четвъртък, ноември 13, 2008

Помощ, обслужват ме!

Този текст е писан в състояние на силна потребителска фрустрация. Моля, ако се чувствате ангажиран с ЧЕЗ, Easy LAN, Евроком Кабел, Техномаркет и супермаркети Пикадили, не четете нататък.

Онзиден беше ден, в който работата ми вървеше. Няма нужда от подробности, но към 16 часа почувствах, че съм се заседял твърде много на компютъра и реших да се разходя, а и да си платя сметките - ток, телефон, вода и кабелна телевизия. Теоретично бих могъл да ги плащам онлайн, но така бих имал още едно извинение да не излизам от къщи, а всяка разходка е полезна за здравето.

С бодра стъпка отивам на касата на ЧЕЗ на РУМ "Черни Връх" (две спирки пеша), за да си платя тока. След поредните реформи, в които сметката за тока пристига във вид на нещо подобно на годишен баланс на акционерно дружество, въобще и не ги чета. Още отвън касата изглежда доста съмнително - Вместо Електроразпределение пише EasyPay (Баби, учете английски, че иначе няма да знаете къде да си платите утре тока) и обещават освен тока да мога да си платя и много други неща

Идва моят ред на касата.

"Добър ден."
"Добър ден."
"Все още мога да си платя тока тук, нали?" (колебливо)
"Да, можете."
"Добре. Нямам бележка, ще ви кажа име и адрес."
"По име и адрес не става."
"Как така не става - така плащам вече няколко години, какъв е проблемът"
"Знаете ли вашия ИТН номер?"
"Не. Нямам идея какво е това"
"На фактурата ви го пише."
"Нали ви казах, че не нося бележка."
"Не може така, без номер не можете да платите."
"Ама на какво прилича това" (вдигам с голямо удоволствие скандал) "защо си влошавате услугата? Откъде накъде преди може, а сега не, и ме занимавате с някакви тъпи номера"
"Ама не ми се оплаквайте на мене, ние сме само каса" (ценна идея — правиш само каса, и отрязваш директния достъп на клиента до тебе) "Ето обадете се на този безплатен номер да ви дадат вашия ИТН номер"

Излизам извън касата. Звъня.

"Добър ден. ЧЕЗ на телефона"
"Добър ден. Ако може да ми кажете моя ИТН номер, че искам да си платя сметката. Ще ви кажа име и адрес (токът се води на предишните собственици)."
"Не може по име и адрес. Кажете ми ЕГН."
"Не го знам."
"Кажете ми номер на електромера."
"Е как да го помня. Помня че завършваше на 229"
"Не мога да ви помогна."
"Ама чакайте сега, казаха ми да се обадя на тоя телефон за да ми дадете номера, сега изведнъж се оказва че не можете."
"Не мога да ви помогна, приятна вечер ви желая."
"Аз пък не ви желая приятна вечер, дочуване!"
...

Тръгвам обратно (можеше и с трамвая, ама съм нервен). Минавам през телефонната каса, която е абсолютно недостъпна за хора с проблеми с придвижването(Слава богу не съм от тях, но бива ли такава работа). Стръмна тясна стълба, тясна врата. Старият удобен и широк клиентски център отдавна е накълцан на офисчета. (Кога ли нещо голямо и хубаво е оцелявало в БГ)

Обратно вкъщи. Намирам една стара сметка за тока (използвана за подложка и обилно поливана с кафе и други субстанции) взимам я, подхилвам се злорадо как ще я набутам в прозорчето и обратно към касата.

Тоя път проблем няма, успявам да си платя дори и водата (това си е удобство, защото наистина най- ама най-неудобното нещо на света са офисите на Софияйска вода).

Кабелната телевизия. Плащам безпроблемно по име и адрес.(Доживях да се радвам на това)

"Вижте, имам от много месеци сериозни проблеми със сигнала. Аз по принцип не гледам телевизия, сигналът ми на Първа програма, битиви и нова е ужасен. Все пак отвреме навреме ми се иска да чуя новините или да гледам някой филм. Няколко пъти се оплаквам от качеството на сигнала и все не се оправя"
"Подайте оплакване"
"Всеки път подавам"
"Момент да погледна..... Да, наистина подал сте оплакване"
"И какво е станало? Никой не дойде и сигналът си остана същият?"
"Ами той техникът замерва сигнала при кутията и ако всичко е наред, продължава нататък."
"Какво да направя?"
"Обадете се на 97000, за да поръчате техник."
"Е нали ви казвам сега на вас, дошъл съм ви на крака в касата."
"По-добре се обадете."
"Добре, ще се обадя."

Продължавам нататък. Молът на Хемус. Търся подарък за сестра ми. Използвам повода да отскоча до Техномаркет да си купя една машинка за оформяне на брадата (брадат съм от известно време)

Влизам в техномаркет. Отивам на щанда с машинките. Разглеждам. Взимам една която вдъхва малко повече доверие, кутия с празни дивидита и едно филмче за племенницата. Отивам на касата.

"Къде ви е гаранционната карта?"
"Моля?"
"Трябва да дойдете с попълнена гаранционна карта"
"Кой да ми я попълни?"
"Има две момичета които дежурят в сектора, някоя от тях"
"Ама аз никой не видях"
"Ето, жената преди вас ги е видяла. Там са, на щанда"

В интерес на истината, докато се мотках около щанда с машинките никой не дойде, макар че имах въпроси. Тогава започнах да се ориентирам, четейки по кутиите.

"...Аргхххх..." изревавам и отивам "в сектора"

Няма никой естествено. Обикалям като кон на празни ясли пред щанда с машинките. Минута, две, пет, десет. Тръгвам на експедиция между щандовете, за да намеря някой, който може да ми подпише гаранционната карта. Прекъсвам разговора на една кака с потенциални клиенти за прахосмукачка. (За сведение на потенциалните клиенти на Техномаркет - електрическите самобръсначки, машинките за подстригване, прахосмукачките, кафемашините, тостерите и не помня още какво — са в ЕДИН сектор)

"Можете ли да ми подпишете гаранционната карта?"
"Да, момент."

Отзад дочувам

"Ама и ние чакаме..."

Колко хитро. Вместо да имаш опашка на касата, да имаш опашка за гаранционните карти, ПРЕДИ човек да си е дал парите за стоката. "Какво като е клиент, че чека!", както викаше един познат шофьор навремето...

Отваря машинката, чарколяци се разпиляват по масата.

"Вижте, работи."
"Да, благодаря."

Плащам и изчезвам, почват да ми действат на нервите.

В супермаркета количките са започнали да работят само с 1 лев, а не и с 50 стотинки както преди. Защо? За удобство на клиента.

Развалям пари на информацията, в последния момент забелязвам количка за пазаруване комбинирана с количка за дете, без монета. Жалко, не я забелязах по-рано.

Прибирам се у дома, хапвам набързо и сядам пред компютъра. Все още има остатъци от ентусиазма ми за работа. Тъкмо съм се задълбочил в настройките на един уеб сайт и токът спира. За около една минута. Токът идва. Няма интернет.

Звъня на интернет доставчика.

"Добър вечер, аз съм вашият потребител komitata, токът ми спря за минута, но интернетът не се възстанови."
"Момент така."
"Да, има проблем във вашия квартал, утре сутринта (!) техниците ще го оправят"
"Ама как така утре сутринта, нямате ли UPS-и по сървърите. Не мога да ви чакам до утре!!"
"Ами изчакайте половин час, може да се оправи само, а ако не се оправи, ще трябва да изчакате до утре."
"Добре, дочуване" - нямам нерви за още един скандал.

Криза ли? Нямало пари ли? Глупости на търкалета. На мен как никой не иска да ми взима парите и да ме задържа като клиент...

24 коментара:

Търновец каза...

В "Пикадили" има проблем и с шкафовете за багаж :) Повече от половината са или с надпис "не работи", или са им избити ключалките ... или ту гълтат 20-те стотинки без да може да врътнеш ключа. Виждал съм да се заформя и там опашка от чакащи да се освободи някой заветен работещ шкаф ...

komitata каза...

слава богу веднага напипах свободен шкаф за багаж, който дори ми върна 50-те стотинки назад безпроблемно ;-)

komitata каза...

А защо не ги ремонтират - загадка.

dzver каза...

не че искам да го казвам, ама крайно време е да дойде кризата.

Belomore каза...

Много моля потребителите в Пикадили (Била, Мила, Кобила) без деца да не ползват количките с детски коли, защото и без това за последните има небивала конкуренция от потребителите с деца!

Въобще не е европейско и цивилизовано, драги, да ползваш детска количка, само защото не си си подсигурил необходимия звонк в джеба или просто те мързи после да я връщаш!
Ааа-ма-ха :)))

Търновец каза...

Аз забелязвам, че от как "Пикадили" го купиха сръбската компания Делта, нещо обслужването и какво ли не отиде на зле ... Все си викам дай да пазарувам някъде другаде , ама избор голям няма. "Елемаг" до химическия факултет ми е по-близо, ама там пък е егати резачката ... едно адаптирано мляко за бебета в аптеката им, е с 5 лева по-скъпо от почти навсякъде другаде ...

Стойчо каза...

Този път не се оплакваш от Мобилтел? Да не са те подкупили нещо;-) ?

САНДО каза...

Да ви имам проблемите! Не ви искат за клиенти... Мен пък не ме искат за българин! По едно време пътувах само с чужд паспорт, защото с българския имах все разни проблеми - най-вече с военните, но освен това ми издадоха български паспорт с някаква странна транскрипция на името, в резултат на което се оказа, че трябва да избирам при закупуване на билет с кой паспорт да пътувам, защото де факто страдам от административно раздвояване на личността. До приемането на България в евро-съюза на всяко мое влизане в родината граничната полиция ласкаво ме приканваше да чакам да ме проверяват. В действителност проверката се изразяваше в загубено време, през което полицаите пиеха и пушеха, играейки на компютъра. Това успях да го видя през открехнатата врата на бюрото им. Последния път направих забележка на един разплут шеф, с видимо отеснели дрехи, потни петна по гърба и широко разкопчана риза, от която немирно се показваха снопчета сплъстени косми. Казах му, че чакам от половин час, че жена ми също чака при багажите и че посрещачите също ни чакат... "Какво бе! - отвърна човекът с фуражката- Ше седиш и ше чакаш бе, да ти е... майката!"
Майка ми от доста години е на онзи свят, така че не се притесних толкова за нея, колкото за желанието си да сторя нещо непоправимо.

Сестра ми също е принудена да пътува с чужд паспорт, но заради митниците. Преди 5 години й откраднаха колата в Бг. След това измамиха баща ми, че уж ще върнат колата срещу пари, а той се поболя, получи инсулт и почина. Колата така и не се намери, но за сметка на това митниците поискаха на сестра ми да плати вносна такса, защото колата й е останала в България.
Ходи, че се разправяй!

БАЛТАЗАР ИВАНОВИЧ каза...

Страхотно ти се е получило. От мноооого, мнооого време се каня да напиша нещо подобно, но все не знам, откъде да я подхвана.
Съпричастен съм изцяло на емоцията ти.
Имам доста познати, които през последните години са прекарвали по няколко месеца в Европа-та и САЩ и като се върнат се вбесяват и вдигат луди скандали по касите и иклиентските центрове, но като гледам голяма файда няма...

Ico Think каза...

За интернет опитай с ADSL, не че му правя реклама, но за две години съм имал проблеми два пъти за 10-ина минути

komitata каза...

Беломоре, не бих те лишил от заветната количка, но за мен е скандално да се иска левче за количка... Защо мамка му не оставиха както преди 50 стотинки,така или иначе количката не участва в търговския оборот директно. А едно време мисля че и двете монети ставаха...

Явно затова Пикадили се е скапало, защото са го продали. Асортиментът доста е намалял и щандовете са доста по-мърляво подредени, чудех се на какво се дължи. Елемагът е супер, ама мерси от цени...

Сандо, лесно си се отървал, друго какво да ти кажа. Стой си в чужбината и това е, аз не бих се връщал.

Балтазаре, ама вбесява ме това влошаване на услугите. Навсякъде по света услугите се усъвършенстват, само в бг се влошават. Никой никога не се учи от никакво общуване с клиенти...

Хилмар Кабас каза...

Наскоро теглих пари от банкомат на ПИБ, 400 лв, но ми ги даде на по 10 лв. Не исках да нося такова "тесте" по джобовете и си влезох в банката да ги помоля да ми уедрят банкнотите. Касиерката ме изгледа много странно, сякаш я попитах къде е Ферарито, което са обещали да ми подарят и ме попита дали съм си платил такса "уедраване"...
Щех да падна - на по 50 лв уедрени се плащало 8 лв такса!!!??
Пожелах им да си купят жито с таксата на следващия клиент и си излезох.

marfi каза...

Аз на твое място нямаше да си купя машинката за брада! Много си бил търпелив.

Пламен каза...

Не си знаеш ЕГН-то?

А за количките, като баща на 2-годипно дете, наистина, не е коректно да се ползват 4-5-те детски колички от клиенти без деца. Да не говорим за идиотите които ги оставят някъде по паркинга - щом няма келепир, що да ги връщат, а...

komitata каза...

Пламене, не четеш внимателно. Партидата се води на бившите собственици на апартамента. За количката не съм правил такива работи, просто ми идеше в знак на протест да взема една детска. ;-)

Анонимен каза...

звучиш като лигав мрънкалник

Miro каза...

Към Хилмар Кабас:

Стана ми чудно може ли да има такава огромна такса в ПИБ и проверих тарифата им. Там пише такса за уедряване или раздробяване на банкноти: 0,2% от сумата или 80 стотинки в случая с 400-те лева а не 8 лв. Не знам дали вие приеувеличавате или касиерката е била неграмотна...

Хилмар Кабас каза...

Миро,

става дума за ПИБ на пл. Народно Събрание (между Радисън и бившето китайско посолство).

При следващото си идване в България ще проверя отново.

Отделно от това, единствено в България и в в гореописания случай са ми искали такса за уедряване на банкноти в банка.

Анонимен каза...

Имахме неблагоразумието да се откажем от интернета, който ползвахме и да сключим 2 годишен договор с М тел за услугата Хоум бокс, която включва и интернет. Интернета им е толкова калпав, че връзката се разпада преди да достигнеш до някоя уеб страница или друго.След официално писмено оплакване ни отговориха, че след проверка(за, която не са идвали у дома) установили, че скоростта е добра и трябва да си плащаме 2-те години. Сега плащаме 2 интернета и и ползваме стария доставчик.След 2-те години смятаме цялото семейство да приключим всякакви отношения с М тел.За мен те са мошенници.

Стойчо каза...

Винаги съм знаел, че в една такава тема ще се появи името на МенТЕЛ - пък и те съвсем честно казват в рекламата, че са дърти бабички-кабелистки (аз поне така я възприемам – ако шефът на рекламата им е очаквал друго - нека се обеси сам на такъв кабел)

valshebna каза...

Аз да "похваля" и Метро. За да ползваш шкафче там даваш 5 лева и тогава получаваш ключа!!! И това за "Добър ден", още не си влязъл...

Георги Павлов каза...

Сър

Мисли позитивно!
EasyPay и телефонната каса правят яка промоция на плащането през интернет. То е по-ефективно за икономиката и НЕ пречи да се разхождаш :-)

Евроком - еми сменяй. Това се нарича свободна пазарна икономика. Имаш избор!

Техномаркет - е, ама никак не съм съгласен с теб. Практиката да се изпробва продукта е добра, макар да изглежда забавяща.
Ти би ли купил продукта без гаранция. Ама честно! Дори да е за 30 лв. Представящ ли си какво ще пишеш, ако продуктът НЕ работи.
А ти се оплакваш, че работел :-)

За Пикадили - хм, ами съвсем логично. Като направят монета от 2 лв. логично е само нея да поставят, за да имат достатъчен стимул хората да не разпръскват количките навсякъде.


Виж, сър .. не се обиждай, ама ти не си .. опитен потребител. Не знаеш това, не знаеш онова, имаш практика отпреди много месеци .. искаш всичко да е в като миналото, а нещата се променят.

Не забеляза ли, че цената на труда се повиши през годините (не и неговото качество!) Това обяснява 80% от твоите "проблеми", които .. ами, честно .. никакви проблеми не са ..

Истинските проблеми са .. ама, хайде това е извън темата!

Анонимен каза...

Знам че ,всеки,който е имал честта да се роди в БГ,може да напише ферман по повод ниското качество на услугите ,но реших и да взема отношение по един абсурд,който ме изуми във същия Техномаркет.Избрах си един апарат за измерване на кръвно налягане и когато помолих (след доста чакане ,да дойде някоя от твърде некомпетентните консултантки)да ми го демонстрира.Какво беше учудването ми когато ми каза ,че не може ,трябвало да го купя!Представяте ли си ?Аз иках да ми демонстрира точността и възможностите на мострата.Попитах я батерии ли нямат ,ако трябва да си купя но не мога да взема нещо което не знам дали ще ми върши работа!С една дума желая ви здрави нерви скъпи потребители!

обслужване на пожарогасители каза...

за жалост доста позната история, и на мен често ми се случва , дори прекалено често, може да се каже че и малко смешно ми стана като прочетох това...." Влизам в техномаркет. Отивам на щанда с машинките. Разглеждам. Взимам една която вдъхва малко повече доверие, кутия с празни дивидита и едно филмче за племенницата. Отивам на касата."Къде ви е гаранционната карта?"...." и мен това са ме питали, но след като не виждаш човек който е за да пише гаранционни карти поне 20 минути, значи е нормално да си помислиш че трябва да отидеш на касата и там да ти я дадът. Определено хубавото на тези магазини е че има всички, но ако търсиш кой да те обслужи.... не стават....

Споделените неща на Комитата

Виж какво споделям , заслужава си повече от това, което пиша. (старите споделени неща)