петък, юли 09, 2010

Нова драма в македонската археология

В праисторическата археологическа площадка „Говърлево“ бяха открити недвусмислени доказателства за етническата принадлежност на първобитните хора, живели там.






Повече подробности - при волан, който критично разглежда случката. (Снимките и клипът също са от неговия блог)

11 коментара:

Стойчо каза...

Сериозна работа

Atanas Boev каза...

Абе, май просто на Македония им е развален радиоизотопния анализатор. Имат систематична грешка, някой да ги прати да повторят лабораторното по измервания http://mit1.hit.bg/temi/Tema_6/ukazania_6.htm (точка 6.1)

Niki каза...

Интересно.. един подобен материал наскоро ме накара да се замисля как сега се смеем на процеса на създаване на национална идентичност в Македония..

Но само преди 300-400 години (не повече от 10-ина поколения назад) същото се е случило навсякъде по света - националната идентчност е била "изфабрикувана"..

Съществуващите етнически, езикови, религиозни прилики и разлики изведнъж претенциозно са били облечени в национална идентичност..

Не знам дали историците са съгласни с това твърдение, ни ако е така, ще се окаже, че идеята за национална държава и национализъм ще се окажат твърде краткотрайни в исторически план..

Комитата каза...

Ники, така е, но за всяко историческо действие си има време. Никой сега не основава килийни училища, нито пък преписва книги на ръка.

Анонимен каза...

Аз пък няма да се съглася с тезата за фабрикацията. Не защото фабрикации не е имало и няма, а защото между тях има сериозни разлики, които правят абсолютизирането им неправомерно. И по принцип, и в този контекст. От една страна освен модерните са съществували и предмодерни идеи за етничност. Включително у нас - от Битолския надпис през "Анонимен български летопис" и Синодика на цар Борил до записаното от ред чужди пътешественици до първата половина на 19 век. Уговорките за различното съдържание на понятията в отделните периоди, слабата им документираност и липсата на сгъстен континюитет не могат да отменят съществуването на документалния материал и нуждата от анализ, различен от пълното отхвърляне. От друга страна по време на българското Възраждане са се появявали разни тези за произхода на българите, включая екзотични и фантасмагорични, но общо взето след 60-те години на 19 век на българският елит не му се е налагало да изгражда национална идентичност в тежко противоречие със световната академична традиция и в положение на кръгова отбрана на концепцията за националата му същност. Допълнителен проблем е, че сред част от носителите на "народната култура" не е имало ясна идея за същността на българското и у някои хора въобще усет за принадлежност към нея. Но... това не се отнася за всички. Идеята за български етнос се открива и във фолклора от онази епоха, а сред образования елит от втората половина на 18 век насетне има предостатъчно примери за що-годе плътното й възприемане. Струва ми се, че сегашната ситуация в Република Македония е доста различна не само с анахроничността й, но и с лишеността й от предмодерна, традиционна и ранна модерна основа. Неслучайни македонското име се появава в революционния фолклор в късния 19 век, докато в записите на традиционен материал то липсва и днес македонските публикации на фолклорно документиране на нещо българско предизвикват обществени скандали. Докато Паисий Хилендарски събира исторически сведения от изглеждащи му като легитимни източници и пише история на - според него- съществуващ народ, то през 1903 Кръсте Мисирков създава проект за нова народност, който така и не придобива особена популярност допреди преоткриването му след 1944. Разбира се, доста огрубявам нещата, но несходствата според мен са приблизително такива. За съжаление ми се струва, че докато историците от епохата на акад. Димитър Ангелов са отивали твърде далеч в твърдението за изграждане на консолидирана българска средновековна народност още след 10 век, то съвременните увлечения по деконструирането на безисторичните социални конструкти като че се отклоняват в противоположната крайност.

АнонименЪ

Анонимен каза...

Аз пък няма да се съглася с тезата за фабрикацията. Не защото фабрикации не е имало и няма, а защото между тях има сериозни разлики, които правят абсолютизирането им неправомерно. И по принцип, и в този контекст. От една страна освен модерните са съществували и предмодерни идеи за етничност. Включително у нас - от Битолския надпис през "Анонимен български летопис" и Синодика на цар Борил до записаното от ред чужди пътешественици до първата половина на 19 век. Уговорките за различното съдържание на понятията в отделните периоди, слабата им документираност и липсата на сгъстен континюитет не могат да отменят съществуването на документалния материал и нуждата от анализ, различен от пълното отхвърляне. От друга страна по време на българското Възраждане са се появявали разни тези за произхода на българите, включая екзотични и фантасмагорични, но общо взето след 60-те години на 19 век на българският елит не му се е налагало да изгражда национална идентичност в тежко противоречие със световната академична традиция и в положение на кръгова отбрана на концепцията за националата му същност. Допълнителен проблем е, че сред част от носителите на "народната култура" не е имало ясна идея за същността на българското и у някои хора въобще усет за принадлежност към нея. Но... това не се отнася за всички. Идеята за български етнос се открива и във фолклора от онази епоха, а сред образования елит от втората половина на 18 век насетне има предостатъчно примери за що-годе плътното й възприемане. Струва ми се, че сегашната ситуация в Република Македония е доста различна не само с анахроничността й, но и с лишеността й от предмодерна, традиционна и ранна модерна основа. Неслучайни македонското име се появава в революционния фолклор в късния 19 век, докато в записите на традиционен материал то липсва и днес македонските публикации на фолклорно документиране на нещо българско предизвикват обществени скандали.

АнонименЪ

Анонимен каза...

Извинявам се за повторението на първата част на коментара ми, при изпращането се получи някаква грешка...

АнонименЪ

Анонимен каза...

И още едно извинение - за грешка поради бързане. Не "Анонимен български летопис", а "Български апокрифен летопис":

http://www.promacedonia.org/bg_ap/dp_43.html

АнонименЪ

Онлайн магазини каза...

Може ли малко повече информация, кога е открито и къде точно ?

Благодаря

Анонимен каза...

Това по скоро прилича на японските знамена от Втората Световна Война.

alfaom каза...

Драсканиците по камъка нямат никаква историческа стойност.Всичко е лъжа и е нагласено.Както е лъжа ,че мнозинството от АЛБАНЦИТЕ са си албанци-НЕ те са българи!Македония е най-яркият и нагъл пример за заличаване на българите.Тайно променят имената на българите от миналото.

Споделените неща на Комитата

Виж какво споделям , заслужава си повече от това, което пиша. (старите споделени неща)