше сведения (отвлечени от извънземни?). Депо „Надежда“ било морга за влакове. (а защо не е музей в такъв случай?)

Теодор Дечев припомни ролята на железницата като геополитически инструмент, тоест способността на железницата да моделира държавата и нейните взаимоотношения със съседите, спомена големия потенциал на линията през Подкова, примерно.

Георги Ангелов направи също доста разумно предложение – че влаковете трябва да пътуват там, където са пътниците. И че съотношението субсидия/инвестиция трябва да се обърне. Тоест, в момента 90% от парите отиват за покриване на загубите, а 10% отиват за капиталови разходи. Какво означава това?

Означава, че субсидията никога не покрива напълно загубите, което води до непрекъсната декапитализация на железниците, тоест влаковете, релсите и другата инфраструктура се амортизират и стават все по–опасни (помните ли влака София–Кардам?) и несигурни. Ако тази политика продължи така, в един момент влаковете просто ще спрат, и тоя момент не е много далеч. Затова, парите трябва да се насочат към инвестиции, а там където ще бъдат спрени влакове, може да се помисли временно за друг транспорт.

Моята забележка е (не се изказвах), че все пак широката публика не я интересуват чак толкова проблемите на БДЖ като такива. Широката публика се интересува от собствените си проблеми, тоест от проблемите на пътника. И докато БДЖ не се стегне да предложи нещо смислено на пътниците, нищо хубаво няма да се случи.

Не се каза нищо и за линията до Скопие, която наистина е грижа най–вече на македонското правителство, но вероятно можем да им асистираме нещо по европейските проекти.

Интересно стана най–накрая когато един от говорителите сподели невисокото си мнение за самата работа на БДЖ и опонентите наскачаха, но трябваше да освобождаваме залата, така че друг път ще продължим.

Да се надяваме, че разговорът, който започна, ще продължи и ще се стигне до реални промени.

А  има какво да се желае (цитати напосоки от годините):



1 коментар:

Петя каза...

Всичко се прави умишлено да за фалират БДЖ и да се разпродаде - След това да се нареже и да приключи като Кремиковци

Споделените неща на Комитата

Виж какво споделям , заслужава си повече от това, което пиша. (старите споделени неща)