сряда, август 18, 2010

Храната на новото поколение

Много ми харесва, че започват да се появяват фирми, които желаят да направят добро впечатление на хората, които списват блогове.

Писал съм за ПИБ, които обръщат специално внимание на Интернет, наскоро поисках да се включа и в чудесната инициатива на издателство „ЛИК“.

Третата кампания, за която ще ви разкажа сега, започна малко странно.

Получих електронна поща:

Здравейте,

пиша ви от [ПР Агенция]. Във връзка с работната ни кампания с един клиент, искаме да ви изпратим един подарък- изненада :) Но за целта ни е нужен ваш адрес, на който може да ви намери куриер през деня и телефон за връзка.


С уважение,

[Име]
[Агенция]

Като истински параноик, веднага се усъмних в писмото – „един клиент“, „един подарък“, искат ми адреса, а писмото е пратено от поща в yahoo.com. Дали не е схема да ме разберат къде живея и кога не съм си вкъщи, за да ме оберат?

Социалните мрежи дойдоха на помощ – пуснах мейла в търсенето на Facebook, изскочи симпатична млада дама, с която имам общи познати, добавих я като приятел и направо ѝ писах лично съобщение в стила – за какво става дума, писмото истинско ли е. Получих потвърждение, че е истинско:

Здравейте,
става въпрос за голяма, отвърдила се на българския пазар компания, която вкарва нов продукт. За съжаление, не мога много да издам, защото целта ни е изненада, но ще се радвам, ако решите да участвате в кампанията ни.
С уважение,

[име] 

Вчера се появи куриер, който ми достави това и реших, че е от тях:

Нищо не подсказва, какво именно има в кутията.


Отварям:


Какво е това? Вадя един от пакетите:


Очевидно е нещо за ядене.

Продължавам с инспекцията:

Освен посочените предмети – четири пакета „Пълнозърнести пелети“, химикалка с лампичка, три батерии и картичка със стихове, вътре имаше и един бял лист. Текстът върху картичката подсказваше, че върху листа има някакъв тайнопис. Съвсем скоро бях чел последния „Хари Потър“ и съжалих, че съм обикновен мъгъл и (лице, без магьоснически умения) и не мога веднага да видя текста.

„Невидимото оживява
И посланията до теб ще долетят
Писалката осветява
И буквите ще могат да се прочетат
Мистерията се разгадава
И светът става по-голям и по-богат“

Химикалката свети в синьо. Светках, светках по листа и нищо не забелязах.


Продължавам изследването. Върху дясната страна на хранителния продукт откривам множество лозунги:

Ние сме децата на 90-те
Ние сме любопитни
Nie pishem na latinica
We don't mind sleeping with our friends (Нямаме нищо против да спим с приятели)
Ние живеем на ръба
We kiss. Then we meet (Целуваме се. После се срещаме)
We prefer awkward mornings than boring nights (Предпочитаме неловките сутрини пред скучните нощи.)*
We like it simple (Харесваме простите неща)
We are complicated (Ние сме сложни)
Ние сме мултифункционални
Ние не се нуждаем от лого (Оппа, антиглобалисти?! If you can't beat them, join them)
Ние сме материалисти
We ❤ traveling (Обичаме да пътуваме)
We choose „it's complicated“, cause it always is. (Статус във фейсбука)
Ние имаме какво да кажем
А ти?
––––––––––––––––
* Има малка граматична грешка, to prefer... than... вместо правилното to prefer... to...,  което подсказва, че фирмата със сигурност не е международна)

 Другата страна на пакета е още по-енигматична:

Веднага отидох да видя какво представлява сайта на y-gen.net (the eco company), но той още не е готов.

Късно вечерта реших, че може би дневната светлина ми е пречела да видя буквите на белия лист. Загасих лампите и започнах да шаря с лампичката на химикалката.

Действително пишеше нещо!

Това, което разчетох, преди да ми се изморят очите (около половината лист):

За първи път на пазара се пуска продукт без цена
Между 9 и 15 август в обектите на Пикадили в София и Варна, ще намерите Y-Gen. Той няма фиксирана цена, защото ти сам я определяш. Всички събрани средства от този период ще отидат за написването на историята на едно от най-вълнуващите поколения – поколението Y.
Ние сме поколението на интернет промените на 80-те и 90-те години на 20 век, сексуалната революция и въпросите.
Ние сме граждани на света.
Ние не сме деца на нечий преход.
We don't mind sleeping with our friends.
Ние живеем оn и off-line
Ние вярваме, че голямата любов не е само една.
Nie pishem na latinica
Ние можем всичко, но по-важно е какво искаме.
We prefer awkward mornings than boring nights* (шрифтът на латиница е много по-труден за разчитане)
We kiss. Then we meet
Ние падаме, но винаги ставаме.

Може би има още текст, а може би няма.

И накрая - трам-та-ра-раааам – продуктът!

Това разреши загадката какво са „пълнозърнести пелети“, но не разреши загадката как се ядат. Аз пробвах директно от пакетчето, както и поляти с мляко. И в двата варианта стават, но може би все пак не са предназначение да се поливат с мляко, защото не омекват много бързо.

Рапорт даден!

Някой може би ще каже, че не спадам към възрастовата група, към която е насочена кампанията и да не знам много. Аз пък ще цитирам Красимир Стефанов, директор на НАП:

90% от най-големите дискотеки по морето се водят на физически лица, на млади момчета, родени през 1970-1975 г.“, посочи шефът на НАП.

28 коментара:

Belomore каза...

Тия верно са бая сложни... Или си мислят, че са.
Е*аси излишната криейтив криейтения.

От друга страна - пробват нещо хората, мъчат се, работят. Лошо нема, рано или късно ще се научат да го правят по-добре.
За съжаление относно начините за консумация на тез' пелетата съм некомпетентен.

Longanlon каза...

Какъвто им е английския, такъв им е и българския - "отвърдила"?!? Боже боже.

Много обичам като си личи от километри кога грешката е направена по недоглеждане, и кога е направена щото човек е прост...

ankabanka каза...

а кой ще я пише тази истпория? и кой ще я издава? и ще се продава ли? и изобщо само за рекламата на манджата ли е тази кампания или аз пак нещо не доразбирам?
а иначе изглежда забавано и интересно

Гонзо каза...

Поколението на сексуалната революция? Тая революция се е случила преди 40 години на едно друго място.

Спас Колев каза...

@Belomore: Я пробвай ти да продаваш сушен царевичен хляб. :D Едно време с това описваха мизерията преди Девети...

Богомил ветров каза...

Много готино родопско одеало - от любимите ми, защото по отношение на консумацията съм леко традиционалист. Приготвянето на храната е семеен ритуал, а тези-космическите ми изглеждат прекалено "модерно" :)

Atanas Boev каза...

Одобрявам. Дори бих сложил малко кодирано писмо и таблица за разшифроване :)

Лонги, "боже, боже" се пише със запетайка, а "?!?" е спорна типографска поредица. Не е добре да градиш самочувствието върху превъзходство (граматика, джип, висок КИ), защото винаги има някой по-превъзходен. Гаус не прощава.

Анонимен каза...

Пробвай да ги пуснеш в горещо олио докато се раздуят и после ги вадиш.

Анонимен каза...

А прочете ли някъде текст, според който трябва да опишеш емоциите си в блога - в замяна на получените "подарени стоки"? Ако е така, дали това не е вид "рекламен подкуп"?! Все пак ако беше просто реклама, защо тогава "подаръкът" трябваше да се дава на блогъри?!

Анонимен каза...

Хей, Комита, на едно място беше обещал да пишеш за това как успя да отслабнеш, да свалиш толкова килограми, т.е. да дисциплинираш търбуха си. Може би съм изпуснал тоя текст, ако е така, дай линк към това писание. Ако не си писал, моля, изпълни обещанието си, интересно е. Може би си отслабнал като си ял такива изгъзици, като тия, дето са ти ги подарили?

Комитата каза...

Анонимен, това за олиото не ми беше хрумвало, ама не ми се струва, че служат за това.

Няма никъде текст, който да ме задължава да описвам чувствата си, като получа такъв рекламен подарък, така че и аз не съм ги описал. Моето предположение е, че подаръкът се дава на блогъри, за да напишат (евентуално) за него.

Определено не съм ял такива неща, за да отслабна. Те са от най-противопоказните за диетата. Още не съм написал нищо за диетата, а трябва...

Анонимен каза...

като гледам какво съдържат не бих дги и пробвала. Иначе рекламата ми хареса. Ха на бас, че кутийката+химикалката+опаковката струват повече от самите зърнени пелети.

Peter Atanassov каза...

"Здравейте,
става въпрос за голяма, отвърдила се на българския пазар компания, която вкарва нов продукт. За съжаление, не мога много да издам, защото целта ни е изненада, но ще се радвам, ако решите да участвате в кампанията ни.
С уважение,
[име] "

Като гледам правописа и изказа, не само, че не са международна фирма, но е трудно да се нарекат и българска...

Анонимен каза...

Честно казано, не бих си купила никога продукт за ядене с gen в името! Напоследък се сблъсквам с много фирми или организации, които се кръщават BIO -, ECO- и подобни и предлагат генномодифицирани храни или семена. Европа е подложена на луда агитация да приеме Frankenfood, а те имат и достатъчно пари за подобен криейтив,както и таргета са им точно млади хора, склонни да експериментират с храната си ...

Васи каза...

На мен пък кампанията много ми хареса. Бяха ме изненадали с такава кутийка в офиса и като за първи ден на работа след ваканцията много приятно ме изненадаха. Явно са се постарали хората, тъй като съм на нова работа от месец и даже някой колеги още се бъркат, а това да ме намерят така, по предварително проучване, си е тегаво. Точно мислех да пиша по темата - изпревари ме, Комита!

Комитата каза...

Не знам, Васи, с какво те плениха толкова – според мен кампанията е too much а дори нямат бранд като хората.

marijka каза...

Това чудо много ми прилича на проект на младежкото БСП. Много сайбър, много нещо :D

Анонимен каза...

Не се хващайте за всяко нещо, което прилича на грешка. "Prefer than" се употребява много от англоговорящи хора, особено по-младите такива, въпреки че "prefer to (със съществителни)" си е приетото за норма. Идва от варианта "prefer X rather than Y", просто махат "rather". Освен това, когато се свързват инфинитиви, също се използва "prefer than" - например "I prefer to walk than/rather than to drive". Не знам дали компанията е международна, но надписите по опаковката са вземани от всякакви места из мрежата. Българското съобщение е повече за критикуване в случая.

Анонимен каза...

Комита, знаеш ли какво си мисля- никой не те упрекна за това че снимаш храна на одеалото. Това ако беше Еленко, щяха да го изядат с парцалите:)

sky_mender каза...

Идеята не е лоша от гледна точка на PR (по-добре някакъв шум, отколкото никакъв), обаче опаковката на продукта с това полуизтрито лого (може би) на почти чисто метално фолио ми навява такива асоциации, че за нищо на света не бих опитала съдържанието й (още повече и като го видях).

Бисер каза...

И аз намерих такава кутия днес в офиса, след като отсъствах две седмици. Но така и не схванах, защото се оказа, че ми липсва химикалката. Затова пък имам 4 батерии. :)))
Мерси, че ме светна за целта. ;)

ekaterina vitkova каза...

Тц, тц, вече взеха да хранят и блогърите. Хора, отворихте работа на ПР агенциите! :)

muiiio каза...

И мен ме изненадаха, много приятно :) Фен съм на зеленото - водка с мента?

А иначе белият лист се чете най-добре когато го изкараш на слънце. Не през прозореца, а на открито. Явно е UV-активирано мастило.

Комитата каза...

Досега се дзверих в белия лист на слънце. Нищо не видях, само окьоравях временно ;-) Как точно да го гледам на слънце?

muiiio каза...

Ами аз първо го зяпах в стаята, вдигнат срещу стъклото, в очакване да видя нещо. Цъ! После го врътках, мотках... Накрая излязох на слънце на терасата и в момента, в който светлината го огря, се появи светлосив текст и го разчетох.

Longanlon каза...

тцтцтц боже още ли се занимавате с тая глупост

Зелен Бетон каза...

Куп идеи, всяка сама по себе си (поне донякъде) интересна и оригинална. Само дето са просто нахвърляни една върху друга – вместо да се СЪЧЕТАЯТ, та да се получи някакво фокусирано въздействие. Типична картинка на случай, в който концептуалността е изведена на първа линия за сметка на функционалността.

С две думи: ефектът би могъл да бъде по-добър дори при използване само на част от идеите – стига някой да беше седнал да поумува как най-оптимално да ги сглоби. (Да не говорим, че нещата не са изпипани достатъчно... но айде, знам си, че съм мърморко, и няма да се разпростирам върху това ;))

Замислих се обаче за нещо друго, и доста по-съществено: как може сигнатурата на едно поколение с лека ръка да се лепне за търговско наименование на някакви неща за рупане.

Ако моето поколение (X-gen) би сложило сигнатурата си като марка на продукт, то този продукт със сигурност не би бил какъв да е. Струва ми се, че съм виждал някаква линия джинсови облекла с такова наименование – но джинсите не са просто дреха, те са символ на мисленето на поколението ми, така че има някакъв резон. Никой няма да нарече джапанки или тостери по този начин, стремейки се да таргетира Х-поколението.

А тук имаме Y-gen = неща за рупане. Ако самото Y-поколение смята, че в подобна асоциация няма нищо нередно... не знам.

helen каза...

"отвърдила"?
пелети, които се рекламират с тайнопис?
поколение Y и привилегията да си лягаш с приятелите си и да ядеш пелети?

Споделените неща на Комитата

Виж какво споделям , заслужава си повече от това, което пиша. (старите споделени неща)