понеделник, юни 14, 2010

Защо нашият туризъм го изруча жабчето?

Едно от нещата, които харесвам на икономическите закони, е, че са като законите на физиката – каквото и да правиш, не можеш да ги нарушиш.

В България, откакто се помня, основно средство за правене на политика е хитруването. Бай Тодор го умееше на своето си ниво, очевидно напълно достатъчно за нивото на страната. Малка вметка – мои роднини са виждали с очите си резолюции на Т.Ж. върху техни доклади със стряскащи правописни грешки. За съжаление, това не беше достатъчна причина да се срути социализъма.

Българската политика в областта на туризма също е в царството на хитруванията – то не бяха парцели за крайно нуждаещи се на първа линия (вероятно да им даде възможност да заработят нещичко и от риболов), то не бяха еластични граници на защитени територии или пък свободно тълкуване на параметрите на строителните разрешения или пък небрежно разсейване на властите, когато се говори за инфраструктура, чистота и сигурност.

В днешния материал в скопския вестник Дневник се казва:

„Автомобилот е најевтиното превозно средство, барем кога станува збор за семејство, а Грција, Албанија, Црна Гора и Хрватска се најчестите дестинации на нашите граѓани. Србија повеќе се користи само како транзит-зона, а Бугарија е помалку атрактивна поради не толку убавото море, но и поради многуте чести кражби на возила.“ (целият материал)

По-нататък се говори за силно съкратения път по албанското крайбрежие, поради построената магистрала Вльора – Саранда от 130 километра, която съкращава пътя до морето от 7 до 2 часа (познато да звучи?), плюс опциите да се мине транзит за Черна Гора и Хърватско, например. Т.е. албанската инфраструктура се подобрява, а за българската или хубаво или нищо.

Разбира се, ще има читатели, които ще провидят „антибългарска кампания“ или нечия пиар кампания (на Албания?) в този текст. Но да си кажем истината – българският туристически продукт не може вече да заинтригува дори гражданите на Македония, които имат най-ниска културна и езикова бариера, плюс сравнителната близост, плюс скромни финансови възможности, за да се възползват от него.

В момента масовият туристически продукт в България е за непретенциозни и не много богати семейни туристи. Откъде ще се появят обаче, за да се върнат инвестициите, след като изключваме най-логичната дестинация? 

И така - защо го ручахме жабчето?

 Синеморец, май 2008г.

19 коментара:

Анонимен каза...

Кога ли македонска медия е цитирала адекватни и поднесени по адекватен начин данни за престъпността в България... Но така е то, когато стандартите на тамвошния "Дневник" и (колунистите му, да не пропусна) се възприемат като адекватни в този блог. Естествено, всичко това няма никакво отношение към реалната проблемност на българския туризъм.

АнонименЪ

Анонимен каза...

Повече чужди туристи дошли у нас през януари и февруари

DarikNews.bg, 29 март 2010 17:32

С близо 8% са се увеличили чуждестранните туристи, посетили България през януари и февруари спрямо същия период на миналата година, съобщиха от Министерството на икономиката, енергетиката и туризма.

Така общият брой на чуждестранните туристи у нас за първите два месеца на годината е 437 хиляди. Най – голям ръст е отчетен при туристите от Сърбия – с повече от 45 процента, Македония – с 41 на сто, Русия и Израел – с по около 25 процента.

Приходите от международния туризъм за януари са близо 104 милиона лева, което е с 8.2 на повече в сравнение със същия месец на 2009-та година.

http://darikfinance.bg/view_article.php?article_id=29543


АнонименЪ

Анонимен каза...

ПОСЕЩЕНИЯ НА ЧУЖДЕНЦИ В БЪЛГАРИЯ ПРЕЗ 2009 Г. ПО СТРАНИ И МЕСЕЦИ

Република Македония

Общо
310 113

Месеци
23 974
20 393
23 073
26 961
25 232
25 925
31 380
29 752
25 358
29 707
23 144
25 214

http://www.nsi.bg/otrasal.php?otr=8&a1=787&a2=953#cont


ПОСЕЩЕНИЯ НА ЧУЖДЕНЦИ В БЪЛГАРИЯ ПО ЦЕЛ НА ПЪТУВАНЕТО И ПО СТРАНИ ПРЕЗ МЕСЕЦ АПРИЛ 2010 ГОДИНА

Република Македония

Общо
31 523

Почивка и
екскурзия
17 276

http://www.nsi.bg/otrasal.php?otr=8&a1=787&a2=952#cont


АнонименЪ

Анонимен каза...

Снимката в статията също говори много! Застрояаване по модела- "Кич и Простотия"... Аз не искам там. А Вие?

Neli каза...

Жабетата ще ги ручаме още дълго време, защото добър туризъм се прави с хубави курорти. Хубавите курорти са места с добра инфраструктура, хубави и достатъчни обществени пространства и зеленина, и строени с някакво, поне минимално чувство за естетика. Никой не желае по време на отпуската си да се бута в многоетажни сбутани кутийки, с ниски тавани и на абсолютния минимум за съответната категория, да гледа в прозорците на съседния гълъбарник, да се блъска с още 200 говеда по тесни неоразмерени улички и да се пече на 50 градуса върху бетона, където няма пукнато дръвче. Вижте зимен курорт в Швейцария отгоре - огромни зелени пространства, поддържани алеи и тук-там някоя сграда, полускрита в зеленото. Българският туризъм умря или е в пресмъртна агония поради липсата на политика от страна на държавата - на стратегии (например такава за археологическите паметници и паметниците на културата), на добре обмислени градоустройствени планове, на контрол. Това ще влезне в историята като най-скоростното и пълно осиране на обещаваща дестинация.

agabaga каза...

Забелязахте ли кичозния пейзаж от снимката? И това грозно строителство е една от причините.
agabaga

Комитата каза...

Анонименъ, твърде много обобщаваш. Увеличението на туристите от Македония и Сърбия се дължи не на невероятния туристически продукт, произвеждан в България, а на факта, че през зимата паднаха визите за сърби и македонци. И голяма част от тия туристи ги знаеш какви са, нали – шопинг туристи, също туристи за един ден до Петрич, Благоевград и София. Дори съм склонен да допусна, че на морето има повече като абсолютна бройка. Само че мярката с визите ще проработи само веднъж, а ние ще си останем с бетонните курорти.

Как се връзваш на евтиния пиар на Бойко в Дарик...

Анонимен каза...

Комитата, това, което казваш, не подкрепя по никакъв начин тезата ти. Дори и еднодневни туристи да са, шопинг-туристи или каквото и да е, реалността е че тези хора са били тук и са оставили парите си в БГ.

Статията е доста повърхостна, с насипани факти и грешка в заглавието.

Комитата каза...

е да, иди сега до дневник да им обясниш че не са рационални и как тезата им не е верна. това не прави българия по-привлекателна дестинация.

fight the problem, not the blame.

Belomore каза...

Не знам дали почитаемият автор осъзнава, но е написал идеалната лятна статия за запълване на съботно или неделно издание на вестник.
Може да се издаде в което и да било лято през последните Х и следващите У години :)))

Конкретно по темата - с визи и без визи, със или без застрояване, нито Македония някога е била приоритетен пазар за нашия летен туризъм, нито Черно море - приоритетна дестинация за македонците.

Причините са много и не е само жабчето, чието квакане е несъмнено силно поне колкото вувузела.

Географски - Халкидики е къде-къде по-близо;
Културно - Ядранот си е нивно море от край време, въпрос на статус и светоусещане;
Психологически - е, айде сега, вистински македонец да падне дотам, че да ходи в Жолти Татарстан, било то и на почивка :)))

Да ходят където си искат. Нито те ще ни оправят туризма, нито ние на тях киселото настроение.

А нашият туризъм - да се изкажа и аз като експерт на Одеската академия... :), при сегашното му състояние единствено и само декриминализацията или дори легализацията на марихуаната може да го спаси.
Защото основният сегмент комай не е бедният и непретенциозен семеен турист, а бедният и непретенциозен несемеен такъв - евтини барове, разрешено пушене, амфетки и нимфетки и други екстри.

Бизнес - като ще е този, поне да го направим като хората!

Анонимен каза...

Комита, материалът на "Дневник" не съдържа никакви конкретни данни, които да отразяват реалната ситуация в туристическите предпочитания на македонците и тенденциите на пазара там. Това са само общи думи, лишени от какъвто и да е релевантен доказателствен материал, както и от цялостен или детайлен анализ. Аз например бих искал да видя сравнение на данните за македонските туристически потоци от последните няколко години с периода след падането на визовата бариера. Но не би... Също така за всеки наблюдател на македонската медийна среда е ясно, че за македонските медии като цяло и "Дневник" в частност не са типични нито адекватните, нито добронамерените материали за България. Точно обратното. Цялостното ти построение е проблемно. В желанието ти да докажеш една предварително изградена теза използваш неадекватна аргументация. Да, българският туризъм страда от погрешното му развитие, но статията в "Дневник" няма никакво отношение към сериозното. Както се вижда от цитираната от мен статистика, броят на македонските туристи за последната година и половина се е увеличил, но като цяло остава не чак толкова голям. При общ брой на чуждестранните туристи в България от порядъка на милиони броят на посещения на македонски граждани с всякакви цели е под половин милион за 2009 година... Казаното от Бело море допълва картината. За разлика от теб аз не бих се "борил" с проблема на македонската студенина и враждебност към България с третиране на същата тази македонска менталност като нещо приемливо и съвместимо с почтеността.

АнонименЪ

Комитата каза...

АнонименЪ, колкото и да е странно, на мен това ми изглежда като сближаване на позициите.

Като говорим за „борбата“ за позитивното обществено мнение в Македония (формиращо се и от Дневник), какъв коз представлява нашият туризъм в случая?

Въпросът за почтеността на медията не стои на преден план, когато говорим за пиар. ;-)

Анонимен каза...

Комита, опитай се да направиш реалистичен анализ на българския туризъм като фактор за сближаване със съвременните македонци, пък тогава може и да разсъждаване по въпроса. Засега ни липсва яснота дори какви са статистическите данни за туристическите пътувания на македонците зад граница в последно време.
Между другото, и днес Букарски се е извисил на македонския колумнистки хоризонт, но, нали още много хляб има да яде, все още не достига до словесните фойерверки на ветерана Фрчкоски:

"Идентитетот е процес на повнатрешнување на акомодирањето, приспособувањето, апсорпција од страна на индивидуата на социјалните услови во кои живее и од друга страна на конечноста на нејзиното сопствено постоење."

http://www.dnevnik.com.mk/?ItemID=47A4C2D85AEA3640B6DE158FF47BA704

Ха сега иди, та се сближавай...

АнонименЪ

Комитата каза...

Е то със смесване на баби и жаби всеки може. Ако за впечатления от България вземеш Болен Сидеров, Божо или Бойко, тогава каква представа ще получиш? ;-)

Анонимен каза...

Смесването е само шега. Фрчкоски просто ме разсмя и няма отношение към темата. В подкрепа на твоето отношение към анти-политиката в българския туризъм - бетонни панорами:

http://www.airliners.net/photo/Bulgaria---Air/Eurocopter-AS-532AL-Cougar/1711951/L/

http://pic.bgspotters.net/?id=22580

АнонименЪ

Belomore каза...

А ето и още един въпрос, доста по-щекотлив за българския туризъм от това ке доагят ли македонски пинтии или йок:
http://www.mediapool.bg/show/?storyid=166552&srcpos=9

Толкова по темата за кризата и спада на нощувките.
Нищо не е ясно и с цифри, та камо ли без цифри.

Анонимен каза...

http://gudata.blogspot.com/2010/05/blog-post.html

Анонимен каза...

Защо Комитата го изруча тоз текст... Да си припомним по-старите данни. Общо посещения на македонски граждани в България през юли 2009 година - 31,380, от тях декларирали като цел екскурзия и почивка - 9,664. Данни за юли 2010 година:

общо посетили страната ни - 42,106
за екскурзия и почивка - 25,771

http://www.nsi.bg/otrasal.php?otr=8&a1=787&a2=952#cont

Ръстът на посещенията спрямо юли 2009 година е 10,726 души, а на туристите спрямо юли 2009 година - 16,106. Предвид ниската платежоспособност на македонското население, конкуренцията на други (по-близки) крайбрежия, особеностите на масовото мислене и прочие фактори, тези резултати според мен никак не са отчайващи.

АнонименЪ

Къщи за гости Добринище каза...

С близо 8% са се увеличили чуждестранните туристи, посетили България през януари и февруари спрямо същия период на миналата година, съобщиха от Министерството на икономиката, енергетиката и туризма.

Така общият брой на чуждестранните туристи у нас за първите два месеца на годината е 437 хиляди. Най – голям ръст е отчетен при туристите от Сърбия – с повече от 45 процента, Македония – с 41 на сто, Русия и Израел – с по около 25 процента.

Приходите от международния туризъм за януари са близо 104 милиона лева, което е с 8.2 на повече в сравнение със същия месец на 2009-та година.

Хотели Цигов Чарк

Споделените неща на Комитата

Виж какво споделям , заслужава си повече от това, което пиша. (старите споделени неща)