петък, февруари 13, 2009

Страх и малодушие в Гранд хотел "София"

Имах големи очаквания към срещата на Интернет бранша в Гранд хотел София. Най-големите бг интернет медийни групи и някои от най-сериозните рекламодатели в българския интернет щяха да споделят опит и стратегии за борба с кризата. В интерактивен режим - въпроси и отговори - ум да ти зайде!

(Закъснях. Уважителни причини, ама кой пита)

Дискусията на медиите.
Пропуснах началото, в което били казани интересни неща (ей, защо само на мен ми се случва да пропускам интересното) и пристигнах в момента, в който вървеше тягостна дискусия тип "Черен Петър". Дискусия тип "Черен Петър" означава, че "дискутиращите" си прехвърлят един на друг думата в тайна надежда времето да свърши и да не им се наложи да говорят повече. Като групово изпитване на двойкаджии на дъската.

Скъпи колеги. Вие сте лидерите. Надявам се че знаете какво значи думата лидер (от lead на английски). Ето ние, вашите конкуренти и бивши сътрудници, ви дойдохме на крака — близо 300-350 човека, за да чуем от устичките ви, с които прегризахте безброй гърла, за да сте на върха, вашата ВИЗИЯ за бъдещето. Защото от вашите камбанарии се вижда най-добре. За това, какво ни чака и как ще ни изтеглите през блатото. Ама какво чухме?

Представете си евреите, скупчени около Мойсей, който гледа към Червено Море, размахва една тояга и разсъждава на глас. "Миии значи, значи това е море, и трябва да го минеме някак, защото — ей ги колесниците на фараона вдигат прах на хоризонта и като дойдат ще стане зле. А аз имам много идеи как да го направим, но са конфиденциални и няма да ви кажа никакви подробности. Ами един господ знае колко от вас няма да оцелеят. И да ви кажа, ще го минеме бе.. Колко му е, едно Червено Море, ето колегата тука и той да каже нещо...", и така мън мън мън до края на панела.

Някой от вас трябваше да намери смелост да удари с тоягата по земята. Независимо от ефекта.

Нали знаете — хората, които стоят срещу вас в залата, не искат да ви гледат парализирани от страх, че ще си загубите бизнеса с банерите и че някой ще иска да ви плаща на клик или на екшън (малей — трагедия!) Някой май спомена прогнози за 40% ръст? Къде го тоя визионер да обясни повечко.Освен това хората, които седят срещу вас в залата, знаят например (изненада - и те четат новини!), че Гугъл удари с брадвата собствените си проекти и ще се ограничава до най-необходимото. Т.е. Гугъл се свива, а вие ни предлагате таргетирана реклама и 40% ръст?! А свиване на проекти? А оптимизация на продукти? Ще краднете дял от Гугъла? Българският интернет — остров на стабилността? Явно приказките на Гоце и на Станишев са заразни.

Хората, които цитирате в презентациите си по конференции и семинари, като Стив Джобс и Бил Гейтс никога не биха се излагали по тоя начин. Представяте ли си ги да си прехвърлят микрофона и да мрънкат пред препълнена зала с колеги. Моето въображение бледнее и не ми помага в тоя случай.

Панелът на рекламодателите.
Еййй, тия банери бе, еййй, тия кодове бе. Коя година сме? Гледам си мобилния телефон - нов модел, календарът сочи 2009-та. Значи няма грешка, не сме 2000-ната година. Дошъл е новият век.

Социалните мрежи и уеб 2.0 били на умирачка. До две години и край. Връщаме се към варварството. Бай Иване, не съм съгласен с тебе, ама щом казваш. Няма да плача.

Познанията на друг рекламодател за уеб 2.0 се състояха в това, че дъщеря и имала скайп и висяла по цял ден във фейсбук. Не можела да я отлепи от там, ама въпреки всичко тя предпочита класическите рекламни форми. Губивреме е тая работа с две-нулата.

После имаше приятна сбирка в пиано-бара на ул. Малко Търново, която много малко хора уважиха. Но затова пък силно наблегнах на кетъринга, осигурен от am-am.

Но едно нещо наистина разбрах от тази среща.
Криза има.

Жустин, Крис и Оги за срещата.

22 коментара:

dzver каза...

one facebook will rule them all

Atanas Boev каза...

А, facebook ще умре до две години и ще се завърнем към анимираните гифове. Има един велик анимиран гиф, "пратете ми поща", с анимирано писъмце, към него най-много ще се завърнем. Империята 1.0 отвръща на удара.

Стойчо каза...

Какво е facebook?

Lily каза...

Мислех си, че имаме само финансова и икономическа криза, а то си имаме и мозъчнз...

Анонимен каза...

@ Атанас Боев: Изказването на Иван не означава, че facebook ще умре, а е насочено към връзката реклама-web 2.0 - ако почетете и вие малко повече по чуждите сайтове, може и да сцепите за какво иде реч. От друга страна, наистина голяма част от хората в бранша не са наясно с някои основни термини, а се изтъпанчили там да мънкат - факт! Това обаче не значи, че всички са такива. И от трета - вие пък какво толкова сте свършили в бранша, че да си позволявате такава остра критика? Аз мисля, че човек сам трябва да е постигнал доста, за да има моралното право да отсъжда по този начин...

Анонимен каза...

Най ги обичам такива - разни пишман "блогърчета" (каква е тази простотия - некадърници, чието единствено поле за изява са посещаваните от 5-6 други глупаци странички), които по цял ден си нямат друга работа, освен да пишат и да критикуват хората, които поне се опитват да направят нещо. Вземете да свършите нещо полезно, вместо да си чешете езиците и да градите виртуално самочувствие.. Има огромен свят извън самотното ви онлайн убежище и някои хора живеят и се изявяват там!

Любо каза...

Най-свежо беше изказването на Виктор Пенев - "Плащайте ни повече". Велик призив. Страхотна визия за развитие.

LOOKER каза...

ХАХАХА... Много хора разбират от реклама явно... А сигурно и от маркетинг /звучи страхотно на английски, нали?/. Много ни е куца работата в интернет пространството! Това е следствие на поговорката "от всяко дърво дудук не става". Доверието в Интернет рекламата /разбирай паричните постъпления/ е на път да се срине тотално заради алчни некадърници.

симо каза...

мале мале айболнах два-три линка от твоя постинг и риълайзнах, че моя бългериън се е ритарднал много откак съм овърсийз.

най-вече ни моем да спелвам инглиша на кирилица като хората, ни моем да парсвам бългейриъна дето се юзва в бранша.

нищо, вече ще наблегам на ексърсайза на тия скилз повече.

/ е.ати и лузерията, честно. бългейриън, мадърфъкърс, ДУ Ю СПИЙК ИТ?

Ебем блогъри каза...

"Бранша"....малиии вие сте пълни нещастници.

1) Плащате мизерни пари на калпави програмисти, които ви правят скапани и грозни сайтове, пълни с CSRF, XSS и SQLi проблеми, които чисто и просто застрашават личните данни на потребителите.

2) Правите малоумни дизайни и водени от безумното желание да правите повече импресии на скапаните ви реклами, или претупвате сайта с реклами, или да речем гледаш новинарски сайт, където за 20 реда новина кликаш 5-6 пъти на следващата страница, за да я дочетеш барабар с 20 пъти повече рекламни тъпотии.

3) Сайтовете ви са неизползваеми без Adblock.

4) Вие сте просто най-лошата възможна комбинация, нещо като генетично увреден мелез между SEO и маркетингов специалист, два от трите паразитиращи малоумни типажа в България, третият са политиците.

5) Понеже ви е малък пазара и вие сте една шепа идиоти и се знаете много добре и само имитирате някаква дейност, всъщност сте си абсолютни селски клюкарки - а от такива нищо креативно. Най-много едната да успее да открадне някоя добра идея, да я реализира некадърно и останалите клюкарки да я оплюят и да и скочат на главата заради това (от яд че те не са изплагиатствали първи).

6) Не се виждате какви сте нещастници, но се изживявате като главни акционери в Гугъл.


Отдавна ми се е присрало от вас, обаче най-много ме напъва когато чуя за поредната ви малоумна сбирка или пък поредните ви безумно скучни и нагласени награди.

И много обичате да използвате термини, които дори не можете да дефинирате. Типично за провинциални комсомолци-бюрократи, каквито щяхте да бъдете ако се бяхте родили 20-30 години по-рано.

ГНУС!

komitata каза...

Аз пък най-обичам хора, които са толкова бъзливи, че не смеят да излязат дори с името си, да критикуват. ;-)
Не ходете в гората бе, другари, като има такъв страх от мечки.

Стойчо каза...

„разни пишман "блогърчета" (каква е тази простотия - некадърници, чието единствено поле за изява са посещаваните от 5-6 други глупаци странички), които по цял ден си нямат друга работа, освен да пишат и да критикуват хората, които поне се опитват да направят нещо“

Както се казва: кой си ти, за да критикуваш?
Има нещо руменпетковско в този довод - и ти го казва някой, който даже си няма име (прякор)

Не разбирам от реклама, не рабирам и от facebook - но доводът „кой си ти бе, за да критикуваш“ ми е понятен и ми е ясен от какъв вид 'хора' произхожда

Стойчо каза...

Блогърите на сапун! - казвал съм го и по друг повод;-)

komitata каза...

"кой си ти бе?" е ключовият въпрос на българският обществен дебат.

dzver каза...

не е важно ти кой си, важно е, че сергей е гей, а бойко е мутра :)

Анонимен каза...

Dzevr a че що забрави Костов бре? ТОй е ВИНОВЕН!

Лъчезар П. Томов каза...

Костов е виновен е най - висшия императив в парадигмата на отсъствието на отговорност. А иначе името "Ебем Блогери" кърти миФките :)))

Лъчезар П. Томов каза...

най - висшияТ

Maria каза...

Ауууууу, 3и и 4и абзац! Още не мога да се успокоя от смях!

Комитата rules! :)))

Анонимен каза...

@ Стойчо по повод: "Както се казва: кой си ти, за да критикуваш?
Има нещо руменпетковско в този довод - и ти го казва някой, който даже си няма име (прякор)"
Нямам желание да се регистрирам, да съм блогър и т.н., затова съм "Анонимен". Но щом ви е толкова важно, аз съм "media planner" в единствената истинска агенция за цялостен интерактивен маркетинг. Освен това, за разлика от повечето рекламни специалисти в нашия бранш, съм на път да завърша специалност Реклама, която дори и в НБУ, е по-добре от нищо, т.е. често ми става смешно като видя как си служат с някои терминчета разните велики специалисти. Самата Жюстин е написала в ".net", че CPM означава цена на милион импресии, което според мен е странно за човек, който се занимава с реклама в интернет! Какви точно доводи те интересуват? Просто никак не ми допада, че с това се занимават хора, които хал-хабер си нямат от реклама и маркетинг, попрочели са това-онова и благодарение на нахалството си вървят напред, смешни и невежи. Мисля, че примерът с Жюстин трябва да ти е достатъчен довод за това! От друга страна са тези, които пък дори и не се напъват за нещо, а само пишат и критикуват. Жалка работа!

Гонзо каза...

"Освен това, за разлика от повечето рекламни специалисти в нашия бранш, съм на път да завърша специалност Реклама, която дори и в НБУ, е по-добре от нищо"

Егати и бранша, щом повечето рекламни специалисти не са завършири Реклама! И егати образУванието, щом е просто повече от нищо.

Стойчо каза...

Обичам анонимните – те винаги дават повод за гордост ;-)

Споделените неща на Комитата

Виж какво споделям , заслужава си повече от това, което пиша. (старите споделени неща)