четвъртък, август 14, 2008

Някои съображения по грузинския въпрос



Интересно нещо е войната. Винаги показва истинското лице на участниците и наблюдателите.

Преди близо седмица коментирах настъплението на Грузия срещу сепаратистите в Южна Осетия, като признавам си, допуснах някои грешки.

Тогава направих следните неправилни допускания:
1. Че САЩ и НАТО са били уведомени предварително за акцията на Грузия, и са одобрили всеки един от аспектите и — военен, хуманитарен, политически.
2. Че Русия се ръководи от собствените си интереси, когато взима решения за военна намеса.

Но се оказа, че нещата не стоят съвсем така, а съвсем по руско-кавказки — дива импровизация, джигити със саби на коне и танкове и горчиви съжаления постфактум.

Какво стана и ще става в Грузия?

Колкото и да съчувствам на каузата на Грузия, чиито ръце са извивани всекидневно от големия северен "православен" брат (къде си ти, о православна солидарност? май само в тиквите на отделни "интелектуалци", които пишат отворени писма по българските медии. ), вече съвсем ясно се виждат грешките допуснати от ръководството и:

— чисто военни - Грузия така и не установи контрол върху двете стратегически точки в Южна Осетия - село Джава (където се събират всички пътища в Южна Осетия) и Рокския тунел (откъдето руските танкове пресичат Кавказ). Столицата Цхинвали (на границата) няма стратегическа стойност, а само чисто политическа.
— PR — Грузия започна с неправилните оръжия ("Град" не е оръжие за градски боеве, дори да е насочено срещу казармите на поробителя), по неправилния начин (въпреки провокациите, именно тя започна първа настъпление), и по никакъв начин не показа (в началото), че има намерение да пази цивилното население (а такова намерение вероятно е имало, защото Грузия много разчита на световното обществено мнение да защитава каузата си)
— стратегически — оказа се, че зад Грузия няма съюзници в този първи етап на войната. Никой не обича да е съюзник на агресор, дори и с най-благи намерения.
— хуманитарни — колкото и невинни граждани да са загинали в бойните действия, смъртта им е истинска трагедия.

Поради особеностите на грузинската политическа система, вероятно всички тези грешки са допуснати от президента, Михаил Саакашвили. И е редно той да понесе отговорността си. Най-добре на предсрочни президентски избори.

В българската история такава грешка е допускана, точно преди 95 години, на 16 юни 1913 година, когато Фердинанд заповядва българската армия да атакува сръбската и гръцката армия, "за да ги направи по-отстъпчиви". Резултатът е Междусъюзническата война и катастрофалният Букурещки мир, чиято попара още сърбаме. Най-вероятно и резултатът за Грузия ще е подобен — загуба за вечни времена на територии, дори и след като в бъдещето (май не толкова далечно) Русия се е разпаднала на съставните си части и смяна на политическото грузинско ръководство.

Но как постъпи Русия в тази ситуация и какво извлече от нея?

Русия предприе несиметричен отговор, с което показа, че не е надежден международен партньор и не става за миротворец. На ударите на мижавата грузинска армия противопостави цяла мощ на армията си, базирана в Кавказ, а и не само. Какво е несиметричен отговор? Представете си, че в даден малък град редът се поддържа от няколко полицаи (случаен брой). Всеки от полицаите си има район, в който се разпорежда. Сега си представете, че в битова свада между съседи, които делят един и същи двор, се намесва полицаят, отговорен за техния район, който вместо просто да изпълни задълженията си по закон (да раздаде справедливост, да напише глоба и да отправи предупреждение), пребива от бой, потрошава покъщнината и почти не убива единия от тях. След такава ситуация има само два изхода — или рейтингът на полицията пада до нулата и никой вече не спазва закона (щом държат такива хулигани на работа при тях) или прекалилият полицай си отива и става обикновен гражданин, а някои от другите полицаи (вероятно началникът) поема района.

— Русия злоупотреби с хуманитарния проблем — преувеличи броя на жертвите и обема на разрушенията, създаде психоза в осетинското население (северно и южно). Много, много съм покрусен от факта, че мирни жители трябваше да загинат в тази война. Лошият мир винаги е по-добър и от най-добрата война. Но как да класифицираме политиката на Русия, която нагло злоупотреби с трагедията на мирните жители?

Русия обяви 1000-2000 жертви още в първия ден на войната, при положение, че едновременно с това твърдеше, че не знае какво става в Цхинвали. Тази цифра е много лесно да бъде оборена, защото освен ако не става дума за персонални разстрели на местните жители от грузинските въоръжени сили (каквито слухове много упорито раздухва руската пропагандна машина), ранените трябваше да са около 8000. Засега се чува за около 130 ранени военни лица и за две малки полеви болници разкрити в Цхинвали, т.е. Русия откровено послъгва за "геноцида". Русия не разрешава достъпа на журналисти и неправителствени организации до Южна Осетия. Защо, щом "наше дело правое"? Дали не е забранен, за да се "докара бройката" на жертвите? И за да се докаже твърдението за "изравнения със земята" Цхинвали? Горките местни жители.

Въпреки че е ужасяваща, тази хипотеза не е съвсем невероятна.

Русия изпрати прокурори и следователи в Южна Осетия (в съгласие с каква нормативна база?), за да разследват обвиненията в геноцид. Интересно кой ще повярва на руската съдебна система, която се изживява главно като оръжие за справяне с политически противници (ЮКОС, Ходорковски, Сторчак), и като инструмент за оневиняване на истинските престъпници по високите етажи на руската власт.

Да не забравяме, че в Русия вече няма независим съд, честни избори и почти няма независими медии.

Кои са руските умиротворители? Част от тях е известният с много лоша слава (убийства, мародерство, терор) в Кавказ "батальон Восток" (Изток), който се държи като свободна наемническа армия в Кавказ(но финансирана от Москва!) и чийто командир е в лична вражда с президента на Чечения Рамзан Кадиров. И дори е даден за федерално издирване от чеченския президент за криминални престъпления. Това че името му е батальон да не ви заблуждава - става дума за много мощна механизирана част на руската армия.


— Русия ликвидира всяко съмнение за агресивната си природа и влезе в "същинската" територия на Грузия, с което и загуби малкото подкрепа, която имаше в западните медии и западната общественост. С опустошаването на Гори (стратегическо градче, близо до Южна Осетия, разположено на главната магистрала изток-запад в Грузия) и Поти - най-важното и свободно грузинско пристанище на Черно Море, беше даден ясен знак на всички, които граничат с Русия — единствената гаранция за национална ти сигурност, ако Русия ти е съсед, е НАТО! Т.е. вместо да спре разширяването на НАТО около границите си, Русия му даде мощен тласък, с което ще доведе до създаването на "санитарен кордон" около себе си.

— Въпреки че винаги е била строго против независимостта на Косово с аргументите за териториалната цялост на Сърбия, Русия постъпи точно по обратния начин в Грузия, с което показа, че не цени принципите на международното право и че ги цитира, без да има никакво намерение да ги спазва самата тя.

Какви са последиците от това безотговорно поведение:

— За пореден път, и пак по кавказки повод Русия радикализира собственото си население, вдигайки градуса на националистическата истерия (Кой ще плаща, кой ще плаща, а?)

— Тежки времена следват и за демократите и прозападните либерали в Русия. Всеки един от тях сега ще бъде разглеждан като потенциален предател и съюзник на Саакашвили.

— Сериозните западни инвеститори се изнасят в паника от руските пазари, предизвиквайки най-голямото сриване на руския фондов пазар през последните години.

— Украйна получава съвсем конкретни аргументи в ръцете си, в желанието си да ликвидира руското военно присъствие на своя територия (Севастопол) и в Черно Море.

— Кавказ вече никога няма да бъде същият и се появи още една бездънна дупка, където ще се изливат безотчетните руски петродолари.

— Русия вече не може да бъде умиротворител в Кавказ, защото е страна в конфликта.

— Санитарен кордон от враждебни малки държави, всички стремящи се в НАТО, ще обгради Русия.

По всички точки, въпреки уж победоносната война и изкуствено повдигнатото национално самочувствие, Русия загуби.

Загубиха и осетинците - живот, имущество, бъдеще.

Кой спечели? Спечели само управляващата руска върхушка, която ще се разпорежда с още повече безотчетни петродолари.

Интересно ми е, какво става с проруското ни правителство и проруския ни президент, след като окончателно се видяха рисковете от участие в руските геополитически и енергийни проекти (то е почти едно и също). Кой ще поеме сега отговорността за руските тръби, за руските реактори? Кой с какви думи ще ни успокои?

И накрая малко мистика - Гори (родното място на Сталин, в чийто център все още стои неговата статуя) беше окупирано и бомбардирано от армията на Путин — човекът, който се смята разпадането на сталинската империя за "най-голямата геополитическа катастрофа на 20-ти век".

Бронзовият идол повика слугата си.

PS. Вероятно текстът ще претърпи още няколко редакции в близките дни.

38 коментара:

Стойчо каза...

И сега като се опнат стотина коментара ...;-)

Хубавото (пази, Боже!)нещо на войната (вкл.и на военната служба) е, че всичко се изяснява – както за воюващите, така и за страничните наблюдатели и коментатори (по блоговете);-)

Стойчо каза...

Според мен тези, които спечелиха, по-скоро взеха заем. Лошото е, че лихвите ще плащат тези, които ги сложиха на власт.

Анонимен каза...

"Русия предприе несиметричен отговор, с което показа, че не е надежден международен партньор и не става за миротворец. На ударите на мижавата грузинска армия противопостави цяла мощ на армията си, базирана в Кавказ, а и не само."

Всъщност руските войски, използвани в контраофанзивата, са с обща численост около 20,000, тоест под тази на мирновременната грузинска армия (над 30,000). Ако към руските части се прибавят и осетинските и абхазките сили, то численото съотношение общо взето се изравнява. И това - преди грузинската мобилизация. Русия не е вкарвала в бой нито най-новите си оръжейни системи, нито най-тежките от тях. Напротив, целокупният военен интернет се подсмиваше на старичките руски танкове Т-62, които се оказаха по-успешни от грузинските модернизирани Т-72. И всичко това - само в границите на конвенционалната война. В такъв смисъл грузинското военно поражение изобщо не е причинено от несиметричността на отпора и цялата мощ на руската армия. Ето затова е полезно вместо да се цитира Бердяев като идеологическо всеоръжие, първо да се изясни фактическата картина, а едва след това да се правят изводи.

АнонименЪ

Радан Кънев каза...

Хубаво е туй, че в блога на Комитата четат хора на високи позиции в Красная армия със завидни познания по български език.

Това обяснява и напълно извинява г-н АнонименЪ. Анонимността е естествена и минимално необходима защита на човек, който ръси руска военна тайна във вражески блогове.

Анонимен каза...

Какво му е лошото на "несиметричния отговор"? Има ли възможност - се прави така, за да се намалят всякакви възможности за кръвопролития. Иначе какво? 1000 човека срещу други 1000 човека - получава се яка касапница.

Анонимен каза...

Подлагам на съмнение информацията за използване на ГРАД от грузинците. Тази информация е само от определени руски СМИ.
Според мен, съвременната война е преди всичко нформационна война на телевизии и радиа. И разумните хора трябва да подхождат много внимателно към първично поемане на информация.
Не искам да коментирам грешките на Комитата в първите му предположения за началото и развитието на конфликта. Но, няма случай в историята на Русия, при който Мечката да не е реагирала. По мечешки грубо и тромаво. Но го е правила.

Анонимен каза...

Защо албанците в косово бяха борци за свобода, а абхазите и осетинците са отцепници(сепаратисти, тъмни кавказки субекти)?На 22.09 1908 г.ние обявихме независимост от Турция.Според вашите представи за справедливост Османската империя би трябвало да прати армията и башибозука да възстановят статуквото.(пояснение:от 3.03 1878-22.09 1908 България е васално княжество на Османската империя)

Анонимен каза...

На автора на статията - Господине ако Вие сте глупак, моля Ви, не очаквайте да има много като Вас.

komitata каза...

Удивителна е пълната анонимност и лява ориентация на проруското лоби в българоезичния Интернет.

Лаская се от мисълта, че някой от випускниците на МГИМО, дълго време залягал над учебниците по български, сега коментира в моето скромно блогче...

Анонимен каза...

Драги Комитата, проблемът е съвсем друг. Нито съм ляв, нито намирам Русия за по-симпатична от която и да е друга страна. Просто не разсъждавам в такива категории... Също така не мисля, че в настоящия период за България има по-добра алтернатива от нейната европейска интеграция. Неприятното е, че твоите анализи по темата са в сериозно противоречие с фактите. Целта е ясна - иначе няма как да се достигне до желаните от теб предпоставени идеологизирани "изводи". Смятам обаче, че силовите подходи и на Русия, и на САЩ, включително и на техните кавказки протежета, са проблемни и опасни не защото са руски/проруски или американски/проамерикански, а защото са силови. Нежеланието и неспособността на политическите елити на тези страни да достигат до урегулиране на противоречията без насилие плаши. А насилието делегитимира и най-справедливите каузи... Днес жертва са народите на Кавказ, а утре?!

АнонименЪ

Анонимен каза...

komitata
Това което наистина мога да призная е че си се опитал да направиш обективен анализ, но според мен имаш някои пропуски и неверни изводи.
1. По отношение на асиметричният отговор ти започна с някакви битовизми без да се опиташ да кажеш дори приблизителни цифри, според това което аз знам числеността на руснаците не е била по-голяма на тази на грузинците.
2. С навлизането на руснаците навътре в страната. Когато една армия отстъпва целта е да се запази максимално потенциала и като в последствие се прегрупира и мине в контранасстъпление, нали разбираш че руснаците биха били кръгли идиоти ако допуснеха това. После най-обикновените артилерийски системи има отбхват от 10-20 км да не говорим за авиацията, да не би идеята ти е руснаците да се наредят по границата а грузинците от вътрешността на страната да си ги отстрелват и бомбардират а те така да си седят.
3. По отношение на руските военноморски бази в Украйна. Според теб каква е идеята да се дават милиарди за поддръжка, само да участват уаения и да късат мрежите на рибарите ли? По презумпция военната база е да демонстрира военно присъствие в защита на интересите на страната, това важи дори и за американските военни бази. Така че украинците няма какво да се правят на ущипани.
4. За НАТО. Може да ти се стори странно но именно НАТО бе причината Русия да реагира така категорично защото единствено Германия беше пречката тази година в Букурещ Грузия да не започне процедура по влизане в пакта. Но беше въпрос на време може би не повече от година, а познай колко искат руснаците да видят американски военни бази на границата си, и тука е разковничето, щото ако грузинците просто си правиха коняк и садяха дини всичко щеше да ОК и никой нямаше да ги закача, даже щяха да им ги купуват, ама не, те (Разбирай възпитаника на харвард и марионетка Саакашвили)НАТО та НАТО сега тази перспектива доста им се отдалечи.
5. По отношение на външната политиката на българкото правителство. Тя според мен е едно от малкто неща в България което се прави балансирано и разумно, щото нали рабираш че е нелепо да кажеш че заради газопровода Италия и Гърция имат проруски правителства. Всичко е интереси германците много добре разбират това, щото повярвай ми идват времена когато въпроса не е от къде е газта а да има газ

БАЛТАЗАР ИВАНОВИЧ каза...

Aз пък си се подписвам,като пич,но за да не се повтарям-

http://balthazar-ivanovich.blogspot.com/2008/08/blog-post_14.html

времето ще покаже кой е бил прав и кой е бъркал в преценката си.

Dimitar Vesselinov каза...

Снимки от войната (някои от тях не са за хора със слаби сърца):

Война в Южной Осетии: 89 фотографий Аркадия Бабченко

komitata каза...

балтазар и. — според мен и без да чакаме се разбра кой какъв е. но който иска да почака и ще разбере.

анонименъ — смешни са напъните Русия да се представи като равна на големите демокрации и смешно е тя да бъде третирана като такава. Просто е твърде силна, за да не бъде пренебрегвана — заради територията си, природните си богатства и ракетите си. То и Нигерия е така - сравнима по богатство и население, само дето няма ракети. А иначе — какво е Русия? Русия не е способна да даде справедливост и достойнство на собствените си граждани и е тръгнала да го дава на друг? Русия не е в състояние да поддържа реда в границите си и е решила да го поддържа извън тях? В Русия "либерализъм" и "демокрация" са мръсни думи и Русия трябва някого да учи на демократични ценности с танковете си ли?

Нима има някой в съвременното общество, който мисли че Русия би могла да има какъвто и да е морален авторитет?!

Ама това е толкова комично. Нито морален, нито икономически, пък дори и военен авторитет няма тази огромна по територия, но примитивна държава. Ако следите експедицията на Лебедев, ще видите че най-основният тихоокеански път на тази страна с претенции за световна сила е на места без асфалтово покритие.

И да оставиме граждани на чужда държава, при това наша съюзничка, под опеката на Русия? Това би било престъпно от наша страна!

Разбира се, не знам станало ли е ясно, че съм против силовите решения. Но Москва трябва да бъде сдържана, на всяка цена в границите си, и много категорично да и се посочи, че няма да и бъде разрешено да постига целите си по насилствен път, защото рискуваме цялата тази ерозия на всички ценности, които сега са ценности на нашето общество, да стигне и до нас. Трябва да бъдем решителни именно сега в сдържането на руския империализъм! Така ще помогнем и на хората в Русия да построят по-добро общество за себе си.

komitata каза...

О, главорезите на Ямадаев от батальон Восток. Благодаря за снимките!

JFA каза...

komitata.
Абе гледам американците, слушам ги и си викам "абе кой им се връзва на глупостите за демокрация, човешки ценности, като те нито демокрация имат нито ги интересуват нечии права и интереси освен собствените им. Обаче ей на хора като komitata се вързали. Нападнаха суверенна държава като Ирак и избиха хиляди (да не говорим за затвора Абу Грейп) демократично, Стовариха хиляди бомби и ракети в Сърбия демократично, Просто ей така си хващат някой без съд и присъда и айде на екскурзия в Гуантанамо или някъде по другите тайни затвори по света демократично. Просто така демократично си нахълтаха в Панама и си взеха един президент мисля демократично. Организираха опит за преврат и покушение във Венецуела демократично. Много ми е интересно какво зомби трябва да си за да не можеш да разбереш че всички тея приказки за демокрация са просто една голяма заблуда и просто обслужват нечии интереси. Направо си мисля че могат и да ви изчукат демократично във състоянието на транс в което изпадате при думичката демокрация. Идеята е "Не ме гледай какво правя, слушай ме какво ти казвам" Не мога също да разбера как някои хора така и не научават уроците на историята, преди ни набиваха в главите и ни повтаряха за социализма и комунизма по същият този фанатичен начин, и нашите ракети бяха най мирните ракети. Сега същото демокрацията я носят мирните ракети на САЩ интересно как така се оказа че най-военизираната и полицейска страна е най0демократичната. Пред всичко това Путин наистина бледнее като първолак е щото на всяка една недемократична негова постъпка има 10 престъпления на САЩ. А вие си вярвайте че демокрацията са я измислили в САЩ. Така както е измислена демокрацията в Древна Гърция има една, особеност тя не важи за всички, робите нямат право на глас. Айде помислете си от кои сме ние и колко струва нашият глас за САЩ или Великобритания. Иначе те поздравявам за името на твоя блог отговаря на истината и мислълта и идеите са наистина малко.

JFA каза...
Този коментар бе премахнат от автора.
ss7 каза...

Изпуснал си само няколко подробности :

1. Русия бомбандира Китайското посолство в Грузия

2. Нападна и разруши телевизионната кула в Тбилиси

3. Разруши мостовете на Дунав

Недей така да изпускаш толкова важни подробности :)

Аз бих казал : каквото повикало (НАТО vs Сърбия) , такова се обадило.

Но двойния стандарт е неотменима част от американската външна политика . Както виждам прилагат го и доста пишещи хора в България.

След като ти се съмняваш в боя загинали осетинци, как си пропуснал да коментираш "прословутите" снимки на ройтерс:

http://fishki.net/comment.php?id=39274

Dimitar Vesselinov каза...

Много интересни и противоречиви мнения има в рускоезичната блогосфера:

Яндекс.Поиск по блогам: темa — Военные действия в Южной Осетии

komitata каза...

списъкът с военните престъпления на ссср/русия е толкова дълъг, че въобще няма никакъв смисъл да се опитвам да го публикувам тук. може дори да не ми стигне заделеното място върху диска.

телевизионна кула? мостове? затвор с армейски извращения?

хайде сравнете го с това, което Русия стори през чеченската война, дори не го сравнявайте с човекоядския режим на ссср, за чийто наследник се има лилиПутин

разбира се, за някои хора тук това как се грижиш за гражданите си, какъв стандарт и демократични свободи им осигуряваш, няма никакво значение, нали така?

komitata каза...

и какво да видя на тия снимки? обясненията са обикновена руска ченгеджийска пропаганда без много връзка с картинките. дори няма да падам на нивото им да коментирам.

Стойчо каза...

Мда, кои народи ще бъдат след Кавказките?
Мисля, че отговорът е лесен: на ред са другите народи от ОНД, и това го разбраха всички, вкл. и Лукашенко в Белорусия, които по НИКАКЪВ начин не подкрепиха Русия по време на тази инвазия

Стойчо каза...

Обаче аз не съм съгласен с коригираната позиция на Комитата – Саакашвили наистина добре си направи сметката: американците влязоха директно и официално (хуманитарната помощ за Грузия беше возена от военни транспортни самолети с американско знаме) в близката на Русия чужбина; Полша моментално подписа за антиракетния щит; вместо батальон-два на Русия ще ѝ се наложи да поддържа цяла армия в Осетия (вероятно и в Абхазия), което при нарастващи цени на петрола няма да е проблем, но при намаляващи?

Най-важното: външните граници на Русия се изясняват и даже очевидно най-близкия ѝ съюзник (Белорусия) е разколебан в подкрепата си.

Радвам се, че Русия победи военно – това значи, че в скоро време ...

Комита, май ще се наложи да превеждаме руски статии за блога:-)

komitata каза...

стойчо, не ми се вярва саакашвили да е искал поти, гори и сенеки да са окупирани и взривени от братушките, за да се намесят американците. най-много това да е бил най-лошия вариант, който си е представял (но не съм убеден)

Радан Кънев каза...

Написаното от Стойчо е доста точно. Бях забравил противоракетния щит.

Ще се опитам да бъда адвокат на дявола и да кажа нещо, което не мисля:

Парадигма 1-ва: Русия и САЩ са еднакви

Парадигма 2-ра: Сателитите на Русия и САЩ са еднакви

И сега да видим. Една от тези велики сили е:

1) Двукратно окупирала България (втория път успешно, за 50 години)

2) Двукратно обявявала война на България и нахлувала през Дунава (втория път успешно, първия път сме я размазали в Добруджа)

3) Трикратно (!!!) спонсорирала и организирала преврати (два успешни, един - не) в София

4) Двукратно организирала въоръжени метежи (неуспешни) в България

5) Свалила законен български монарх и предложила собственото си пияно мекере за заместник

6) Предложила "Финландски вариант", т.е. приемане на нейния държавен глава за български княз

7) Двукратно насърчила агресия от страна на съседна държава (първия път неуспешно, втория твърде, твърде успешно...)

8) Допринесла максимално за сърбизацията на вардарска Македония в мир и война

...........
...........
...........

Независимо от (грешните) русофилски начални парадигми, аз няма да променя нито един от изводите си.

Това е то, пичове, говорим за българския национален интерес, а не за някакви грузинци и американци.

Спас Колев каза...

@komitata: И аз съм по-скоро на мнението на Стойчо. Настоящият вариант (hit and run) постига целта с най-малките възможни щети за Грузия. Успешна окупация на Южна Осетия само би довела до тежки и продължителни военни действия.

Анонимен каза...

Като искат самостоятелност Осетия и Абхазия,да им се даде от Грузия.САЩ,не-бива да се обаждат(виж.Косово).

Стойчо каза...

Да не забравяме и Чечения ;-) и Татарстан, и...

БАЛТАЗАР ИВАНОВИЧ каза...

Тука вече нещата взеха да вземат странен обрат.Сега четох какво е писано и видях,че и американците и НАТО са в оборот,а работата си е между Грузия и Русия.
По отношение на демокрацията и Русия,не е много удачна употребата на двете думи в едно изречение,освен в случаите,когато се казва,че в Русия няма демокрация,което е доказано неколкократно.
Струва ми се,че повечето хора са на това мнение,но колкото и да е кофти в Русия и да са лоши руснаците,грузинците пак не са стока и в случая си търсеха боя.И си го получиха.
Ситуацията в Кавказ и стрмленията на Грузия към спорните области много ми прилича на сръбските мераци за Косово.Не може фактът,че някога дадена територия е била твоя да служи,като аргумент в подобни случаи.По тази логика ние може да си поискаме Македония или пък Турция да си поиска България,защото някога е била част от Османската империя.
Лоши практики са това и водят само до скръб.

Търновец каза...

Ей тая снимка гледайте ... има ли нужда от коментар ?

Трансперант "Година на Приднестровието в Южна Осетия" и танкове ...

Тук имаме засега само трансперанти "Година на Русия в България"

Радан Кънев каза...

Балтазаре,

Историческата тема и изобщо "правото на земята" vs. "правото на кръвта(населението)" излиза твърде извън дискурса. Затова можем да спорим и никой да не си знае позицията дори, щото има Македония, има и Кърджали, има и Кавала, има и Анхиало...

Тези въпроси се решават с много такт, компромиси, отстъпки, всичко друго е кланица.

Та - Абхазия имаше над 50% грузинско население преди 1990-1993г., между 180 000 и 220 000 са прогонените от там грузинци... А колко от останалите сега около 170 000 абхазци искат мафитския си режим, колко искат пълна интеграция в Русия и колко - автономия в (НАТО-вска?) Грузия, това в една мафиотска диктатура, окупирана от друга мафиотска диктатура няма как да знаем.

'Щото в Аджария доста странно се развиха нещата, когато падна "бащицата"...

Практиката показва, че различните "автономни" несретници, жертви на Сталиновите разселвания и размествания, предпочитат пряко Московско управление пред местните си уроди.

Обаче Москва иска уродите...

Радан Кънев каза...

Горещо ви препоръчвам Огнян Минчев (винаги малко пристрастен, но блестящ):

http://www.kafene.net/analysis.html?fb_1101652_anch=4543035

“Много са причините Русия да ги подкрепя, но основната е геополитическа. Южен Кавказ се явява изключително важен коридор между Европа и Централна Азия, който, ако бъде открит за международна търговия и за структурите на международната сигурност, ще лиши Русия от един от нейните основни имперски инструменти за контрол ....

Според него досега Русия е можела много пъти да подкрепи независимостта на Абхазия и Южна Осетия.

“Тя не го направи, защото тези области не са необходими на Русия независими. На нея са й необходими конфликти, които да играят ролята на преграда именно пред свободното движение през този коридор” ""

Анонимен каза...

Едно от най-хубавите неща е фактът, че от феновете на руските агресори абсолютно нищо не зависи у нас. Слава Богу, те не могат да променят дори политиката на собствената си партия. БСП вече не си позволява антиевропейски и антинатовски изявления и действия. Първанов вече не е фен на Милошевич, а приятел на Буш :) така че нека бъдем снизходителни - останало им е сал пространството в нета... щото ако ревнат в Южния парк, и двайсет човека няма да съберат...

Dimitar Vesselinov каза...

Снимки от Южна Осетия

Анонимен каза...

Веселинов, да те почерпя и аз с видео материал за "непобедимая и легендарная".

http://www.youtube.com/watch?v=Nr5CiA8Or9w

http://www.youtube.com/watch?v=nKtVJ-_ggFM&feature=related

Не се разстройвай.

Анонимен каза...

Веселинов, да те почерпя и аз с видео материал за "непобедимая и легендарная".

http://www.youtube.com/watch?v=Nr5CiA8Or9w

http://www.youtube.com/watch?v=nKtVJ-_ggFM&feature=related

Не се разстройвай.

БАЛТАЗАР ИВАНОВИЧ каза...

Радане,

Цялото ни писане ми прилича на това,за което са ми разказвали как старците на село се събирали по време на войната във Виетнам и чертаели по някаква карта кой кого настъпва.

В двустранните отношения между две държави има различни подходи и те са съобразени,както с настроенията в съответните страни,така и с настроенията на малцинствата,когато има такива.

Ще дам няколко примера за добро и за лошо развитие в подобни на осетинския случаи.

1. Косово-албанците с безчинства на милициите си,успяха да пропъдят сръбското население и областта стана албанска.След това обявиха държава.Този път сърбите се сдържаха и вярно,че загубиха територия(която от много време е сръбска само на теория),но си подсигуриха бъдещето.Това беше последният път,когато на албанците ще им мине номера.При следващ опит ще пострадат много лошо.

2. Западни покрайнини-сърбите от десетилетия тероризират българското население там и го обезличават.Има изгледи положението да се промени в положителна посока.Предполагам,че репресирането на българите там е продиктувано от страхове да не би България да предяви претенции към тази територия.Като имаме предвид действията на нашата страна в миналото по отношение на земи населявани от българи,бих казал,че опасенията на сърбите са били не без основание.Днес,когато Сърбия е на път да влезе в ЕС ,нещата намират естествената си развръзка и се надявам да няма усложнения в бъдеще.

3. Един положителен пример за добра развръзка е този с Източна Румелия.Областта е била населена с преобладаващо българско население и след Съединението,турците не правят въпрос,но..си вадят поука до какво води наличието на компактни маси нетурско население и в следващите години правят доста поразии в тази връзка-Измирските кланета,Арменския геноцид,Тракииските българи.

Не случайно споменавам малцинствените групи,защото дори и да има някакви други интереси,малцинствата винаги се ползат,като извинение.Много по-лесно се печели обществена подкрепа,когато се каже,че сънародниците са в беда и така им се помага,отколкото,ако бъде казано,че става дума за нефт,например.

В конфликта между Русия и Грузия,а и в останалите конфликти,които не са приключили между Русия и съседни държави,където има компактни маси рускоезично население не виждам как ще бъде постигнато някакво мирно решение.Просто няма начин съседите на Русия да се разберат с "мечката" по мирен начин.За Русия,както показва практиката,единственото приемливо решение е откъсването на територия,в която след това да се разпорежда Кремъл.

Анонимен каза...

Драги Комитата, преди да размишляваш с богословски унес за морала, опитай се да не правиш твърдения в противоречие с фактите. Според днешни западни данни намиращите се на юг от Кавказ руски части са

The Russians, with an estimated 10,000 troops and 150 tanks in Georgia...
http://www.guardian.co.uk/world/2008/aug/18/russia.georgia

или три пъти по-малко от мирновременната грузинска армия с два пъти по-малко танкове от грузинските (част от които са с по-високо ниво на модернизация от тези на 58 армия). Пълната бойна мощ Русия е нещо коренно различно. Отделен въпрос е доколко ефективна е грузинската войска и струвало ли си е изливането на милиарди долари за създаването на сила с толкова скромен боен морал вместо за граждански проекти, подобряващи живота на грузинските граждани...
Според мен САЩ, НАТО и ЕС правят сериозна грешка като поддържат и инкорпорират в структурите си проблемни режими като този на Михаил Саакашвили. Съгласен съм, че Грузия е от особена важност за САЩ и Западна Европа (включително за България), но установеният в страната обществен модел е в несъответствие със западните политически и правни норми. В края на краищата именно бруталното грузинско нападение над Цхинвали в нарушение на международните спогодби (осъществено при значителен превес на грузинците в жива сила и техника, тоест при явна несиметричност!) развърза ръцете на Русия и, противно на предпоставените "изводи" на антируски настроените коментатори в блога, даде легитимност на руската контраофанзива. Това е повече от видно в предизвиканото по повод оценката на руската намеса разцепление в НАТО и ЕС, което практически блокира двете организации и направи една тяхна решителна обща намеса в случая невъзможна:

Герхард Шрьодер обвини Грузия за разпалването на конфликта в Кавказ
18 август 2008 | 10:41 | Агенция "Фокус"
Берлин. Бившият канцлер на Германия и настоящ ръководител на Съвета на акционерите на „Северен поток” Герхард Шрьодер обвини Грузия за разпалването на конфликта в Кавказ, предаде агенция Интерфакс. В интервю за германското списание „Шпигел” бившият канцлер определи Михаил Саакашвили като „авантюрист” и заяви, че навлизането на грузинските войски в Южна Осетия е станало „момента, който е инициирал войната”. Според Шрьодер шансовете на Грузия за влизане в НАТО в момента са по-малки, отколкото по-рано...
http://www.focus-news.net/index.php?id=n1021681

"Не само сегашната администрация във Вашингтон (в лицето на президента Буш и вицепрезидента Чейни) зае твърда позиция, но и републиканският кандидат-президент Джон Маккейн остро осъди руските действия. Южноосетинският конфликт предизвика и разделяне в ЕС. Балтийските републики и Полша, подкрепени от Великобритания, твърдо се противопоставиха на руския подход. От другата страна застанаха Германия, Италия, отчасти и Франция, които не отправиха критики към Москва, или най-малкото не пожелаха да обременят връзките си с Русия с още един товар. Разделението между "стара" и "нова" Европа, което възникна по повод войната в Ирак, сега се съживи в сходна форма с разликата, че този път Италия е на страната на "старите" европейци."
Щефан Волф, професор по политически науки в университета в Нотингам
http://www.dnevnik.bg/show/?storyid=539130

From The Times August 18, 2008
Nato torn between threats and caution over Russia and Georgia
Diplomats say there is no hope of reaching a consensus on any strong action
Nato foreign ministers are meeting for a special session on Georgia in Brussels tomorrow. Already there is disagreement between the United States and Britain on one side, which want to take a tough approach, and Germany and France, which are urging a more cautious stance. They are likely to block attempts to send Nato military monitors into Georgia.
http://www.timesonline.co.uk/tol/news/world/europe/article4553476.ece

Мисла си, в интерес на САЩ, НАТО и ЕС е Грузия да бъде един доста по-различен и цивилизован съюзник. Пълната солидаризация с днешния грузински политически връх е контрапродуктивна, защото играта на силови решения неминуемо ще изведе ядреното противопоставяне до нови, самоубийствени равнища. А ако това безумие стигне докрай, няма да има нито морал, нито победители...

АнонименЪ

Споделените неща на Комитата

Виж какво споделям , заслужава си повече от това, което пиша. (старите споделени неща)