четвъртък, септември 23, 2010

Принос към транспортния дебат

На тези, които се колебаят в ефекта на предлаганите от правителството мерки за промени в нормативните актове за автобусния транспорт, мога да дам конкретен пример.

На 16-ти септември, моят добър приятел Н. с приятелката си П. трябваше да пътуват от София до Халкидики БЕЗ КОЛА, т.е. използвайки публичния транспорт.

От София до Солун нещата са слънце - хваща се единствения приличен влак, който пътува в България, колкото за да докаже, че и БДЖ може, ама не иска.

След това нещата са по-сложни. Трябва да се хване автобус до Халкидики (в случая с останалата част от компанията решихме да ги чакаме в с. Никити, между Касандра и Ситония)

Голяма грешка, трябваше да ида да ги взема с колата от Солун. Автобусът спира на всяка керемидка между Солун и Никити, минава през вътрешността на страната и му трябват чутовните 3 часа и половина за да преодолее разстояние от около 120 километра. (като въобще не ползва 85-те км магистрала)

Изненадата намалява, като се разбере, че в Гърция има монопол на междуградските пътнически превози, които се извършват само от една фирма - КТЕЛ, която практикува обходни маршрути. Доколкото разбрах, именно това е идеята на предлаганата реформа в автобусните превози – да ограничи директните връзки. Поправете ме, ако бъркам.

Бързите и удобни междуградски превози бяха една от първите осезаеми ползи от демокрацията, които се почувстваха след 1989-та година, заедно с пресния хляб и кока-колата в магазините и вестниците по будките, а в по-късно време и добрия и евтин интернет достъп. Общото между всички тях е либерализираният пазар.

Сега мерките са насочени точно срещу либерализацията. По план утре ще отменяме вестниците и интернета, а вдругиден и демокрацията?

Картата е малко стара и не показва магистралата между Солун и Неа Мудания (по червената дъга).

8 коментара:

vitanova каза...

На мен пък ми харесва да пътуваш, заради пътуването, а не заради крайната цел. Какво парвим обаче, ако някой иска да стигне от София до Дружево? Радваме се, че има заобиколни автобусни линии.
От друга страна, хубаво е да има и бързи и интересни маршрути. Нуждите не са едностранни, тъй че и предлагането не бива да е. И никога няма да е.

Комитата каза...

Определено не търсехме панорамен маршрут с изглед към селскостопански площи.

wattie каза...

А може би наистина е време тези споменати неща наистина поне леко да се ограничат. Защото 90% от хората от свобода не разбират - употребяват я само и единствено с цел "чалга". Истината както винаги и всичко на този свят ще се окаже някъде по средата. А ние ще се лутаме между "свободни" и "роби" непрекъснато и ще я подминаваме.

Стойчо каза...

Как ми липсва Господин И, за да те размаже с доводи ... ;-)

Longanlon каза...

да бе уати, 90% от хората "не разбират от свобода" защото е употребяват ... както не ти харесва на тебе

браво, цел свободомислещ шампион си

Стойчо каза...

И аз откога разправям – автогарата да се закрие, това е развъдник на чалга и капитализъм. Само не разбрах какъв е тоя либерализъм – 30х жители органичение! Смешно! Защо не са 150 хиляди???

anica banica каза...

Абе, не знам дали примерът е точен.
Пътувала съм доста из Гърция с автобус, по сушата и по островите - KTEl е консорциум от превозвачи под общо име, принципно -и нямам забележки.
Не е имало раздрънкани междуселски автобуси. Волос-Солун е абсолютно директна линия, която взима 200 км за 2 ч, например.
Има и такива, каквито описваш, но са сравнително малко. Халкидики не е район с добре развита инфраструктура, колкото и невероятно да ни звучи това от българска ни гледна точка - също толкова зле е мрежата на банкоматите и пос-терминалите например, и някои други неща. Просто районът е далече от Атина и не е целеви за правителството, а и на кого му пука за българските, сръбските и румънските туристи.
Иначе за поредното скудоумие на Боко и компания си прав, просто сравнението не е добро.

gogi69 каза...

Да си дам и моите 20 стотинки.
Идеята на правителството не ми е ясна, за това няма да коментирам. Но ми се иска да споделя впечатления от Франция. Там автобусни превози са за къси дистанции - дет се вика селски автобуси. По-далечни дестинации - над 50 км, само влак или самолет. Та ако идеята на правителството е по този начин да стимулира жп-транспорта - няма лошо. Ама първо трябва да го оправи...

Споделените неща на Комитата

Виж какво споделям , заслужава си повече от това, което пиша. (старите споделени неща)