четвъртък, октомври 16, 2014

Подробности от едно гостуване в Нова телевизия

Онзи ден по това време още не знаех, че вчерашния ден ще ми донесе толкова емоции. Бях поканен да участвам в сутрешния блок на Нова телевизия в ужасяващ за мен ранен час, към 7,30, за да разясним с Антоанета от името на „Протестна мрежа“ какво имаме предвид когато пращаме Десетте точки на политическите партии...

То ясно какво имаме предвид, макар и леко многословно за моя вкус:

  • Искаме повече прозрачност – под формата на отворени договори, отворени данни, прозрачно партийно финансиране, прозрачно законодателство, прозрачни назначения 
  • Прозрачността се подпомага от свободни медии, които няма как да бъдат свободни, ако не си покажат на светло истинските собственици и тогава сигурно ще се наложи ограничаване на концентрацията, тоест – намаляване на медийния монопол и повече плурализъм в гласовете.
  • Лустрацията, тоест спирането на хората, свързани с Държавна сигурност, да участват във властта, също трябва да ликвидира невидимите паралелни механизми на власт, които обсебват държавата.
  • Изборната реформа пък трябва да даде повече власт на гражданите, като облекчи условията за провеждане на референдуми, като въведе електронните методи за гласуване (като по въпросите за гласуване по Интернет лично аз имам своето особено мнение :)) и обособи многомандатен изборен район „чужбина“.
  • Електронното управление и съдебната реформа пък трябва до мининум да сведат произволните решения в администрацията и съда и хората да получат повече справедливост...

И така, в 6:50 таксито ме чакаше на улицата и в момента, в който влязох нещо ме удари като чук по главата. Миризмата. Шофьорът не беше посещавал баня поне около седмица, поради което започнах жадно да гълтам студения въздух от полуотворения прозорец от мойта страна.

Шофьорът затвори прозорците и потеглихме, а аз започнах да броя наум секундите до летището.

По пътя слушаме новини за Украйна и Русия. На шофьора, изглежда, му се говори по темата:

– Вие нали в телевизията ще гостувате?
– Да, но аз съм в сутрешния блок (и го казвам с такъв тон, уж че не съм по политиката)

Той се хваща и продължаваме пътя си мълчаливо.
Стигаме до сградата на Нова Телевизия, аз изскачам отвътре и поемам дълбоко въздух. Кислород! Кислород! Само че първите минути ми се струва, че мириша и аз, мирише и всичко наоколо, дори модерната сграда на телевизията, на клошар. Не, не е възможно, това е игра на въображението.

Шофьорът, вместо да потегли обратно към града, спира таксито с червена лампичка и отива да си говори с охраната. Божке. Дано не е е решил да ме вземе наобратно!

– Ама защо през оная врата влизате – и ми сочи въртящата се врата, където той ще влезе. – елате от тук.
– Не ги харесвам тия, въртящите.

И май наистина е игра на въображението, защото миризмата изчезва, щом се качих в асансьора.

Засичаме се с Аноанета в приемната, а там има интересна компания – 4–5 човека, като в групата се откроява млада жена с черна къса нощна рокля, силен грим и бели ботуши. Обсъждат нещо оживено, подмятат листове, струва ми се че казват и името на Бареков по някое време. Хм.

Не мога да разбера целта на пребиваване на групата в приемната. Дори и заедно с Антоанета не можахме да отгатнем причината, поради която са поканени. А съм виждал какво ли не там.

Например, преди месеци, а може би година, претендентките на мис Мисис Баба 2013, които изведнъж започнаха да вадят официални тоалети от огромни куфари, които докараха със себе си, да се преобличат някъде по стаите и да се появяват в бални тоалети със щраусови пера и високи токове.


Влизаме и няма как човек да не забележи новата синоптичка на Нова Телевизия (не ме бийте ако е отдавна там, най–вече гледам телевизия почти само на компютъра на запис по интернет), която в началото изглежда като че ли ще ни продава коли.

Разговорът с Виктор и Ани можете да намерите тук



Разяснихме какво мислим по въпроса с точките, аз повече мълчах, защото дори буден и след миризлив шок не ми беше много лесно да се досъбудя.

Най–вече си казах най–важното – успяха ли протесите? Успяха. Искахме да предизвикаме падане на правителството и нови избори и правителството падна и имахме нови избори. На въпроса какво след това – отговорът ни е в десетте точки.

Сега е важно политическите партии да не си крият главата в пясъка и да не пресмятат личната си изгода, а да поемат топката, която гражданите им извадиха от калта и им я подадоха, защото положението е твърде сериозно за кукли и парцалки.

За съжаление, не съм виждал масови демонстрации в полза на десет радикални реформи, тъй че потенциалът на десетте точки за масови протести може би не е много голям, но кой знае, ами ако дочакаме? Някой ден?

Освен десетте точки изискваме и три конкретни мерки:

– Парламентарна комисия #Кой, която трябва да разследва медийните, икономическите и политическите връзки, довели до назначаването на Делян Пеевски за шеф на ДАНС;
– Разследване Южен поток;
– Операция „Чисти ръце“, която да започне мащабни проверки за имущественото състояние на лицата по всички етажи на властта и да наблегне на вероятните конфликти на интереси;


Излизаме от студиото и разбираме, че странната компания е всъщност кандидатка 13/13 от ББЦ, Ана Баракова, която е учителка, заедно с антуража си, като на излизане от студиото някой от тях ни мушва в ръцете сноп от листове:
– Прочетете за това как се финансира „България без цензура“!
Ще прочетем, обещаваме!

Излизаме от сградата, а там чака друго такси. С благодарност поглеждам към небето и вдишвам дълбоко редкия въздух около летището. После слизам на „Орлов мост“ и изведнъж забелязвам красотата на мястото. Но защо няма хора? Струва ми се, че вече е минал половин ден.


А то още няма 9 часа сутринта.

Няма коментари:

Споделените неща на Комитата

Виж какво споделям , заслужава си повече от това, което пиша. (старите споделени неща)