вторник, април 12, 2011

Един клиент по-малко за Глобул. Една спасена черна птичка.

Глобул не заслужава такъв клиент като мен. Истина е.

Моята разсеяност, небрежност и несъпричастност към участието ми в бизнес модела на Глобул ме изхвърлиха по естествен път от организма им.

По същия начин, както по естествен път се изхвърля обект, попаднал по неестествен път в човешкия храносмилателен тракт, като монета или дори като зъбна коронка.

В бъдеще бих предложил, преди човек да стане клиент на Глобул, да попълва малък въпросник, за да се провери дали ценностите и разбиранията му отговарят на фирмената култура на Глобул и дали съвпадат с фирмената им философия. Ако не съвпадат — моля, отместете се, зад вас на опашката чакат десетки хора, които искат, жадуват да станат клиенти на Глобул.

Застрахователят, при който си правех гражданската отговорност през богатите 2007-ма и 2008-ма, ми връчваше всеки път по една предплатена карта на Глобул с 5 мин. разговори. Добра стратегия, защото понякога имам нужда от алтернативен канал за комуникация, например ако съм забравил да си платя сметката в Мтел.

Но мина се време, дойде кризата и потокът на предплатени карти спря. ГЕРБ спечели изборите и Бойко и Цецо родиха гениална идея. За справедливост и борба с престъпността. Ако обобщим, всичките им идеи са хем гениални, хем свързани със справедливостта и борбата с престъпността.

Една от тези идеи беше задължителното регистриране на предплатените карти. Идеята е, че всеки държател на предплатена карта е потенциален престъпник, който е естествено предразположен към извършване на престъпления от технологичен или нетехнологичен характер и за подготовка и извършване на престъпления използва само законно регистрираната си SIM карта, както и законно регистрирания си личен автомобил. Затова, моля, до 1-ви януари 2010 всеки трябваше да отиде с личните си документи в офис на Глобул и да удостовери притежаваната от него предплатена карта.

И тук получих първия си жълт картон. Закъснях с около седмица и се оказа, че не мога да регистрирам вече притежаваните две карти на мое име. Подведен от псевдо-интелектуалното ми изразяване и лъжекултурното ми излъчване, служителят на Глобул в офиса на Витошка, прояви нездраво съчувствие към класово чуждия потребител, т.е. към мен, и ми помогна да регистрирам едната от картите си.

Дълбоко благодарен и неосъзнаващ фундаменталната си непригодност да бъда клиент на Глобул, злостно предплатих 50 лева в картата си с далечната мисъл да се сдобия с втори мобилен телефон в бъдеще, който да бъде по-тежка артилерия за по-сериозни мобилно-комуникационни нужди извън дома, а и да си гарантирам, че няма да загубя номера.

Когато преди 5 месеца имах щастието да тествам едно електронно комуникационно устройство, в него неразумно поставих предплатената си карта и установих, че работи безпроблемно.

Наскоро получих ново устройство за тестове — Sony Xperia (скоро и за него), но всичките ми опити да го подкарам с картата на Глобул завършиха с пълен провал. Не ще и не ще да захапе. Бях готов да приема всички причини за провала, дори и собствената си некомпетентност или хардуерен проблем, като не прозрях единствено правилната причина — вече не бях достоен да се наричам клиент на Глобул.

Отивам днес в офиса на Глобул в мола на Хемус (Sofia City Centre), за да проуча работата.

Офисът е голям, зелен, приветлив, с дизайнерско изпълнение на интериора.

Работи една каса, срещу нея, на едно бюро, точно до витрината, съсредоточена млада мениджърка трака важни документи по клавиатурата.

Зад тях е „светая светих“ – олтарът на корпоративния отдел, отделен с полупрозрачно стъкло от общото помещение, където свещенодействат с фирми.

На високи столчета до входа, млад мениджър продажби в приятелски разговор обсъжда детайли по договорите на млада двойка. На масичката има брендирана кутия. Купуват хората, не се шегуват.

Разговорът им се проточва. Очевидно не съм за касата, очевидно разговорът на младият мениджър с клиентите е важен, въпреки че е приятелски, и очевидно строгата мениджърка с очилцата има по-важна работа от това да обръща внимание на случайно заблудили се „клиенти“.

След няколко минути, все пак, вдига поглед от монитора и го вторачва през рентгеновите си очилца в мен. Сигурен съм, че с тези очила всеки мой недостатък се проектира пулсиращ на екрана на монитора пред нея.

„Вие за сметка ли сте?“
„Не.“
„А за какво?“
„Ами вижте, имам ваша карта. Имам нов телефон, но не мога да подкарам картата. Не ще и не ще.“
„Дайте номера.“

Давам го.

„Картата е деактивирана.“
„Какво значи това - деактивирана? Вътре имаше 50 лева!“
„Не сте си прочел договора. Вътре пише, че ако в продължение на една година не заредите картата си с поне 10 лева, картата ви се деактивира.“
„Ама аз нали имам 50 лева в нея, нали я регистрирах на мое име?!“
„Не сте си прочел договора.“
„Това означава ли, че съм загубил номера?“
„Да.“
„А парите?“
„И тях.“
„И нищо не мога да направя.“
„Не.“

Усещам как се чувстват черните птички от Angry Birds малко преди да избухнат и да загинат симпатичните зелени прасенца. Става ми жал за мебелите, стъклените витрини и корпоративния отдел  на Гробул, а и за мола като цяло.

„Значи просто няма повече да бъда ваш клиент.“

Излизам, без да се обръщам.

Искам да ви обърна специално внимание върху мениджърката на ниската маса до витрината. Тя знае кое в тази корпорация е ценно и кое не. Познава документите, мисията и начина на работа. Компромисът и обясненията с мекотели клиенти не са в нейния характер. И така трябва!

Време е да ѝ се даде зелена светлина към висшия мениджмънт на фирмата. В такива тежки години имаме нужда точно от такива кадри — с хладен ум и чисти ръце.

Чистосърдечно признавам, че съм недостоен за клиент и че изпитах мимолетно остро съжаление за съдбата на моите лични данни, пари и телефонен номер. Миг след това се укорих, защото знаех, че са вече в добри ръце. Искрено се разкайвам, че загубих работното време на този ефикасен, и приключил с всякакви лигавщини като думите „съжаляваме“ и „можем да ви предложим“, корпоративен механизъм.

Съветвам всичките си читатели да помислят — достойни ли са да бъдат клиенти на Глобул. Не е морално да се присламчват към един лидер в индустрията, ако нямат качествата за това.

PS. Цецо и Бойко имат идея да ограничат броя на предплатените карти на човек до една от оператор, защото се оказва, че в момента имало хиляди карти, регистрирани на отделни лица, които идея си нямат какво се прави с техните лични данни.

И тази идея е гениална, както и предишната.

42 коментара:

svetlina каза...

Радвай се, че не си влязъл в офис на Германос :)

лайфхакер каза...

@Komitata: Тогава внимавайте и с мтел (благодарение на Asenna5): http://www.lifehacker.bg/mtel-hakove-vzpolzvayte-se-dokato-mtel-zapushvat/

@Komitata: Удобно ли е да цитирам целия пост в лайфхакер.бг?

Dori каза...

Всъщност Мтел правят същото с предплатените карти, които не са зареждани в продължение на година, само изпращат предупредителен SMS. За съжаление всички номера за прецакване на клиентите са еднакво възприети и от трите мобилни оператора.

вили каза...

същото би се случило и в Мтел. Но при добра воля от служителят ще ти активира номера. От личен опит знам. Но определено май и трите оператора имат подобни хватки за работа с милите си клиенти

Анонимен каза...

хаха, ами четете си договора бе, гражданино Комита, много си бил богат, че да можеш да си позволиш да не се интересуваш от условията, или да вярваш, че някой друг ще го ебе повече за твоето благо от теб самия... (то май на туй не му се викаше богат, ами глупав?!?)

Анонимен каза...

Съвет на препатил - пиши до Комисията за закрила на потребителите. Пусни го във "Фейсбук".

Стойчев каза...

Непознаването на даден Договор не ни оправдава и не ни дава право да намесваме някакви морални допускания. Същото важи и с непознаването на Закона.

Алекс каза...

Те живеят от нас. За да продължават е нужно да ни съдействат и помагат по всякакъв начин за да продължаваме да ги подържаме, иначе ние ще останем, а тях няма да ги има.

Спас Колев каза...

@Стойчев: Но член 39 от Конституцията ни оправдава да разпространим мнението си за даден договор. Същото важи и за законите.

chernobyl каза...

Кофти начин да изгубиш 50лв, но това не е патент на Глобул. Досега не съм срещал оператор в Европа, който да не прилага подобни условия за предплатените карти.

Иначе недоволни - много: http://j.mp/f0V6jU

Стойчо каза...

Статията си струва 50-те лева :)

курс професионална компетентност каза...

Страхотна статия, Браво! :)

svetlina каза...

Добре де, аз ако съм данъчен и видя в годишния одит на Глобул, че имат дори и 2лв приходи от баланс по закрити предплатени карти, ще ги глобя ама много сериозно.
И ние имаме такива работи, и ние закриваме акаунти, в които хората са вкарали някакви пари, но спазваме някой и друг закон и съответно първо търсим връзка с клиента и го питаме какво иска да прави с тия пари, после му ги връщаме, после вече можем да си закриваме каквото си искаме.
Комитата сам си е виновен, че са закрили номера, но в същото време има пълното право да си търси вложените средства, че и наказание.

Sash каза...

Аз искам да попитам има ли някой мобилен оператор, който е читав и не е крадец и наглец.
Също така искам да попитам някой представя ли си света без мобилни връзки. Днес.
Ако и на двата въпроса отговорът е "НЕ", то тогава третият ми въпрос е има ли някакво разрешение на проблема.

Комитата каза...

Решение има. Добър Wifi сигнал по цялата територия на страната на достъпна цена или безплатен на определени места, където се опитват да привлекат публика.

Анонимен каза...

Грешката в случая си е изцяло твоя и явно никога не си използвал преди предплатена карта, защото от самото начало при всички мобилни оператори използването на предплатена карта е обвързано със зареждане на определена сума поне веднъж за 365 дни... Това е начинът операторите да насърчават хората да си ползват картите и да правят някакъв разход по тях, но и имат някакво право, защото, ако не проведеш и един разговор тогава за какво ти е този номер. В други държави и при така „добрите“ западни оператори тези срокове за зареждане са дори по-малки. Не съм сигурен, но при Водафон мисля, че са 6 месеца. А в твоя случай, до колкото разбирам даже не си я използвал тази карта и е събирала прах, така че този вой ми се струва малко странен (и до някаква степен целенасочен).
Що се отнася до частта с личните данни съм съгласен. Но при договорите също се събират такива и пак не е напълно ясно какво може да се случи с тях...

Комитата каза...

Отново анонимни умници да ми наливат акъл в главата. Ей, как не свършихте, бе. И как веднъж не се подписахте под щедро споделяните си съвети.

Обяснявам за тъпчовци – щом ми поискаха личните данни, реших че имам истински „договор“, т.е. условието за прекратяването му е свършване на сумата, а не изтичане на някакъв срок. И затова си заредих такава сума, която да не свърши без да усетя.

Освен това водих разговори от тоя номер - през ноември. И си пазех картата, защото номерът ми харесваше, и смятах да си купя втори телефон, по-хубав и по-голям, който да използвам главно за пътувания из страната, с джипиес, и когото да мога да ползвам интензивно за кратки периоди от време, без цената да е фактор номер едно.

Цялата кампания беше представена като „край на предплатените карти“, така че смятах, че наистина с цялата философия на предплатените карти е приключено, включително със срока на изтичане (нали лично съм се появил при тях с личната си карта)

А предплатена карта съм ползвал преди повечето хора тук да са ВИЖДАЛИ GSM - в чужбина през 97-ма и 98-ма година.

Sash каза...

Това решение, дето си го предложил е много добро, ама има ли тук някой, който да го изпълни.
Аз ще ти предложа една публикация, дето може и да си я чел, но аз откакто я видях я запаметих и си я ползвам като буквар:
http://gogothebee.wordpress.com/2011/02/07/%D0%BC%D0%BE%D0%B1%D0%B8%D0%BB%D1%82%D0%B5%D0%BB-%D1%81%D0%BA%D1%80%D0%B8%D1%82%D0%B8-%D1%82%D0%B0%D1%80%D0%B8%D1%84%D0%BD%D0%B8-%D0%BF%D0%BB%D0%B0%D0%BD%D0%BE%D0%B2%D0%B5/
Тя не се отнася за цитирания от теб оператор, но както във вица "... и на вас да ви..." важи и тук.

Sash каза...

Е, к'во стана, няма линк... Много съм на вие с технологиите, май.
Нищо де, ползвай copy-paste :)

Samoznai Maitaper каза...

Ами човече виновен си си само ти. В онази малка сладка книжка към предплатената ти карта ги пише тия неща.
Иначе ако видиш как някой не спазва някои правила, които ти спазваш дори да не ти е приятно, ще ревеп до Бога, но сега, когато дори не си си направил труда да прочетеш правилата, камо ли да ги спазваш - кво ривеш?

Комитата каза...

Че аз рева ли? Дълбоко се разкайвам, ако си забелязал.

Щом съм се „минал“ да се съглася с такъв договор, аз съм си виновен, съгласен съм. Не съм достоен, нали това обяснявам в целия текст.

Ако трябва да съм по-конкретен, имам забележки към отношението. Не знам познавате ли отношението на големите фирми по света към клиентите, може да са всякакви, но никога няма да пуснат клиент просто да си тръгне, при това вбесен. Освен разни монополисти, но там приказката е като българската.

Всеки, който се е занимавал с бизнес, знае, че договорът е важен, но не е най-важното, в основата си всяко бизнес отношение се крепи на лично отношение, а договорът само го формализира, в случай че едната от страните не е коректна.

В случая смятам, че договорът формализира едни не много честни отношения, от които аз съм губещ.

И да потретя, да виновен съм, не съм достоен за клиент на Глобул с дребнавото си отношение, затова и съм написал текста отгоре.

Не съм достоен да присъствам в това твърде висше общество.

Samoznai Maitaper каза...

Така де, само не разбрах, кое не е честното?
За тия 50 лева ти е, то е ясно, не за някакво отношение.

Краси каза...

Странно. Един бивш колега има едно подобно изживяване, в което му отсвириха картата. След любезно писмо, в което признава, че е изпуснал срока, след не много уговорки и три посещения на офиса, той получи обратно стария си номер. Е, на нова SIM карта и без останалите осем лева. Лично при мен, винаги съм случвал на читави хора. Дори веднъж ми приспаднаха двадесет лева от сметката, които така или иначе не бях изхарчил.

Жалко, че не си случил и си загубил мобилен номер и толкова много предплатени пари :[

Комитата каза...

Краси, това е интересно. Къде е пратил писмото?

Краси каза...

На отдела за обслужване на клиенти. Отзивчива са, впрочем. Наскоро им писах въпрос за уловките в "неограничен" интернет услугите. В неделя им писах, в понеделник в 07:30 върнаха отговор.

Комитата каза...

Ще им дам още един шанс.

Анонимен каза...

Кой ти е виновен, че не четеш бе гълъбе... Или е по-лесно да виеш като прескрипан. Е и служителката не е била особено вежлива но това не променя факта, че сам си се прецакал...

Стойчо каза...

Анонимен, вече съм написал нова тема за Белене, пий хапчетата и чакам коментарите за Костов

Комитата каза...

Много обичам да пращам анонимни задници по дяволите

Анонимен каза...

Тази работа с предплатените карти е много удобна и за живеещите в чужбина. Аз съм от тях - имам карта на Мтел, която ползва всеки от семейството, когато пътува до България. И аз следя много стриктно кога ще ми изтече едногодишния срок, и по това си определям кога ще пътувам, за да не си изгубя номера. Защото ми е важно хората, с които говоря да имат един номер, а не да го актуализират всяка година. Тъпо, но така е, защото явно не е важно на мене да ми е удобно.
В чуждата държава, в която живея не е така - имам карта "за гости", която си седи празна, докато не се наложи да се зареди. И си е моя, само защото съм си я купила, а не по документи. Не че тука няма престъпност...

Библиотекаря каза...

Само не разбрах какъв е проблемът в случая, първо сте закъснял да се регистрирате, ами къде спахте 3 месеца, че и повече, докато течеше срокът за регистрация? После пък една година не сте си презаредил ваучер, което при всички оператори означава, че картата се деактивира, дори при проверка на сумата по сметката Ви казват, докога е активна картата. Проблемът си е само във Вас и в никой друг, така че сърдете се на себе си. А като сте толкова против регистрацията на карти ми кажете една страна в ЕС, където може анонимно да използвате SIM карта, аз не се сещам за такава. Относно анонимността не виждам Вие да сте излязъл от анонимност, че да искате това от другите.

Комитата каза...

Библиотекаря, пиете ли си редовно хапчетата?! Какво значи, не съм бил излязъл от анонимност?

Библиотекаря каза...

Ами използвате ник, за да се представите, пише само че сте от София и какви интереси имате и има една снимка, не знам каква информация за потребителя дава това.

Комитата каза...

Библиотекаря, мързи ви да четете. Може да откриете много неща, включително професионалната ми и лична биография, e-mail-a, имената ми, къде живея в София и какво ли още не.

Valeri каза...

Много писане за нищо :)
Аз лая от много време против според мен картелното споразумение и на трите мобилни оператора, които тогава вероятно седнаха на масата и си казаха "защо да се бием един друг и да си намаляваме печалбите, дайте да им свалим по 2, 3 стотинки, за да им замажем очите и да продължим, да си печелим яко. Но, смятам че не тук си прав. Ако претендираш, че те трябваше да направят компромис, въпреки условията на договора, за да те задържат като клиент, тогава за какво са тия договори, ако няма да се спазват, или това се приема за нормално за БГ ?!? Същото е в Норвегия .. за други държави не мога да кажа на 100 %. Незнанието не е извинение. Освен това, ако не си се сещал за телефона си толкова че за една година, да похарчиш 50 лв, реално ти не си и клиент, за който да си счупят краката (не че последното е правилно, просто изхождам от реалността у нас)

Стойчо каза...

Тогава ще ви дам контра-пример със Софийска вода: Надплатената сметка по една партида самите те ми предложиха да прехвърлят по друга. Въпрос на отношение, а не на договор.

Алооууу, Глобул ли е? Не, Ментел!, И на вас да ви ...!
ВиК и енергото са по-добри от вас!

bozho каза...

За всички служители на Гъл-бъл, които пищат като анонимни, или с итересни никове.
Вярно е, че картите са на оператора и той може да си слага кавито правила иска, и ако клиентът не ги спази, да го отсвирят.

Парите обаче са на клиента. Щом не е получил услуга сре
у тях, следва да му бъдат върнати. Обратният вариант се нарича КРАЖБА във всички държави.

Гонзо каза...

Аз ще споделя положителни впечатления от управителката на точно този офис на Глобул в CCS. Благодарение на нейната намеса жената си купи телефон, който от Глобул офертираха само за нови клиенти (което само по себе си е дискриминация спрямо лоялните им клиенти, какъвто жена ми е). Така че ако още не си предприел стъпки, опитай да я работиш, поддава ;-)

Анонимен каза...

статията е много неприятна, защото от нея струи позитивизъм, който категорично контрастира с ужасната ситуация, в която се намираме, въобще с тези безумни договори и оператори!! 1. договорът (особено моя едногодишен, дето автоматично ми се преподписа) го четеш ако видиш къде на листа А4 е написан самия той с миниатюрен кегел на буквата!!! - Гобул. 2. няма защита, няма земна сила, която да спре Глобул да ти раздават личните данни наляво и надясно (стига да имат подписано пълномощно с трето лице!!!) и 3. съвсем НЕмаловажно - тормоз е да ти звънят непознати и да те псуват и заплашват само защото номера, който ТИ притежаваш от днес, като нов клиент на Глобул, вчера е бил на някоя задлъжняла проститутка... Е ТОВА НЕ ГО ПИШЕ в договора, че е "бонус" към невероятните услуги на невероятните ни оператори!!! когато се опиташ да "напуснеш клуба на тормозените" те ти искат компенсация за тях (остатъка по договора), че някой те е псувал повече от година!!! смърдят. дано ги съдят до последно и им покажат, че клиентът също понякога има право... някакво поне... това не са договори, а хартийки, с които можеш да си избършеш задника преспокойно.

Съзерцател каза...

абсолютно идентичен беше и моя случай. :)
И мен така ме загубиха като клиент.

Ще прозвуча като мрънкало, но в България всички оператори са маскари...

Не съм доволен от нито един. Тук изборът е "по- малкото зло"...
А с времето злото става голямо.

Това е като страхотната мацка от рекламата, която щом се настани у вас, се превръща в лелка с ролки и паласки... :)

Анонимен каза...

Ако ня кой не е забелязал, искам да обърна внимание в/у следните обстоятелства: 1)Офисите на мобилните оператори са от типа " разширени вени", т.е. правостоящи.
2) Договорите са от няколко страници ситен шрифт. Т.е. Ще ви трябват търпение, здрави крака, очила, и юридическо образование, за да се ориентирате в договорните дебри
на мобилните оператори. Ако не бяха монопол, нямаше да е така!

krasi каза...

ВСИЧКИ СА МОНОПОЛИСТИ ГЛОБУЛ,М-ТЕЛ,ВИВАКОМ ЕОН И ДР. МОШЕННИЦИ НЕ ВЪВ ВСИЧКИ СТРАНИ ТЕ КАРАТ ДА СИ РЕГИСТРИРАШ SIM КАРТАТА ЖИВЯЛ СЪМ В ЧУЖБИНА НО ТАМ ИМАТ ПО СВЕСТНИ ПОЛИТИЦИ НЕ КАТО НАШИТЕ ИДИОТИ НО И НИЕ БЪЛГАРИТЕ СМЕ СИ ТЪПИ ОВЦЕ МНОГО ТЪРПИМ ДА НИ МАЧКАТ В МЕСТО ДА ИЗЛЕЗЕМ И ДА СИ ГИ ИЗГОНИМ И ГЛОБУЛЦИ И ГЕРБОВЦИ И РАЗНИ ДУГИ КРАДЦИ ТОЛКОВА РЕВАХА ЧЕ НЕЗНАМ КОЛКО СИ ХОРА НЕ СЕ УСИГУРЯВАТ ЗДРАВНО А В МЕСТО ПАРИТЕ ДА ОТИДАТ ЗА БОЛНИЦИ И ЗДРАВЕОПАЗВАНЕ ТЕ ЗАКРИВАТ БОЛНИЦИ И ИЗПОЛЗВАТ ПАРИТЕ КАКТО НА ТЯХ ИМ КЕФНЕ КОЙ Е ПРЕСТЪПНИКА ТОГАВА НА 30 ГОДИНИ СЪМ ПРЕКАРАХ ПОСЛЕДНИТЕ 8 МЕСЕЦА ТУК И НАПАВО СЕ ОТВРАТИХ ОТ ВСИЧКИ ИДИОТЩИНИ В ТАЗИ СТРАНА ДОБРЕ ЧЕ СКОРО СЕ МАХАМ ОТ ТУК

Споделените неща на Комитата

Виж какво споделям , заслужава си повече от това, което пиша. (старите споделени неща)