събота, декември 27, 2008

Открийте разликите

Значи, хората които разбират от маркетинг и реклама, и четат този блог, знаят какво е позициониране.

Сега да видим как са позиционирани следните продукти:

Рекламен клип на Албания за CNN:



Македонският вече го видяхте, но ето пак за сравнение:



И Бългериаааааа:


Сърбия (за съжаление нямат точно в същия жанр)


Румъния (От 2004-та е, не открих по-нов):



Гърция:

12 коментара:

marfi каза...

Ако обърнеш внимание на клипа на гърция накрая логото на Greek National Tourism Organization се състой от 6 кръгчета, а именно - Travel, Luxury, Sea, Food, Sightseeing, Culture, напомни ми да ти пратя новите клипчета на GNTO, в който се набляга именно на това.

Анонимен каза...

При Турция също има добри попадения:
Турция от 2004 г. http://www.youtube.com/watch?v=KiffgiXLHZo
Oт 2008 г. http://www.youtube.com/watch?v=PJzKf1Xjs3A
Истанбул: http://www.youtube.com/watch?v=qKoosknAZIk

Армения:
http://www.youtube.com/watch?v=r5oon66fEG8
Имаше и на Грузия, подобно на другите филмчета.

Анонимен каза...

Ами аз не се занимавам с маркенинг (или реклама) и честно казано не съм много сигурен какво в случая означава "ПОЗИЦИОНИРАНЕ", но ми прави впечатление, че са сякаш са се прицелили само в хора, който биха дошли за малко секс-туризъм. Ама може и да греша, естествено. Можеш ли да обясниш накратко какво се има предвид с този термин - позициониране?

Анонимен каза...

Позициониране. Това е еднозначното определяне от ваша страна на това как точно желаете потенциалните клиенти да възприемат вас, компанията ви, стоките и услугите, които предоставяте. Позиционирането следва да се извърши в контекста на имиджа на фирмата ви, на марката ви, на пазарната ви стратегия и личната ви философия за продажби. Искате ли тактика на „дърпане” или на „бутане” на клиента, искате ли да бъдете възприети като доставчик на евтини продукти или на качествени продукти с добавена стойност… Всичко това ще предопредели следващата ви стъпка - търсенето на потенциални клиенти.

Анонимен каза...

Българският клип доста ми бие на ориент като звучене. Няма да се наблегне на Рилските езера, които са природно чудо, а на голфа, който ще се устрои там. Не на културните забележителности, а на мацките. Не на прекрасното море, а на денсещите по ориенталски на плажа. Не на природата, а на луксозния хотел.
Ей на това му викам позициониране по български.
Селин.

Зелен Бетон каза...

Честно казано, не виждам никакво особено послание в нито един от клиповете. Изключение правят само турският от 2004 г. и този за Истанбул, които очевидно са правени от един и същ екип (благодаря на анонимния коментирал за линковете).

Дразни ме на първо място еклектичността. Еклектичност не в добрия смисъл на "разнообразие", а в лошия: натъпкване на логически несвързана информация една връз друга, само защото тази информация е по някакъв начин релевантна на съответната дестинация. Като че ли на авторите им е била поставена задача да наблъскат възможния максимум в десетина секунди. Няма акцент, няма ясна водеща идея, има шарения като на гондола в супермаркет. Което - естествено - прави клиповете да изглеждат еднакви.

Второто нещо, което ме дразни, е че голяма част от съдържанието като че ли казва "И НИЕ имаме ТАКОВА" (море, плажове, планини, хотели, нощен живот, история, слънце, хубави жени и т.н.). Звучи ми някакси като умилкване към потенциалните туристи - ама моля ви се, ако си мислите, че отивате на края на цивилизацията, САКЪН, НЕ Е ВЯРНО!!! Което ми бие много лошо на един комплекс за малоценност, определено контрапродуктивен в такъв тип клипове. Много е неприятно да те виждат като догонващия, който вика "И аз, и аз!" - особено след като разполагаш с лично твоя и неповторима стойност, която да предложиш.

Третият ми дразнител: защо бе, мама му стара, всичките лога са като от един човек правени? Първо на първо, кой каза, че туристическо лого на държава непременно трябва да бъде фрийхенд/фрийстайл? Това мода ли е, стандарт ли е, що ли? Или стремеж "да си имаш същото като комшията"...

Общо взето, ми се образува натрапчивото усещане, че тия клипове са правени с някакви субсидии за активизиране на туризма - субсидии, които на всяка цена е трябвало да бъдат използвани, щото иначе "изгарят". Е, използвали са ги, явно.

На фона на всичко това много приятно впечатление ми направиха споменатите в началото турски клипове. Без никаква дидактика, без настойчиви покани (който се заинтересува, ще дойде и без да го канят), без неща, които можеш да видиш и в твоята страна, и най-важното: с едно много приятно ОБЩО УСЕЩАНЕ след края на клипа - това за преплитане между минало и настояще, между екзотика и комфорт, и най-вече - между фантазия и реалност. А кое друго е способно да накара по-успешно човек да тръгне към непознати места, освен фантазията и очакването да види неща, които не е виждал?

Благодарности на автора на темата за подборката: много интересен материал за размисъл. Едва ли щеше да ми дойде на ум да си ги изровя сам и да си ги подредя така едно до друго :)

komitata каза...

Ако гледаш бързо клиповете един след друг, държавите са на практика неразличими и предлагат кажи-речи едно и също. Музиката и танците са подозрително еднакви. ;-) според мен е грешна самата концепция на клиповете — да се предлага всичко на всички чрез един клип, което е безумно. Далеч по-разумно би било според мен за всеки вид туризъм да се направи отделен клип. Например за ски туризма в България, който да се насочи към каращите ски. Иначе каква е идеята през лятото да се рекламира каране на ски а през зимата — летни курорти? Безумно е отвсякъде.
Освен това щом толкова си приличат отделните държави няма да е зле да се замислят за някакво кооперирано предлагане на туристически имидж и услуги. Слагането един до друг на клиповете показва пълната им несъстоятелност, защото са почти неразличими. Айде, гръцкият наистина е с една идея по-добър от другите, признавам.

Хесапов каза...

Зелен бетон коментира добре и съм съгласен с него...Има много комплексарщина във всички клипове, а и са доста неразумно направени, както спомена Комитата.

Анонимен каза...

Мен пък румънският ми хареса най-много. Но иначе наистина има човек чувството, че са за едно място правени.

Анонимен каза...

Бтв, тази версия на гръцката реклама кефи: http://baidalai.blogspot.com/2008/12/blog-post_20.html :))))))))

Симеон каза...

Днес четох в съботния брой на FT коментар от любимия ми колумнист Tyler Brule:

http://www.ft.com/cms/s/0/f498f8ce-d6c7-11dd-9bf7-000077b07658.html

Don’t scare me

One good thing about this economic downturn is that it might discourage that rather bad national brand advertising that pollutes TV screens around the world. As a result, I hope Montenegro will come off heavy rotation on CNN (what’s with the ladies playing finger cymbals?) and Macedonia will go away and rethink how it really wants to sell itself to the world rather than running 30-second spots that send children running to their mothers.

komitata каза...

хахах това е якоо!

Споделените неща на Комитата

Виж какво споделям , заслужава си повече от това, което пиша. (старите споделени неща)