понеделник, ноември 07, 2011

Когато имах коса, нямах очила и всяка храна беше здравословна :)







Торнадо

В събота с малката ходихме до Военно-историческия музей в София. От много време ѝ бях обещал – още повече че редовно минаваме по Черковна и външната експозиция се вижда и тя вечно ме питаше Тате, какво е това?
Е, показах ѝ ;)

Входът е от към хан Омуртаг и веднага влизате в двора – касата е чак вътре сградата така че новополученото Торнадо на Луфтвафе, както и традиционно българските Майбах и Т-34 можете да видите и без пари ;)

Майбах
Цената на билета е 2лв/възрастен и 1лв/дете и ... е доста ниска цена, експозицията заслужава и по-висока. Всъщност сравнен с други български музеи, този ми направи най-добро за последните години впечатление, като разбира се има още много мегдан за подобрение (за хубав музей съм склонен да плащам до 12-15 евро)

Майбах
Като цяло експозицията е на две части – вътрешна и външна. Вътрешната заема три етажа и преминава през историята от траките до наши дни, като са представени доста униформи, лични оръжия и документи от критични моменти в историята ни. Имаше възстановени картечно гнездо от Първата световна, а в залата за бомбардировките над София си беше страшничко. Като цяло – добра стъпка напред в музейното дело, защото един музей трябва да дава и преживяването освен знанието.

Т-55 - ако не е в музея, значи гони албанци из Македония ;)


Щерка ми търсеше да види знамето на Райна Княгиня или поне самата нея, много я впечатли косата на Левски, както и макетите на корабите. На мен ми харесаха униформите и възстановките на бойните сцени :) Направи ми впечатление размера на униформите – всичките без тези от последните 30-40 години биха ми били безкрайно малки, да не казвам, че средновековните ризници са като детски. Изобщо – расте нацията, не се шегува :D
Друго забавно ми се стори, че от три етажа с история, залата за Варшавския договор и за днешния ни ден в НАТО е една, при това съвсем малка ;)

... а помните ли как се мете гората...

Външната екпозиция също не е зле, въпреки, че определено може да е по-добре – в първия двор (в който можете да влезете и без пари) са поставени звездата на музея – Торнадото, подарено от луфтвафе, както и танковете Майбах и няколко руски Т-34 и Т-55.
Гадната ми германофилска душа отбеляза очебийния факт, че посетителите се снимат повече с немските, отколкото с руските оръжия, при все че всичките (освен Торнадото) са били на въоръжение в българската армия ;)
Задният двор е с повече експонати, за сметка на това пък са в по-лошо състояние – имаше техника на ПВО – радари, станции и ракети; на ВВС – няколко вида МиГ, както и хеликоптери; артилерия и ... един мил на сърцето ми урал, предвождан от виетнамка :)


Урал...

... зад виетнамка ;)
Идете, не е лошо, а и добрите практики трябва да се подкрепят
Още малко снимки:

Това чудо е по-голямо от съседните му изстребители

МиГ-21

ПВО


Един Майбах и един Т-34 кротко си живеят заедно :)
Вагнер даже не си е и мечтал ;)

8 коментара:

Анонимен каза...

Ако си беше спестил един-два неуместни коментара, статията щеше да е перфектна. Сега остава "много добра".

Стойчо каза...

Ако си бях спестил един-два уместни коментара ни един анонимен нямаше да се обади, а сега стана перфектна :)

Анонимен каза...

Еха! Яко!
Другия път, когато съм в Родината, ще го посетя. То аз съм замислил едно прескачане напролет до танковия музей в Мюнстер, та дано всичко е наред и ще има фотопътеписче. Знам му и заглавието вече - Achtung-Panzer! :)

Апропо защо не го пусна в другия сайт това? Може да открием нова рубрика. Преглед на музеите по света. Сигурно ще е от полза, когато хората планират посещение в някой град... особено когато времето е кът. Вярно, че има доста инфо из нета, но друго си е лични, пристрастни мнения.

Някакъв си барабандер.

Стойчо каза...

барабандер, наистина можеше и на другия сайт, но все пак става дума за български, военен, исторически музей, което си е чиста проба за политически сайт :) (пък и на другия сайт нямаше да получа първия коментар тук ;)

Подаръци каза...

Да си жив и здрав за прекрасната статия и за чудесните снимки!5 години вече живея в София а нито веднъж не съм ходил в музея.Понякога вечер,преди малкият да заспи му разказвам за великите пълководци Цезар,Ханибал,Александър и Наполеон.Слуша ме с огромен интерес и само ме разпитва за битки и командири.Сега ти ми даде чудесна идея,къде да го заведа през почивните дни.Друго си е отблизо да видиш танк,оръдие или самолет.Представям си как ще подскача от радост около бойните машини.Благодаря ти още веднъж за всичко което си споделил на тази страница!

Стойчо каза...

аа, мерсаж!

Иво Ников каза...

Като гледам снимките, май са пооправили малко нещата. Когато ходих с малкото хлапе през пролетта голяма част от техниката в предния двор беше в кошмарно състояние - като че музеят е бил подложен на минометен обстрел. Ето и малко картинки като доказателство:http://photonik.blog.bg/drugi/2011/04/19/nostalgiiata-prodava.732192
Впрочем освен Panzer IV (познат като Майбах) сме имали и 15 подарени ни от руснаците трофейни Пантери, които в един момент изчезват яко дим и до сега няма следа от тях - ни в музей, ни в ДОТ-ове.

Стойчо каза...

Доволно прилично е – може би са се засрамили от новото Торнадо и са взле мерки поне неговите съседи по двор да са подредени и боядисани

Споделените неща на Комитата

Виж какво споделям , заслужава си повече от това, което пиша. (старите споделени неща)