сряда, май 23, 2012

Пиши на кирилица и се набутай

С удивление наблюдавам кампанията „Пиши на кирилица“ на БНТ, която се подкрепя и от моите приятели от „Аз чета“.



Аз пиша SMS-и само на кирилица, така че принципно одобрявам идеята български да се пише на кирилица, но смятам, че се чука на грешната врата.

Одобрявам идеята, а цялата философия на кампанията не я одобрявам.

Проблемът е там, че съобщенията са ограничени на дължина. Принципно, до 140 (134) символа, но само на латиница. На кирилица, това са са 64 символа.

Това се дължи на факта, че латиницата се предава директно по канала, а кирилицата трябва да се кодира, така че една кирилска буква „харчи“ по два символа от разрешените.

За съобщения под 70 символа няма значение, но съобщенията между 64 и 140 (134) символа стават два пъти по-скъпи за тези, които ще се впечатлят от умилителната кампания на БНТ и ще проявят родолюбие.

И вместо да се лобира за инициатива, която да изравни цената на символ както за кирилица, така и за латиница (което означава да се бръкне директно в джоба на мобилните оператори и може би заради това националната телевизия се разсейва и гледа някъде в тавана), хората биват съветвани, че всичко това било неизбежно и просто недостатък, който сме си натресли още с инсталирането на продукта на Кирил и Методий и толкова.

Голяма реклама на кирилицата пред младото поколение, няма що. Комплекс за малоценност за цял живот.

Вместо това се вменява вина на обикновените потребители, че не са достатъчно fe6an за празника.

Защото знаем, че най-сладките кампании са тези, в които потребителите сами са си виновни.

Към въпроса може да се подходи и по друг начин – ако SMS технологията е толкова ограничаваща за ползване на кирилица, дали не трябва да минем на друга технология въобще?

SMS e архаична и силно ограничаваща технология (тая година става на 20 години!), която отнема нищожен ресурс на мобилните оператори, но цените на символ са космически (извадете калкулаторите!) и може би трябва да се направи инициатива да се смени технологията на текстовото съобщение по мобилна мрежа въобще в България.

В Япония са решили кардинално проблема – вместо SMS си пишат имейли. Да сменим технологията и ние и да свалим тези чудовищни цени?

Ето, това ми се струва че е кауза, достойна за национална обществена телевизия.



17 коментара:

Анонимен каза...

Te БНТ първо да си накарат собствените журналисти/работещи за техни продукции да пишат на кирилица...
https://twitter.com/Kaschiyski/status/205041293913628674

Комитата каза...

Човекът може би не иска да се набутва за два пъти по-скъп SMS ако така публикува в нета.

Анонимен каза...

Не мисля, че така публикува и не мисля, че проблема е в цената :)
Манталитет + технологии.
Неведнъж стана дума, че кампанията на sashomasho (не е ли гротескно с този юзърнейм? :)), която не е подкрепена от нито една телевизия, е в стотици пъти по-успешна:
https://play.google.com/store/apps/details?id=org.apelikecoder.bulgariankeyboard2
Ама ако БНТ го поканят поне за лице на кампания ще им сваля шапка. Ама надали...

Георги Бончев каза...

Няма проблем, ще пиша на кирилица, ето ми го и първото съобщение:

Ай донт гив а фак!

Анонимен каза...

Аз не виждам какъв е проблема с кампанията. Ами да, трябва да се каже ясно и силно, че в България трябва да се пише на кирилица. Защото буквите ч, ш, щ, ю, я вече почти никой тинейджър, а и не само, не знае къде се намират на клавиатурата, как изглеждат, а и не го интересува, като може да пише с 4етворки и 6естици.
А тезата за набутването с цената на есемеса, защото можело да бъде двойно по късо ми се струва абсолютно несериозна, защото вече почти всички есемеси излизат безплатно, тъй като са включени в абонаментната такса. Плюс това идеята на есемеса е съобщението да е кратко, това не е мейл в който да пишеш колкото искаш, а и есемес според мен се пише на хора, които не искаш да чуеш.

Стефан

Комитата каза...

За мен двата проблема си стоят - първо, че се прави кампания с пари на данъкоплатците.

И второ, кирилицата е в неизгодно положение за ползване. Това че ти влиза в абонаментния план или че sms ът трябва да е къс, не е аргумент по същество, защото кирилицата продължава да е пренебрегната, което е главния проблем.

Маркуча каза...

Просто протоколът е стар. Ако се ограничаваш само до 6lyokavica, би трябвало да можеш да пратиш до 140×8/7=160 7-битови знака или 140×8/16=70 16-битови знака за кирилица и други екзотики. Има някаква нова гяволия shortmail, но не съм чувал да е стигнало дотук.

Комитата каза...

Ето, значи трябва да разкараме тия архаични глупости и да ги заместим с нещо по-смислено като японците.

Pux4o каза...

Да ползват WhatsApp Skype или мейли. Интернет палетите почват от 5 лв

An каза...

Да, току що ми дойде сметката за миналия месец - 36 лв от смс-и??? Вярно, че почнах да пиша на кирилица. Явно и аз ще мина на латиница...

An каза...

Грешка, 26 лв... ама пак...

Комитата каза...

И аз имам необичайно висока сметка тоя месец, смятам да проуча защо.

Мария каза...

Подкрепям!

И аз съм от многословните, които пишат смс-и на кирилица, та... да, хубаво би било една такава инициатива :)

Иначе ползвам и whats up/ viber/ skype/ FB msgs , etc. , но уви не всеки има... Затова и не ги виждам като алтернатива.

Анонимен каза...

Не помня да съм писала СМС от три-четири години. Странно ми е, че все още го използват хората. През GRPS писането през чат, IM, и дори фейсбук е много по-евтино и по-удобно, защото е в реално време.

Асен Генов каза...

А ако "обуете обувките" на средно-статистическия потребител на мобилна телефония, който не ползва смартфон или не знае как да си инсталира FB, Skype, Twitter и пр.? Тогава СМС-ът си остава единствената реална алтернатива и 6lyokavicata e neizbejna.. :)

Анонимен каза...

Аз пък не ползвам телефон :)

Тервел.

FR33M@N каза...

Аз и съм с мойта Nokia C3-01 Touch & Type на "NO SIM" :D Чиста работа ! Буквално. 8-)

А иначе до 160 символа е на латиница SMS-а.

Споделените неща на Комитата

Виж какво споделям , заслужава си повече от това, което пиша. (старите споделени неща)