петък, януари 28, 2011

Мислене по съвест

През последните седмици се събраха много поводи за критика на властта. И аз не ги спестявам, когато имам възможност, особено пред медиите.

Дали връщам комунистите и Държавна сигурност на власт? Дали застрашавам бъдещето на България? Дали критикувайки по-малкото зло, аз давам път на по-голямото? Признавам си, че си задавах тези въпроси.

Не мисля, че истината може да навреди. Истината е като кислородна вода, която избелва и дезинфекцира обществената атмосфера. Тя увеличава вярата на хората в това, че не всички са порочни, че не всички с власт, информация, връзки и пари са готови да пожертват първо хората и истината в името на някакви по-далечни цели, „за тяхно добро“, защото досега това се е случвало много пъти, а „доброто“ въобще и не се е появявало.

Истината е доверие към хората около тебе, уповаване върху силите и преценката им. Истината има свойството да събира сила, а не да я прахосва.

Не вярвам в заговора на елита. Не вярвам, че лъжата е необходима за прогреса. Вярвам, че винаги има начин фактите да бъдат поднесени добронамерено и разумно, вярвам че има начин хората да се обединят около благородна цел и вярвам, че има начин това да стане, без да се лъже.

В нашата политика новото е добре забравено старо - възродиха се вицовете за милиционери и политическите вицове (което в България си е едно и също).

Близките до мен хора споделят две позиции:

Бойко е много зле, и без него ще сме по-добре.

и

Бойко е много зле, но без него става още по-зле.

Аз си спомням, че два пъти съм бил изправен пред подобна дилема. Първият път, когато трябваше да избирам между Жельо Желев и Велко Вълканов за президент. Велко Вълканов беше отчайващ, а Жельо беше натрупал толкова „черни точки“, че не можех да го понасям. Срам ме беше този човек да го гледам по телевизията или да му чета текстовете. Това ли заслужава България, аз включително? Не отидох да гласувам. От днешна гледна точка, все пак смятам, че се случи по-добрия вариант и допуснах грешка, която слава богу, не повлия на резултата.

Втория път беше, когато бяха изборите за втори мандат на Първанов. Трябваше да избирам между Първанов и Волен Сидеров. Признавам, че не можах да го направя и пуснах невалидна бюлетина.

Честно казано, не знам кое от горните две твърдения за Бойко е по-вярно. Но липсата на информация и на честно отношение към света едва ли ще ни помогне да вземем правилното решение.

Павел Борисов Николов разсъждава по същите въпроси.

28 коментара:

Стойчо каза...

Добре де, нямаш ли поне някой близък, който да казва „С Бойко е добре“?

Комитата каза...

Не се сещам, Стойче.

Стойчо каза...

Егати антибългарските познати имаш, честно ;-) И никой не харесва и Първанката, нали?

Всичките сте за прибиране! ;)

Комитата каза...

Камионетките чакат ;-) Ако отървем кожата, ще отговорим с шлеповете.

Търновец каза...

Въпросът е защо, как и докога ще изпадаме пред подобни дилеми...

Анонимен каза...

Дал си интересен израз на автобиографичният си очерк и го прочетох с удоволствие.Смущава ме само възгледа ти за ИСТИНАТА.
Защото според мен тази дума се отнася за факти и събития,
които никой не може да оспори.
Всички останали твърдения са дроби или компилации от различни истини.Непочтенна измама,която храни алчните медии за наша сметка.

Комитата каза...

Анонимен, сложно се изразяваш и не те разбирам точно какво ми казваш.

Vesela каза...

Не само не познавам някой на когото с Бойко да му е по-добре, ами и напоследък нещо не мога да срещна хора, гласували за ГЕРБ.

dzver каза...

Тук става въпрос за една организирана антибългарска кампания :)

Laleelay каза...

Не се притеснявайте, другари! Всичко се записва където си трябва :)

rado каза...

кристално ясно доказателство, че демокрацията е илюзия.

Стойчо каза...

и понеже е илюзия, дайте да си направим един социализъм, крайно време е

Belomore каза...

Костас,
много сериозни въпроси поставяш този път и намирам за доста повърхностно да избиваме всичко на поредното хилене и стари смешки.

Няма за какво да се чудиш, но фактът, че имаш и споделяш това си чудене говори добре за теб.
Истината, дори и да вреди (както често се случва), трябва да излезе наяве. Дори и да има няколко истини (както пък още по-често се случва) - нека всички излезат наяве, пък всеки да реши коя да припознае за своя.

Няма съмнение, че Бойко е много зле. Още по-малко има съмнение, че е възможно всичко да е още по-зле.
Какво обаче действително ще е без него, никой не знае и няма как да знае, т.е. различието на двете позиции е само привидно.

А може би Бойко е много зле, но, с него или без него, ще си е пак все толкова много зле, но с различни нюанси в тоналността на зле-то?

И е така, защото на масата общественици (т.е. политици и публични говорители - журналЯсти, коментатори, анал-лизатори и прочие тунеядци) им изнася да е така - мрън, мрън, мрън, тиранът лош, народът ужасно прост и недорасъл за скритата истина, а пък хлябът - от мъката по-чер.
И всички въртят броениците и смятат на коя страна ще падне тиранът, че де са от другата и първи да се покатерят и да забият победно знаме връз трупа му.
Как да спечелят от чуждата некадърност, не как да спечелят от своята (предполагаема) кадърност.

Именно затова смятам, че въпросът не е, колко точно зле е Бойко и какво би било без него, а защо никой (от съответно претендиращите) не се опитва да убеди околните, че:
- може да е по-добре;
- точно той знае как ще стане по-добре;
- същият той иска не само да стане по-добре, но иска точно той да го направи по-добре, защото знае, че само той наистина може.

Къде са правителствата в сянка, които предлагат конкретна алтернатива на всяка тиранска грешка, а не само дуднат от кумова срама?
Къде са носителите на тази алтернатива, които работят ежедневно, за да спечелят и докажат, че могат повече, при това именно защото могат повече, а не защото другите могат по-малко?
Къде ли ще са напролет кандидатите за изборите наесен, които още от тогава да обикалят от врата на врата?

Няма ги и няма да ги видиш - и у лево, и у десно.
Дребни сметки, дребни мисли, дребни хора с дребни мащаби, освен в претенциите.

Затова ще си караме така и Бойко най-вероятно ще си изкара мандата, освен ако сам не реши да си направи някое зрелищно харакири.
А междувременно обществениците ще продължат до втръсване садо-мазо упражнението си да попържат народа, че това си бил заслужил - щото така е най-лесно да обясним и оправдаем всичко.

fon каза...

@Vesela - ето, срещна ме.

@Комитата - позицията ти в блога винаги е толкова твърда, праволинейна и недопускаща друго виждане на "Истината", че от моя гледна точка ти си трудно отличим от комунистите или атака. Приятно съм изненадан от твоето допускане, че има повече от един вариант Бойко да е зле, това означава, че може би е възможно да се дискутира в по-широки граници - например, какво точно му е зле най Бойко, в сравнение с някой друг от политиците, които са били на неговия пост в най-новата ни история и какво точно не му е зле.

Аз съм напълно аполитичен, гласувал съм за червени, сини, жълти, герб (те какъв цвят са?). Гласувах за Кулеков и Бойчев едно време. Не съм гласувал за ДПС и за Атака. Винаги съм избирал рационално, без да се чувствам "част" от някаква партия, движение, платформа. За мен ББ е абсолютно най-добрия избор в момента и ще се радвам някой да ми покаже и да ме убеди кой е по-удачен избор вместо него.

Стойчо каза...

леко маразматичен въпрос: обикновеновено деклариращите се за аполитични гласуват за Иван Костов и веднага се разочароват.

Имаме ли вече аполитични, които са гласували за ББ?

(проверка на алибито ;-)

Комитата каза...

Ама аз кого съм спрял да коментира тук? Коментарите винаги са били отворени и мисля че до момента не съм трил нито един коментар по политически причини, макар че с някои абсолютно не съм съгласен ;-) А и ако казвам някакви неверни факти, винаги съм готов да се поправя, ако насреща има аргументи.

Хесапов каза...

Комита, мноого интересни мисли споделяш...
...И аз имах твоите колебания при гласуване, трябваше да избирам между Първанов и Сидеров и направих лошия избор - гласувах...а не трябваше!
Колкото до ББ, мисля, че той е най-доброто, което може да се случи сега на страната. Изключително некомпетентен кръчмарски герой, който обаче има желание да направи нещо добро и постига малка част от намеренията си, а освен това помни много добре цифри, какво е казал, какво са казали и е популист, който не придава значение на това си качество. Бойко Борисов има самочувствието на простака и много-много ни ме пука...
Не го харесвам, защото гласувах за него и ме излъга - ебамимайката с осигуровките, но повтарям - винаги е за предпочитане, защото прави нещо и не е толкова рафиниран за да скрива простотиите си...

fon каза...

@Стойчо - има един аполитичен в мое лице, гласувал за ББ :). Най-голямото ми разочарование до момента от неговото управление е, че не влезнахме в ERM2. Наближава и второ - отлагане за Шенген. Но има и положителни неща - усвояване на европарите, строителството на магистралите, вече не отвличат хора, всеки сигнал за корупция се разглежда и т.н.

@Комитата - наистина никой не спираш, вярвам, че нищо не триеш. Но, това не ти пречи да бъдеш краен в отговорите си и в постовете си. И не, че не показваш фактите, но винаги едностранно. Ти си антикомунист и не одобряваш политиката на ББ, това е ясно. Но нищо положително ли не виждаш? Или виждаш, но е по-важно да казваш само лошото? Статиите ти за вестник 7 (на мен ми харесват като литература и изказ) демонстрират твоето виждане - ако е лошо, да го подсилим, ако е положително - да му се подиграем и да го принизим.

Поне с такова впечатление оставам аз.

Стойчо каза...

fon, ти си първият (без майтап). Следващият път може да бъдеш и по-поличен. А понеже очевидно нямаш собствен блог то да ти кажа: човек прави блог, за да изказва собствените си мнения, а не за да бъде обективен, безпристрастен и аполитичен.

Бакърена фабрика, Малашевци и Орландовци са пълни с безпристрастни

Анонимен каза...

Ами да си говорим с него по протокола - мутра v2: аз на тебе, ти на мене. Тоест:
ние засега няма да те бутаме, а ти ще направиш малко реформа в здравеопазването и ще съкратиш МВР наполовина, а и ще вкараш малко от тройните в затвора.
Май ептен се обърках ... знам, че подобен обществен договор няма как да ни изведе на добро, но друго не виждам. Или как да образовате политически 6 милиона.

Зелен Бетон каза...

Да го кажа така:

Дали Борисов е по-добър от Първанов, пък той – от Сидеров, а пък той – от Жорж Ганчев, няма особено значение. По една проста причина: че НИКОЙ ОТ ТЯХ НЕ Е ТОВА, КОЕТО ТРЯБВА ДА БЪДЕ един политик. Not even close, дето викат англичаните.

Докато българските политици не станат такива, че да ми служат за пример, а не за посмешище;
докато не започнат да си вършат работата така, че на мен да ми е неудобно да не си върша моята;
докато не почувствам вътрешна потребност да ги уважавам и да заставам зад тях, когато те се изправят пред света като представители на нацията ми;
докато не видя, че действат с ясна мисъл, разум и визия за бъдещето на страната;
докато не започнат да работят за каузи, а не за бакалски цифрички –
лично аз се считам не само свободен, А И ДЛЪЖЕН да ги блъскам по главите при всеки повод и всяка възможност.

И да ги критикувам, и да ги иронизирам, и да им се присмивам, и да пикая отгоре им, когато си го заслужат. Гонка нон стоп. И НИКАКЪВ компромис.
_______________________________

Нито желая, нито съм длъжен да съобразявам кое било най-малкото зло, че да избирам него. Камо ли пък да изпитвам благодарност, задето било наистина мъничко зло, и да си викам, пу-пу, добре, че не е по-голямо. Това е малоумие.

Нито желая, нито съм длъжен да се оглеждам за нови лица с олигофренската надежда, че ще се появи някой чистичък-измитичък ready-made архангел и ще стори чудодейно реки от мед и масло, и ще възцари сияйна правда над всинца ни. Такива екземпляри в политическата фауна не съществуват.

Нито пък съм длъжен да се зверя през голямата лупа, за да забележа и най-малките признаци на подобрение, и като/ако забележа такива, да им се радвам като Мунчо. Ако израстването на родния ни т.нар. "политически елит" ще е с по милиметър на петилетка, това не ми върши работа. Ама въобще.

Политиците ни трябва да са наясно, че са МНОГО ПОД СТАНДАРТИТЕ за тази професия. Всичките до един. И малцината, които заслужават тройка, да не ми се перчат със самочувствието, че са връхта, щото вършели малко повече работа от кръглите двойкаджии. И едните, и другите са за боклука. На мен ми трябват ОТЛИЧНИЦИ. Това, че родната ни политика е залята от двойкаджии и тройкаджии, ни най-малко не означава, че критериите трябва да се занижават. Борисов и Първанов да не се мерят един с друг, а да се мерят с Рейгън, Кол и Тачър, като са толкоз мераклии. Само че не им стиска, щото се знаят какво представляват.
_________________________________

И всичкото това трябва да се набива в канчетата на политиците всячески, ежедневно и ежечасно. Писал съм го и преди: до такава степен, че да почнат да се будят от кошмари нощем.

Защото голяма част от тия, които са из управлението на държавата, МОГАТ да вършат работа. Обаче са изтървани през първите седем години (пардон, вече двайсет). Изтървана е политическата среда в България – която, вместо да бъде най-горният слой на обществената пирамида, се е оформила като някаква самостоятелно съществуваща мъглявина със свои закони, само привидно свързани с обществените интереси. Сега тая каша трябва да се оправя по трудния начин. Неприятно, но няма как иначе.

А и време няма. Вече.

Анонимен каза...

Браво на Зелен Бетон!

Ако като него мислеха 200 000 - 300 000 Граждани, нямаше да се налага да я обсъждаме тая тема, нали...

Само се опасявам, че няма да е по трудния начин, Зелен Бетон, ами май ще се наложи да е по Невъзможния, уви.

Анонимен каза...

Стига сме се плюли, критикували и били, ами да се захващаме повече за работа, да погледнем самите себе си - ние честни ли сме, съвестни ли сме, работим ли добре, крадем, лъжем, мажем, че имаме и сурат да говорим за другите.
ако спрем собствената си помия, може да постигнем много неща.
завиждаме на чужденците за техните държави. ами, нали те са си ги направили? не са чакали на нас, ленивците и говорилниците ...
така че повече давайте и спрете да критикувате.
а вие по-добре ли шще се справите, а?????????
н.стоянова

Комитата каза...

„спрете да критикувате“, какъв умен съвет от н. стоянова

Зелен Бетон каза...

Комита, ако вземеш цялата фраза, звучи още по-брилянтно: "повече давайте и спрете да критикувате". Това като че ли го е писал творчески колектив от Дянков и Борисов :)

И особено забележителен е последният "аргумент": "вие по-добре ли ще се справите, а???" Значи, примерно, тази женица, дето загуби детето си от едни сливици поради лекарско безхаберие, няма право да се обажда, защото самата тя не само няма да се справи по-добре, а и изобщо нито може да оперира сливици, нито да поставя диагнози, нито да управлява болница...

Стоянова, политиците никой не ги е сложил насила там. Те са се захванали с тази работа, като са поели ангажимента да я вършат. И аз имам пълно право да ги държа отговорни, когато не я вършат както трябва. Ако не могат, да не са се хващали; ако не щат – санкции.

В моята работа, клиентите ми не могат да се справят по-добре от мен (те затова идват при мен) – но въпреки това имат право да ми поставят изисквания: да постигам необходимите резултати, да се държа коректно и прилично, да си изпълнявам ангажиментите, да не ги лъжа, да не се облагодетелствам за тяхна сметка и да не ги правя на маймуни. И ако не отговарям на тия изисквания, имат пълното право и да недоволстват, и да ми правят забележки, и да ме санкционират. Нещата са абсолютно аналогични: аз, гражданинът, съм клиент на политиците. И имам всичките права, които произтичат от това.

Още повече, че тук става дума за демократични механизми, които ми дават още по-големи права, отколкото имат моите клиенти спрямо мен (защото пазарните отношения не са особено демократични, но обществените трябва да са – поне при държавите с демократични конституции).

А чужденците с добре устроените държави са си ги направили такива до голяма степен именно с това, че не са спестявали критиката на политиците си. Няма такъв случай, дето политиците да са оставени да правят каквото си искат и държавата да е процъфтяла. Точно обратното.

Стойчо каза...

Точно

Анонимен каза...

Няма добре уредена държава,която да не е била колониална империя или пък да не е експлоатирала по-слабите си партньори.За това Китайския скок в икономиката,без да се експлоатират чужди ресурси, предизвиква световното объркване.
Защото богатите страни са точно като богатите хора-КРАДЛИВИ!

Надето каза...

Момчета, много истини изписахте. Изключвам г-жа/г-ца Стоянова не защото е жена, а защото не съм съгласна с нея . Боли ме не по-малко от вас за действителността, която не ни дава право на избор. В рулетката са заложени едни и същи лица. Не приемам упрека, дали ще се справя по-добре от тях. Не желая да минавам на нивото си на некомпетентност, не ставам за политик и правя това, което мога най-добре. С народната мъдрост за жабата и гьола трябва да се съобразява всеки, жалко, че пишман-политиците ни не я знаят. Не бих казала, че всички са маскари, макар болшинството от тях да са. За да не ви разплача със съпричастността си, ще ви разкажа един стар виц.
Преди много години разрешиха на руските евреи да се преселят в Израел. Вицът е от тогава. Та:
Един евреин отива на гишето да си подаде документите за Израел, но служителката му обяснява как нищо там още не е уредено и отвсякъде се стреля и е опасно. Подава му глобуса и му предлага да си избере друго място, където да живее. Старецът си избрал Париж. Жената му казала: „Чудесно, но знаете ли какъв разврат цари там, пък и на Вашите години…” и го посъветвала да си потърси друго място. Гледал, гледал човекът и си избрал Лондон. Тя му обяснила колко е влажен климатът там и как ще го болят костите. Върнал се старецът и пак започнал да търси. Оставям на вас да си доразкажете другите места, които си избирал и за които служителката имала все някакви съвети. Накрая човекът с неистова молба се обърнал към чиновничката:”Госпожице, много Ви моля, имате ли някое друго Земно кълбо?”
Комита, Зелен бетон, Стойчо… моля, предложете ми други политици! Това е по-възможно от желанието на стареца. Някога, преди години, имахме задължителен въпрос за „Ролята на личността в историята”. После го отмениха. В училище ни учеха, че всяка епоха ражда Личностите, които са й необходими. Май истинската ни Епоха не е настъпила.
Така като вървят нещата, ще се изпълни мечтата на циганите от един стар виц: „Да щат виетнамците да си отидат във Виетнам и българите в Либия, какъв живот ще си живеем в нашата Родина!” Виетнамците си отидоха, но кучетата се наплодиха. Българите се върнаха, но все повече намаляват. Българите от турски произход / как само го измислиха!!!/ се състезават с циганите кой повече деца ще роди. Разликата е само тази, че турците не си захвърлят децата като циганите да им ги отглеждаме. А и политиците с турско самосъзнание май са най-добри / за себе си/, но не и за България. Преди бях патриот и все още, странно, съм, само дето сега предпочитам да казвам, че съм националист . Нали не е мръсна дума, когато обичаш страната си. Не съм расист, нито интернационалист, но никога няма да гласувам за Сидеров. Дайте някаква алтернатива!
Надето

Споделените неща на Комитата

Виж какво споделям , заслужава си повече от това, което пиша. (старите споделени неща)