сряда, септември 05, 2012

Баце, защо няма спирка „Япония“?


Тези дни не мога да се нарадвам на метрото. Наистина, стига на две спирки от нас, спирка на „Хладилника“ до нас ще има най-малко след три години, а крайна спирка на Околовръстното  (и надявам се, паркинг) ще има най-рано след 7(?) години.

Непрекъснато си измислям начини да го ползвам, може дори на някое гости в „Надежда“ да отида (хем имам покана за гости с екзотична кухня), за да тествам връзката и да разгледам станциите.

Няма съмнение, че метрото ще бъде сред главните хвалби на управляващите за следващите парламентарни избори и е вероятно, че ще замести и много от политическия дебат, който ще се превърне в нещо такова:

Опозиция, граждани: В България се влошава медийната среда.
Управляващи: Южната дъга на околовръстното.
О, г: Има корупция в земеделието, храните, горите...
У: Магистрала „Тракия.“
О, г: В България е намаляла демокрацията.
У: Метро.

Бях много малък, когато баща ми ме разхождаше за ръчичка в подлеза на ЦУМ. Една от стените на подлеза беше закрита с тараби, и аз го попитах:
– Татко, какво ще има тук?
– Тук ще построят метрото, – обясни той.
– А кога ще го построят?
– За 1300-годишнината ще стане. (има предвид 1981г.)

Само че, плановете на народната власт за 1981г. бяха по-различни. Вместо метро беше построен НДК и невероятният паметник пред него (който вече се саморазпада и има нужда от спешно демонтиране и преместване в посока Музея на тоталитарното изкуство). Чисто транспортно, беше много добра идея построяването на подлез за трамваите и свързването на бул. „Скобелев“ с „Васил Левски“ под НДК. Още тогава под НДК стояха входовете към метростанцията, където дълги години се помещаваше базар „София“.

През 1983-1984г. булевард „Черни връх“, в участъка между НДК и хотел „Хемус“ беше тотално преустроен. Под булеварда беше изкопан гигантски тунел, за който казваха че е за метрото, а подлезът пред музея „Земята и хората“ трябваше да е вход към метростанцията.

Част от тунелите за втория лъч са копани тогава, включително и станция „Европейски съюз“

Тогава трамваят се промъкваше по временна линия, пълзяща там, където е тротоарът покрай „Земята и хората“. От прозорците му наблюдавах гигантската дупка и тунела под булеварда и си мислех, че изпуснах 1981-ва, за да се повозя на метрото, но през 1988, когато се очертава да завършвам училище, най-вероятно с метрото ще отида на последния си учебен ден.

Прекръстването на точно тази станция от „св. Наум“ на „Европейски съюз“ е пример за най-долно слагачество и популизъм.

Вече знаете как завършва тази история.

Искам да дам още един пример.

През 1985 г. лицето П. закупува от „Мототехника“ синя „Лада 2105“ след 8-10 годишно чакане. Колата е налице и може да превозва пътници и товари от точка А. до точка Б. но как да оценим това събитие?

– Като грамаден успех на икономиката, обществения строй и управляващата партия, защото до 1939г, коли са можели да си закупуват само богаташите?
– Като грамаден личен успех на П., защото е имал нервите да изчака тези 8-10 години и да събере парите?

Но ако разрешим на мислите си да шават в неразрешена посока, можем да питаме и:
– Дали все пак във върволицата от лични и общодържавни успехи може да забележим и някое проблемче?
– Можем ли да критикуваме цената, сроковете за доставка и техническо-естетическите качества на Лада 2105 или просто трябва да ѝ се радваме, защото я има?

И да стигнем до най-опасния въпрос:
– Възможна ли е някаква алтернативна реалност, където нещата стават по-бързо, по-добре и колата е по-хубава?

Достигаме до фундаменталния въпрос на живота и битието:

– Помага ли лъжата някому?

Кой тип въпроси можеше да ни подготви по-добре за промените след 1989г?

София и България изостават с транспортната си инфраструктура с около 8-10 години от нуждите си.

Благодарение на помощта от Япония и Европейския съюз и в София се появи що-годе смислено метро.

Като изключим обясненията за собственото величие на управляващите, показвайки еврокомисари по телевизията, но без да вникват в думите им (прочети анализа на Иван Бедров какво всъщност каза Барозу) , метрото ни беше подарено от по-развити приятелски и съюзнически страни, за да не изглеждаме като страна от третия свят в клуба на богатите и демократичните.


Защото там, накъдето сме се запътили, има метро по-отдавна.

Баце, защо няма спирка „Япония“?

Допълнително четиво: „София, година 2000“ – Как щеше да изглежда столицата и метрото, ако се беше сбъднал плана от 1979г., публикуван в списание „Космос“.

23 коментара:

Belomore каза...

Оф тъпик въпрос към автора:

Какво точно е значението и посланието на употребеното в този контекст обръщение "Баце"?

а) авторът така си говори по принцип;

б) авторът пише така нарочно, за да е по-близък до речника на читателите си;

в) нарицателно за обръщение към премиерина на държавчето, превърнало се в паразит в опозиционната реч и символ на интелектуалното превъзходство на съответния опозиционен автор над същия премиерин;

г) авторът се обръща към свой близък от дружеството "Метрополитен" ЕАД, отговарящ за именуването на метростанциите.

Иначе със съществото на въпроса съм съгласен и декларирам предпочитанията си към "Св. Наум".

Всъщност може и "Трайчо Костов" - хем по-приемствено, хем и по-съдържателно от смислово-превантивна гледна точка ;)

P.S.
Продължавам с отделителните процеси връз анти-робот проверката!

Комитата каза...

Правилният отговор е
г) авторът се обръща към свой близък от дружеството "Метрополитен" ЕАД, отговарящ за именуването на метростанциите.

Георги Павлов каза...

За Япония отговорът е много лесен: Япония ни даде ЗАЕМ.

А Европа киха стотици милиони за метрото и милиарди за всичко - и това безвъзмездно.


Не спирка на метрото, ами магистрала можем кръстим така (бъдещата към Калотина например). Думата "благодаря" не е срамна дума!

Комитата каза...

Да, но не беше употребена само думата "благодаря", а безобразно слагачество. И освен това понякога заем навреме е по- добре от закъсняла субсидия. Отделно въпросът за параметрите на заема, качеството на изпълнение на отсечките и прочее "подробности"

Георги Павлов каза...

Сър,

Не разбирам защо наименоването на една метростанция да е безобразно слагачество?

На Жолио-Кюри също ли му се сваляме?


А японците не ми ги хвали. Задължиха ни да ползваме японски строители, а те едни..

Ама ти за Жолио-Кюри кажи..

Комитата каза...

Щом ще се изпитваме на такива елементарни неща. Станция „Жолио Кюри“ е кръстена на улица „Жолио Кюри“, както станция „св. Наум“ беше кръстена на бул. „св. Наум“

Георги Павлов каза...

Тогава си ОК да кръстят "Европейски съюз" станцията, която е на бул."Европа"?

Или още по-добре - да прекръстят бул."Черни връх" на "Европейски съюз" и да се кротне работата?


Вижте, не може наименоването на един обект в София да е критерий за безобразно слагачество.

Интелектуално честно е този критерий да се приложи за други обекти и да видим дали смяташ, че във всеки един от тях има безобразно слагачество.
Защо е честно да имаме бул.Евлоги Георгиев (богаташ недолюбван от Ботев, запомнен с това, че е дал пари за СУ), а не е честно да имаме метростанция "ЕС" (богат съюз, недолюбван от.. комитата?, но дал пари за 2/3 от метрото)?

Защо може да имаме на Фр.Жолио-Кюри (най-известен с майката на жена си) булевард, училище и метростанция, а на ЕС - не може.


Може да не си съгласен с начина и мотивите за наименоването (прекръстването) на метростанцията. Но това ще отлети във времето.

След 20 години никой няма да помни тия подробности, а ЕС ще го помним - жива или мъртва това е от големите мечти на България. А членството в ЕС - един от големите и редки шансове в историята ни.

Комитата каза...

Хич няма да влизам в такива спорове да доказвам, пази Боже. Щом не забелязваш, че е безобразно слагачество, няма да се мъча да те убеждавам.

Както един уж нормален подарък за рожден ден може да бъде безобразно слагачество или дори кръщаването на дете с определено име.

Или пък ако започнем да спорим по формални критерии коя музика е пошла чалга, а коя поп с фолклорни мотиви, нямам време за това. Щом не се усещаш, за тебе си е

Така че, да пребъде от векове за векове вечната и нерушима дружба между България и ЕС (ттук се подигравам със слагачеството да премиера, да не си помислите нещо)

Георги Павлов каза...

Позиция "е, па тъй на!"

Комитата каза...

Хахаха, не е, ама не влизам в тоя капан.

Анонимен каза...

А пък ако навремето бяхме развили флот, можеше и да открием ние Америка, та можеше и ние сега да имаме колонии, а не самите ние да сме колония и можеше...

Влез в реалността и оцени последното столетие от съществуването на държавата. Ако смяташ, че нещо е можело да се развие по коренно различен и по-розов начин - просто не правиш адекватна оценка. Ако мислиш, че някой си Бойко или Серго реално "управлява" тази държава, тогава си просто откровен лъжец, който също се бори за някаква местна власт под слънцето.

Стойчо каза...

Айдеее, започна се с еврейския заговор ... ;)

Стойчо каза...

Като се замислиш колко е мижав еврейския флот, ама пак те управляват света ;)

Анонимен каза...

Какво му е на Стойчо?

Анонимен каза...

Ето защо трябва да има спирка "Япония";-)

"Те чувствуваха, че е опасно да се играе с политиката, и отбягваха политическите теми, или поне, командувани от инстинкта за самосъхранение, не ги разискваха гласно. Те бяха все още много неопитни, за да съзрат изгодите, които прегръщането на партийната линия би им предложило. От друга страна, това вероятно беше смятано за израз на конвенционалност, която би опетнила чувството им за независимост. Но безспорно те съзнаваха тайнствената мощ на партията, която витаеше отвъд прага на тяхната зрелост и която можеше да превърне „нищото“ в „нещо“. Те съзнаваха, че тази мощ можеше да предопредели съдбите им без оглед на способности, талант, лични качества. И й противопоставяха една от своите чудновати измислици, наречена, Господ знае защо, „японците“.
„Всичко ще се оправи, когато дойдат японците!“ — подхвърляха те. — „Ами трябва да питаме японците!“, „Пиши на японците!“.
Явно тези „японци“ нямаха нищо общо с жителите на Япония и по съдържание напомняха повече някои от Радичковите верблюди. Една сутрин Коки бе закъснял и на моя въпрос той отговори: „Чаках японците на Халите!“
Другарите му нададоха гръмогласен рев…"

Martin "Mr. Festival" Karnolsky каза...

Всъщност, логиката на кръщаване на метростанции по света е проста. Всяко име се свързва с нещо, което е над метрото. За справка отворете което и да е схематично представяне на метро в света. По този начин хората се ориентират. Но от друга страна съм съгласен, че си е чисто слагачество. Още повече, че по старите лепенки ( можем да ги наречем и стикери ) в метрото си пише станция "Св. Наум". Но защо е сменена в последния момент оставям всеки да си мисли. Браво Комита!

Максим каза...

слагачество, избиване на комплекс за малоценност и пр.п. наречете го както искате, но е неуместна промяната на името на станцията

Анонимен каза...

Хора, промяната на името на станцията е най-малкият проблем - ако само това му беше кусурът на ББ и на управлението, с мед да ги намажем...

Проблемът, който Комитата повдига е сериозен. Оставям настрана "слагачеството", то изглежда проблем, но не е. По-лошото е друго - селско-балканското хитруване в стил "аз ще си правя зад гърба ти каквото си искам, но докато ти си ахмак да ми даваш (и ЗА ДА ми даваш) "сухо", ще ти правя мили очички, а в момента, в който усетя, че вече нямам "далаверка", ще те ритна по кокалчетата (или в слабините), и ще те напсувам, а ако се обидиш, че това не е честно, и ще те набия здраво.

Накъсо: ББ си върти политическите и икономически далавери с Путин (справка - купуването на БТК от Цв.Василев), но все още се пази да не срита ЕС, защото оттам също капе - както финансово, така и символно. И за да го потраят още малко, докато си оплете авторитарната кошница догодина, ще им кръсти една станция на метрото, хвърляйки им така пясък в очите.

По-скоро обаче пясъкът е в очите на малцинството БГ граждани, които все още възприемат ЕС като правилният политически, ценностен и икономически избор. Използвайки това последно временно заслепение, ББ печели време за пълното си възцаряване на власт, туширайки опозиционно поведение от страна на тази все по-оредяваща група.
А после именно те ще са първите, които ще го "отнесат".

Така виждам аз нещата.

Даниел

Анонимен каза...

n

Стойчо каза...

Благодаря, добре съм. Боря се с глобализацията

malcho каза...

Така е. Прилича на долнопробно слагачество. А като се имат предвид претенциите на белградската мафия в Скопие, че Св. Наум, не е български книжовник и просветител, а "македонски", нещата съвсем се размирисаха.

Анонимен каза...

Лъжата, избиването на комплекси и бягството от отговорност (непрекъснато търсене на вината другаде, а не в самите тях) са определящ начин на мислене на жалките ни управляващи! :))

Анонимен каза...

Добре де, а какво е пречело да се направи едно допитване до хората. И да се реши, какво и как да бъде.
И за едното и за другото название, има добри аргументи. Но ако искаме да останем българи, то тогава Св. Наум звучи по-смислено.
От друга страна, станция "ЕС" ще напомня на хората, че я има тая организация.

Споделените неща на Комитата

Виж какво споделям , заслужава си повече от това, което пиша. (старите споделени неща)