понеделник, март 29, 2010

Нов човек – нов паспорт!

До скоро дефиницията за моята скромна личност беше: плешив, дебел и с очила. Плешивостта и очилата съм ги прежалил, но съвсем официално мога да кажа, че „дебел“ вече не е част от дефиницията ми. И т.к. очевидно съм нов човек, реших да си извадя и нов паспорт – днес, в първия ден на ажиотажа по изваждането на новите документи, реших и аз да внеса своя скромен принос в скапването на ново разработените компютърни и чиновнически системи за издаване на документи за самоличност.








И така, рано сутринта, към 8:00 часа отивам към Пето районно, за да подам заявление за паспорт, а и личната ми карта изтича не след много време, та и нея да подновя. За щастие шофьорската ми книжка има още живот в нея (кой български бюрократ е измислил термина СУМПС??? – да се обеси надолу с главата!). Пред районното се беше вече образувала опашка от 20-25 човека и аз даже си помислих дали да не ида да пия едно кафе някъде, докато чакам да стане 8:30, когато отварят гишета – добре, че жертвах кафето, и останах, защото до осем и половина опашката зад мен беше станал двойно по-голяма отколкото пред мен ;-)

Интересен детайл беше, че пред районното имаше и ПТС на Нова ТВ с репортерка (онази високата с гърбавия нос), която естествено влезе първа, заедно с екипа си, а после ми разказаха, че е правила репортаж на живо за това как си подава документите. Да де – тя си ги подаде в ефир и си тръгна, но ние си останахме отвъд на студенгьоса.

Интересно как се държат хората в присъствие на ТВ- екип – не знам дали знаете, но когато се правят репортажи от цигански махали за цигански проблеми, интервюираните винаги се държат по един и същи начин: бедни сме, затова крадем, дават ни кебапчета за избори, а сега работа няма и т.н. – знаете го репертоара :-) Препатили твърдят, че без присъствие на камера циганите се държат съвсем нормално, но в нейно присъствие започват с рецитацията... Та същата работа и с хората на опашката пред Районното: докато имаше камера: каква е тая държава, какви са тия, защо се предреждат тия там и т.н. знаете репортоара – ако не го знаете, ще го чуете довечера по новините ;-)

Това беше отклонение – да се върнем на опашката, която се движеше с около 2,50 метра/час. Обичам такива опашки – освен че ме освобождават от ходене на работа (да му мислят фриленсърите ;-) ми връща координатната система за хората – или с други думи, ако не беше кучият студ щях да си изкарам много весело, наблюдавайки околните. Странно защо повечето бяха мъже, повечето бяха по-възрастни и огромна част от хората имаха някакви питания: трябва ли им акт за раждане, какво се прави, за да платят по-ниска такса (инвалидите имат право на такава) и маса подобни въпроси.

Аз, разбира се, звъннах на колегите в офиса да им кажа, че съм в милицията и след малко ще ми взимат отпечатъци – на което последва въпроса: А след колко години ще излезеш? Изразих надеждата да не е повече от десет ;-)

Малко полезно инфо:

Ако трябва само да си подмените личната карта или паспорта – достатъчно е да носите пари и сегашните ви лична карта и паспорт. Нищо друго не ви трябва в този случай.

Ако обаче си сменяте адресни регистрации, имена, ЕГН-та и други такива – много ясно, че трябва да си носите съответните документи (то и досега си е било така)

Акт за раждане трябва да си носите, само ако можем да ви кажем „Честит 16-и рожден ден!“ и за пръв път си вадите лична карта или тескере – но подозирам, че тук нямаме такива читател(к)и ;-)

Таксите, естествено са повишени в сравнение с предишния образец, ама нали се сещате, че и фирмата, която е внедрила проекта има да храни служителите си и техните семейства ;-)

Таксите са:

Лична карта: 18 кинта за държавния бюджет плюс комисионата за семейния бюджет на бате Бойко (1, 2 или 3 кинта)

Паспорт: 40 кинта за държавния плюс комисионата за семейния бюджет на бате Бойко (1, 2 или 3 кинта – не помня точно, а и не е важно колко пари влизат в СИБанк, нали ;-))

Бързата услуга е двойно, експресната – петорно. Но и да искате не можете да ги ползвате (бързата и експресната) преди 6 април. Дотогава се приемат само обикновени поръчки – идея нямам защо е така, но е така.

Инвалидите плащат само за семейния бюджет – по 1 до 3 лева на документ (но трябва да си носят разните ТЕЛК-ове)


Към 10 часа бях на един човек разстояние от вратата, когато известната нова система за издаване на документи за самоличност даде фира и трябваше 20 минути да чакаме рестартирането ѝ. Единственото ми утешение беше, че по този начин са мръзнали още много други хора по много други опашки из цялата страна поради същия срив. Ама продуктивен старт без рестарт не е продуктивен старт ;-)

Точно два часа след като отвориха успях да вляза при гишетата за приемане на документи. Общо работеха 6 гишета – такава е организацията в Пето районно: 2 гишета приемат документите (личните), дават ти формуляр за попълване (попълването е елементарно), носиш си химикалка и си ги попълваш), следващото 1 гише приема гореспоменатите такси, дават ти едни двуцветни разписки от матричен принтер, след което следващите 2 гишета (различни от първите) приемата попълнените заявления и разписки, проверяват ги и към тях двете има и по едно помещение за снимане и снемане на отпечатъци. Там ви снима същата леличка, която преди малко ви е проверила документите, давате си отпечатъците от двата показалеца и се подписвате върху един скенер. След което леличката ви дава бележка с входящ номер за приетите документи и с която бележка да дойде след време да си вземете документите.

Това е – в действителност процедурата отнема точно 15 минути, нищо страшно няма за попълване. Но преди това се намръзнах на двучасовата опашка от вън.


Успех! Ако имате някакви питанки – питайте, днес толкова неща чух за документите, че мисля, че мога да помогна, ако някой иска да знае други подробности

Най-важното: ако ви изтича само личната карта в близките седмици и месеци, а паспорта ви има още живот няма никакъв смисъл да се редите сега. Смисъл има само, ако сега ви изтича паспорта и ви трябва за пътуване, а личните карти са автоматично удължени с 6 месеца.

(За най-внимателните: на шестото гише се дават готовите документи ;-))

Снимката е от тук



13 коментара:

wattie каза...

А ако си стругар от кой пръст взимат?

Стойчо каза...

от средния? ;-) или от друга част на тялото? ;-)

Събина каза...

Да и аз днес се опитах, но опашката ме отказа. Обаче аз не съм навита да ми вземат предния паспост. В него още има живот. Дали няма да ми го остават докато се прави новия? Гратисен период.

Комитата каза...

Аз като си загубих миналата година портфейла, трябва да си вадя шофьорска книжка догодина, което е супер, ще изпусна тълпата

Стойчо каза...

Точно така е – паспорта сега само го показваш. Иначе им го даваш за унищожаваме чак при получаване на новия. Важи и за личната карта – нали изпадаш в нелегалност, ако ти щ вземат още сега?

Според мен до два-три дена ще се разнесат опашките – аз отидох днес заради сроковете на моите

who cares каза...

А каква е тая работа с пръстовите отпечатъци, маникюра на дамите (и на част от мъжете, които държат на външния си вид, де) и писанията, че трябва да си без нокти, без лак и без други работи по възможност?!?!

Стойчо каза...

Че как лакът за нокти може да ти пречи на отпечатъка? Доколкото съм виждал лакът за нокти е върху нокътя, а отпечатъкът е от другата страна на пръстчето? Е, ако си намажеш лак по пръстите, а не по ноктите сигурно ще има проблем ;-)

Shunko каза...

А снимките на място ли ти ги правят или трябва да си ги носиш както преди?

Стойчо каза...

Всичко е на място: попълването на формуляра, снимането, подписването и снемането на отпечатъците. С теб (от вън) си носиш само старите документи и парите.
Процедурата е много проста и бърза – трябва да ги похваля за това. Проблем са опашките преди да влезеш.

Анонимен каза...

искренно се збавлявах!Поздравления!

Счетоводител каза...

Поздравления! Забавна и полезна едновременно статия. А коментарите към нея - също толкова ценни. В действителност за първи път си зададох и аз въпроса - ако ти липсва задъжителния за отпечатъци пръст, какво правим?:)))

Cryptotel каза...

Здравейте,
Един от най-наболелите проблеми в България вмомента е безконтролното подслушване. Ние предлагаме услуга, имаща за цел да Ви защити от недоброжелателите, които ще си позволят да Ви подслушват и проследяват чрез собствения Ви мобилен телефон. На нашия сайт можете да намерите информация за услугите ни и сигурността и надеждността на технологията, която използваме, а в блога ни ще намерите и много допълнителна информация, за това как действат системите за подслушване и как да се предпазваме.
Надяваме се, че съобщението ни няма да се приеме за spam, и предварително се извиняваме ако информацията не Ви е била полезна.
CryptotelBlog

Стойчо каза...

@Cryptotel, точно под статията за Пето районно ли реши да сложиш рекламката си? Не се ли сещаш, че от МВР следят и статията и коментарите – защо се саморазкриваш?

Споделените неща на Комитата

Виж какво споделям , заслужава си повече от това, което пиша. (старите споделени неща)