понеделник, юни 07, 2010

Германският модел

Едва ли много хора помнят една леля, която преди години по предизборни кампании обичаше да въвежда „немския модел“ в България.

Поне две рекламни кампании в момента припомнят „немското качество“ (едната дори с препратка към класическите филми на Тереза Орловски)

И така, с въоръжен с лозунга „Немско значи висококачествено“ се запътих към ул. „Индустриална“ 11, където в момента се провежда изложбата „Измерението на повърхността – комуникационният дизайн в Германия“, част от Sofia Design Week

Недостатък е трудната достъпност на изложбата. ул. „Индустриална“ 11 е всъщност помещение в бившия хладилен завод, малко след Сточна гара, до там може да се стигне с трамваи 9, 18, 3. Заради ремонтите трамваите едва пъплят по нетипични маршрути, така че се запасете с търпение.

Втори недостатък е, че никъде не пише работното време, и воден от информацията, че откриването на изложбата е било от 19 часа, акостирах на следващия ден в 19 на галерията. Затворено.

Работното време на изложбата е (почти) типично немско - от 12 до 19 часа, което прави посещението в работен ден предмет на сериозна организация.

Самата експозиция е окей, макар че, признавам си, очаквах много повече. Очаквах нещо като решени задачи – немски дизайнери се сблъскаха с комуникационния проблем Х, мислиха, стигнаха до гениалното решение Y и ето го на снимката Z.

Но не е точно така. Всъщност, в 6 категории са подредени немски дизайнерски студиа и на мен повече ми прилича на световна хайка за клиенти, отколкото на истинска изложба, защото така и не ми стана ясно организаторите по какво различават комуникационния дизайн от обикновения и защо представянията трябваше да са от вида фирма-портфолио

На мен най-интересни ми бяха инфографиките, 6-та секция – системи за ориентация и 1-ва секция, типографията. Очаквах и някакви уеб сайтове в цифровия дизайн, с възможност за интерактивност (за да се убедя, че примерите са читави). Е, не беше точно така, непрекъснато дънят някакви рекламни клипчета на коли.

Но изложбата определено си заслужава, просто си планирайте времето за посещение внимателно.

Внимание: Галерията няма собствена тоалетна, в някакво барче наблизо имало, не съм ползвал.

Въпреки депресивния квартал, хладилният завод се превръща в модерен бизнес център, благодарение на братя Василеви.

Формата на изложбата е доста иновативна. Готови контейнери с чекмеджета, което спестява адски много мъки по подреждане и събиране на експонатите. Браво!

Корпоративната идентичност на Мерцедес плюс шрифта на Дойче Бан (не този вдясно, има го на друго място) - безценно!


Система за ориентация на многоетажен паркинг в Москва, в която кирилицата изглежда като правена от китаец, да не говорим, че водещи дизайнери бъркат Э и З! Клик за по-голям размер. Изумително е как може нещо толкова немарливо да се показва като пример за немски дизайн.


Интерактивен дизайн, върху който нямате никакъв контрол, нито върху звука, нито върху това, което се вижда на екрана. Отстрани вместо описание на казуса имате описание на фирмата.


От библиотеката си набелязах барем две книжки за вкъщи ;-)
Жиците са защита срещу крадци.

3 коментара:

Стойчо каза...

Всъщност „германската програма“ я лансираше един чичко. А леличка беше тази с „българския орел“ :)

Комитата каза...

Германската програма? Май да. Ама все пак май беше лелка ;-)

Апостол Апостолов каза...

Ако почнеш да заничаш из сервизите в L A, виждаш из тях само "баварци" и "цедеси".

Опелчето пък взе, че фалира. Като "Грундиг", "Ухер" и пр.

Затова американците не щат и да чуят за "немското качество". Карат си "Лексусите" и/или "Тойотите" и си свиркат...

Споделените неща на Комитата

Виж какво споделям , заслужава си повече от това, което пиша. (старите споделени неща)