четвъртък, юни 30, 2011

Една шеста музей, цяло откриване.

Посетих открития с много помпозност наскоро музей на съвременното изкуство в София. (предистория)

До 1993-та година имах много ниско мнение за съвременното изкуство. Смятах творците за шарлатани, вероятно за това допринасяха и редовните дописки за такива „творци“ в дайджестите на БТА - „Паралели“ и „ЛИК“. Естествено, тези дописки имаха точно такава цел и бяха доста далеч от обективността.

Другият вариант модерно изкуство, на което бях подложен, беше спонсорираното/подкрепяното от Людмила Живкова и нейния артистично-философски клан. Част от него все още можете да видите по стените в НДК, например. То пък ми изглеждаше ретроградно, твърде грубо, излишно абстрактно, наивно и на моменти дори мошеническо. Да не забравяме, че беше напоено и с някакъв провинциален мистицизъм.

Преосмислих цялостно възгледа си, когато посетих музея за модерно изкуство в Манхатън през 1993-та  - МoМА. Имаше страхотни неща, особено от дизайна. Американците са практични хора, към музея функционираше магазин, от който можеха да се купят реплики на голям брой от експонатите. На доста прилични цени, при това.

Но да се върнем в София, почти двайсет години по-късно, в 21-ви век.

Обектът се намира между „Земята и хората“ и „Хилтън“. Сградата е прясно ремонтирана.



Стъклената стена и стъклената стълба подсказват, че туй нящо е много „модерно“.

По стълбата веднъж се е разходил Бойко на откриването, от тогава е затворена с много арт дъски.

Около сградата са поразхвърляни малко скулптури. Тази май преди беше в двора на СХГ?

И тази май беше от там. А дали не беше и зад Двореца до началото на 90-те?


Вътре е малко по-добре. Вазарели си е на ниво.

Но всъщност постоянна експозиция има само в две малки стаички.


В основната (единствено работеща) зала има изложба на скандинавско и северноевропейско изкуство.

Напомня на автомагистрала „Люлин“ – уж цял музей, а с големината на средна софийска галерия.


Някои от нещата са супер, но пак ми е рехаво.

Пътят нагоре е блокиран.

Телевизионен екип снимаше. Чух въпроса –

„За този музей казват или че е на съвременното или на модерното изкуство. Какъв е всъщност?“

И на мен ми е интересно.

Противно на очакванията и на слуховете, не видях нито една статуя или произведение на Вежди Рашидов.

 Повечето пари идват от Норвегия. Помагат фалиралата Исландия и гигантският Лихтенщайн.


На влизане служителките на входа бяха много любезни с мен, взеха ми трите лева, показаха ми залата и казаха, че мога да снимам колкото си искам (а така!).

На излизане размених пак няколко думи –

„Постоянна експозиция ще има ли?“
„Да, ще има. Към музея ще се строи ново тяло - стъклена сграда, която ще бъде свързана с тази с топла връзка. Там ще бъдат временните изложби. Тук остава постоянната експозиция.“
„А горните етажи на тая сграда?“
„Ако получим пари от Брюксел, наесен ще ги започнем.“

Това означава, по груби сметки, че в момента работи един етаж от общо три на едната сграда на музея. Към една шеста от всичко.

Една шеста музей, но цяло откриване.



Надгробни камъни показват кой е умрял тук.

Престъпление да се открива музей на съвременното изкуство с толкова много лош вкус в и около него. За пореден път се убеждавам, че аборигенството не е функция на отделния член на обществото, а признак на цялостното ниво на развитие.

Уж е проста работа, но се изисква свобода, дързост и полет на мисълта, проявени и от администрацията. Нямаме таквиз работи.

Сравнете сайтовете на MoMA  и САМСИ просто така, като дизайн, не ви карам да четете текстовете, макар че колко много казват „новините“ в „нашия“ сайт.

Аз съм сигурен, че много талантливи дизайнери биха направили оформлението и информационните панели за много по-малко пари и с много по-малки благодарствени надписи на суетата. За сайта гарантирам, че може по-евтино, макар че не знам цената.

Прави са младежите от фейсбук групата: Най-абсурдният Музей за съвременното изкуство "Софийски арсенал"

PS. Дори и след като преспах по темата, впечатлението продължава да е доста тягостно. Пълна шашма - събрали скулптури тук там от парковете, може би и от приятели, наредили няколко картини неясно с каква идея (може би просто петте крайни от мазето). Същият музей със същите експонати можеше да бъде открит през 1981-ва от Людмила Живкова и едва ли някой щеше да забележи разликата.

17 коментара:

Стойчо каза...

И анонимният дрисльо още не почнал да дава акъл? Другарю, обяд наближава, а ти още не си ... писал!

Маркуча каза...

Преди три-четири дни около първия надпис имаше оставени китки цветя и съвсем го докарваше на надгробен паметник :) Жалко, че не се сетих да го снимам.

Belomore каза...

Скиорката "на шус", прегазваща паднал пред нея друг скиор, явно е неква друга, онази пред СХГ беше класическа спускачка, без тела отприж.
Требе още да си е там сигур.

За светлин-русевия ембрион нямам становище, но май верно мяза да е същият откъдето-там-беше.

Инак е ясно, че за съвестен манаджия като теб е по-добре сградата да си беше неремонтирана, грозна и празна, отколкото да има аборигенски музей (който някой добър куратор някой ден може и да изкурира по-добре), при това открит помпозно (което вече бях забравил) от клоуни (тук не се спори ни на йота).

Въпрос на гледна точка и полупразна чаша.

Оф тъпик:

Забелязвам определена фиксация в образа на Людмила Живкова - сещаш се и за "онзи случай" на юг ;)
Това нещо лично към нея ли е или генерална постановка към жени с тюрбани? :)))

Belomore каза...

P.S.
А дали музеят е на съвременното или на модерното изкуство - пише си го на табелата.

Комитата каза...

Напълно съм изключил за „онзи случай“ на юг, припомни ми. Иначе имам интерес към Людмила Живкова, смятам че ролята и за бг културата и особено за разбиранията за „съвременно изкуство“ в България е решаваща.

Абе не знам пълна ли е или празна чашата ама очаквах повече от нещо, откривано от премиер, четирима министри, посланици и други официални лица... Много повече.

Анонимен каза...

Енергийният корифей Стойчо се заяжда. Този музей напомня музея Помпиду в Париж. Людмила Живкова като меценат беше готова да продаде България за да нахрани художниците. Сега меценати са пожарникари и полицаи, много силно напомнящи нацистка Германия. (Хитлер е бил главен художник на Германия).

Анонимен каза...

Комита, има и на Вежди Рашидов. Дар от него самия на музея. Намира се вдясно от главния вход като го гледаш фронтално. Не можеш да я объркаш с никоя друга!!! Има си характерният негов стил идващ от бъдещето, където само хора с висок интелект и тънки познания в скулптурното изкуство могат да вникнат под първичното, това, което е достъпно за окоти силно внушаващо ни от автора.
Мартин Кърнолски

Комитата каза...

Мартине, отвън ли е? Отвън и отпред?

Belomore каза...

Виж, Костас, тук ти е май на теб част от проблема - чуваш ти как премиерин, министерин и амбасадори открили музей на ненамквоси.
И очакваш повече, много повече, Манхатън най-малкото.
Запътваш се с горещо сърце и хладно перо и после си мегаразочарован и не виждаш нищо друго освен най-тъмните краски.
"Престъпление" даже било...

Мен пък, още когато чух за откриването, ме напуши смях, щото одма си представих що за музей ще да е, а и антрефилето ти потвърждава очакванията ми. Още тогава обаче си казах - к'вото и да е, поне е оправена сградата и ще си я има.
От калпав музей става и по-добър, от нищото обаче и автокъща може да се пръкне.

Един хубав ден, когато властта като зряла круша падне сама в правилно-либерални ръце и с нулева помпозност започнат да се вършат само перфектни неща, правилният премиерин ще тури правилния министер на културата, той на свой ред - правилния шеф на музея, даже може да го направят филиал на Водната кула в Лозенец и тогава вече ще настане такъв (културен) живот, че и духът на Людмила вече си вика "дано, дано, данооо..." :)))

Стойчо каза...

Хехе, накъде без анонимния? :D

Стойчо каза...

Беломоре, Костас просто им дава шанс да го изненадат приятно. Или с други думи подхожда позитивно. То е ясно, че ще осерат пейзажа, ама нали все пак може някой ден и да не го направят? (ето, аз и от анонимния очаквам някой ден разумна приказка и затова не го трием – да им дадем шанс и на него и на Баце. Ето, Баце поне говори български :)

mapto каза...

На мен пък дъските на X на стълбите ми се струват като концептуално изкуство, показващо състоянието на България:

На добре реставрирана сграда от епохата преди тоталитаризма са залепени аквариумни стълби (символ на модерното, както се чува ехото му в най-дълбоката европейска провинция), но лидерите на днешна България казват "Можете да гледате новото, даже отблизо, но не е за вас". Двете дъски символизират представителите на българската държава - Гоце (отляво/социален президено-надясно/стожер на пост-съветските капитали) и Боце (отдясно/ЕНП в плът и кръв-наляво/храни кучетата си с магистрали). Но двамата никога няма да допуснат българите в съвремието, пък било то и провинциалната му интерпретация.

нл каза...

Сградата беше много хубава и с един обикновен ремонт можеше да се ползва за много неща. Некадърникът, която е сложил тази безсмислена стъклария отпред, очевидно е бил представител на таз строго специфична за България архитектурна школа, според която като е лъскавко и има инокс и стъкло, значи непременно трябва да е модерно.
Иначе цялото съоръжение е минало и заминало покрай съвременното изкуство. Съвременното изкуство отдавна се е отдалечило ужасно от онези форми, които могат да бъдат затворени във витрина и чинно наредени по стените. Цялото впечатление е като регионален етнографски музей. Най-тъжното е, че докато ние повтаряме "По-добре това, отколкото нищо", други от региона правят ей такива неща: http://www.archdaily.com/94004/museum-of-contemporary-art-studio-za-arhitekturu-d-o-o/ http://www.archdaily.com/101469/museum-of-contemporary-art-in-krakow-claudio-nardi-architetto/ http://www.archdaily.com/81365/latvian-national-museum-of-art-nrja/ (последното е по-скоро слабо, но се брои идеята) На хърватската премиерка ли бат Бойко беше разправял колко сме по-добре от тях? Тая жена колко ребра е пукнала, докато се е опитвала да не се разхили?

Хесапов каза...

По-добре малко нещо, от колкото голямо нищо. Бело море, поддържам те в съоръженията ти.
...Мисля, че е по-добре да се радваш на това което имаш, не да страдаш по това, което нямаш...иначе двете кръстосани дъски на задната сълба са много концептуални :)

dourmana каза...

Комита скулптурата на Вежди е втората отдясно на входа, на втория ред ...
Всички български скулптори от неговото поколение са имитатори на следвоенни стилове, идващи основно от Италия.
Такива са били времената - това е минавало през цензурата и така са се формирали.
Аз като влязох в академията си направих нещо като тест - беше година на Брус Науман и всички правеха изложби с негови неща (от които половината са скулптури) и аз разпитвах преподавателите си за него. За моя изненада само Величко Минеков, кой е Брус Науман и какво прави но пък той единствен не е представен в паркомузея на Вежди :)))

dourmana каза...

Като се замисля Величко Минеков е от малкото читави скулптори в следвоенна България - чисто абстрактните му неща повлични от Хенри Мур (бил му е дори асистент) не ми харесват, но компромисът между абстракционизъм и соц реализъм, който е постигнал е направо уникален :)))

Матура каза...

Както каза Симеон Дянков на откриването: ето 50 години в България не е откриван музей - ние го открихме. Много ми с еиска това момче скоро да открие Америка и да си хване пътя затам, че много би му отивало на интелектуалното ниво.

Споделените неща на Комитата

Виж какво споделям , заслужава си повече от това, което пиша. (старите споделени неща)