четвъртък, септември 02, 2010

За пенсиите на просяците и бедните духом


Пенсионер от републикански мащаб
снимка



Забавно нещо е българската държава.


Ето ви ситуацията: знаете, че нашата държава се държи много ревниво към плащането на социалните, пенсионните и здравните осигуровки на гражданите си – и това по лично мое мнение е много добро!


Разбира се, дяволът се крие в детайлите и има едно мноооого голямо НО... Държавата ни много държи на вноските от частните фирми (и особено чуждестранните), както и на вноските на самоосигуряващите се – за частните фирми мога аз да ви разкажа, а за санкциите срещу самоосигуряващите се, закъснели с вноските си, мисля, че много от вас са прекрасно запознати.

Забелязахте ли обаче кой липсва? Нещо да споменах за вноски от държавни служители? О, и за тях се внасят, но едно птиченце ми каза, че за една сериозна част от тях – армията и полицията това не се случва. Като че ли държавата ни се държи към тях както абсолютно безсъвестен едноличен търговец към двамата си служители, наети на граждански договор или изобщо без договор – плащаш му на ръка и ... кой от къде е.

Системата работи по подобен начин и при нормалните (цивилните) държавни служители – държат ги на смешни заплати, но както се сещате за заплати от по 400-500 лева едва ли можете да хванете читав служител (само си помислете колко са режийните разходи в София и после си мислете, че някой ще бачка за тия пари. Точно затова е измислено и допълнителното стимулиране – носи се слух, че на всяко тримесечие държавните ни служители получават т.н. ДМС („Допълнително матераиално стимулиране“ – или с други думи, познатите от миналото „премиални“, а в по-ново време известни като „бонуси“), а така също – участие в бордове на държавните предприятия и тем подобни форми на финансово стимулиране (това, последното, е разбира се за по-високопоставени държавни служители)

Само като отклонение – не твърдя, че хората работят за държавата само заради парите, има и други стимули, напр. работа в центъра (на мен лично това много ми липсва), твърдо работно време (и това ми липсва), възможност за израстване (и това ми липсва) и т.н. но сега думата ми е за бонусната система и пенсиите на бедните духом.


С други думи – държавата ни стимулира служителите си давайки им бонуси (или бордове) или неначислявайки им социалните, пенсионните и здравните осигуровки. (а пред военните винаги съществува възможността да те пратят на мисия, съответно командировъчните (с пълната съзнание за заслужеността на тези пари) или не се облагат или върху тях не се начисляват осигуровки (пак да кажа: военните и полицаите на мисия напълно си заслужават парите!)


Честно казано – това прилича малко на системата в туризма: на служителите се плащат минимални официални заплати (респ. и осигуровките са на тази база), а реалният доход се получава от бакшишите (които са необлагаеми и неосигуряеми, както знаете). И не ми спорете – едната стая у дома е построена именно от бакшиши ;-)


Та като цяло любимата ни държава се държи като доста некоректен работодател към работниците си: ниски официални доходи, а останалото си е жив бакшиш.


Сега да не вземете да ме обвините, че мрънкам към днешната ни държава – този навик да се плащат бакшиши си е поне от времето на социалистическата ни държава на Тодор Живков. Елементарен пример са днешните пенсии на докторите (имам жив пример): има мит, че са взимали (при социализма) големи заплати, но в действителност огромната им част е била от дежурства или премиални, за които не са внасяни пенсионни вноски. По този повод пенсионираните медици взимат сравнително ниски пенсии.

Същата история се повтаря и при други категории, напр. при артистите (и за това имам жив пример): смешни заплати (съответно осигуровки), но с големи и неосигуряеми хонорари. Всъщност системата с премиалните (хонорарите, бонусите, „бакшишите“) си е напълно подходяща за една социалистическа държава, която все пак трябва да стимулира интелектуалните си труженици, но поради идеологически причини (държава на работниците и селяните!) не може да го направи официално, давайки им официални високи заплати. А за най-висшите държавни служители имаше допълнителни привилегии („номенклатура“), които можем да приемем, че са далечен аналог на днешния термин „участие в борд“



Днешната държава продължава тази традиция по отношение на служителите си – ниски официални заплати с добавени бакшиши

(тема на друг разговор е, че според мен тази система трябва да се обърне с хастара навън – държавните служители трябва да взимат чувствително високи официални заплати (облагаеми и осигуряеми)


Да, обаче в последно време се появяват едни изключително нахални просяци, които твърдят, че държавата (т.е.всички ние!!!) трябва да им плащаме пенсии, върху техните бакшиши???


Момчета и момичета, има още една история, която да ви разкажа точно по повод на призива на Кирил Маричков

„Всички видяхте, че сме свирили!“

(цитатът е по памет).

Да, видяхме ви.

Аз ще ви разкажа (приемете ме за свидетел), че Йордан Караджов от Сигнал, който сега е един от искащите пенсия, наистина е свирил на концерт:

Случката беше край софийското село Негован, където моя милост и учениците от нашата гимназия бяха натирени да берат картофи през есента на 1984 или 1985-а година. Бригадата беше в един бригадирски лагер край Негован (мисля, че на негово място в момента се намира Централната разпределнителна станция на Български пощи).


Да обяснявам ли колко доброволен беше този труд, колко беше заплатен и изобщо колко хубаво нещо за бригадите, абстрахирайки се от безразборно-случайния секс за подрастващи? :)

Та една вечер в лагера дойде група Сигнал да ни направи концерт. Даже и аз отидох (и и тогава не слушах съвременна музика, но все пак Сигнал ми е дошъл на крака – отидох, пък и какво друго да правиш в лагера, когато всички са на концерт).

Почва коцертът, абала-джабала, свирят, пеят и по едно време Данчо Караджов се изцепва: „Дошли сме тук, за да ви поздравим за вашия доброволен труд, който полагате на полето“ (цитатът е по памет, но думата беше „доброволен“ със сигурност).

Да, моят труд беше „доброволен“ и мога да гарантирам, че за парите, които взех от тази бригада със сигурност не са плащани социални и пенсионни осигуровки (кой Комсомол плаща социални осигуровки за деветокласници???). Но да сте ме чули, че искам държавата да ми плаща пенсия за това?

А Данчо Караджов, който възпя „доброволния“ ми труд на картофите (беше гот – товарехме чувалите с компира на тирови ремаркета)– платил ли си е социалните (и пенсионни) осигуровки върху хонорара (бакшиша), получен от нашата бригада? (защото хонорарът на Сигнал беше платен от парите на бригадата, да не мислите, че ЦК на ДКМС ги и е извадило от техния бюджет?)

Свидетел съм: Сигнал наистина свириха и пееха, но не съм свидетел, че са си платили осигуровките!

И ако днес той иска държавна пенсия, как би се почувствала да речем Параскева Джукелова, която със сигурност я гонят като империалист, ако работодателят ѝ не ѝ плати вноските навреме?


Изобщо: Скъпи лидери на нашата нация! Ако ВИЕ се държите като прошляци и дребни мошеници, защо мислите, че някой ще ви следва с ентусиазъм?


И още нещо: след като Вежди Рашидов призовава да се намери форма за подпомагане на „известните“ българи, дали да не го попитаме да ли не изпада в конфликт на интереси? Той самият плащал ли си е осигуровките и дали не очаква, че като се пенсионира и той ще получи предлагания знак за заслуги, към който върви и държавна пенсия?

Още един заслужил пенсионер? Едно време имаше пенсии за Активни борци против фашизма и капитализма, днес това ще бъде пенсия Известност

снимка

Признавам, че ми е трудно да нарека интелектуални лидери хората, занимаващи се с дребни тарикатлъци и се надявам, че някой ден селския тарикатлък ще поизчезне поне от лидерите на милата ни нация.

Послепис: необходимо е да декларирам, че след завършването на висшето си образование съм плащал абсолютно всички изискуеми данъци в пълен размер, както и осигуровките ми са начислявани върху истинската ми заплата. И когато Илия Марков иска увеличаване на данъците, той ги иска от мен.

Още един послепис: когато ви кажат, че социалистическата държава е ограбвала труда на артистите – вярвайте го, наистина е така. Защото социалистическата държава ограбваше труда на всекиго! в страната. Нали точно заради това я сменихме тази държва с нова!

И сега не искам, ама съвсем не искам, новата ни държава отново да ми краде труда, за да го даде на Данчо Караджов. Аз със него съм се разплатил още в девети клас




28 коментара:

Анонимен каза...

Да уточня, че в държаванта администрация, в която аз работя се плащат всички данъци и осигуровки върху полученото ДМС.

Стойчо каза...

Да, така е – аз и не твърдя, че днешното ДМС-то е необлагаемо.
ДМС-то го давам като пример, че държавата не смее да ги даде тези пари под формата на заплати, а го дава като „морковче“, каквото морковче са командировъчните на военните или неплащането на техните осигуровки.

Господин И каза...

Айде сега Илия Марков ти е виновен!

Илия Марков също си плаща съвестно данъците и дори е ходил да си плаща измислени глоби съвсем добросъвестно, защото смята, че така трябва!

Така че аргументът "искаш по-високи данъци, щото няма да ти дойдат на тебе до главата" не важи! :)

П.П. Вземете махнете най-накрая тоя кепча, че ми къса нервите всеки път!

Стойчо каза...

Е, просто Илия Марков е единственият ми познат, който иска да ми вдига данъците – иначе е готин тип :D

Комитата каза...

Кепча ме пази от руски спамъри, които ме бяха напъплили преди време.

Кирил Кирилов каза...

И министерският съвет ще решава кой е заслужил и кой не, щото народа е шибан и не разбира...

От сега знам, че Веселин Маринов ще е най-заслужилият от заслужилите, така де нали изпя "химна на МВР" а и най-много партийни митинги е пял.

Нина каза...

Дори не коментирам от чий джоб ще бъде това, което ще им дадат. А и те не носят вина, за това, че държавата не им е внасяла осигуровките както трябва. Питам се друго - по ресторанти из цялата страна работеха какви ли не певци и танцьори, които също бяха на щат към Концертна дирекция. В сезонните курорти те бяха стотици, а за цялата страна, може би няколко хиляди. През сезона свирят, пеят, танцуват, а през останалото време, си търсят или друга работа, или се местят на друго място. Голяма част от тях тъй и не могат да си съберат документите за стажа. Познавах лично един клошар, който чакаше да стане на 75г., за да получи социална пенсия. Бил е гайдар в Слънчев бряг. През зимата, ходел по селата да гледа овце. Така и не успял да събере стажа. Живееше в незавършен строеж до нас. Често го хранехме. Не дочака.
За такива, като него няма да има бонус "известност" - не са известни. Те просто чакат... Еееех!

Анонимен каза...

Завистлива пенсионерка казва:
В туризма...през п60-те години ЕКСКУРЗОВОД НА ЗАПАДНИ ТУРСИТИ имаше заплата от 80 лева - облагаеми и "кредит" за храна в размен на 1,50 на ден когато не е с групата и "оклад" равен на този на западния турст, когато е с групата. С други думи - освен бакшшщшти тизш кредити и "оклади" бяха необлагаеми...
Учителите пък имаха твърде рядко заплати от 120-140 лева през 70-те,през 80- те повишиха заплатите, но увеличиха нормативното натоварване... Вервайте ми!Бонусите на учителите бяха главно ваканциите и лагерите...
Предполагам, че горе-долу по същата схема концертна дирекция е плащала на естрадните "звезди". Дори да е изгоряла ведомостта, има живи свидетели въз основа на какви заплати са били осигурявани.Както всички, така и гол Хасан/ гол данчо, гола Лили и т.н.

Sash каза...

Аз не искам да съм адвокат на Данчо Караджов (не съм му фен), обаче по онова време, за което пишеш той не е могъл сам да си плаща осигуровките. Нали си спомняш, че нямаше частни осигурители тогава. Та ДКМС-то трябва да му ги е платило. Той и Маричков така си го каза. Тогава големият работодател беше "държавата" (за тях в лицето на Концертна дирекция). Поправи ме, ако го разбирам погрешно

wattie каза...

О, Боже! Това, което написахте в статията, сериозно ли си мислите, че има някаква дори връзка с реалността? Понятието "социална програма" някога да сте го чували? А сега като го чухте все пак да кажа - не, това не означава "социализъм". Хайде сега обратно над учебниците по икономика. И после пишете.

Анонимен каза...

Комита, а ... учителите (и на естрадните певци), които нито са държавни служители и по бригади са брали какво ли не, знаеш ли колко шпенсийка получават, едва стигат 300 лв., много и не стигат дори... Ама и те в магазин влизат, както и певците, лекарства им трябват, както и на певците (за някои от тях събират от народа, че не им достигали за еди-какво си). Те какво правят? Смешна държава сме. А когато певците излизаха в чужбина, разполагаха с хонорари в онова време и ги водеха на щатна бройка някъде си, другите хора какво правеха...

Комитата каза...

Моля ви, за възражения се обръщайте към автора на текста, не към мен.

Тимур и нeговите командоси каза...

Много добър материал.

Стойчо каза...

Очевидно всички сте разбрали, че основната идея на статията е, че държавата е плащала и все още плаща бакшиши на служителите си.
Естествено, че държавата е била най-големия работодател, но това че не е плащала осигуровки върху хонорарите на певците изобщо не ги поставя в положението да имат право на специални претенции днес, защото държвата не плащаше тези осигуровки и върху хонорарите за лекарите и други категории.

@wattie, чувал съм за социална програма, но не искам аз да им я плащам, особено пък на хора с претенции (разбирам да е някой инвалид, а то – Вежди Рашидов и компания! No thanks!)
@Тимуре, благодаря! :)

Апостол Апостолов каза...

Е да де, ама тези хора все пак са работили, нали? Не може на стари години да ходят голи, боси и гладни!

Вие какво искате? Когато остареят и вече не могат да свирят, да отидат да просят ли? И какво толкова ще стане, ако на 150 човека се дадат по 400- 500 лв. пенсия?

Богомил Ветров каза...

Жалко, че у нас няма повече мислещи и смислени хора. Всеки се хвърля в някакви емоции, свързани директно с битовите му проблеми. Материалът е убийствено обективен и правдив, въпреки че аз бих поспорил по някои въпроси, свързани с колективния и безплатен труд.Той е бил много популярен и в западните държави по време на война, а както знаем - те са воювали почти непрестанно. Яко експлойтед - емоционален, физически и финансов :)

wattie каза...

Стойчо - не, явно не знаеш за какво става дума. А за да ти се обясни добре ще са нужни 200-300 страници. Мразя да отговарям в този стил, но в случая нямам избор.

wattie каза...

Тази система в момента не е най-добрата на света, но ние не сме и най-богатата държава на света. В случая предлагам да приемеш, че едни по-умни хора и от теб и от мен са взели, че са я моделирали такава каквато е. И колкото да ги мразим попринцип и аз и ти защото са крадливи копелета, в случая са прави и са избрали най-добрият възможен вариант, който хем да пази минимални данъци, хем минимални осигуровки, хем да има и достатъчно държавни служители. Не говоря за администрация, говоря за действащи и работещи хора - администрацията е друга бира с други входни параметри. Формулата е сложна оптимизационна задача, която освен всичко друго непрекъснато се изменя от вътрешни и външни фактори и за решението на която по света се получават месечни заплати в милиони.

И честно казано аз съм очуден, че в България въпреки политическия хаос задачата все пак е решена - имаме попълнен щат и в училищата, и в полицията, и в армията. Проблеми има в научните институти и университетите, но там е ясно по други причини защо. И всичко това е постигнато с безумно ниски заплати спрямо европейските стандарти. Странно ми е, но очевидно задачата икономически е решена добре. Затова и не рипам там където не разбирам достатъчно. Не рипай и ти.

Ema каза...

Чета и си мисля "това-онова". Аз самата години наред съм работила на хонорар и си пазех хонорарните листове. За много от хонорарите са ми удържали една трета от сумите защото такива бяха пропорциите и схемите. И какво от това? Това са си само хонорари, а удържаните суми са си данъчни удръжки. Нямат нищо общо с трудови осигуровки и от това няма никаква ама никаква връзка с натрупването на суми за пенсия. Това си бяха суми за парично възнаграждение на творци "на свободна практика". Сега ми е много смешно когато чувам певците как се борят за пенсия. Били изнасяли концерти и могли били до доказват свои права с хонорарни листове. Когато аз си подавах документите в НОЙ, за да кандидатствам за моята си пенсия за възраст и трудов стаж по измислената схема за брой точки, показах и папката с хонорарните си листове, за да попитам дали мога да се надявам на някакви по-високи "цифри" в пенсията,ако приложа документи в които пише какви пари съм внасала по хонорарни листове. В НОИ ми се изсмяха и ми казаха, че едното няма нищо общо с другоото. И то си е така. Едно е да си работил на трудов договор, съгласно трудоното законодателство и съвсем друго е да работиш на договор за хонорар, което ти даваше свобода и доста ппомвече възможности от всякакъв характер. Никога не си имал "работно време", а парите които си получавал, са били други по количество. Всъщност това как да работиш, е било въпрос на избор. Избрал си да го раздаваш "артист" и да разполагаш с повече пари, да пътуваш където си поискаш, да имаш много повече свободно време, а сега искаш да те пенсионират като останалите. И сега какво се оказа? Някои от бранша на музикалните изпълнители не си били плащали данъците за много стотици хиляди левове, а пак и нямали достойни пенсии. Не им стигат парите, ама за какво по-точно?

wattie каза...

Еma - Това, че при преминаването от един политически режим в друг на някой не му е хрумнало, че може да се получи такъв проблем не трябва да довежда до "изгарянето" на група хора. Все пак сме някакво общество и живеем заедно с тях, съответно си помагаме взаимно. В социалистическата система тези хора нямаше да имат никакъв проблем да вземат пенсия. И то най-високата възможна такава. Така че имаме "заварено положение" - те трябва да си получат пенсиите в нормалния си размер.

Виж новите, тези които изгряха след 90та - те да му мислят. Ама то както е тръгнало и ние трябва да му мислим. Припомням старта на филма "Старци Разбойници":

- Има два вида хора. Едните доживяват до пенсия, а другите сме ние.

Сега съвсем на майтап: заради такива диети и здравословно живеещи според тях люде като Комитата, ние простите хора хептен изгубихме шанс да се пенсионираме - ще ни вдигат ли вдигат пенсионната възраст заради тях, защото те ще живеят по 140-150 години и ще цицат от народната пара заета за обща... Жизнени, здравословни пиявици! :) :) :)

Ema каза...

Първо, моля за извинение за многото тъпи правописни грешки, които съм до пуснала да отидат на показ. Нали не мислите, че чак пък толкова съм малограмотна? Не съм, ама проявих небрежност и не си изчетох предишния си пост за коригиране на грешките при писане. Пък и не съм филолог.
@Wattie, аз си припомням и споделям моменти от моето лично битие. Случи се така, че след като "избухна демокрацията", тихомълком някак си, беше разграбен и унищожен институтът, в който работех. Дори и някакви неизплатени заплати имах да вземам, ама не ги взех, защото, когато отидох в касата, ми показаха някакъв зелен на цвят картон, в който на съответни квадратчета в едни графи съм се била "подписала" и съм си била взела вече дължимото. Всъщност това си беше престъпление по документи, ама тогава времената бяха такива. Имаше шепа хора, които си краднеха каквото докопат, разпродаваха всичко, което ставаше да продан, прибираха като свои чуждите пари и си живееха добре, докато други като мен, пратени вкъщи в "неплатен отпуск" си търсеха нова работа. Пих няколко чаши студена вода. Мои колеги доказаха в съда тези злоупотреби, получиха решения от съда в тяхна полза, но никой от тях и никога не си получи и стотинка от тези пари, Те вече бяха влезли в нечий джоб и бяха «усвоени». Така че, обективно погледнато, това да избера изобщо да не се занимавам да търся неизплатените си заплати и да доказвам в съда подправяне на документи, за мен се оказа доста добро решение. Спестих си част от времето и голяма част от нервната енергия.
Тогава бях майка на две малки деца , които отглеждах сама. Наложи се да не спирам да търся всяка възможност за работа, защото спестяванията ми се стопяваха с бясна скорост. Моите колеги си направиха разни фирми, обзаведоха се със скъпа техника, отвориха рекламни ателиета или се затвориха в собствените си ателиета и крайградски вили и минаха "на свободна практика". Аз отидах да работя в завод в квартал "Военна рампа". Пращах сутрин децата си на училище, грабвах трамвай №11, приличащ на дрънчаща кочина и отивах на Гара Север. После през един мръсен гаров подлез, минавах от другата страна на гарата под коловозите и през прашните и кални улици влизах в двора на завода, а там на портала ме чакаше "присъствена тетрадка", която се прибираше пет минути преди 8.00.
Моите бивши колеги от института, само като разбираха къде и как работя, откровено ми се присмиваха. Егати глупачката! Тя е няпрява луда! Да става в тъмни зори и да ходи "на майна си Райна"! / моля за извинение за изразите/. Пък и на всичкото отгоре да работи "на трудов договор"! А пък те самите били избрали да не се подчиняват на никакви схеми и да го раздават по-артистично. Ценяха си свободата хората, работеха лежерно, каквото намереха и когато им се работеше, за някакви пари, но пък никакви осигуровки не плащаха.
След влеме взеха да ми звънят удома да ме питат, как така съм успяла да се пенсионирам? А те каквито и доказателства да представили пред НОИ, били получили от 65 до 120 лв пенсия, в най-добрия случай.
Приемете това като откровен разказ за моите лични "случки". Разказвам и не обобщавам. Всеки случай е различен. Всеки от нас има «своята история». А и мотивът на всеки от нас да направи един или друг избор, е различен. А спомняте ли си онази приказка за това как не може хем нещо си...някъде си, хем душата в Рая?

wattie каза...

Да разбирам ли, че тезата е "аз пих студена вода, ще пият и те"? Или "щом на мен ми е зле, на онея няма да им е добре!"? Или "я се преебах, са ке ви преебем и вас!"?

Стойчо каза...

@wattie, понеже си един от лидерите на България да ти кажа: не искам аз да плащам за глупавото и необмислино поведение, а още повече – НАХАЛНО – поведение на нашите творци. Това не са творци, а реципиенти на социална помощ. Аз не искам да им я плащам

Стойчо каза...

@wattie, благодаря ти, че ме нарече глупак, че си плащам данъците!

wattie каза...

Думата "глупак" не съм употребил, или поне не намерих в текста. Още по-малко съм те нарекъл ката понеже "си плащаш данъците".

Но добре - творците са тъпаци, да приемем, че е така. Тъпаците да страдат - ние няма да им плащаме.

Един светъл ден обаче самият ти ще се сблъскаш с аналогичен на техния проблем. И тогава ще пееш друга песен. Не? Как? Кога? Защо?

Отговарям веднага - чувал си за "двустълбовото" социално осигуряване и "частните пенсионни фондове"? Даже вече щяло да бъде "тристълбово" с втори частен пенсионен фонд. А световният опит досега е показал само и единствено едно - частните пенсионни фондове рано или късно при някоя кризичка (а при нас не е като да няма) фалират. Това стана вече веднъж при нас през 1997г. Ама тогава си бил млад и жилав - не те е засегнало пряко. Споко - ще се случи пак втори път.

И повярвай ми - тогава ще ревеш много. И ще вдигаш лозунги "ама защо ние трябва да страдаме за чуждите грешки?". А срещу теб ще са се налюпили група младоци, които ще кажат "ние нашите баба и дядо си ги гледаме - откъде накъде с нашите осигуровки да плащаме на чужди хора?".

"Са ядеш кифтета и не ривеш...". "А после да си му мислил овреме".

Или нещо трябва да се промени?

Стойчо каза...

@wattie, благаодаря за вниманието и отношението. Ще го имам пред вид

Sash каза...

Един човек - Венци Мицов е написал много добър материал по темата и мисля, че си струва да бъде прочетен в уебкафе.бг

Ralitsa каза...

Благодаря Ви за точния и интересен текст, напълно съм съгласна, а както се изрази един потърпевш от българската естрада "А те кога ще ни платят за това, че ни мъчиха толкова години с песните си?":)
Поздрави

Споделените неща на Комитата

Виж какво споделям , заслужава си повече от това, което пиша. (старите споделени неща)