понеделник, ноември 22, 2010

Ето как се прави



Върнах се от Будапеща. Ще се опита да го опиша в отделен пътепис, но докато се стегна за това ще ви покажа най-забележителното и, признавам си греха, най-радостната за мен гледка, видяна по терминалите на летището във Виена (полетът ми беше транзитен)



Не знам дали се чете ясно – горе над кабинката има син надпис Raucher/Smoker

Иначе е много хуманно направено – на вратите има дупчици да влиза въздух, а на къде отива после не можах да разбера.

Сигурен съм, че това в България няма да стане, но горната гледка много добре обяснява, защо ми се живее във Виена, въпреки, че София ми харесва много. (Много повече от останалите български градове).
А в Българсия това (горното) няма да стане по същата причина, поради която Несебър ще бъде застроен, улиците ще са мръсни, Камчия ще заприлича на Слънчев бряг, BMW-тата ще минават на червено, а пешеходците ще мрат по пешеходните пътеки – „Тоя ли ще ми казва на мене!“

Но пък на връщане, вече в София, в кръчмата пред нас течеше щур купон, чалагата се чуваше на половин километър (12 през нощта!) и народът вътре се радваше и веселеше („ръцете горе, хайде всички!“)

Послепис: снимката е от телефона. Бях и с големия фотаапарат, но ми стана жал за горките в клетката да ги снимам като маймуни, та реших, че с телефона ще е по-дискретно


24 коментара:

Магдалина каза...

Е, добре е да признаем, че на Терминал 2 в София съвсем не се пуши, даже в душегубка.

Стойчо каза...

Така е, но в София имаш шанс да излезеш отпред (на въздух), пък във Виена този шанс липсва тотално :D

Една колега разправяше, че точно тази душегубка тотално я отказала от желание за пушене по път (а ѝ се налага доста да лети)

Sash каза...

Леле, Стойчо, колко много поводи за размисъл и коментари си праснал в едно изречение...махни, махни:)

Алекс каза...

Отдавна има много добри електронни цигари, които са заместител. От тях излиза само пара, която изчезва за секунди и никой не разбира, че пушите. Отделно си избирате вкус по желание. Не вредят, не пречат на никого, не тровят, като пак си се друсате с никотин, но без отровите и катраните, и дори по-скъпите от тях могат да се избият за по-малко от два месеца (ако пушите по кутия на ден).

Стойчо каза...

@Sash, винаги съм имал проблем с развиването на теми по литература – искаха прекалено много изречения и не можах да го науча тоя занаят с многото думи ;-)

Спас Колев каза...

Преди няколко години имаше подобни и на летището в Мюнхен, но май ги махнаха.

Sash каза...

@Алекс, предавам коментар на един заклет пушач, който се сдоби с електронна цигара: "Усещането не е същото, липсва ми вкуса на дим в устата (БЛЯК, бих казала аз), освен това електронната е по-тежка и пластмасова, изобщо няма нищо общо с цигара" - да им имам проблема на пушачите...

emaiv каза...

Не съм обръщала внимание все още на тази клетка на летището във Виена. Не го намирам за хуманно и нормално. Австрийците са склонни на някои рестриктивни мерки, що се отнася до здравето и сигурността, които аз не одобрявам, защото обикновено са смешни и неефективни. В същото време Виена е чудесен град и за пушачите, тъй като не пушиш ли на обществените места, нямаш проблем да запалиш цигара у дома си, във всеки бар, кафене и навсякъде на улицата. Не виждам каква е разликата със София в това отношение. Освен това на софийското летище също не се пуши.

Стойчо каза...

Деца, не сте ли забелязали разликата в размера на софийското и виенското летище, както и времето, прекарвано средно в рамките на съотвенитте термили? На софийското можеш да излезеш отпред (навън) и можеш да стоиш там буквално 30 минути преди полета, защото бързо ще стигнеш до съотевентия изход (гейт). Докато тоя номер във Виена няма как да стане – най-малкото поради размера на летището. Затова смятам, че виенското летище е хуманно към пушачите, защото им е осигурило място за пушене – и еднвременно с това е хуманно към непушачите, защото е затворило пушачите там, където им е мястото – при пушека.

Иначе във Виена във всички завеения има наистина проветрени и без цигари помещения, което в София съвсем не е така – в София именно непушачите за заврени в тесните и малки помещения. Във Виена, който пуши е изолиран, а в София – който не пуши е изолиран.

Схванахте ли сега разликата или да я обясня отново? Разбирате ли защо искам във Виена, а не в София и защо тези две снимки са най-добрите и радостни снимки, които съм правил в последно време?

Георги Павлов каза...

Не, не разбрахме.

Ти сам ни обясняваш, че на летище София има място за непушачи (цялото вътрешно пространство) и за пушачи (цялото външно пространство).
Не виждам при това положение защо трябва да правим тия душегубки.

И за заведенията е така - трябва да са за непушачи като има условия лесно да излезеш, да попушиш и да влезеш пак.

Според мен редът на летище София е идеалният!

Стойчо каза...

Ти си ме разбрал :)

wattie каза...

Големи сте радетели за "свобода" с Комитата, но когато става дума за "неудобна за вас свобода" нещата срамно се изкривяват от друга гледна точка. Такава например е "свободата да се пуши". Пушенето е личен избор.

Поздрави,
НЕПУШАЧ (и то тотален - никога не съм пушил и не обичам пушачите... просто умея да си подбирам компанията, за разлика от вас - вие умеете да си пречите един друг).

Комитата каза...

Тоест трябва да сме за чуждата свобода да ни тровят, а не за нашата да сме здрави ;-)
Свободата спира там, където увреждаш здравето на другите.

wattie каза...

Не, свободата спира там, където има разбирателство и съгласие между всички. Свободата е демокрацията.

wattie каза...

Давам ти пример - сегашното правителство ми трови живота сериозно и вреди на моето здраве. Предлагам да забраним партия ГЕРБ. Това дали ще спомогне с нещо за свободата въобще?

Зелен Бетон каза...

Стойчо, сори, ама ТОЧНО така НЕ се прави.

Пуша от много години – и не съм се и замислял да спирам. Достатъчно съм наясно както с вредите от тютюна, така и с правата на непушачите, а също и с обобщените ефекти на пушенето върху икономика, здравеопазване и т.н. И в общи линии съм съгласен с повечето ограничителни мерки, и ги спазвам. Всъщност, винаги съм избягвал да пуша пред хора, на които това е очевидно неприятно – далеч отпреди въобще да се заговори за ограничения. Да не тормозиш околните с поведението си е въпрос на елементарно възпитание, не на нормативна принуда. Но и принудата не пречи – в определени граници, разбира се.

Когато обаче едно основателно по същността си начинание се превърне в мания, нещата се променят. А точно това се наблюдава от някое време насам във връзка с тютюнопушенето в т.нар. развити страни. И удивително бързо настъпва и насам (май сме склонни най-бързо да възприемаме от тях най-големите им тъпотии, а за съществените неща си правим оглушки... но това е друга тема).

Манията против пушенето (не мерките, не кампанията, а именно МАНИЯТА) се заформя нещо като оная против сексуалната дискриминация в Щатите. Започнала като законово гарантиране на разумни искания и накрая превърнала се в карикатура на женското равноправие. Както там колежката ти може да подаде жалба за sexual harassment, ако се загледаш в деколтето й, така очаквам скоро и тук някой да може да те обвини в нарушаване на правото му да диша чист въздух, ако дрехите ти му замиришат на тютюн. Колкото и да ми е неприятно да го констатирам, нещата се развиват именно в такава идиотска посока.

Вманиачването се изразява главно в зле прикривания (а често и съвсем явен) стремеж пушенето да се вкара в морален контекст: да се заклейми публично като нещо недостойно и неморално, а самите пушачи – като втора категория хора. Боклуци някакви, вредители, нахалници и паразити по дефиниция. И всички от "първа категория" да могат да воля да ги сочат с пръст и да викат "У-у-у!" – със самочувствието, че така изпълняват гражданския си дълг, един вид стават част от будната обществена съвест, която неуморно се бори с недъзите на обществото... Несъстоятелността на това въобще не смятам да я коментирам, описанието е само за да изясня тезата си.

(продължава)

Зелен Бетон каза...

(продължение)

Очаровалите те кабинки са точно израз на този стремеж. Не знам дали е умишлено или не (ако не е – още по-зле) – но те са направени като някакво гето, карцер, изолатор някакъв за пропаднали екземпляри. На всичкото отгоре прозрачен като аквариум, за да могат минаващите индивиди "първа категория" да наблюдават пушещите все едно са маймуни в клетка. И самодоволно да викат "У-у-у!". Макар и наум (щото един австриец няма да го ревне на глас). Което обаче не променя факта.

Ако някой пушач реши да подаде жалба, че въпросните кабинки нарушават правата му, нямам съмнение, че те ще изчезнат оттам много бързо. И ако гореспоменатата мания продължи да се разраства, подобни жалби със сигурност няма да закъснеят. И то не само заради кабинките.

Та – идеята за изолирани помещения с добра вентилация, функционално погледнато, е добра. Нещо повече: в обществени комплекси, в които си принуден да пребиваваш на закрито дълго време, такива трябва да има задължително. Но те трябва да бъдат направени ИНАЧЕ. С ДРУГО МИСЛЕНЕ. Трябва да бъдат направени като улеснение, с необходимото уважение към тези, които ще го ползват. Никой не може да ме убеди, че тия, дето са правили кабинките, не са имали възможност да ги направят другояче.

Не че австрийците са маниаци – напротив, от тях като цяло имам други впечатления. Може би обаче приемат твърде безкритично чужди мании. И не са тези кабинки нещото, за което си струва да им се ръкопляска.

Точно обратното: тези кабинки са нещо, за което НЕ БИВА да им се ръкопляска.

Не заради австрийците – а заради нас самите. Заради критериите, по който решаваме на какво да ръкопляскаме.
___________________________________

И не мисля, че са уместни аналогиите между пушенето и чалгата. Както споменах по-горе, нещата опират до възпитание. От него много от почитателите на чалгата, изглежда, са оперирани – но далеч не може да се твърди същото за пушачите, които са значително по-нехомогенна общност (ако изобщо могат да се нарекат общност). Нещата са несравними, откъдето и да ги погледнеш.

Стойчо каза...

@Зелен Бетон, и ти много добре си ме разбрал. Точно така се се прави – разликата е че точно така се прави по отношение на непушачите в София.
А във Виена се вижда изпълнението на принципа: КОЙТА ЦАПА - ПЛАЩА

Зелен Бетон каза...

@Стойчо: Естествено, че те разбрах. Надявам се и ти да си ме разбрал.

Реакцията на принципа на махалото може да е естествена и лесно обяснима, но никак не е за препоръчване. Особено в този случай. Цъфнали сме и сме вързали, само едно напомпване на антагонизма по разделителната линия "пушачи-непушачи" ни липсва. Това не е линията "сини-червени", нито "бедни-богати", а нещо доста по-сериозно. И ако махалото – било умишлено, било по непредпазливост – се засили към другата крайност (вместо да се укроти някъде около равновесното положение), ще стане лошо.

Всъщност, сигурно има такива, дето искат точно така да стане, и пускат интифи с тая цел. И това не сме ти и аз, дето дебатираме из нета, а други, които ще се нагушат добре от подобно противопоставяне. За наша сметка, разбира се. Така че нашата с тебе задача е да омекотим това противопоставяне, а не да го изостряме. Ако и да сме от различни страни.

И пушачите, и непушачите в общия случай са си съвсем нормални хора. С еднаква стойност и еднакви права. Няма първа, няма втора категория. Просто едните имат навик, който трябва да ограничат дотолкова, доколкото да не тормозят другите. Това е. Нищо повече.

Стойчо каза...

Стига бе, и фабриките имат право да пушат, нали? Защо трябва да спираме Брикел? Ковачки има същите права, както и собственика на Кремиковци, както и собствениците на хотели по морето и на къщи в Стария Несебър.

Пушенето е личен избор, който заради лошо възпитание (ти го каза) се налага върху хора, които не са го правили (т.е.мен)
Между другото – Ковачки също не е лош човек, просто такива избори е взимал през живота си... ;)

Зелен Бетон каза...

Виж, ако искаш да разбереш за какво говоря, ще го разбереш, не се съмнявам. Ако не искаш, или пък по някаква причина ти е по-удобно да не ме разбираш – съжалявам, не мога да направя нищо повече. Мисля, чв бях достатъчно ясен и изчерпателен. Тръгнем ли да си опонираме на дребно, ще настъпи една безкрайна говорилня лт форумски тип, в която основното ще се изгуби. На остроумия пък не ми се ще да го обръщам, защото потенциалните проблеми от задълбочаването на конфликта между пушачи и непушачи според мен могат да бъдат твърде сериозни.

Все пак ще се радвам да си припомняш тезата ми, когато възникне повод. А поводи предстои да възникват със сигурност. И аз ще запомня кабинките – и положително ще ги цитирам като пример :)

Стойчо каза...

И аз това казвам – кабинките са много добър пример :) Май вече споменах, че колегите ми пушачи тотално отказват цигарите, когато сме на път – будките на снимките са един от сериозните доводи да го правят (по техни думи).
Така че – сългасен съм: будките са много добър пример!




Сега се зачетох отново в текста, но не можах да намеря къде съм казал, че на чалга-купона в кръчмата е имало цигари? Не съм го казвал и не съм правил подобна връзка в текста;-) Писах че народа се веселеше и му беше гот и нищо не съм споменал за цигари :) (явно общ предразсъдък е, че на чалга купон има много дим ;-) Идея нямам как да се преборите с този предразсъдък, но аз не съм правил подобн връзка в текста :)

Зелен Бетон каза...

;)

бетонови изделия цени каза...

Е гледайки тази малка кутийка която е предвидена за пушачите направо ми става мъчно и жално да ги гледам,вътре не им ли става лошо и не им ли призлява.Но в крайна сметка е така,който е решил да се трови, нека си се трови и да не се отнема пространството на хората,които искат да водят здравословен начин на живот.Направо не мога да повярвам, как в друга страна са решили този проблем.Лично аз ако бях пушач и трябва ше да е завра в тази миша дупка определено щях да стискам и нямаше да пуша.

Споделените неща на Комитата

Виж какво споделям , заслужава си повече от това, което пиша. (старите споделени неща)