вторник, декември 16, 2008

За Обама и предизвикателствата пред САЩ и България



Видео от петъчното ми гостуване в "Булевард България" по РЕТВ.

Събеседничката ми е Милена Фучеджиева - писателка, сценаристка, публицистка, която в момента живее в САЩ и работи в един от култовите кино декори на Холивуд.

Говорим си за икономическата криза, за предизвикателствата пред обществото, за Обама, за бъдещето и т.н. Стана нелош разговор.

15 коментара:

Анонимен каза...

Интересен и позитивен разговор!
Темите, по които говорихте, силно ме интересуват - кризата, дясната политика, Америка, българите-емигранти.

Добре, че е ReTV и Иван Бедров, та се вижда нещо интересно и по телевизията.

Поздрав,
Марин

milena f. каза...

хей, благодаря, че си качил разговора, както и за представянето:) идиотското е, че докато бях в Бг бях толкова заета, че нито четох вестници, нито гледах тв, нито имах интернет, и резултатът беше, че знаех по-малко за събитията там отколкото ако си бях в Америка....

komitata каза...

Няма проблем, Милена, радвам се че се отби ;-)

Анонимен каза...

В България нямало автомобилна индустрия ли? Да, у нас няма завод, в който се сглобяват завършени автомобили, но пък има заводи за производство на отделни автокомпоненти. И то не от вчера. Та автомобилна индустрия в България има.

АнонименЪ

Анонимен каза...

Ето вчерашен материал от "Дневник" за един от заводите:


Дидие Крозе, вицепрезидент на групата "Монтюпе"

От кризата зависи как и кога ще развием завода си в Русе

от Росица Великова, 16 декември

Преди повече от три години френската група "Монтюпе" (Montupet S.A.) избра Русе за изграждането на завод за алуминиеви автомобилни части. Намерението на компанията да вложи в индустриалния парк на града повече от 70 млн. лв. стана причина тя да бъде сертифицирана като инвеститор първи клас от Българската агенция за инвестиции. "Монтюпе" има свои производствени предприятия на три континента. Френската индустриална група се занимава с дизайна и производството на алуминиеви компоненти за автомобилната промишленост. Основана е през 1894 г., а през 1966 г. е листвана на Парижката фондова борса. Заводът в Русе започна официално работа през септември тази година...

http://pazari.dnevnik.bg/show/601769/


Не се сърдете, ама разговорът ви май не отчита тези, хм, икономически реалности.

АнонименЪ

komitata каза...

Е, хайде, хайде...
Едно е автомобилна индустрия, съвсем друго е индустрия за комопоненти. И съвсем трето е доколко тя е структуроопределяща за икономиката.

Анонимен каза...

А аз си мислех, че тези компоненти са интегрална част от всеки автомобил, който не би могъл да излезе на пазара като завършен продукт без тях... :-) Структуроопределяща икономически автокомпонентната ни индустрия не е, но съществува и има тази важна особеност, че за разлика от браншове като туризма, обслужвани предимно от слабо квалифицирани лица, тя задържа в страната инженерна интелигенция. Което е предпоставка изобщо за бъдещо индустриално развитие. В такъв смисъл тя е структуроопределящ елемент на перспективите за развитие на индустрията.

АнонименЪ

komitata каза...

Ама не може да ти се пречупи езика да кажеш че такива предприятия са екзотика за България ;-) Добре, явно познаваш въпроса по-добре от мен. Какъв е делът им в националния продукт?

Анонимен каза...

Пак добре, че на теб ти се пречупи езика и от "няма такова животно" стигна поне до "екзотика". Защото по-горе се оспорваше не дали индустрията е структуроопределяща или екзотична, а дали изобщо я има или няма. Още данни (от 26 март 2008):


Заводът на германската фирма IXETIC - водещ производител на хидравлични и вакуумни помпи за автомобилната промишленост, чиято първа копка бе на 6 март тази година, се строи в индустриалната зона на град Раковски, Южна България. Инвестицията е за 7 милиона евро...

Белгийската компания ЕПИК електроник асембли вече е с доста преднина в това отношение пред германските си колеги и присъства у нас над 10 години. Наскоро тя отвори трети завод в България...

В България вече са се настанили японският доставчик на части “Язаки” край Ямбол и белгийският производител на електронни автомобилни чипове “Мелексис” в близост до София...

http://dnes.dir.bg/2008/03/26/news2816428.html


И още:


Авточасти, пак от Русе

И германският производител на детайли за коли Witte Automotive започва да строи завод в крайдунавския град

http://www.capital.bg/show.php?storyid=559232


АнонименЪ

komitata каза...

7 милиона евро ;-) страшна инвестиция. Колкото един хотел.

Няма или е екзотика е все тая. Жалко за работниците там, но социалните сътресения от спирането на индустрията за авточасти в БГ едва ли могат да се сравнят със спирането на мега заводите на няколко световни корпорации в САЩ. Освен това щом продължаваш да ми се хващаш за думите — автомобилна индустрия е тази, която произвежда автомобили а индустрията за авточасти произвежда ... авточасти, нали така ;-)
Така че апроксимацията "екзотика" - "няма" е далеч по-валидна от апроксимацията "екзотика" - "има". ;-) просто да се позаядем веднъж качествено...

Анонимен каза...

7-те милиона май е трябвало да бъдат 17:


"Иксетик Пловдив" инвестира над 36 млн. лева в завод за авточасти

29 Юли, 2008г.

http://www.sgrada.com/news_6337.html


30 July 2008 г., German company Ixetic certified as a class A investor

Within a 3-year period, around EUR 19 million will be invested in Ixetic Plovdiv...

http://www.investbg.government.bg/?sid=24&ssid=121&c=754


Така че не е достатъчно човек просто да се "покаже по телевизията", както шеговито се изразяваш. Нужно е и да го прави в границите на своята компетентност...

Анонимен каза...

Горното е мое дело.

АнонименЪ.

komitata каза...

Анонименъ, братко.
19 милиона?
няма такава индустрия.
сравни с туризма, строителството и енергетиката

Анонимен каза...

19 милиона евро само за един от общо осем изброени нови завода, шест завършени и два в строеж. При това тази инвестиция е най-малката в сектора. А до зимата на 2008 година се правеха проекти за още:


Японци ще строят втори завод за авточасти

24 август

Японската компания "Язаки" започва изграждането на завод за авточасти в Търговище, съобщи генералният директор на клона в България Уве Абрахам.

[...]

Това ще е вторият завод на автомобилната компания "Язаки" у нас. През 2007 г. японците пуснаха в действие първата си производствена мощност в Ямбол. Там в момента работят 2200 души. Компанията планира в близко бъдеще да открие в България още две свои предприятия, каза Уве Абрахам.

http://pazari.dnevnik.bg/show/?storyid=541867


Та така, драги Комита. Повече информация не е необходимо да ти търся. Животното го има и съвсем не е екзотично.

АнонименЪ

Анонимен каза...

Време е да пожелая весели празници и успешна нова година на домакините, пишещите и четящите! Дано ни предстоят по-ведри дни през нея.

АнонименЪ :-)

Споделените неща на Комитата

Виж какво споделям , заслужава си повече от това, което пиша. (старите споделени неща)