събота, юли 24, 2010

Джанки и черници

Доста се е променил начина на живот в нашия квартал.

Когато бях малък, джанките само по най-високите клони достигаха зрялост. Обикновено биваха изяждани от хлапетата много преди това, предизвиквайки здравословни спазми на перисталтиката.

Същото важеше за черешите, черниците, мушмулите, ябълките, крушите и всякакви други плодни около блока. Зелените ябълки са ми особено противни като вкус.

Сега навсякъде има натежали от плодове дървета, на които никой не обръща внимание. Какво се е случило? Колебая се между три варианта – децата

  • си седят у дома, защото не е безопасно да се излиза;
  • им е забранено да ядат плодовете, защото са мръсни (а те слушат!);
  • не се интересуват вече от джанки и черници.

Затова пък аз почти всеки ден изяждам по една шепа и от двете. И на другия ден пак има!



22 коментара:

MadWizard каза...

странна работа.
Тази година, черешите около блока си окапаха по земята....
Сега съм в парка и загледах, дори ниските клони на липите са отрупани с цвят...

И бабките даже не са активни.

Све каза...

За съжаление съм склонна да мисля,че повечето деца вече не се интересуват от джанки и черници...а ние как ги обичахме...

Точка каза...

Нямат време децата от висене пред компютрите за джанки и черници. И за топка не им остава, и за криеница, и за книжка ...
Друго време, други занимавки.

Клоните на една джанка влизат в терасата ми и децата си късат от там. :)

Вълшебна каза...

В наше село черниците ги изсякоха, няколко джанки прашасват покрай пътя и не смеем да ги опитаме...урбанизация.

Ралица каза...

Една кофа черници мога да изям! Толкова ги обичам. Може би днешните деца просто не знаят и затова и не късат.

Ema каза...

И аз наблюдавам същото. През прозореца на кухнята ми се извисява череша. Корените и стъблото й са в съседския двор. Мога да се пресегна от прозореца и да си дръпна клон да опитам черешите, но не го правя. На моите години съм на принципа"Онова, което не съм садила, копала и поливала", не е мое и не го късам.
Обаче, не протягат ръка да си откъснат и хората, в чийто двор е пораснала огромната череша. И така си окапаха черешите, а онези които не окапаха, изсъхнаха и покафевяха на дръжките и още се виждат между листата. Много се е променил животът. Почти няма деца, поне в нашите две съседни къщи-тип "кооперация". Ама и съседски деца няма. Питах жената от апартамента срещу нас, защо не си оберат черешата , та я оставят да окапе, а тя ми отговори, че изобщо не й прави впечатление и че не знаела кой я е насадил в техния двор. Това ми се видя повече от невероятно. От поне петнадесет години черешово дърво да цъфти и да ражда плод под прозореца, а ти да не знаеш откъде се е взела тази череша на двора ти.
Жените вече не варят сладка и компоти, както правеха майките и бабите по времето, когато аз бях дете. Ние на тумби от деца, обикаляхме дворовете и денем и късно вечер по тъмно, се катерехме като маймуни и обирахме де що имаше плодно дръвче. Обирахме ги недоузрели, за да не ни изпреварят.

Комитата каза...

Е аз не говоря за дръвчетата по дворовете на хората, дори да се чупи от плод няма да вляза вътре. Аз ви говоря за тези по парковете, в градинките, между блоковете...

vitanova каза...

Моите деца (когато бях детегледачка, си имах деца) редовно беряха една джанка и една зарзала, но не ги ядяха - беряха ги, за да се състезават кой ще събере повече или за да ги дадат на лелката от магазина. Ядяха чипс :)

Стойчо каза...

Вероятно сме прекалено урбанижирани? Или може би „проклятията“ на бабичките едно време по наш адрес в крайна сметка да са стигнали до ушите, но вече на нашите деца? Всъщност откога не сте виждали деца да си палят огън? Или пък страхът от разстройства от страна на нашите майки да е стигнал до душите на днешните майки и те вече съвсем успешно да забраняват на децата си досега с дърветата?

Но е жалко, защото еволюцията е направила плодовете на дърветата именно с цел да бъдат изяждани (и по този начин се разпсротрнаяват костилките – семената за нови дървета). Жалко е наистина, че мога да бера узрели джанки без даже да се надигам на пръсти. Жалко е и дано не е от криворазбрана цивилизованост

wattie каза...

Още много, много, много неща има тепърва да забелязвате. Приятно оглеждане и осъзнаване приятели...

Стойчо каза...

Ех, а кави джанки имаше при социализма ;-) (закачка с wattie ;-)

Търновец каза...

Аз в Софето се въздържам да бера и ям какъвто и да е плод, от което и да е дърво. Вярно, че Кремиковци не работи вече, ама си имам едно на ум. Няма да позволя и на детето си да яде джанки или черници брани в столицата също(на село нека го прави на воля). Може това да обяснява донякъде феномена :)))

Стойчо каза...

Ех, Търновец, от твоите думи излиза, че джанките са станали неядливи от как ти си дошъл в Софето :) Едно време джнаките бяха ядливи, въпреки, че Кремиковци работеше и зимата снегът почерняваше на дванайстия час след като навалеше, ама от как си дошъл... нещо им стана на джанките ;-)

(разбираш, че се бъзикам с тебе, нали ;-)

Търновец каза...

разбирам, разбирам :) И аз се бъзиках донякъде, но донякъде бях и сериозен. Иначе по нашио край на джанките им викаме кумболи ;) Това за информация, ако някъде го чуеш, да не се чудиш какво значи.

Анонимен каза...

Ако върху плодовете има прах от въглища или пушек от тях, това не е толкова опасно колкото ако по тях са полепнали оловни аерозоли. Странно е, че хората и дори децата инстинктивно усещат това, въпреки, че не се отразява на вкуса им. Ако човек се вслуша в своето тяло, ще усети и че то не иска да консумира маргарин и закуски приготвени с него. Но в последния случай инстинктите ни са притъпени от лоши съвети и щарени реклами. А какво да кажем за пушачите - познавате ли някой такъв, който да обича да яде черници?! Може би тази неприязън се предава и на децата на пушачките, които в днешно време са твърде голям процент сред майките им.

Комитата каза...

Ъъъъъ, каква е връзката между черниците и пушенето?

Точка каза...

И аз се чудех същото. :)
Пуша и обожавам черници.

А как се наричат белите черници? :)))

Анонимен каза...

Белите черници се наричат "белници"!

Точка каза...

Анонимен, логично е да имат подобно наименование, защото "бели черници" си е направо оксиморон. :))

Комитата каза...

Логично е, макар че на село (Брестник, Пловдивско) никога не съм го чувал. Всичко си беше черница там.

Точка каза...

Просто си питах. :) Навсякъде в България са си черници, няма белници или белици. :)

Търновец каза...

Аз пак да се включа, ама по нашия край и на черниците викаме по друг начин - бобонки. :)))

Споделените неща на Комитата

Виж какво споделям , заслужава си повече от това, което пиша. (старите споделени неща)