сряда, декември 15, 2010

Поглед в бъдещето

С удоволствие се отзовах на поканата на Първа Инвестиционна Банка в 8-bit bar за представяне на безконтактните банкови карти PayPass. Някога споменавал ли съм колко е яко да имаш блог! Идеята на картите е, че се съкращава времето за плащане на малки суми и човек може да носи по-малко пари в брой със себе си. Плащането става горе-долу по начина, по който работят новите автомати за таксуване в трамваите и тролеите.

Първите безконтактни POS терминали вече работят по моловете, разни вериги за бързи закуски и кафенета, бензиностанции и т.н. На ден влизали по десетина нови обекта в системата.

Това е картата. Забелязвате логото в горния десен ъгъл, нали? Поднасяте към четящото устройство, бип! и готово, плащането е извършено. Картата работи и по класическия начин на банкомати и терминали. Между другото, има обявен конкурс за дизайн на картите с прилични награди.
Смятам да си добавя една такава карта към разплащателната сметка (било изгодно) и да ви докладвам резултата.

Барът беше много футуристично оформен, защото кампанията е обвързана с новия ТРОН, продължението на класическия филм от 1982 г. Навремето само се облизвах на снимките от първия филм по западните списания, който така и не беше купен да се показва в България, нито пък циркулираше по видеокасетите. В ранна тинейджърска възраст смятах, че това е сигурно най-якия филм на всички времена. Тази вечер, обаче....

... отивам на предпремиерата! На томболата накрая спечелих покана.

Кетърингът също беше много впечатляващ. Нямаше как хем да остана на диета, хем да опитам криошоколад (горещ шоколад, потопен в течен азот, яде се веднага след изваждането от азота), 6 цвята космически сладки, всякакви странни хапки и питиета в светещи чашки. В името на науката, рискувах елегантността на собственото си тяло, за да дегустирам храните на бъдещето. Някои бяха много приятна изненада.

PS. Не знам дали конкуренцията има пръст, но снощи в новините вървеше неграмотен репортаж за уязвимостта на личните данни в картите и паспортите с RFID чип (за които ще пиша специален репортаж). Скъпи журналисти, които пишете за Интернет и технологии в националните медии! Научете малко терминология и не се излагайте пред няколко милиона зрители.

30 коментара:

Ralev каза...

Звучи интересно - ще чакаме да докладваш как се представят картите на практика .... :)
И ме е яд, че няма да мога да гледам премиерата на ТРОН! Не съм в София, а толкова я чаках...

dj каза...

Пак ви нахраниха...

Комитата каза...

О да, супер беше.

Sash каза...

Много интересни карти.
С нетърпение очаквам и "отделния репортаж", защото като на лаик много убедително ми прозвуча онова "неграмотното". Вярвам, че можеш с думи прости да обясниш на неграмотния български читател как да не се страхува от технологиите, след толкова изнесени данни за кражби с карти...

Анонимен каза...

Ако и други банки го въведат, бих се замислил. Преди няколко години една касиерка беше много учудена от мотива за закриване на сметка в тяхната банка връзките им с незаконното унищожаване на българската природа.

Анонимен каза...

Ако и други банки го въведат бих се замислил. Преди няколко години една касиерка беше много учудена от мотива за закриване на сметка при тях участието им в незаконното унищожаване на българската природа.

Belomore каза...

Костас, Костааас, да бяха само технологиите и интернет, от които журналята не разбират, с мед да ги намажеш...

За съжаление почти няма журналист в рОдината ни, който да си признае, че не е писано на хората да разбират от всичко и че когато става дума за специфични теми е добре, преди да си изплюят медийния продукт, да звъннат един телефон на някой по-запознат и да си спестят глупостите. Или просто да проверят какво ще им каже същият интернет по въпроса.

Това обаче явно не го преподават във факултетите по журналистика и по славянски филологии (щото повечето журналя идат от последните).

Гонзо каза...

Не знам защо намираш репортажа за неграмотен. Манипулативен може би, но защо неграмотен? В офиса се мотат RFID четци, ако искаш, да пробваме какво ще се прочете от картата, като си вземеш.

Ето и сценарий: Регистрирам се като търговец, взимам устройсто, изкормвам му бибипката, слагам по-мощна антена и го слагам на вратата на заведението, та всеки, който мине през нея, да ми плати по 5 лева.

Анонимен каза...

Аз не бих нарекъл слаборазпространена технология от 2002г. "бъдещето", но пък и мен никой не ме е хранил, поил и водил на кино :-Р
Всъщност, като баланс между сигурност/удобство/privacy/цена на транзакция хартиените пари нямат равни, а и БНБ още не са се сетили да начисляват такси за всяка транзакция с тях :-)
Иначе, сериозно, challenge-response EMV протоколът, който се използва от MasterCard в PayPass изглежда достатъчна защита от 'класически' скиминг. Моето притеснение е по-скоро във визможността за нежелани транзакции от легитимни терминали, при което и банката, и търговецът са финансово заинтересовани от кражбата, а всички знаем, че в България клиентът винаги плаща цената на измамата, а банките имат имунитет срещу наказателно преследване или граждански иск :-(

Комитата каза...

Гонзо, да, между другото и аз се замислих за такъв сценарий, но тогава влизат в сила различни защити. Не ни ги обясниха, но се подразбират - най-общо казано да не се извършват плащания при нетипично поведение на клиентите.

Репортажът е неграмотен, защото освен на хора, които са наясно какво е RFID чип, на всички други ще им събудят параноята по всякакви паспорти и карти, после иди обяснявай кое за какво служи. Според мен репортаж, който нито журналистите нито зрителите разбират, е неграмотен.

Комитата каза...

Анонимен, анонимен. Държиш да кажа „Бъдещето в България“ нали, за да се почувстваме всички зле, че живеем тук. РФИД технологията е известна да, но в България влиза сега и след 5 години вероятно ще е масова и тук.

Анонимен каза...

По-скоро намеквам, че ако някакъв продукт/технология са на пазара от осем години, и списъкът на банките, които я предлагат е една страничка, значи нещо не е наред.
Аз лично си харесвам анонимността на хартиените пари за разплащания до 50лв. и не виждам причина да плащам такси на банка, само и само за да не нося монети и банкноти.
Но майната им на ПИБ и МастърКард и техния PR, въпросът е ако пресцентъра на президента те покани на презентация на АБВ за блогъри със замразен шоколад, пак ли ще напишеш възторжен репортаж?
(Знам, че няма, въпросът е къде е разликата)

Комитата каза...

Щом знаеш, че няма да отида, значи знаеш и разликата ;-)

Комитата каза...

Аз чух, че банкови такси няма да има, но искам да ползвам реално карта, за да видя какви са ползите и проблемите.

Стойчо каза...

По повод парите в брой и липсата на такси за тяхната обработка, кога за последно сте внасяли или изнасяли малко по-големи суми в брой даже от собствената си сметка? (да кажем над 3 бона? ;-) А в евро опитвали ли сте?

Иначе да – парите в банкноти са най-сигурни за pruvacy, нали точно заради това не можете да ползвате кредитна карта при покупка на нежно зелени растения, неподлежащи на газене? ;-) (или прах за пране беше ;-)

Георги Павлов каза...

Тия карти са си супер идея.
Кражбите от кредитни карти и таксите им са надценяван феномен. Със сигурност повече плащам за сертитьорски фриволи математики, отколкото за тях.

Единственият реален проблем е сървисът на банките, които трябва да разберат, че е по-добре да си пазят клиентите и реномето.

Sash каза...

Съгласна съм с Belomore за некомпетентността на журналята, виждам го в репортажите по моята специалност - както при създаването на филми трябва да се ползват консултанти, но това може да е скъпо удоволствие...
Георги Павлов със сигурност участваш (както всички) в облагодетелстването на келнерите, но там е с малки суми редовно. Докато не ти пожелавам да ти се случва онова с картите, щот' боли повече. Но съм съгласна с логиката ти, тя е като статистиката дето сочи, че загиват повече хора в автомобилни катастрофи, отколкото в самолетни. Последните просто са по-зрелищни.

wattie каза...

Без кодиране с пин код? Рай за престъпността. Дано се провалят.

Стойчо каза...

wattie, съвсем доскоро, ама наистина до преди година повечето кредитни карти изобщо нямаха пин – нито светът се свърши, нито мастеркард престанах да са спонсор на световното. И сега на много места картата не изизква пин код (напр.патарините по магистралите), а и не само. Не се е свършил светът от липсата или наличието на пин.

Рай за престъпниците са именно парите в брой, а не картите или електронните разплащания.
Количеството пари в брой в икономиката, знам че знаеш, са първия признак по който се определя корумпираността и разпространението на престъпността в една икономика :)

Анонимен каза...

ПИБ са хората, които изградиха незаконни писти в национален парк Пирин и напират да строят в природен парк Витоша. Не разбирам защо независимите блогъри трябва да ги рекламират. Те си имат досатъчно платени статии по вякакъв вид медии.

Анонимен каза...

Със сигурност зная,че банките от някои държави - Япония,Швейцария и др.изискват ПИН за кредитните си карти при плащане в България, защото знаят,че има недобросъвестни продавачи,които се съгласяват да им се плаща с карта,която не е собственост на плащащия.

wattie каза...

А, не - светът няма да свърши. Просто ще е доволно гаден.

Преди било зле - що и сега да не е?

Ама хората изобретили технологии за криптиране и автентикация с пръстови отпечатаци например... Нищо, то оно старото си работи! Ще сложим "карти с чип"... ама за секи случай и магнитна лента да има...

Ema каза...

Позволявам си да цитирам Стойчо:
"Рай за престъпниците са именно парите в брой, а не картите или електронните разплащания."
Възможно е да ви се стори нереално и измислено, ама на мен на няколко пъти ми се случиха "случки" с дебитни карти.
Първата беше, когато теглих 50 лв. от банкомат пред един хотел в Банско. Два дена след това, беше вечер, някаква жена ми се обади и набързо ми каза как кога и къде от еди кой си автомат в еди кой си град съм била изтеглила еди колко си лева. Питах я откъде има тези сведения и как така ми звъни на домашен телефон? Каза, че била от някакъв си Център, че картата ми била сканирана от "специалисти по източване на чужди карти" и че не само моята карта била така. Блокираха ми сметката за месец напред, но не само на тази карта, ами ми блокираха и на една друга, която почти не използувах. След това, от ДСК ми издадоха две нови карти, но цял един месец живях затруднено.
Друг път изтеглих от автомат в сградата на банка ДСК, на ъгъла на "Леге" и "Алабин" в София 30 лева, защото не ми достигаха за нещо си. Погледнах си фиша, който излезе от автомата. Теглих 30 лева,толкова сочеше и текстът във фиша, а сумата, с която се намали общият ми влог "олекна" с 60 лв. Веднага влязох в салона, във витрината на който беше монтиран автоматът. Вдигнах "горно "до". Показах бележката. Засуетиха се служителите вътре. Казаха, че не може да бъде. Не може, ама може. И ми направиха разпечатка на транзакции за година назад и не можаха да обяснят как така става, че при поискани 30 лева и при отпуснати от автомата 30 лв., сумата намалява с 60 лв. Кой го е измислил да бъде така? Учила съм дори и висша математика, ама такава аритметика не съм и подозирала, че съществува.

Ema каза...

Продължавам разказа си за "случките" с банкови карти.
В една друга карта в "Алианц", бях решила да спестявам, когато мога по малко пари, обърнати в долари, за да ми бъде лесно, ако евентуално хукна да пътувам. От време навреме и пазарувах с пари от тази карта. Купих си 19" монитор за компютъра от "Техномаркет". Не видях в кое помещение отнесоха картата ми, но като се върнаха, едно момче и момиче от служителите казаха:"Готово". И ми подадоха да се разпиша на някакъв касов фиш на стойност 450 лева. Много се зачудих и ги попитах: "Как така изтеглихте пари, без да видя уреда и без да ме поканите да си въведа пинкода?". Смутолевиха нещо неопределено и незапомнящо се, ама в мен се загнезди едно подозрение, че те така могат да напазаруват и нещо за себе си, покрай това, което аз купих за мен. Какви бяха тези толкова прехвалени защити, които банка "Алианц" ми обещаваше?
И вече третият път, когато ми се случи "случка", направо ме вбеси.
Отивам аз да си внеса някакви пари, с които да увелича със сто долара доларовия си резерв и нещо касиерката погледна в монитора и почна да се суети. Грабна някакви листове, хукна да вика колежки. Аз седя в салона, а зад гишето "кошер". Нейсе, разпръснаха се, тя се успокои се, прие ми парите, които трябваше да внеса. Сетих се да й поискам разпечатка, за да видя как се движи сумата в сметката ми. Пуска ми разпечатка жената и представете си, какво виждам. Току що съм внесла 100 долара, а сумата вътре всичко на всичко 83 долара. Как така? Къде са другите пари?
-Амиии, няма ги, защото вие сте си ги изтеглили.
-Кога и как съм ги била изтеглила?
-Ами, Вие си знаете, от автомат.
-Какъв автомат? Какви пет лева? Нали сметката ми е дебитна, а не кредитна? Какво ще е това "теглене от автомат", което да ме докара до минус 17 долара? Аз очаквах да са ми останали отпреди поне 400 долара. Нали има някакъв минимум, който винаги остава и пречи да се изтеглят всички пари, за да се запази партидата?
И не само, че не можаха да ми отговорят адекватно, ами казаха, че няма как да докажа, че не съм си изтеглила парите чрез някой автомат, а и че сумата била толкова малка, че не е в политиката на банката да възстановява такава недзначителна сума, в случай, че успя да докажа, че не съм си теглила аз парите.
Видя ми се толкова нелепо и абсурдно, че едиственото, което направих е няколко дена след това да си закрия партидата и да прекъсна възможността следващ път да взема, та без да искам, "да си изтегля" по-крупна сума и да отида по надолу в минусовите числа.
Тези "случки" не са ми ги разказвали, а се случиха на мен

Стойчо каза...

И фалшиви пари не сте виждали? И „мечка“? (Мечка ли се казваше?)

Най-сигурно е с раковини – няма как да се фалшифицират

Sash каза...

"Количеството пари в брой в икономиката, знам че знаеш, са първия признак по който се определя корумпираността и разпространението на престъпността в една икономика :)"

Ей с това съм напълно съгласна, обаче в глобален смисъл. А дребният потребител може много по-лесно да бъде излъган в разплащане, в което няма възможност сам да контролира движението на парите си. Докато за "мечката", или както аз съм чувала "кукла" вината, че си се излъгал си е и твоя...Е, фалшивите банкноти няма как да ги познаеш в първия момент, но и най-едрата фалшива банкнота може да е в пъти по-малка от това, дето могат да ти го източат.
Въпреки това, водена може би от желанието да съм в крак, пък и от удобството, няма спор, пазарувам редовно с карта.
Моят извод е: Всичко е много добре, ама май не сме дорасли още...

Ema каза...

Искам първо да помоля за извинение за правописните грешки, допуснати от мен, в днешните ми предишни постове. Очудвам се, как не съм си ги видяла?
Второто, което искам да кажа, че аз намирам ползуването на дебитна карта за разплащане и за теглене на пари в брой за абсолютно улеснение и прогрес. Много ми помага. Като си спомня само, как преди години висях на опашки в банковите клонове, да пускам бележки и да чакам да ми наброят исканата сума? Просто се радвам, че това време е отминало. Да прибавим и това неудобство, че работното време на касите в банковите клонове, винаги съвпадаше с моето работно време, та трябваше да искам разрешение да изляза "по лична работа". Това от своя страна водеше до санкции. Прекрасно е да можеш,винаги когато ти дотрябват пари в брой, да отидеш за минутки до най-близкия банкомат и да си вземеш известна сума.
Онова, което обаче ме съсипва, е това, че системата, техническите съоръжения и уж надеждната защита, са така осъществени, че дават възможност на хора, нямащи нищо общо с титуляра на сметката, да се обогатяват за негова сметка и да го докарат "до просешка тояга", ако в източената сметка са всичките му пари. А пък както писах по-горе, на мен айдуците не само ми изтеглиха наличните долари, ами преминаха долната линия за гарантиран минимум и ме принудиха да приема, че сама съм се докарала до позиция "минус седемнадесет долара" в дебитната сметка.
А как може човек да се пребори с това и с позицията на чиновниците в банката? Сумата била незначителна! Де, бе! Малка за кого? За мен това беше "цяло богатство", даваше ми свободата да си мечтая и да чувствам известна сигурност. А тя отиде в чуждия джоб, не помоя вина. Възможно ли е, а и редно ли е аз да доказвам, "че не съм двугърба камила"? Отказвам да го правя.Но ми остава една горчивина и дори "подозирам" и банковите служители, ако не в пряко участие в източването, то поне в липса на професионализъм да опазят поверените им за съхранение и управление пари на хората. Аз съм "дребна риба, цаца", но с колко ли "са ощипани" по едрите вложители?

wattie каза...

Досега с кеш съм бил лъган два пъти, единия път за 5 лева в магазин, другия малко по-сериозно. С банкоматите ме лъжат при всяко теглене. А капка по капка - вир става.

Банкоматните карти - ето това е раят за ИСТИНСКИТЕ ПРЕСТЪПНИЦИ!

wattie каза...

... и то легализиран...

wattie каза...

Иначе извън популизма, който използвах, Ема е права - технологията на банковите карти е несравнимо удобство и е идиотщина да се отричат. Това, за което писах първоначално е съпротива срещу липсата на защита! Абсолютен тъпизъм е в днешни дни, при днешните технически средства за измама, да връщаш технологията на ниво от преди 15 години, когато картите просто се промушваха през процеп и пиукаше. Още по-тъпо - вече можело и от разстояние.

Удобство да, но не за сметка на сигурност!

Споделените неща на Комитата

Виж какво споделям , заслужава си повече от това, което пиша. (старите споделени неща)