вторник, септември 08, 2009

Кораби, автобуси и гузна съвест

Защо трябва да катастрофират автобуси, да горят влакове и да потъват кораби, за да се раздвижи блатото.

И с най-скъпия и чисто нов автобус да бяха пътували туристите към Охрид, пак щяха да се качат на същия кораб, защото големите кораби там са 2-3 и са горе-долу връстници. И промяната режима на регистрацията на туроператорите няма да ги защити от това да се качат на съответното превозно средство, което е собственост на фирма за превози и се отдава обикновено под наем.

Все едно да направим по-строг и по-скъп изпита за шофьорска книжка, а да си караме старите трошки без технически преглед.

Вината се прехвърля като Черен Петър, докато накрая пешкира ще операт шофьорите, капитаните и машинистите. Това още режимът на Тодор Живков много го умееше. Да маскира катарстрофиращата система с "грешки и увлечения на отделни лица".

Няма как да се маскира всичко това. Транспортният парк застарява, няма пари за инвестиции, администрацията остава все така корумпирана, кризата дойде, а големи групи хора се научиха да живеят нашироко. Ще мине година-две и поредният човечец с омачкани панталони ще застане пред съда, а обществото ще отбележи поредния траур и пак ще приспи съвестта си. До следващото произшествие.

На тези, които приписват катастрофата на претоварването на кораба, да им припомня, че пътниците спокойно можеха да бъдат точния брой, а само да са малко по-масивни или по-закръглени. (например, ако бяха само мъже, общото им тегло щеше да е много по-голямо) В никой корабен правилник няма ограничения за това, че националният отбор по сумо трябва да се брои по двама човека парчето, например. И е ужасно тъжно, че инцидентът е станал посред бял ден, на 7 м дълбочина, пред очите на плажуващите и на други кораби. И именно идеалните условия показват единствената възможна причина за катастрофата.

Много е тъжна и реакцията към думите на митрополит Николай от Пловдив. Митрополитът намекна (именно намекна, а не каза нищо в прав текст), че забравянето на Бога на 29-ти е мистичната причина за случая на езерото седмица след това. Това му е работата на човека - да работи с мистичното и да припомня какво значи да си православен християнин през цялото време, а не само 5 минути около Коледа и Великден, на сватбите и кръщенетата. Гузните съвести свързаха веднага 29-ти с концерта на Мадона (а може би пиарът на Мадона се е позадействал, виждайки златна възможност), и побързаха да се освободят от всякакви угризения на съвестта, прехвърляйки вината тоя път върху митрополита. Пътьом и да се освободят от ангажименти към декларираната си по преброявания и анкети вяра. А 29-ти беше събота, в която почти никой от деклариращите се за православни християни не предпочете вечното пред преходното. И аз също.

А каква е връзката с потъването ли? Много просто - колкото човек се чувства обвързан от вярата си, която уж следва, толкова се чувства обвързан с други правила и закони, които уж спазва.

Чудна съвършена система с отделно срещащи се грешници.

Днес е денят на независимостта на Македония. Да ги поздравим със следната песен, текстът може би ще ви се види познат (или поне припева)

36 коментара:

fen каза...

Да, безумно е й изказването на Бойко, че " Хората не могат да си позволят Акапулко и ходят в Охрид". Все едно трагедии се случват само на такива дестинации.
Въпроси много, но за съжаление няма връщане назад:(

Търновец каза...

http://www.youtube.com/watch?v=rqNDAvwe3R8

...........

Анонимен каза...

Драги Комита, даваш твърде категорични мнения за причините за потъването на "Илинден" ("единствената възможна причина"), без при това да се вдълбочаваш в някои детайли. В конкретната ситуация думата претоварване може да има съвсем различно значение - корабът е не просто стар, но е строен като военен (т. е. с екипаж не повече от около 10 души), впоследствие е бил преустроен като товарен и най-накрая (след период на изоставяне и неподдържане) като круизен с втора пътническа палуба. Както бе отбелязано в коментарите в една сръбска медия, всички тези реконструкции едва ли са били удачно вписани в първоначалния проект на съда и вероятно товаренето и управлението му не е било съответстващо на новите му технически характеристики...

АнонименЪ

Марин каза...

Комита, нещо не схващам това за съботата, ако можеш обясни. Да не би православните християни (като евреите) да не трябва нищо да правят в събота?
Хората са отишли на екскурзия в Охрид, едно от най-святите места на Балканите. Това нарушение на някакво църковно "правило" ли е?

Блага каза...

Марине, съботата е почивен ден, в който всеки разпуска. Не вярвам, че Комитата е имал нещо друго предвид.
Колкото до причините за нелепата трагедия, те са комплексни: несъобразяване със спецификата на катера (който е дал разрешение за преустройството също е виновен, според мен), свръхамортизация, претоварване, както и вечната причина - парите, всеки гледа по-евтиното, бедните - най-вече.
Хайде да не преиграваме и да търсим под вола теле. Трагедии, както казва fen, могат да се случат навсякъде.
А това, че нашите институции перманентно страдат от гузна съвест е неоспорим факт. И те и ние знаем защо.
Този, който си прави PR на гърба на опечалените, просто няма съвест.

Illa каза...

Комита, не знам какво да ти кажа. Постът ти ме обърка - не знаех, че си вярващ (аз не съм, както и да е)...

Комитата каза...

Въобще не става дума за това вярващ ли съм или не. Става дума за това каква е връзката между думите ни и делата ни. И тезата ми е че ако сме толкова законопослушни, колкото вярващи, пише ни се лошо. И освен това, митрополит Николай каза нещо много двусмислено, което беше изтълкувано по най-параноичния начин.

Illa каза...

Да, така схванах казаното от теб. И затова поясних, че не съм вярваща. Обаче искрено се старая да съм законопослушна. Затова ме обърка постът ти. И разсъждавам...

Комитата каза...

Става дума за тези, които се ДЕКЛАРИРАТ като вярващи. По преброяванията това са 80%

Illa каза...

Добре. Аз, значи, не съм конформист, така да се каже - декларирам, че не съм вярващ )) Но така или иначе, това не означава автоматично, че спазвам закона, щом декларирам принадлежността си към нещо си друго.
Просто човек се чувства по-защитен, ако декларира, че принадлежи към някаква общност. Още повече - ако от декларацията нищо не следва юридически. Не бих винила тия, които са вярващи само на думи. Но (евентуално) бих ги винила, ако не спазват закона.
Ако си вярващ, нещата може би изглеждат по друг начин.

Блага каза...

Illa, вярващите по презумпция трябва да спазват закона. Отделен въпрос е, колко от деклариралите че са вярващи го правят. С други думи, те са като всички пребоядисали се за по-удобно, а колко от тях не спазват закона, е въпрос с повишена трудност.

Illa каза...

Блага, кой закон по презумпция спазват? Защото има драстични разминавания между закона на вярата и светския закон. Затова църквата е отделена от държавата.
Проблемът е много сложен. И тия, които заради самозащита декларират, че са вярващи, изпадат в проблематична ситуация. Но от нея има изход. Докато за искрено вярващите нещата са много по-трудни.

Блага каза...

Искрено и истинно вярващите знаят, че се отдава Божието - Богу, а Кесаревото - Кесарю. Това е. Те спазват и Божите и светските закони.
Далеч съм от мисълта, че ги спазват всички.

Illa каза...

Дай боже да вярват, че го правят!

Комитата каза...

Мисля че стигнахме до същината на дебата ;-) Както виждате връзката с това дали туроператорите са лицензирани, кога е бил концертът на Мадона и защо е потънал корабът е съвсем косвена, но важна.

Illa каза...

Комита, много съм тъпа! Аз така и не я видях тая връзка ((

Блага каза...

В кратце - Не ходете в Охрид, докато не си обновят транспортния парк. Независимо дали Мадона е пяла или ще пее, или се возите с атобуси на фирма-фантом :)

Illa каза...

:)

Радо каза...

Ах, по дяволите!

Комита, и ти ли вкарваш вярата в тази работа? Какво общо има вярата с техническите инциденти?

Плащам си всички данъци, старая се да спазвам законите и обществените порядки - дори такива дребни неща като да стоя от дясната страна на ескалаторите, когато само се возя.

И пет пари не давам за "вярата", особено във вида й "християнска вяра". Вярвам в науката, в някои човешки ценности и добродетели, но божиите закони - та това са правила, измислени преди векове за по-лесен контрол на масите. "Не пожелавай роба на ближния си"...

Illa каза...

Радо, Комитата е прав, че има връзка между спазването на моралните норми и спазването на юридическите норми. Това искаше да каже Комитата.
Както казах, не съм склонна да обвинявам хората, които твърдят, че са вярващи, а всъщност не са. Тук се разминаваме с Комитата, но не мисля, че това е съществено разминаване.
Защото моралът не произтича непременно от религиозните вярвания, тук съм съгласна с теб. Но моралът си е морал, а вярата си е вяра. Всеки човек, който е морален, заслужва уважение, независимо от религиозната му принадлежност или непринадлежност. Всяка религия се базира на някакви морални норми, които в определени исторически периоди стават и юридически.
Е, там грешиш - божиите закони не са средство за контролиране на масите, а правила за поведение, без които не е възможно човешкото общество. Друг е въпросът, че всяко правило за поведение може да бъде използвано само и единствено като средство за контрол, откъснато от изискванията на морала, които са го породили.
А това, че само 2-3 са нормите, които засега приемаме като вечни, е друг въпрос. На всичкото отгоре, даже те допускат изключения в определени случаи.
Но това е ирелевантно към случая - Комитата говори за това, че не е морално да не спазваме юридическите норми. И че това е още по-непростимо, за хора, които се определят като религиозни. Моето несъгласие с него идва от това, че според мен предишното изречение е излишно. Според Комитата - не е.
Но няма в какво Комитата да бъде упрекван.

Радо каза...

В интерес на истината не упреквам Комитата, а този род разсъждения. Все ми е едно от кого идват. Мислех, че Комитата е по-скоро рационален човек, отколкото религиозен, но това тук не е важно.

Какво не одобрявам? Межу редовете надушвам намек, че използването на суеверието на хората за манипулация е ок.

"Това му е работата на човека - да работи с мистичното и да припомня какво значи да си православен християнин през цялото време." С други думи, излиза, че да си православен християнин означава да вярваш в неща, които не съществуват. И работата на църковните служители да затвърждават тези заблуди.

Illa каза...

Радо, струва ми се, че Комитата просто е търсил най-мекия начин да коментира казаното от Владиката, именно защото съвсем рационално търси друг смисъл и други внушения в думите.
Аз лично се въздържам от всякакви коментари по случая, защото, не знам какво е искал да каже Владиката, но очевидно, огромномното мнозинство от хората ги разбраха съвсем различно от Комитата.
---
Комита, нали не те обижда невъзпитаността ни да тълкуваме думите ти в твое присъствие без да ти даваме думата?
Впрочем, никой нищо не каза за клипа. Забележително! Там не само има буквален цитат от Стамболов, но и перифраза на Паисий, на други възрожденски песни, чини ми се )) Пък и чисто музикално - сменено е темпото, закачени финтифлюшки... Да са живи и здрави!
Но не е до плагиатството. Предполагам, че си го постнал тоя клип, тъкмо заради отпращането към Възраждането. Имаш ли впечатление, доколко тази песен се пее от хората, а не е само по масмедиите?

Комитата каза...

Абе обсъждайте, няма проблем.

Illa каза...

А-а, с разрешение вече не е интересно! ))
--
Нищо не казваш за клипа...

Комитата каза...

Нали някой не очаква висш свещеник да каже нещо от сорта "Абе аз говоря така, защото това ми е професията и харесвам да се маскирам с черните дрехи, иначе смятам, че това са пълни глупости". Далеч по-логично е да се чуе от митрополита това, което той каза. А вече за ролята на религията и православието това е съвсем друг разговор. Съвсем, съвсем друг.

Illa каза...

Комита, аз се опитах да те пренасоча към темата за македонската песен, ама ако имаш желание да си говорим за Владиката, и на мен ми е интересно. Предварително моля за прошка, ако кажа нещо, което обижда религиозните ти чувства - няма да е защото не уважавам религията, а по незнание, - и поради това съм склонна да се покая веднага за думите си, ако има такова нещо.
Ще ти кажа какво мисля за думите на Владиката. Първо, бидейки ужким юрист, изобщо не приемам колективното наказание, още повече наказанието да бъде понесено от не толкова виновни, поради някаква колективна вина. Доколкото разбрах, Владиката е казал, че това е наказание божие на нас, българите. Ако аз съм съгрешила, що за изрод трябва да съм, за да приема друг да бъде наказан вместо мен? А Владиката и той е българин, божем.
Второ, от чие име говори Владиката? Църквата е управлявана от Синода, Владиката упълномощен ли е да прави такива изявления? Ако не, той ги прави от лично име. Ако Господ говори точно чрез неговата уста, къде остава църковното тяло?
Трето, претенцията му да говори от името на Господа, не е ли гордост? А гордостта не е ли смъртен грях?
Извини ме, ако думите ми те обиждат! Аз чета Библията и я намирам за много мъдра книга. Сигурно ще кажеш: "Като дявола Евангелието", може, не знам.

Стойчо каза...

Ха, ама вие не разпознахте ли песента на Александър Македонски, която му я пяла майка му, по текст на татко му Филип Македонски? (а че Стамболов е плагиат - няма спор)

Illa каза...

Ех, Стойчо, и младите нации като децата имат нужда от приспивни песни, за да пораснат.
Може би.

Illa каза...

За секунда си помислих, че Комитата ме е банвал заради политнекоректния ми коментар. Много съм гузна!

Стойчо каза...

@Illa, споко - не е такъв човек Комитата

Illa каза...

Знам, че не е такъв човек, ама моята стана малко като "подали му пръст, пък той захапал ръката" ((

Анонимен каза...

Та-ка. Ето коментари от български моряци в един специализиран форум:


1. едва ли ще "открия Индия", напротив, за съжаление във всяка що-годе прилично водена корабна документация се замерва ъгъла на крена при различни отклонения на руля и при различни скорости. елементарно - колкото по-бързо се движи и колкото по-голям е поворота, ъгъла на крена е по-голям. Когато се насложи и променения метацентър - резултат от претоварването и ниският борд способстващ загребването на вода ....май не казвам нищо ново. в оригиналния проект (видях го на снимка) там където след реконструкцията са направили пътнически салон (ниско доло) е било затворено помещение (машинно или кубрик или кой знае какво), а после панорамни отворени прозорци - оттам загребва "много мощно" вода. Жалко за хората

2. Каква проверка от капитана, кви 5 лева бе Нестевски ?!! Аз искам да возя 60 човека - преустройвам си кораба, създавам необходимия брой места, НО кой прави замерите и изчисленията ??? Кой ми кренова кораба и ми дава документи за стабилитета ?? Кой, на базата на тези документи, ми издава разрешителното ?? Корабът се е обърнал заради претоварване, кво от това, че нямало постоянно толкова желаещи ?!! А ако има и се окаже пак, че корабите не са сметнати за толкова народ ???? Хайде малко сметки - 10 човека X 70 кг. = 700 кг. ; 43 човека X 70 кг. = 3010 кг !!!!! На единия ти борд !! Ами ако хората са по-тежички ??? За да не ме разбере някой погрешно, смятам че вината е колкото на капитана, толкова и на корабособственика (в случая те май са едно и също лице), и СЪЩО ТОЛКОВА и на администрацията издала разрешителното за плаване.
P.S. В МА Варна, за контрола на малките съдове, инспекторите са трима !!! Колко инспектора трябват за македонската локва ???

3. Но ако приемем, че е така...значи е на пълен преден ход. Тогава какво чудно има, че се епреобърнал. Защо не е спрял хода веднага? Въпреки, че наистина е голяма изненада да ти се скъса щуртрос. А и щуртрос не се къса току-така. Дали не е направил нещо той - самият капитан? Или перото на руля е ударено от нещо плаващо във водата? (За мен това е невероятно, но да го допуснем). Ето ти неопитност! Пък и женицата от интервюто по bTV точно така каза..."мислех, че се шегува като накланя кораба така..."! Значи е имал време...!!!
Нашите кораби (на река, но не всичките, повечето) имат точно такава склонност. Не е възможно да се направи поворот на пълен, още повече както вървиш на пълен да отклониш руля много. Не е имало случай да се обърне някой, но това е защото винаги се е спазвало това условие.
Пак повтарям...ПРЕТОВАРВАНЕ И НЕОПИТНОСТ...Това е!!!!

http://www.airgroup2000.com/forum/viewtopic.php?t=227082&start=15


Накратко, според специалистите корабчето е било неудачно реконструирано и претоварено, а лостовете за управление според подводните снимки най-вероятно са оставени (в момента на преобръщане?) на преден ход с много висока скорост. Предполага се, че при този режим скъсването на въжето за управление е предизвикало силно накланяне, при което твърде ниските прозорци на долното пътническо помещение, изрязани при реконструкцията на съда, са поели много вода. Възрастта няма пряко отношение, например най-старата плаваща фрегата на САЩ USS Constitution е пусната на вода през 1797 година. Определящо е поддържането и моментното техническо състояние.
Между другото, според някои от моряците на доста по-тежки туристически корабчета в Черно море българската администрация не е дала разрешение за плаване на повече от 40 души.

АнонименЪ

Illa каза...

@Анонимен,
Има си ред за безспорно установяване на фактите. Това, което публикуват медиите, са предположения, а не факти. По смисъла на медиите, самото съществуване на предположение вече е факт. Но факт от друг порядък. Коментарите във форумите тълкуват предположения, не факти. Фактите се установяват безспорно по предвиден в закона ред. След това съответните органи са длъжни да преценят дали фактите са съставомерни, т.е. дали според Наказателния кодекс наличните факти покриват една или друга от хипотезите, предвидени в НК.
Надявам се, не мислиш, че медиите ни осведомяват за всички обстоятелства относно една или друга човешка трагедия. Следователно, няма как да знаем фактите в тяхната цялост. Следователно, няма как тълкуването ни на известните ни факти да е релевантно.
Кои точно специалисти и въз основа на какво какво точно са заключили? Ти може и да знаеш, аз не знам.
---
Пиша този коментар само защото и моите предшестващи коментари са достойни да получат същия отговор.
Ако трябва да обяснявам повече, значи не трябва да обяснявам.

Анонимен каза...

Illa, тези коментари са основани на установими с достатъчна сигурност факти - особеностите на конструкцията на съда в неговия първоначален вид (запазени са снимки от периода на Втората световна война, в който "Илинден" е плавал под български флаг като военен кораб) и след трансформацията му в туристически, както и видимото от подводните снимки (скъсано въже на управлението, вид на таблото за управление). При това коментарите са дело на хора, професионално свързани с морето. Можеше и да ни спестиш отвлечените размишления за характера на медийния информационен поток...

АнонименЪ

Анонимен каза...

Това са двата еднакви военни кораба от епохата на Втората световна война - "Граничар" и "Страж", единият от които в наши дни е реконструиран и преименуван в "Илинден":

http://morskivestnik.com/compass/news/2009/092009/images/Ohrid7_06092009.jpg

http://morskivestnik.com/compass/news/2009/092009/images/Ohrid8_06092009.jpg

Цялата статия по въпроса:

http://morskivestnik.com/compass/news/2009/092009/092009_11.html

Вероятно ще е любопитно да се знае, че личният състав на цялата военна Охридската морска патрулна група на България е бил 31 души, тоест по-малко от пътувалите на потъналия "Илинден". За сравнение малко по-голямата британска патрулна лодка Harbour Defence Motor Launch от същия период с дължина 22 метра и водоизместване 54 тона (срещу 18 метра и 30 тона за охридските съдове) е имала екипаж от 10 души...

АнонименЪ

Анонимен каза...

Изпитана македонска рецепта за давене на туристи - край Охрид се строи нов, "джиновски" кораб. Строи се по неясно от коя специализирана институция утвърден проект, не от професионалисти и не в корабостроителница. Волна инициатива на поляна под върба, както казват някои коментиращите новината македонски граждани:


ОТКАКО ИЛИНДЕН НЕСЛАВНО ЗАМИНА ВО ИСТОРИЈАТА

Во Охрид се прави џиновски брод

Капацитетот на бродот ќе биде 200 патници, Тој се изработува во каналот Билјанини извори и е со должина 28 метри а ширина 6 метри

Џиновски брод од следната сезона ќе заплови во водите на Охридското Езеро. Новиот пловен објект започна да се гради минатата година а сопствениците најавуваат дека до почетокот на летото бродот ќе биде комплетно готов. Капацитетот ќе биде за 200 патници, со најголема ширина и должина во однос на останатите бродови кои ги има Охрид.

Овој огромен брод со должина 28 метри а ширина 6 метри се гради во каналот Билјанини Извори според проект изработен од бродоградежниот инжињер Мартин Ѓуричик од Србија. кој моментално ги надгледува активностите врз бродот.
- По направениот проект бевме во Турција кај наш пријател бродоградител инжињер и даде позитивно мислење исто така бевме и во Бугарија каде стручните лица дадоа зелено светло. Бродот се гради според сите стандарди, сакаме да влезиме во сигурна инвестиција велат инвеститорите и сопственици на бродот Живко и Зоран Гилевски.
Бродот има челична кострукција а моторите се веќе набавени и се од Англиско производство од типот Перкинс.

http://www.vecer.com.mk/?ItemID=457C1D9A67530B448A5DE3333ADF6B60


АнонименЪ

Споделените неща на Комитата

Виж какво споделям , заслужава си повече от това, което пиша. (старите споделени неща)