сряда, март 14, 2012

Консултантски

Отиваш при клиент. Клиентът е важен. Винаги е важен.Винаги е най-важният. Започавате общата си работа.

Кл: „Искам да направиш А, Б, В, и всичко останало - също“
Конс: „Дай да направим А, Г, Ж и Щ, останалото е безсмислено за теб.“
Кл: „Добре – нека е само от А до Я“
Конс: „Ако искаш до Я, няма смисъл и е опасно и вредно да направим М, П, С и Т“
Кл: „Искам го така, както го искам – от А до Я и всичко допълнително!!!“ Удар с юмрук по масата „Аз плащам парите и ще слушаш!“

Конс: „добре, добре... :(“

Започвате реализацията. Правите от А до Я и всичко останало - също. Не е логично, вредно е, но Клиентът изглежда щастлив.

Последна среща за сдаване на работата:
Конс: „Направихме от А до Я и всичко останало, така ли е?“
Кл: „Мда, така е, но защо направихме от А до Я и всичко останало?“
Конс: „Защото точно това поиска!“
Кл: „Но това е тъпо и нелогично. Защо не ме спря?!? Защо направи това, което съм ти казал?!?
Консулантът заработва хонорара само заради отговора на последния въпрос

 Е, клиентът има друга гледна точка:

22 коментара:

Belomore каза...

Ако тази поучителна приказка се развива в Булгаристан, краят ще е следният:
- клиентът не плаща на консултанта;
- консултантът няма черно на бяло на хартия указанията на клиента и не може да докаже как точно се е развило всичко;
- консултантът няма и писмен договор с клиента, щото "няма да се излагаме сега, нали си вярваме", пък и защо да харчи грешни пари за айдукати;
- консултантът пие студена вода;
- клиентът редовно се сеща за тъпотията си, но забравя, че е негова и разправя наляво-надясно за консултанта, че "от тоя нищо не става"...

Велкоме ту Бългейрия, бизнес ис меджик...

Belomore каза...

P.S.

И още нещо - замести консултант с архитект, а клиент допълни с "-мутра" и ще разбереш как се създава съвременната градска среда у нас...

Хесапов да допълни, ако намери за нужно... ;)

Стойчо каза...

Мдааа, Беломоре, колко е важно да се води документация,а... :)

Комитата каза...

Стойче, да не стана заточеник? ;-)

Стойчо каза...

Не :) Аз знам отговора на въпроса :)

Съзерцател каза...

Имах същия проблем- шефове и партньори, които су меняха мнението през 5 минути и всяко решение беше предпоследно...
Добавете и колеги, които гледат как да си скатаят задълженията и да прехвърлят отговорността.
Един ден на понеделнишката оперативка си донесох диктофона, обявих, че ще записвам всичко, а после пратих записа на всички. После шефът каза, че не е нареждал това или онова. Не му казах нищо, просто му пуснах записа. Същото правех и с колегите, когато се опитваха да ме прецакат. Всички ме намразиха още повече, резултат нямаше, напуснах след 2 месеца, но и до ден днешен, когато водя "бизнес" разговор, слагам диктофона на масата и записвам. :)

Съзерцател каза...

П>С>
Бате Коста, време е да направиш и "биснесменът.бг" с рейтинг на бизнесмените и тяхното лицемерие. ;)

Стойчо каза...

Документация, Съзерцател, д-о-к-у-м-е-н-т-а-ц-и-я! :)

Чем больше бумаги, тем чище задница! :)

Маркуча каза...

Ворце, Георги Марков вече е описал такъв случай:

Имах един колега инженер, когото винаги ще помня с дебелата книга, която непрестанно носеше под мишница. Когато нещо му беше наредено, той го записваше старателно в книгата, след което я поднасяше на съответното началство — „Подпиши сега, че ти си ми наредил“, след което отиваше при съответния работник, предаваше му нареждането и отново му поднасяше книгата — „Подпиши сега, че съм ти наредил.“

Не става ясно какво се е случило после, но по-хубаво от Стойчовото обяснение не мога да измисля :)

Анонимен каза...

Такова нещо досега с български клиент не ми се е случвало никога. Казваш им какво ще правиш и те "давай, нали ти си специалиста". Закъсняваш със сроковете, а те "споко, важното е да свършиш както трябва нещата". Накрая с каквото не са доволни - няма караници, а сядаме на масата, обсъждаме и аз оправям за моя сметка.

Но виж, с германци или още по-лошо - с американци - това не е така. Тих ужас е, защото глупакът се смята за знаещ и иска непрекъснато да се вре в процеса на работата. И независимо какво и как направиш - той ще е все недоволен, защото иначе няма да може да демонстрира надмощие. Не се свени да си каже "аз плащам, ти слушаш!" и то по няколко пъти на разговор. Ужасни са, но нали плащат - търпим.

Работя като уеб програмист, отделно от нас има и дизайнери. Работим за голяма фирма, имаме доста поръчки и в България и в чужбина. Желая да остана анонимен. Мисля, че се досещате защо.

Стойчо каза...

Хаха, то било ташак да си програмист? Че къде е предизвикателството? ;) Винаги съм подозирал, че животът на прорамистите, особено анонимните, е скучен :D

ian каза...

Грешката е тук:

Конс: „добре, добре... :(“

Който има мнение и топки, тази реплика я сменя с друга, съответно и пропуска клиента да върви по неговото си течение.

Консултант такова нещо не може/трябва да прави. На консултанта му се плаща, за да му се чуе независимото мнение на специалист. И той сам (трябва да) преценя на определени етапи дали да продължи или да бъде дотам. Всичко останало е "консултант" в кавички, разбирай - изпълнител, наричащ себе си консултант.

Стойчо каза...

Нали разбра защо Комитата помисли, че съм заточеник ;) (и по-важното: къде ;)

Belomore каза...

Анонимни програмисте,
завидях ти за идиличната картина, в тая страна явно е кеф да правиш бизнес!
Единият закъснява със срока, другият го гали с пауново перо. Мед ми капе по маслото...

Пропуснал си да уточниш само една малка подробност - дали чудесният български клиент плаща накрая (или когато и да било) и колко.
Ама то на такъв благ клиент, как да му вземеш пари...
Но на глупака германец или, още по-лошо - американец, не може да не му вземеш, щото от самото начало ти натрапва плащането, егати и меркантилните типове!

А със съветските клиенти пък да знаеш едно време как беше - ехеее, жалко, че такива няма вече...

Шегите настрана - навсякъде има хора и хора, но и пропорциите между видовете също бывают разние.

Щом обаче и един навикнал на всички пост-соц-переход-иконом-прийоми руснак наскоро се оплака, че в България всички лъжат, не ще да е крушка без опашка.

Анонимен каза...

Belodupe - не само плаща, а даже в редица случаи плаща предварително.

Belomore каза...

Ето една полза от целувките с отворени очи - различаваш цветовете на целувания обект. ;)

Ако се научиш да си спазваш и сроковете, цена няма да имаш!

Стойчо каза...

Хм, Беломоре, май твоят приятел анонимният се преквалифицирал в домоу... програмист, де ;)

Стойчо каза...

Но му признавам героизма, щом на тази тема успя да се из...ака, значи е универсален боец, нищо чудно че му навират пари, за да програмира след крайни срокове ;)

Belomore каза...

То, майтап, майтап, ама техният бизнес си е точно такъв и хората точно на това са свикнали - нА ти тия пари, пък когато и каквото свършиш, се файда, ще се разберем, като седнем на масата :)))

А пък ония мръсници, глупавите германци и още по-гадните мириканци, и срокове залагат, и текущ контрол осъществяват, че и за качеството мрънкат!

Що обществени поръчки така се изпълняват...

Ако анонимният верно е програмист, то вече знаем кой прави туристическите портали на държавата! :)

Стойчо каза...

Мдааа, май наистина знаем кой ги е направил туристическите портали ;)

Анонимен каза...

Пяхте друга песен назад в коментарите, сега нова... Май в България всички са лоши, гадни, продажни, корумпирани... А само тук и само от няколко хора лъха миризма на маргаритки.

divanov

Стойчо каза...

диванов, абе да не те е напекла жегат нещо? Честно?

Споделените неща на Комитата

Виж какво споделям , заслужава си повече от това, което пиша. (старите споделени неща)