четвъртък, август 27, 2009

Две години и месец на Убунту



Приблизително преди две години и месец взех решение да си сменя операционната система на компютъра от Windows (тогава XP) на Linux (ползвам Убунту).

Отношенията ми с Linux датират отпреди 10-тина години, когато за пръв път инсталирах RedHat на служебния ми компютър.

Въпреки че по онова време имаше няколко тежки проблема, които трябваше да се преодолеят, за да тръгне Линукса сравнително нормално (кирилица, БДС клавиатура, мрежова карта, графична карта, нямаше добър офис пакет и т.н., някой път ще се върна специално на тоя въпрос), още тогава бях пленен от разнообразието и свободата на ползването на тази ОС. Няколко месеца проучвах дали бих могъл да заменя ОС на компютрите в офиса с Linux, за съжаление резултатът не беше много обнадеждаващ, а лицензите ни висяха на врата като воденичен камък...

Но продължих да експериментирам с Open Source софтуер, до момента в който почти всичко, освен операционната система и няколко абсолютно необходими неща ми бяха комерсиален софтуер, а всичко останало не беше. Предимствата са огромни - не се плащат лицензи, човек е сравнително чист пред съвестта си, програмите са по-малки като обем, вървят по-бързо и бъговете се изчистват по-редовно.

И така допреди 2 години, когато проблем с партишъна накара да изчезне доста от личната ми информация (включително няколко хиляди снимки, да знам, от две седмици преди това се канех да бекъпвам ;-)).

Това беше капката, която ме накара да мина окончателно на Убунту Линукс. Тогава се притеснявах, дали ще успея да намеря всичко, което ми трябва за нормална работа и за нормално използване на компютъра в извънработно време. Също така си отворих едно файлче, където си записвах решенията на по-важни проблеми, за да мога да се върна към решението, когато ми потрябва отново, а да не правя цялото проучване отново.

След две години мога да кажа следното. Софтуер си намерих за всичко, което ми трябваше, а за абсолютно необходимите ми неща (като софтуера за Windows, който един клиент ме накара да инсталирам, за да работя за него), си инсталирах VirtualBox, на който вървеше напълно легален XP, където работеше приложението на клиента. Известно време използвах и virtualdub за обработка на видео, докато не се научих да ползвам avidemux за обработка на видео и повече не се върнах на virtualdub, въпреки че е супер програмка. Файлчето с решенията не ми свърши много работа, защото повечето проблеми се решаваха в рамките на месец-два, така че сега има само чисто историческа стойност.

Ще се върна ли обратно към Windows? Както вървят нещата едва ли. Или може би само със съдебно решение.

Какво използвам като софтуер редовно
(+) с плюсчето ще отбелязвам тези софтуери, за които знам, че имат версия за Windows

1. Firefox за браузър (+), идва с операционната система
2. OpenOffice като офис пакет (+), с него си правя и PDF файлове (вградена функционалност)
3. Skype (очевидно +)
4. Pidgin (който ми замества ICQ, Yahoo Messenger, MSN, не знам има ли версия за win)
5. gedit за текстов редактор (не ми трябва по-съвършен, така че не съм проучвал скоро как стои въпроса с професионалните текстови редактори)
6. VLC player за видео (+)
7. XMMS за аудио (на практика замества Winamp, дори може да се ползват скиновете за Winamp, сега има нова версия, с която още не мога да се справя)
8. GIMP за растерна графика (+)
9. Inkscape за векторна графика (нямам идея има ли версия за Win)
10. CD/DVD creator за записване на дискове, който е вграден във файловия мениджър Nautilus.
11. Avidemux за обработка на видео.
12. Thunderbird за POP3 мейлове и нюзгрупи (+)
13. Qbittorrent за торенти
14. Xsane за сканиране.

Ползвам GNOME като графична среда, която напълно ме удоволетворява, но понякога включвам на някоя друга, просто за визуално разнообразие. Хубаво е, че повечето от горния софтуер си идва с дистрибуцията, така че не се налага да се търси допълнително, ако не се налага.

Автоматичния ъпдейт ми работи с почти целия софтуер и така разполагам винаги с последните и най-добре работещи версии.

Трите изключения, които правя с OpenSource софтуера са плъгина за Flash на Adobe (заместителите не се справят никак добре на моя компютър), Adobe Reader за четене на
PDF файлове (вграденият четец не ме кефи) и драйверите за видеокартата NVidia. Разбира се, и кодеци също, но това се подразбира ;-)

Какви проблеми/неудобства все още се срещат и какви проблеми би срещнал начинаещият потребител на Убунту?
— Няма графичен клиент за pppoe интернет връзка, каквато аз ползвам. Ако доставчикът доставя приличен интернет, това няма почти никакво значение, защото веднъж като се настрои интернета тръгва сам и не изисква наглеждане. Но ако има проблеми, трябва да се пипа в конзолата, което не е по силите на много хора.
— Не е съвсем лесно връзването във Windows мрежа и споделяне на файлове и папки, трябва да се поиграе с настройките на Samba-та, също нещо което далеч не всеки се справя. Но веднъж като се направи, също няма проблеми, а и не е зле човек да се понаучи на въздържание и внимание, когато шерва.
— Няма все още добър софтуер за разпознаване на сканиран текст (OCR), особено на кирилица. Ако някой знае нещо подходящо, да каже.

Сигурно ще се сетя за още нещо.

Като цяло съм много доволен от предприетата стъпка.

И не забравяйте — Убунту се прави за човешки същества ;-)

Снимка: Ina Galway

9 коментара:

Георги Христов каза...

Не виждам нищо трудно в конфигурирането на SAMBA, но ако някой среща трудности мога да дам като идея да споделя от Windows директория, в която има права за записване.

Гонзо каза...

За PPPoE нямаше ли настройки в NetworkManager? Сега цъках при мен, но на табчето ВЧМ няма нищо, щото нямам инсталирано такова, не ми трябва.

За Самба има графичен пакет, но аз с него не постигнах успех от първи път и си я настроих както си знам, че немах нерви.

komitata каза...

Гонзо, прав си. Има такива настройки. Проблемът ми е, ако трябва връзката да се рестартира или пък да се пусне диагностика. Засега става само през конзолата.

СкручЪ каза...

Убунту според мен е прехвален. От всичките дистрибуции, които съм сменил, съм най-доволен от OpenSUSE.

drJeckyll каза...

4. Pidgin (който ми замества ICQ, Yahoo Messenger, MSN, не знам има ли версия за win) - има версия за Windows.
btw препоръчвам ти skype4pidgin - плъгин за pidgin който си говори със Skype (да, skype трябва да е пуснат), но ти спестява малоумния интерфейс на Skype ...
5. gedit - хвърли око на Geany
7. XMMS - портанаха ли го най-после на GTK2? Иначе audacious, beep media player са си добри за GTK2. Аз лично не ползвам никакви сложни неща и си слушам музиката на totem-а който се води video player в Gnome-то :)
9. Inkscape - също има порт за Windows
11. Avidemux - има го за Windows
13. Qbittorrent - разгледай Transmissoin, поне има GTK интерфейс :) Е не изглежда като uTorrent, bitcommet :)

not Ubuntu user :)

wattie каза...

Не харесвам концепцията на Linux като цяло. Залагам твърдо на BSD! :)

СкручЪ каза...

Втори аудио плейър като Rhythmbox не съм намирал. Не е нищо особено, но е точно това, което ми трябва - библиотеката е адски добра, има глобални хоткийта и е лек. Дори прехваленият iTunes не го харесвам толкова.

Григор каза...

Пробвай KPDF / Ocular от КДЕ 4. (Изобщо, КДЕ 4.3 вече е абсолютно стабилна среда. Не знам дали ще е по вкуса ти, но си струва една проба.)

Zloban Konev каза...

налага ми се да обработвам видео
и вместо Avidemux ползвам Kdenlive

ползвал съм и Avidemux, но това е въпрос на навик.

за торенти препоръчвам ви deluge. ползвам го защото ми наподобява µTorrent визия и менюта.

Споделените неща на Комитата

Виж какво споделям , заслужава си повече от това, което пиша. (старите споделени неща)