понеделник, март 21, 2011

Историята на Стори Мъсгрейв - американски космонавт

(внимание, ще се заредят страшно много снимки!)

Това е продължение на репортажа, от организираната от eCommerceAcademy.net конференция за космическия туризъм.

Стори Мъсгрейв е човек, годен да запълни с личността си цяла тридневна конференция. Той е живата история на американската космическа програма.

Роден в земеделско семейство във ферма в Масачузетс, от малък показва афинитет към техниката и особено към ремонта и поддръжката на селскостопанските машини. На 16 години се научава да управлява самолет. Не стига това, ами става самолетен механик към морската пехота, после завършва последователно математика, бизнес администрация, химия, медицина и има силен интерес към компютрите (говорим за 50-те години на 20 век). Известно време работи като спешен хирург. Междувременно живее с трите си деца и жена си в едностаен апартамент в Ню Йорк. И докато работи като хирург и специализира физиология, научава, че НАСА търси учени, които да бъдат обучени като пилоти за космическата програма. Понеже влиза в университетите след казармата, така и никой не разбира, че не е успял да завърши средно образование ;-)

Не чака втора покана, отива при тях и не е чудно, че е от тези един на хиляда канидата, които са одобрени. Казах ли, че междувременно успява да работи и като пилот в комерсиална авиокомпания и като аматьор да направи 500 скока с парашут.


Следват 30 години в НАСА, полети с „Аполо“, както и с всичките пет космически совалки.

Бил е натоварен с монтажа и поддръжката на телескопа „Хабъл“. Толкова се радвам, че успях сравнително отблизо да го видя и да изслушам удивителната история на живота му.




Любопитството и духът на изследовател присъстват у човека от най-ранна възраст и са причината за усвояване на космоса. На снимката - Стори на 3г.


Той харесва простите неща, които вършат работа и е очарован от дизайна на старите машини (приличаме си ;-)). Има трактор от 40-те години, камион от 60-те и всякаква друга техника. 


Днес си изкарва хляба с озеленяване, като сам управлява голяма част от техниката. Продава тор, разсад, цели дървета на строителни предприемачи. На снимката - машина за вадене на цели дървета от почвата.


Любимият му изпитателен самолет в NASA – Northrop 38 T, модел от 50-те години, който се използва и до днес.

Преди старта на „Сатурн“

Работата по Хабъл хич не е била проста.

Сглобяване на „Хабъл“. Той е вдясно


Какво да се прави, ако НАСА са сложили грешното огледало в комплекта и това го откриваш чак когато сглабяш машинката? 

При тестовете на първите скафандри е имало опасност да му опадат пръстите, защото не е имало подгряване в пръстите на ръкавицата. Няколко седмици преди полета.


Любимата му снимка, с човека, който 30 години се е грижил за скафандрите му.


Газовете, отделени при излитане, понякога образуват зашеметяващи фигури.

Совалката на фона на слънцето.

Преди скачване

Харесва съвършените форми на човешкото тяло. И аз ги харесвам.


11-ти септември 2001-ва година

Какво се вижда от Хабъл, когато го насочиш към участък от небето, където няма нищо по астрономическите атласи. 

По някое време просто оставих фотоапарата, за да се насладя на разказа му.

Завършихме с музика, авторска поезия от Стори, слайдшоу с невероятни кадри и страхотно настроение.

Без съмнение, много енергична личност за годините си и интересен разказвач. Фактът, че не говори чужди езици може би му пречи да си формулира изреченията на по-прост английски език.

Заслужаваше си всяка секунда.

4 коментара:

Стойчо каза...

Дупето нарочно ли сочи към Че Гевара?

Sash каза...

Учудвам се, че почти няма коментари. Може би прочелите го си мълчат от завист. Като мен. Комита, ти си богат човек :)

Комитата каза...

Ех ако даваха пари за всяка интересна лекция, на която съм присъствал

Стойчо каза...

@Sash, ти мен не считаш за коментатор, нали? ;-)

Споделените неща на Комитата

Виж какво споделям , заслужава си повече от това, което пиша. (старите споделени неща)