събота, февруари 12, 2011

Петъчно кино -TILT

TILT е най-добрият български филм, правен след 90-та година, който съм гледал.

Дзифт“ беше поносим. „Източни пиеси“ и „Мисия Лондон“ не съм ги гледал.

Във филма участват млади актьори, които не са ми познати, но разбрах, че били звезди от сериалите, които вървят в момента. Справят се отлично! Особено актрисата, която го раздава типичната бунтарка от епохата.



Историята е за една компания момчета, почти мои връстници ;-), които се кефят на скейтбордове, видеокасети и хубава музика и правят по някой лев от далаверки покрай дребен бандит.

Скейтовете обаче са рискована работа, особено когато си ги правиш сам, и лека злополука завързва в един сюжет много разнообразни герои.

Аз бдях много усърдно, за да видя, дали ще има някакви разминавания с епохата. Общо взето нямаше, като изключим чешките трамваи преди 90-та и мобилните телефони малко след 90-та. И гардеробът също изглеждаше пипнат, макар и твърде луксозен за времето си. Паметникът на съветската армия върши идеална работа като декор и припомня какво беше отношението към него от нормалните граждани.

Жаргонът е представен много реалистично. Разни думички като „лебедар“ не бях чувал от дълго време.  Имал съм същите чанти и якета, които се моткаха по екрана. Реалистично е представена и народната милиция, в гонитба след частници и хулигани.

Бурният исторически фон не е преекспониран и е просто чудесно платно, върху което да се разгърне действието.

Емигрантските сцени и образи са достойни за цял отделен филм, както и първата секс сцена в български филм, която изглежда съвсем като истинска.

снимка - страницата на филма във Фейсбук

Не казвам, че е брутална като в сръбски филм, а просто че е реалистична, правите разлика, нали ;-)

Саундтракът е много як, но нямам идея кой пее, защото така и не заобичах музиката от 80-те, с малки изключения. Аз тогава бях голям консерватор и слушах Бах, Моцарт, Гершуин, „Битълс“, „Пинк Флойд“ и т.н., дори „Депеш“ не харесвах особено.

В центъра на сюжета е любовната история, която, както се очаква винаги от нея, свързва „най-неподходящите“ хора, по „най-неподходящия“ начин, на „най-неподходящото“ място и почти в „най-неподходящото“ време.

Виждам връзки с „Имало едно време в Америка“ и „15 минути“, може и да са случайни.

И с умиление наблюдаваме как героите се борят с много зловещи и могъщи сили в името на любовта си.

Финалът ми идва малко мелодраматичен и бяга от железния реализъм на останалата част от филма, но вероятно ще се хареса, а и кой сезон сме, хора... в момента цялата индустрия за сърчица и романтика върви на пълни обороти.



19 коментара:

Хесапов каза...

Чешките трамваи дойдоха в София през 1988г, така че и те са достоверни... Тогава имаше дебат, че били поръчани, но не били доставени, предвид събитията.
Комита, дали наистина си заслужава да видя този филм? Аз преживях като съзнателен участник тези години, но някак си не искам да ги видя отново...Мисля, че хубавото свърши, когато всеки си намери гадже...
"Лебедар" го помня, имаше и "Лебедуин", най-обикновен "Абе, лебед" и други...

Комитата каза...

Според мен филмът си заслужава 100% гледането, и то по различни причини.

За трамваите помня, че имах съученици, които бяха УПК „Транспорт“ и караха трамваи и на тях им бяха обещавали, че съвсем скоро ще се появат трамваи „без ръчка!“, което беше голяма работа, защото въртящата ръчка беше олицетворението на ватмана ;-)

Моля следващите, да не превръщаме това в дискусия за трамваите...

Комитата каза...

До края на учебната 88-ма година, никой не беше виждал трамваи без ръчка ;-)

josephflavius каза...

Благодарен за ревюто, все повече и повече се убеждавам, че филмът си струва... честно казано се страхувам, защото всеки път подхождам към новите български филми с оптимизъм, който те обикновено не оправдават; дано с TILT случаят да не е този.

Marina D каза...

каво значи лебедар?

Комитата каза...

Нещо като балък - неопитен човек, който може лесно да бъде излъган или направо глупак, който не знае какво прави.

Стойчо каза...

Ще ме накараш да гто гледам :)

Значи, след Войната на таралежите, отново има хубав филм за моя набор – това е добре.

Бях забравил за „уебедара“ и аз ;-) Малко доуточнение: това е „балък“ с елементи на „нещастник“

Иначе чешките трамваи се появиха заедно с първата широка трамвайна релса в София – това беше линията между депото в Дружба и Гео Милев (при БАН, на колелото на селските рейсове) и през 1988 г със сигурност ги имаше точно по описания маршрут. Пък аз го ползвах, защото ходех на УПК в тролейбусното депо в Дружба :)

Но е истина, че чешките (широките) трамваи стигнаха центъра дооооста по-късно :) така че е нормално те да се свързват със събития след 1989г, а не преди нея :)

Анонимен каза...

Дзифт беше повърня. Този се колебая дали да гледам.

Гледал ли си Хиндемит?

Й каза...

И аз гледах ТИЛТ и...ми хареса.

Много добра на младите актьори, но за разлика от Комитата мисля, че момичето, т.е. бунтарката прави доста слабичка роля. Това момче Явор играе много добре.

Декорите са добри, доколкото е възможно. Нямаше такива дрешки през 89-та. Речникът е автентичен.

Емигрантските сцени също са близки до действителността.
Ролята на "Народната милиция" е малко преувеличена, но в рамките на приемливата художествена измислица.

"Лебедар" се използва и сега - какво пък третирате като умрял сленг :-)?

Георги Неделчев каза...

Ами пропуск е, че не си гледал "Мисия Лондон" и "Източни пиеси". И двата според мен са по-силни от "Тилт". Но и "Тилт" е доста добър и в доста аспекти е крачка напред и нагоре. Саундтракът е супер, актьорите са перфектни, диалогът - също. Все неща, които не се срещат често в наш филм. Относно драматургията - може още да се желае.
Така че - да, това е един от най-добрите български филми през последните 20 години, но извън челната тройка, поне за мен. "Прогнозата" също беше много добър.

Комитата каза...

За Хиндемит съм чувал само кофти работи, но искам да го гледам, защото Слабаков ми е интересен като персонаж.

Георги, ще ги гледам и двата филма, в списъка са ми. Надявам се да отговорят на очакванията.

Прогнозата съм го гледал и ми се стори доста слаб, дори съм писал тук в блога за него.

Follower каза...

Много съм се наточила да ходя на TILT. Все хубави неща чувам, само всички са единодушни за края.

А що се отнася за "лебедар"- никога не съм я чувала. Явно още се изполва, но само от вашето поколение.

Анонимен каза...

И аз "лебедар" не съм чувал никога, пък не съм толкова млад чак.

А Хиндемит е супер филм - страхотен сарказъм на съвременното общество.

Nikolay Vasilev каза...

Привет,

Благодаря за описанието! Доста заинтригуващо звучи!
Някой може ли да даде връзка към торент на филма?
Благодаря предварително!

Поздрави,
Н. Василев

Комитата каза...

Какъв торент бе? Премиерен филм, хубав. Не си разваляй преживяването, ами иди с някой приятел да го гледаш.

След няколко месеца ще има торент, ама няма да е същото.

Nikolay Vasilev каза...

Не съм в страната, затова попитах.
Мерси все пак!

Follower каза...

Официално, аз не съм част от това поколение.
Единственото нещо, което помня от тогава, са грозните кръгли слънчеви очилца.

Оминаеши

Комитата каза...

Бяха голям хит тия очилца. Така и не можах да си купя.

Анонимен каза...

Здравейте. И аз гледах ТИЛТ вчера. Само искам да вметна, че въм доста впечатлена. Имаше някои дребни неточности, като това, че никое от момченцата не беше отбило военна служба, пък ги пуснаха на екскурзия в чужбина - нещо недопустимо за онова време. И тези гранични войски с автоматите на Драгоман - няма такова нещо:)))). Също и мобифоните - мисля, че те по-късно навлязоха в БГ, а и бяха колкото 2 телефонни слушалки единия.
Горещо препоръчвам филма на всички. Има какво да се види. Много добра актьорска игра, без преиграване, като по сериалите.
Не съм анонимна, просто нямам регистрация.
Кали

Споделените неща на Комитата

Виж какво споделям , заслужава си повече от това, което пиша. (старите споделени неща)