понеделник, февруари 14, 2011

Редно и бройно

Какво показва преброяването по Интернет?

Първо, развеяха се като прах всякакви твърдения, че българинът не бил готов за съвременни информационни услуги. Българинът е готов, а софиянецът — още по-готов.

Работата е там, че хората искат услуги, които...

РЕАЛНО СПЕСТЯВАТ ВРЕМЕ, ПАРИ И НЕРВИ!

Второ, време е малко да се осъвремени начинът, по който администрацията говори с гражданите. Дори аз, с моите дипломи и опит, трудно се справих със завъртяните въпроси около „семейството“ и „домакинството“.

Оказа се, че съм „Глава на домакинство“, но съм „Друго лице, което не е член на семейството, но е член на домакинството“. Аз си мислех, че второто се отнася най-вече за фикуса.




Но електронното правителство в България, както и времето, май не върви напред, а назад.

Една стотна ако постигнем... но замълчи, сърце.

Вече говорихме за това, че се закрива свободният достъп до Търговския регистър.

Според новия проект достъп до фирмените дела ще имат само определени професии – адвокати, нотариуси, съдии, органите на досъдебното производство и МВР, съдебни изпълнители.

Ами да, това са те, елитът на нацията, непоколебимите морални стожери на българщината, които никога и по никакъв повод не са били уличавани в неморално или незаконно поведение. Затова САМО ТЕ трябва да имат достъп до регистъра. Защото истинската опасност от злоупотреба с данни от регистъра е в блогърите, в журналистите и в активните граждани, нали така?

Електронните подписи са не по-малко важна част от националната инфраструктура от магистралите. В момента високата цена на електронния подпис препятства гражданите да пестят време и усилия на държавната администрация и своето собствено. Аз например, отдавна не ползвам електронно банкиране, защото цената на подписа ми струва повече, отколкото да се разходя няколко пъти до банката, а на сертификатите непрекъснато им губя паролите. Наистина, губя време, но девойките в банката са много приятни и услужливи. Щом шефовете им са решили, че по-добре да ходя на крака в офиса, значи така и ще направя.

Трето, свързано с горните две. Безвъзвратно са отминали соц. табиетите, според които най-евтиното нещо беше времето и можеше да компенсираш недъзите в бита си с висене по опашки, частпром или откровени, но политически правилни глупости.

Четвърто, хората започват да си ценят и личното пространство. Аз лично се преброих не защото не мога да изчакам преброител, а защото не обичам непоканени да ми влизат у дома.

Дадохте ли пари за новите лични документи? С всички належащи банкови такси и комисионни?

Аз не дадох, и вероятно ще трябва да платя глоба за изтекъл паспорт. В момента администрацията ни събира биометрични данни, които да вгражда в личните документи, но естествено няма да се сети покрай биометричните данни да ни вгради и по един безплатен електронен подпис в тях. Стъпката е съвсем малка, но не е направена.

Както не е направена и стъпката да се раздадат стикерчета, който иска да си лепне върху българското знаменце на регистрационния номер на колата едно европейско. А който го прави, следват сериозни глоби.

Знаете ли, че за този сайт са дадени три милиона и половина лева!?

Познайте защо.





21 коментара:

Георги Павлов каза...

Една статистическа бележка: изнесените данни за активността в електронното преброяване са за области, не за общини и градове.

Съответно, твърдението е, че софиянци са електронно много по-напред от варненци или пловдивчани си остават недоказани, защото делът на селата и малките градове в съответната област е както следва:

- София-град: 12%
- Варна: 32%
- Пловдив: 52%

Разделението е по-скоро голям град : село, а не София : страната.

Комитата каза...

добра забележка

Вени Марковски каза...

Аз мога да се досетя защо този сайт струва милиони.
Също така мога да се досетя защо сайтът на М-во на външните работи беше сменен с нов, макар че старият си работеше, беше с по-добър дизайн, съгласуван дълго време с ведомството и т.н. и - най-важното - поддръжката му не струваше никакви пари.
Знам и защо държавата плати на ЦАПК "Прогрес" над 100 млн. лв. за софтуер...
Но какво от това, че аз, а вероятно и ти, знаем това?

Комитата каза...

Риторични въпроси, Вени. Просто трупаме въпроси, докато натрупаме количество като египетска пирамида за египетски сценарий ;-)

Антон каза...

За е-бакирането защо не ползваш ПИБ? Предлагат ключодържател - генератор на еднократни пароли.

Комитата каза...

Абе това е добро временно решение, ама за всичко ли ще влача по един ключодържател?

Калоян каза...

Ама този сайт за три милиона наистина се хоства с купеното от ЦАПК:

Date: Mon, 14 Feb 2011 17:18:18 GMT
Server: Microsoft-IIS/6.0
X-Powered-By: ASP.NET
X-AspNet-Version: 4.0.30319

Cache-Control: private
Content-Type: text/html; charset=utf-8
Content-Length: 28676

Комитата каза...

Калояне, точно това обсъждахме с Марио в петък.

Belomore каза...

Всеки един сайт, всяка една рекламка, всяка една кампания, които струват в (десетки) пъти повече от това, което всеки един от вас би похарчил за съизмерима услуга в собствения си бизнес, е пределно ясен като предназначение и за съжаление въпросите са наистина и винаги риторични...
Но трябва да се задават. Особено в изборни години.

Аз имам едно друго леко параноично питане, на което присъстващите тук спецове се надявам да ми отговорят.

Та, въпросът е следният - дали покрай инак доста приличното е-преброяване (в което похвално безпроблемно се отчетох и язе, разбира се), НСИ няма услужливо да метне на бая си Цецо една кротка база данни с IP адреси, от които са се регистрирали едни съвсем конкретни люде со се ЕГН-та и прочие.
Ту пут а фейс бихайнд дъ кампютър, дет' се вика :)))

При все всичките условности, процентни разминавания, несигурности и прочие, тая същата базичка даннички сигурно не би била съвсем излишна някому...

За Търговския регистър няма да коментирам, тъй като сме го правили неведнъж.
Ще отбележа само, че далеч по-належащ е въпросът, защо от близо година (откак му резнаха разходите на иначе стабилно самоиздържаща се и дори доста добре печелеща институция) същият този регистър функционира безобразно бавно, а други, далеч по-важни промени, свързани с конкретни аспекти по функционирането му, услужливо се забравят вече Н-ти месец.
Въпрос на приоритети, ко да прайш...

мъжки парфюми каза...

Българска работа...

Комитата каза...

Беломоре, като изключим, че е незаконно, няма никаква техническа пречка твоят сценарий да се реализира.

Belomore каза...

То е ясно, че би било незаконно, но ни е известно, че и това само по себе си не е никаква пречка - т.е. подозренията ми, макар и параноични, май не са неоснователни...

Уважаеми "мъжки парфюми",
след като така деликатно и помежду другото ни въвеждате в бизнеса си, позволете да попитам, а откъде точно са Ви стоките и имате ли разрешение за използване на марките от съответните собственици? :)))
Ако не сте много сигурен, недейте така, моля Ви, ще Ви види лош човек, ще провери, пък ще вземе да се обади на икономическа полиция...
Че и бая Ви е анонимен сайтът, не става ясно кой какво откъде...
Разчитам, че дейността Ви не е в нарушение на чужди права! ;)

Маркуча каза...

В момента администрацията ни събира биометрични данни, които да вгражда в личните документи, но естествено няма да се сети покрай биометричните данни да ни вгради и по един безплатен електронен подпис в тях.

Сакън, не давай такива идеи. Я си представи, че ти откраднат личната карта. Докато се усетиш да идеш в полицията вече може да си собственик на няколко фирми, източвали ДДС.

ian каза...

"дали... НСИ няма услужливо да метне на..."

@Belomore: няма много нужда това да го прави НСИ май, тъй като доколкото съм наясно от доста време доставчиците на Интернет са законово (или подзаконово) задължени да предоставят такава информация при поискване... че и не само такава май.

Знаете ли, че за този сайт са дадени три милиона и половина лева!?
@Комитата: Не знаех... Но да споделя, че както аз, навярно и ти си наясно, че това най-вероятно не е точно (просто един)"сайт". И според мен като се търси справедливост, прозрачност и обективност, трябва да се practice-ва what you preach... да се назовават нещата с истинските им имена, да не се преувеличава, а и да не се спестява информация.

И да, дали в случая са 3 милиона за "сайт" или за каквото-е-там-точно не променя съществено тезата. Ама едно... чувство остава. Дано не ме разбереш погрешно!

Комитата каза...

Ами да, домързя ме да сложа документа за одита обществената поръчка, май трябва. Ето го. Да сложиш хиляда проекта в сайт и да ги наречеш информационна система? Няма лошо, стига задачата да отговаря на средствата.

Между другото, за чувството, което оставало. Като организации, изпълняващи моите поръчки, очаквам правителството и ЕС да се нагласят според моите критерии и очаквания за комуникация, а не аз за моя сметка да ги подозирам в добронамереност.

Анонимен каза...

Мдаааа. Струва ми се, че тоя сайт може да върви в/у около 10 основни таблици и малко view-та дето са елементарни, другото са дрънкулки по интерфейса. Да добавим и една системка с формички за попълване на данните, която явно ще е по тегавата част. Да добавим сега и малко design и usability и въпросният сайт е готов. Не разбирам хич от дизайн, за това съм склонен да споделя с някой 5000 за продукт на сходно със сайта ниво. Останалото бих го нашарил аз 5000 и ще съм мнооого сит и доволен след това. Та да ги закръглим на 10000 за сайта. Айде да се застраховаме и да сложим един не много лъскав сървър(станаха 2 машини) - стават 15 000.
Та моята догадка е 200x завишение на цената. Ама аз най-малко разбирам как се работи по държавни поръчки. Предполагам, че ако им каже някой 15к цена на проекта ще ми се изсмеят и ще си правят гаргара с мен цяла седмица.

Анонимен каза...

Е, признавам малко по-сложно било от самото сайтче. Но не много по-сложно. Едва ли на съответно министерство му трябва нещо много сложно. Да бъдем щедри и добавим още 15к, но не се сещам какво толкова ще има отзад.

ian каза...

@Комитата: Благодаря за линка! Доста полезен ми беше...

"Да сложиш хиляда проекта в сайт и да ги наречеш информационна система?"

Какво да ти кажа... горното ти твърдение (щото то не е въпрос) мога да го отдам на три причини:
- не си прочел одитния доклад на Сметната палата;
- прочел си доклада, но не си разбрал от него повече за системата, отколкото гледайки сайта "отгоре";
- третата причина не искам дори да я споделям като възможна...

Защото от доклада става ясно, че наистина това не е (просто един) "сайт".

И че това, което виждат всички, е един от общо 12 модула (т.нар. "Модул за публична информация").

И че от останалите 11 модула има поне 8, които (ако са направени както е описано) са достатично сериозни.

И че потребителите на системата са служителите във всички управляващи органи на оперативните програми (знаеш колко са общо), служителите в междинните звена по оперативните програми (имаш сигурно представа колко са общо), служители от Националния фонд към МинФин, служители във ДФ "Земеделие", хора, които осъществяват одит по проекти по Европейските програми (по план, все още не реализирано към датата на доклада), плюс всички външни потребители на публичната част (като мен и теб).

И че съответно това не е нещо (сайт), което се прави (дизайнче, разработка на фронт-ендче, бек-офис системка), пуска се и Voila!... а нещо, което се проектира, разработва, тества, внедрява се тестово, обучават се една кола народ (по-скоро няколко автобуса народ), внедрява се в реална експлоатация и чак тогава идва Voila!-то.

Та с оглед на всичко това горе - да се нарича това "сайт" с едни наляти 1000 проекта... говори или за неподготвеност, или за некомпетентност, или за другото, за което не искам да мисля.

Допълнително - в доклада на Сметната палата има само една препоръка... Което приятно ме изненадва. До голяма степен това за мен означава, че много от нещата са реално така. Проверих кой изгражда системата - вездесъщата по онова време "Информационно обслужване" (договорът е от 2008 г.)... при което съм още по-приятно изненадан, че нещата се движат в срок и са се случили. Не знам колко доклада на Сметната палата си чел, но за мен този е първия, който е с една препоръка. А са малко и тези, които съм виждал с по-малко от една страница препоръки - независимо кой е одитирания, каква е целта и т.н.

Та така... пак да споделя, че не коментирам основната теза - за многото или малкото пари, които излиза тази система. Коментирам факта, че нещата трябва да се назовават с точните им имена. Защото иначе според мен тезата ти олеква, когато не се назовават нещата с истинските им имена, когато се преувеличава или се спестява информация. Това е гадното чувство, което имах предвид, че остава (поне у мен, а съм сигурен и у всеки, който има очи да види).

@Анонимен: Колега, от написаното от теб предполагам, че или не ги чуваш нещата достатъчно добре, или не ти се иска да ги чуеш.

И ако аз съм ти потенциален клиент (за подобно нещо) - няма да ти дам нито 15К, нито 30К, за да го направиш. И не - не защото парите ще са ми твърде много или твърде малко.

Комитата каза...

Честно казано, Янчо, всичко за мен се свежда до това именно дали много или малко пари са дадени за тая система. Парите са ужасно много, независимо от гръмките имена и сложните фрази, с които се описва тя.

Когато се отнася до цена и качество на софтуер, Сметната палата за мен не е авторитет. Сметната палата е по договорите и преводите. То, между другото, и те го пишат някъде това в началото.

Освен това, като гледам изключително мърлявото изпълнение на фронтенда, представям си какво е отзад.

Или за фронтенда са ангажирани мърлячите, а за отзад — само истински професионалисти?!

И парите са добре похарчени?

И да не спорим терминологично, какво е „сайт“ и какво е „система“. Щом всички клиенти ползват „системата“ през браузър, тогава няма голям смисъл в спора?

Тоя блог се чете и от други специалисти и хора с опит, ето го документа, могат и те да си кажат според тях, струва ли толкова.

Анонимен каза...

@ian: Прав си не съм много запознат с проектирането и изграждането на въпросните системи, но все пак имам някакъв минимален опит(няма да го коментирам точно). Няколко неща ми направиха впечатление обаче:
1. Под съответните проекти има различни индикатори на успешност. Тези които видях не са особено сложни - видях два количествени(брой служители, процент от служителите) и един качествен(true/false).
2. При дейности от проекта информацията в половината които видях е обикновен, неструктуриран текст. Под другите имаше се пак някаква номерация, която евентуално загатва за имплементация на някакъв workflow.
Без да знаем подробности неможем с точност да говорим колко сложна е системата, но посочените наблюдения ме навеждат на мисълта, че не е особено сложна. Виж ако включва взаимодействие на няколко министерства/агенции в отделни роли в различни етапи на даден проект и синхронизирането на всичко това, тогава признавам "системата" е друга бира. Но предвид разнородността на проектите ме съмнява да са задълбали прекалено в конретиката на различните видове проекти. Т.е. съмнява ме отзад да стои сериозна бизнес логика. Предполагам си от бранша и защитаваш целия клас подобни системи. Да по принцип са сложни. Или може би си имал вземане даване(от някакъв род) с тази система и имаш по-пълна представа. Сподели я, но може би нямаш интерес понеже евентуално е по сложна отколкото аз твърдя, но далеч не колкото за 3 000 000.

marfieta каза...

С всичко съм съгласна и много добре е написано. Що се отнася до биометричните данни обаче - биометричните данни за вадене на нова лична карта се състоят във влизането в стачика с надпис "Биометрични данни", където ти правят... снимка. Това е. И е тъпо, тъй като се предполага, че с тая карта можеш да си ходиш из целия ЕС. Да не коментирам и това, дето отдавна е изговорено - че само екстрасенс може да отгатне кой точно е на снимката. На мен през едното ми око минава печат, на челото ми има някаква старобългарска руна, всичко е замъглено и най-отчетливо се вижда лявото ми ухо. Лудница.

Споделените неща на Комитата

Виж какво споделям , заслужава си повече от това, което пиша. (старите споделени неща)