вторник, септември 29, 2009

Архитектурни недомислици

Около Софийския университет се е появила зона с повишена концентрация на архитектурни недомислици

1. Подземната движеща се пътека от Орлов мост спира в нищото пред паметника с шмайзера и ако иска човек да ползва подлеза при университета трябва да излезе на повърхността (стълбите водят в посока, обратна на Университета), да повърви стотина метра и пак да се спусне в подлеза на Университета
2. Колко десетилетия трябва да минат, за да могат българските инженери и строители да построят подлез под софийска река (тези Амазонки на София окръг). В момента изключително оживеният булевард "Евлоги и Христо Георгиеви" при двете метростанции може да бъде пресечен само на светофари.
3. Входът към метростанцията стои като чуждо тяло в огромния подлез на университета. Толкова бездарно е проектирано, че цялото огромно пространство не е стигнало за входа към метростанцията, та тя почти закрива двете стълбища - към бул. "Цар Освободител" и към парка. Интересно ми е как в коридора се разминават две детски колички и велосипед.

Коридорът към парка

Към булеварда и спирката на автобус 94

4. В самия университет е създадена конферентна зала буквално на стълбищната площадка. Никакви огледала и светлини не могат да компенсират нелепостта на решението. Изглежда като затворено за ремонт, но така ще си остане за много дълго време.


В университета.

13 коментара:

Търновец каза...

1. Траволатора си е ОК, стига да излезеш от правилния изход на метрото. т.е. този от страната на паметника със Шпагина.
2. Подлез при същия канал има отдавна при Моста на Влюбените до НДК. Защо не са нарпрвили нещо подобно и при Орловия мост е друг въпрос.

Иначе аз съм най-ядосан на онзи изход, оформен като вход за зареждане на Била. Това вече е безумие...

Комитата каза...

Аз разглеждам задачата по-широко. Описвам това, което ми се случи вчера. Трябваше да стигна от спирката на автобусите на Орлов мост (посока "Младост") до университета. Слизам, подминавам подлез 1 (няма връзка под реката с другия подлез), чакам два светофара, влизам в метростанцията, вървя по пътеката. Пътеката свършва, излизам от подлеза в посока, обратна на посоката ми на движение (не е като да няма място). Вървя пеша, минавам през спирката на 94 и пак се спускам в подлеза минавам по тясното коридорче между метростанцията и стената на подлеза и излизам при Университета. Логичното и европейско решение е да изляза от спирката на "Орлов мост", да вляза в подлеза и да изляза от него на Университета. А ако има и травелатор (подвижна пътека), още по-добре, решават се транспортните проблеми на всички пешеходци от св. Александър Невски чак до парка, включително на инвалиди, майки с колички и велосипедисти.

Стойчо каза...

Хайде да се спрем на „подвижна пътека“ – тоя травелатор ми идва малко нанагорно

Търновец каза...

Прав си от твоята гледна точка, но все пак да не забравяме, че този травелатор е направен най-вече с цел обслужване на метрото и неговите пътници... и го прави добре, но дотам - Не обслужва добре случайно преминаващите. Липсата на подлез при Орлов мост е кофти наистина. Но там трябва да се прокетира и изпълни някакво още по-глобално решение, което да направи и кръстовището за автомобили на две нива, и да вкара и пешеходците в някакъв безконфликтен с автомобилния поток преход.

При Моста на влюбените са решили добре проблема с пешеходците, но пък странно защо са оставили мега кръстовището България/ЧерниВръх/Ф.Нансен/Е.Георгиев на едно ниво, след като са решили добре другите конфликтни точки наоколо при България/Витоша, Витоша/Пенчо Славейков и В.Левски и тунела под НДК...

Търновец каза...

Ех Стойчо :) "драснипалниклечица" :) Имаме си ескалатор - нека другото да бъде и травелатор :) Иначе може би трябва да бъде „подвижна пътека“ и „подвижна стълба“ да речем...

Стойчо каза...

кибрит си е съвсем читава дума, но травелатор е ...

Пламен каза...

Абсолютно. Двата изхода към парка са безумно тесни, при това без никаква причина.

А пътечката е от никъде наникъде...

Спас Колев каза...

@Търновец: Подлезът при НДК минава над реката, тя просто е закопана още по-дълбоко.

Стойчо каза...

Аре бе, мрън-мрън, бате Бойко ви направи метро за чудо и приказ, а вие само гледате негативно

Стойчо каза...

Забравих това -> ;-)

Хесапов каза...

Основните недостатъци на въпросния подлез са тесните входове, особено този, през който зареждат БИЛЛА. Какво да се прави, като компанията е основен наемател, а проекта и изпълнението му са от преди повече от 25 години... Тогава никой не е мислил за БИЛЛА...
Мисля, че най-големият пропуск в решението на това място (Ректората-Орлов мост), е че не събориха шибания окупаторски "паметник"!

Комитата каза...

Уж щяха да го махат заради метрото, но нещо се затуткаха.

климент каза...

Като глердам творенията по метрото, ме е срам, че и аз съм архитект!

На някои сгради, особено на по-хубавите, слагат табелка с името на архитекта, за да го знаят и почитат гражданите. На метростанциите също трябва да се сложат такива табели - да знаят гражданите кой е проектанта и да го псуват!

Споделените неща на Комитата

Виж какво споделям , заслужава си повече от това, което пиша. (старите споделени неща)