неделя, януари 10, 2010

TEDxBG — В свои води

TEDxBG е българският вариант на TED.com — започнал като форум за нови идеи в технологиите, развлеченията и дизайна. Сега по принцип е конференция, която събира на едно място уникални идеи и техните носители. По традиция говорителите имат по 18 минути за да изложат идеята си, която променя света или разбирането за него.

Отидох на TEDxBG с известен скептицизъм — случва се дори и най-страхотни идеи и начинания, попадайки в България, да бъдат побългарени. Обещаното присъствие на министър Дянков беше второто нещо, което ме смути — той никак не прилича на типичния харизматичен визионер, който обикновено води лекции на тоя тип събития. Да добавим и входната такса, която ме накара да заподозра тежко казионно-снобско събитие, от типа националноотговорни бизнес срещи, които се провеждат на скъпи места, но с евтини приказки.

Много се радвам, че не се оказах прав.

TEDxBG се проведе в зала "Рейнбоу плаза" (с която ме свързват хубави спомени), до бившия Софияленд.

Влязох в претъпкана зала — приятна изненада! Да са живи и здрави Мартин, Мартин и Събина, че веднага ми намериха местенце до тях. На най-хубавите места ;-)

Имаше готини подаръчета в рециклируема торбичка — да са живи и здрави организаторите, спонсорите и медийните партньори като списание .NET

И сега по ред за лекциите (другия път да кажат, кой от колко часа е).

Мартин Ангелов за kolelinia.com Идеята е, да се направят въжени линии за велосипедисти, които минават над трафика в града, понеже очевидно тая работа с алеите няма да я бъде скоро. Вдъхновяваща идея, хареса ми. Това, което съм забелязал обаче, че има едно място в София с дух (моста на НДК) където цъфват за малко новите идеи в България и после повяхват. Искам да виждам новите идеи приложени на местата, където има най-голяма нужда от тях. Ще следя с интерес проекта.

Ива Бонева за децата, растящи без родители. Не съм ревлив, но щях да се разрева на тая лекция. 15 000 деца в България растат без родители, от тях половината са в домове. Растящите в домове постепенно деградират (доказано с медицински диагнози). Всяка година правителството отделя за домовете около 20 милиона, отделно частни и чуждестранни дарители дават около 40 милиона. Парите потъват по пътя, децата страдат. Не давайте пари на домовете за деца, помагайте на самите деца (Ива).

Иън Сандърс за фосфатите. Фосфатите са жизнено важни за отглеждането на храни. Обаче в модерните държави цикълът на фосфатите е прекъснат — изпражненията с помощта на канализацията се изхвърлят и не се рециклират, почвата обеднява, налага се производство на изкуствени торове. За изкуствените торове трябват минерални фосфати, които се добавят главно от Западна Сахара. Там обаче запасите са ограничени и се води война. Решението - био нужници, от които да се произвежда тор и биогаз. България е като състезател във Формула 1, изостанал с една обиколка, на който първият вече диша във врата. Хората се връщат към нужниците, преди ние да сме ги изоставили. Да видим ще се възползваме ли. В Египет съм наблюдавал как петзвездни хотели ползват подобни технологии — рециклират водата, използват изпражненията (но смърди вечер за малко ;-)). А сега и у нас.

Сет Годин (видео). Възхитен съм от харизмата на тоя човек, не си погледнах компютъра и за миг, докато го слушах. В момента сме в трети етап на развитието на обществото. В първия етап е имало лидери, които са променяли сами света, (вторият не го помня) а сега в - лидери, които обединяват около идеите си "племена". "Стани племенен лидер, промени света" е посланието на Годин.

Сюзан Браунфийлд (пее) — Няколко прилични оперни парчета. В паузата и дадох да праща мейли от моя компютър.

Почивка за кафе и сладки. Придвижването ми беше доста трудно през тази почивка. То не е лесно да срещаш на всеки метър познат. Накрая, с риск да ме помислят за неучтив простак, който не се обажда след като толкова време не сме се виждали, просто отидох да си взема кафе и вода ;-)

Втората част започна с Андриан Димитров и Яна Симеонова. Издирили са логата на Стефан Кънчев (страхотно, винаги съм им бил ГОЛЯМ ФЕН), векторизирали са ги и са ги сложили в сайт. Уникално, просветителско усилие! Много ме е яд, че навремето не поръчах на Стефан Кънчев да ми изработи фирмено лого. Парите щяха да си струват. И винаги съм знаел, че е гений. Накрая малко смешни примери как самите собственици на запазени знаци не разбират какви съкровища притежават и ги деформират. Лекцията ме подсети каква скръб е дизайнът на софийското метро, въпреки че логотипът май е пак на Кънчев.

Мартичка Божилова е следващата. Всички български хубави документални филми (дори и български филми въобще), които съм гледал напоследък, са нейни. "Коридор №8", "Проблемът с комарите..." Това е един от творците, които ми върнаха вярата, че киното в България е възможно, въпреки бюджетите. Това, което много ми харесва у нея е, че успява да види това, за което всички говорят и мислят и да ни го покаже, докато класическия филмов творец у нас като че ли обича само да рови из фантазиите си и да прави схеми. Зариби ни яко с филмите си за "Кен лиии" и "Последните пирати"(май). Ще ги гледам!

Константин Христов (от favit) с "Класи в информационното общество". Идеята вече се споменава от всички - преди са владели тези, които владеят капитала. Сега владеят тези, които владеят информацията. Няколко идейки как да се справим с информационното претоварване. Примери как ЦРУ борави с информацията и допуснати от тях грешки. Интересни факти, но като че ли липсваше централна идея. Още повече, че го гледам на всички събития, на които съм присъствал в бранша напоследък и вече имам очаквания.

"Съзидателният гений" на Елизабет Гилбърт (видео). Изключителна жена, добре че я гледам на видео, за да не си загубя акъла по нея. Най-красивият аргумент защо БОГ СЪЩЕСТВУВА. Нищо повече няма да ви кажа, гледайте я, има бг субтитри. За мен най-добрата лекция.

Време за безплатни сандвичи. Да не забравяме спонсорите — Първа Инвестиционна Банка, които ме поканиха лично на събитието, а доколкото разбирам, са помогнали сериозно с разходите на организаторите. Браво и за двете! ;-)

Повечето обядващи/почиващи са на топлото януарско слънце навън? Голям проблем, според мен — по-високите с 20 градуса температури през зимата трябва да се компенсират с по-ниски с 20 градуса през лятото (или с 20 градуса по-ниски през някои зимни дни!), за да се запазят същите средни стойности. Глобалното затопляне може би е проблемна концепция, но глобалната промяна на климата за мен, не е.

Първи следобед е Симеон Дянков. Очаквах с нетърпение неговата лекция, защото исках да знам какво е реклама, а какво истина за човекът който борави с парите на цяла България. Той се представи зле. Много зле. Не беше подготвен, не умее да импровизира, дрънкаше клишета за "Зелена България". Направи няколко политически изказвания - против "Бургас-Александруполис", бъдещето на България е в биохраните (хм?). "Третостепенна република" е доста точен израз, отнасящ се до България. Неприятно впечатление ми направи това, че си е водил бележки на английски, които несръчно се опитваше да превежда на български пред публиката — "Да няма пластмасови bags" WTF! Клишета, мънкане, празни приказки. Дянков, не съм доволен, седнете си. Мартин зададе въпрос за ГМО в България, правителството според Дянков няма още мнение. Аз пък мисля, че ще проима мнение и то далеч не най-убавото ;-)

Милена Лазарова със софтуер за обучение на деца в началното образование. Демонстрира проекта си Envision. Баналности, правени с Майкрософт технологии. Чудя се, да одобрявам ли, защото това е новост за образованието в България или да хейтвам, заради проблемните идеи — затворен код например. Освен това, от гледна точка на ползваемост — в клас с 15 деца, кой как ще си намери курсора на екрана?! Освен това как ще растат като нормални хора тия деца ако ги залепяме за екрана от крехка възраст.

Асен Ненов за биогоривата. Идеята е въглеродният двуокис (диоксид) да се преработва от микроорганизми обратно в гориво с помощта на слънчева енергия. С нетърпение чакам прототипа или поне описание на технологията. Тук Мартин ме разсейваше с глупости и не можах да слушам концентрирано.

Пати Мейс и Пранав Мистри за технологията "Шесто чувство" (Sixth Sense).(видео)  Оригиналната идея на Пранав е страхотна - само с части от компютърни мишки да успее да дигитализира движенията на  ръцете си. Това се комбинира с камерка, проектор и мобилен телефон и резултатът е хиперреалност — прожектираш върху разни предмети, стени и хора разни работи, различаваш лица, търсиш в интернет баркодове и корици на книги. Първата стъпка към киборгизация на населението е направена. Вече няма хората да си говорят сами като луди (с хендсфрии), ами и ще махат с ръце като луди и ще прожектират разни неща по стените и витрините. Вероятно на това се дължаха смутените ръкопляскания накрая. Рекламният блок на Майкрософт продължава — цветовете на инициативата са майкрософтски, маркерите на ръцете на Пранад са с цветовете на Майкрософт (и разположени по същия начин), за секунда виждаме Microsoft Surface Table в презентацията и Пранад е бивш служител в M$. Напълно достатъчно за параноя. Проектът ще е Опън Сорс (това е добро!) ;-)

Насекомикс (пеят) — не ме грабнаха, а и имам неприязън към хора, чийто бас ми бърка в червата. Иначе май музиката не е зле, с нея са озвучавали нашумелия филм "Източни пиеси".

Кратка почивка без кафе и хапване и е време за последната сесия

Магдалена Малеева за нещата от живота. Лекцията и нямаше основна тема, просто ни сподели опита си от спорта и живота. "Успехът е упоритост да преодолееш хилядите провали". Интересна беше идеята за това как се е справила с контузиите си. Непрекъснато е била контузена, докато не е заявила твърдо на роднините и познатите си — "Никой да не ме пита как съм". От тогава е играла без контузии и е постигнала големите си успехи на корта. Това ще го прилагам! Накрая ни сподели, че традиционният начин за възпитание на децата в послушание в България е порочен, но не даде идея какво и как да се промени. Децата не са циркови коне, за да се дресират. "The greatest driver for helping Mother Nature is Father Greed" цитира тя страхотната мисъл на NYT, но няколкото забележки за екологичната политика във фирмите не бяха много убедителни. Хаотична лекция, но полезна.

Сам Харис си е купил изоставено училище в Пирин, което смята да преустрои като бизнес-еко-туристически-образователен център с много био-еко-достъпни-образователни неща. Интересна инициатива, но не знам дали и е мястото тук. С какво се различава от хилядите подобни проекти. Разказа интересна историйка за това, как се е запалил по идеята и как е избрал пчелните символи за брендинга (кошер, кутийка, пчела).

Андреан Нешев за връзката между дизайна и имиджа на държавата. Интересна и същевременно опасна тема, защото всяко правителство се упражнява в гримирането на държавата като най-лесна инвестиция. А дали е така. Човекът е един от инициаторите на Sofia Design Week, събитие което много ме интересуваше, но бях възпрепятстван да посетя. Разказа как е издал книга с български дизайнери. Предпочитам по-подредени книги лично аз, но егото на дизайнерите вероятно му е попречило да я направи с една корица и едно подреждане. Айде, сега му е времето да оправим малко визуалната среда, конкурсът на Столична община е обявен! Страхотно е, че го правят, аз само си мислех да го правя.

Андриан, Андреан... изглежда всяко поколение си има своите модни имена. При по-възрастните от мен има доста Ивелиновци, при по-младите с 5-10 год от мен има цяло море Мартиновци, а децата на моите приятели и роднини носят имена Дара, Мина, както и международни, които лесно се четат и помнят на Запад ;-)


Джанин Бенюс (видео) Последна лекция. Биомимикрия. Господ е най-добрият дизайнер, да взаимстваме идеи от него. Страхотни идеи, но концентрацията ми отслабваше вече, ще погледна сайта.

Сестри Бисерови (пеят) завършват събитието. В паузите говорят на английски. Бетер Дянков. WTF! Информационно претоварване, почти не забелязвам музиката, освен че е силна. Парчетата са професионално напарвени.

Наблюдения:
Много съм доволен. Повечето лекции бяха отлични, с визия и уникални идеи. Събудиха ми интереса към нови неща.

Усетих нещо, което не бях усещал от гимназията - намирах се сред свои хора. Не само тук бяха огромна част от хората, с които контактувам лично или професионално, а също и много стари познати, с които все не намирам време да поддържам връзка, въпреки социалните интернет технологии. Тъкмо бях започнал да си мисля, че сме малко. Искам пак такова събитие, за да се омешам с тълпата. Скъпи приятели, не се обиждайте, че не ви споменавам поименно, но трябва да изпиша огромен списък с имена.

Вечерта, партито в Moon не беше много добре посетено. Жалко, мислех че ще има бонус трак на събитието, но пак беше супер ;-)

Информация и линкове към всичко, което съм споменал но съм пропуснал без да искам, има на сайта на събитието и в туитър канала, разбира се.

13 коментара:

marfi каза...

Епохален пост! Браво! Как съм пропуснал това със Сюзан и мейлите - изключителна жена!

Това, че гледаш Коста на всички събития от бранша на които си бил може да говори две неща - или че си пропуснал половината или че favit набира сила, или и двете едновременно :)

Събитието беше страхотно (като изключим Дянков) много позитив, много идеи! Догодина пак!

Мария каза...

Лекцията на Елизабет Гилбърт съм я гледала 3 пъти досега...Уникална!!А каква харизма излъчва тази жена...думи нямам! :)))

*Добър преглед на ТЕДекс, особено за тези, които не успяха да го посетят :))*

Комитата каза...

Мария, точно теб очаквах да видя там. ;-) Догодина не пропускай, ако си в България.

А Елизабет е уникална, две мнения няма. Нищо не съм чел от нея обаче. Може би е време да наваксам.

Васи каза...

Искам официално да те поздравя за подробния и много добре структуриран пост. Най-накрая да разбера точно как е протекло събитието. Браво!
А за TEDx - искам пак, та да отида!!! :)

Комитата каза...

Благодаря, благодаря. И аз искам. Чудя се обаче, има ли достатъчно визионери в БГ, за да запълнят повече издания през годината ;-)

Васи каза...

Аз също щях да питам дали организаторите са казали кога може да очакваме следващо издание. Чак догодина ли?

Комитата каза...

Засега се говори за догодина.

Belomore каза...

Много фактология, която обаче в крайна сметка говори само на "посветените".

WTF е ТЕД? Не е матраци, нито плюшен мечок очевидно.
От поста, дадения в него линк и дадените два линка в сайта, към който е линкът в поста, не става ясно.
Четири сайта и нито един отговор на най-първоначалния въпрос.
"Добро" начало.

Това също казва нещо, не мислите ли?!

Комитата каза...

Добра забележка. Сложих едно параграфче в началото.

Спас Колев каза...

Като спомена имена - ето какво казва НСИ тези дни (налични имена + давани през последните години): http://www.nsi.bg/EPDOCS/Names.pdf

Има поводи за размисъл (например Иванка е в упадък, но Гергана е в подем :) ).

Belomore каза...

Благодарам!
Сега вече всичко е ясно и за лаици като мен. :)

Мария каза...

И аз очаквах да се видя там хахах :))) Ама дипломната не прощава :(

Таня Джекова каза...

Докато четох внимателно поста ти и разглеждах повечето линкове, попаднах и на други и разбрах, че има TEDxBG и TEDxSofia. Каква е разликата?

Понеже и аз доста се ровичках да открия какво означава абревиатурата TED - да я споделя с другите, които като мен до този момент не са я знаели: Technology, Entertainment, Design.

Споделените неща на Комитата

Виж какво споделям , заслужава си повече от това, което пиша. (старите споделени неща)