четвъртък, юни 19, 2008

Искам нормален транспорт в София

След като нигерийското правителство не можа да се справи със задръстванията в Лагос, то се принуди да премести столицата в Абуджа.
(източник на снимката)


Животът в София се скапва. Няма нужда да си твърде интелигентен, за да го разбереш.

Въпреки евтинията в сравнение с цивилизования свят, в София се живее най-зле от всички столици в ЕС.

Тъй като цените са със сериозна тежест при формирането на този показател, бързото изравняване на цените в София и по Европа означава, че качеството на живот в София ЩЕ ПРОДЪЛЖАВА ДА СЕ СРИВА и то — доста продължително време.

Тия дни по жегите ми се налага доста да пътувам с транспорта (толкова не съм пътувал от студентските години) и да ви кажа право — УЖАСНО Е, ПО-ЗЛЕ Е ОТ ПРЕДИ.

Защо така?

Защото навремето нямаше такива чудовищни задръствания и градския транспорт се охлаждаше криво-ляво, докато се движеше. А сега, стотици хора стоят нагъчкани във фурните на автобусите, тролеите и трамваите и бавно се ОПИЧАТ И ЗАДУШАВАТ В СОБСТВЕН СОС. Изпускайки съответния аромат.

Проблемът със софийския транспорт трябва спешно да се реши. Спешно. Ако искаме да разтовариме улиците и градът ДА ЗАПРИЛИЧА на град, трябва да се върнат хората в градския транспорт. Друга алтернатива няма!

И тъй като времето на сталинизма и комунизма отмина, за да се случи това, трябва транспортът да е КОНКУРЕНТЕН, т.е. да е привлекателен за използване.

Това означава, че в софийския градски транспорт се нуждаем от спешна реформа!

В няколко точки:
1. Достъпност. До всички точки на София трябва да има бърз, достъпен и евтин градски транспорт. За да отслабне натиска върху центъра. Метрото е част от решението на проблема, но не цялото решение!
2. Бързина. От края на града до центъра трябва да може да се стига максимум за половин час.
3. Разполагаемост и точност. Поради ранното спиране на градския транспорт, центърът се изпълва с таксита, маршрутки и паркирали коли от хората, които живеят и след 23 часа вечерта. Необходим е алтернативен нощен транспорт. Напълно подкрепям инициативата на Богомил. Подкрепете я и вие!
4. Комфорт. По наследство от комунистическите времена, не е прилично да се говори за комфорта на пътниците в градския транспорт. А вече сме 21 век и трябва да говорим за климатизация, удобни седалки, по-ниски платформи и вентилация в превозните средства.

София може да стане по-приятно място за живеене.

Никой да не разчита на администрацията да оправи положението, само защото и тя ползва същите транспорти услуги. Ако на администрацията и писне, тя просто може да премести столицата в Елин Пелин, а ние тук да си врим в казана. Както стана в Нигерия.

25 коментара:

Стойчо каза...

Показах снимката на колегите ми (а те редовно ходят до Нигерия) – изцяло потвърдиха реалистичността на картинката.
Иначе са сменили столицата, защото редовно са обстрелвали президента от тези задръствания

Стойчо каза...

Всъщност достатъчно е да загреят три коли на три възлови кръстовища в София – и превратът е готов

komitata каза...

Интересна идея е това — обстрел от задръстванията по официални превозни средства. Може би изведнъж ще решат проблема.

Стойчо каза...

Е, трябва и имунизация срещу жълта треска и малария;-)

Анонимен каза...

Яка снимка, сега в Нигерия, след някоя години и в София...

skotie каза...

София няма как да стане приятно място за живеене, само с планове за нейното развитие. Трябва и другите градове да са атрактивни за живот. Иначе скоро България ще е София, Варна, Стара Загора и Пловдив,а останалото - Спа курорти... Аз напоследък се чудя дали даването на някакви преференции (примерно намаление на данъците) на фирми, които отварят офиси в градове различни от София, няма да помогне. Все пак не живеем в средновековието и комуникацията не става с гълъби и вестоносци. Не виждам проблем IBM, HP и други големи фирми, вместо да отварят кол центрове за по 10 000 човека в бизнес парка и по Цариградско шосе единствените коли със софийска регистрация да са тези на градския транспорт, да отворят няколко офиса в други градове.

Никого не искам да обидя с думите си. И фирмите са първите, които ми дойдоха на ума.

Анонимен каза...

Като видях снимката в първия момент помислих, че е София, то пък било нигерия. Напълно подкрепям всичко казано по-горе в статията, с не 2 а 222 ръце, само се чудя какво можем да напраим ние повече от това да си пишем тук и да попълваме петиции, нима на някой му пука? Карам се с хората дето ядат семки в автобуса и ми плюят по обувките, гледам как жени припадат в жегата, а шофьорите не искат да им отворят, не вярвам на очите си и ушите си когато шофьорите подминават спирки пълни с хора само защото били изостанали с разписанието си, чакам по час и 20 мин авт. 76, за да се прибера у дома към 22:00 вечерта при положение, че съм се качила на автобуса в 19:00 примерно, вървя пеша вечер след 23:00 и ме хапят кучета по градинките докато стигна до вкъщи...и какво ли още не ми се случва докато се чудя кой ли ще се усети и какво ли ще измисли да направи по въпроса? Може би да се увеличат още малко цените на блетите и/или контрольорите да станат още по зли и груби, а шофьорите все по-прости и некадърни....така май си решаваме проблемите в любимият ни град - столица на нашата "европейска" държавица.

kam каза...

Като видях снимката в първия момент помислих, че е София, то пък било нигерия. Напълно подкрепям всичко казано по-горе в статията, с не 2 а 222 ръце, само се чудя какво можем да напраим ние повече от това да си пишем тук и да попълваме петиции, нима на някой му пука? Карам се с хората дето ядат семки в автобуса и ми плюят по обувките, гледам как жени припадат в жегата, а шофьорите не искат да им отворят, не вярвам на очите си и ушите си когато шофьорите подминават спирки пълни с хора само защото били изостанали с разписанието си, чакам по час и 20 мин авт. 76, за да се прибера у дома към 22:00 вечерта при положение, че съм се качила на автобуса в 19:00 примерно, вървя пеша вечер след 23:00 и ме хапят кучета по градинките докато стигна до вкъщи...и какво ли още не ми се случва докато се чудя кой ли ще се усети и какво ли ще измисли да направи по въпроса? Може би да се увеличат още малко цените на блетите и/или контрольорите да станат още по зли и груби, а шофьорите все по-прости и некадърни....така май си решаваме проблемите в любимият ни град - столица на нашата "европейска" държавица.

Анонимен каза...

Време е столицата да бъде преместена в Пловдив или Велико Търново.

Стойчо каза...

Хм, я колко са си хубави Пловдив и Търново – защо да ги оклепваме и тях?

Bogo каза...

Стойте далече от Търново, ей :)

Търновец каза...

Стойчо и Бого ... и аз това викам :)))

komitata каза...

Изведнъж се замислих.. Ами че Търново е отлична идея! Айде да направим кампания ;-)

Радан Кънев каза...

Супер текст

Напълно съм съгласен. Шанс София да бъде удобна като град с преимуществено автомобилно движение няма - това значи като начало буквално събаряне на центъра.

Но има и още нещо - дори да опашем цяла София с магистрали и детелини и 7 нива за трафик, градът пак ще си остане в инверсионна дупка и ще дишаме газове, прахоляк и парчета гуми и смазки.

Накратко - няма алтернатива на транспорта. Т.е. има - сегашното положение, only more so (дет' вика мистер Пратчет)

Радан Кънев каза...

Skotie, ИЗОБЩО не съм съгласен с теорията, че столичната политика трябва да се занимава с другите градове.

София трябва да става по-интересна и привлекателна, а не да гони хората.

И най-вече - два милиона не е нищо, ако градът се управлява добре. Хамбург, Кьолн, Будапеща, Белград ако щеш. Все двумилионни градове, последните два са градове-държави от типа на София (но са по-зле, Унгария и Сърбия нямат 4-5 равностойни "втори" града, а ние имаме).

И в нито един от тези градове няма такава свинщина. По отношение на задръствания Букурещ е същото като София, но е 100 пъти по-добре като чистота например... а е 3 милиона.

Търновец каза...

Айде, айде направете кампания за Пловдив. Те като че ли имат повече мераци ;)

Аз честно казано не виждам каква рецепта може да оправи София от свинщината, за която Радан говори ... помните ли пороя от преди 2-3 седмици ? Е на Черни връх, преди ЦициЕс има една детска площадка и големите води от дъжда бяха отнесли чакъла от пътечката към нея на тротоара. Всеки ден минавам по 2 пъти от там към/от работа ... и все още никой не е преместил и едно камъче от сюр-реалния пейзаж. Иначе до площадката гордо стоят табелите на спонсорите от Фиат и Уника. :)))

Стойчо каза...

Радан е прав – въпросът е в умното управляване на процесите в града, а не това, че тука сме 2 милиона (да не би София да е първия двумилионен град на тоя свят и на тоя континент???)
Айде холан – Виена е по-голяма и е най-приятното място за живеене, което познавам за голям град – градският транспорт е приказка, изобщо няма да ми дойде наум да си карам колата в града, пълно е с паркове и градинки и човек може да пресече града, четейки вестник без да се налага да се оглежда за дебили, които да го сгазят

Стойчо каза...

Но пък каква красива идея да осерем и Търново;-)
Или пък в амфитеатъра в Пловдив ще опнем един билдинг, а колите ще паркират в двора на къщата на Ламартин:-)

Bogo каза...

Комитет за защита на търново ще ползва оборудване от Военното училище за защита на града:)

Сега сериозно - хаоса е голям в Столицата, но не се забелязват наченки това да се оправи.

София е най-замърсения град по определени показатели в Европа, а по някой и в Света: http://www.bogomil.info/1011/

Мръсен, шумен (аз живея до голям булевард), задръстен град, но със свой чар.

Търновец каза...

Между другото те и Търново започнаха да го съсипват с бързи темпове и без да е столица, да не кажа че точно в момента му ебават мамата и на тоя град за векове напред..., но това е извън темата.

Стойчо каза...

Бого, ние няма да нападаме Търново – ние само ще пратим инвеститори там;-)
(пък и с това остаряло оборудване от Военното училище...;-)

Bogo каза...

То, аз ще стана кмет на Търново, след 3 години и ще видят тея инвеститори как ще ги реинвестирам :)

Стойчо каза...

Хехе Бого! Стискам ти палци! Ще можеш да пуснеш нощен транспорт тогава:-)

(ако гониш инвеститорите – да не те обвинпт после, че безработицата ти е висока в града?;-) Нали знаеш – злото в една система е константа...

Bogo каза...

Има инвеститори и инвеститори :)

Стойчо каза...

Мдаааа, те и сегашните кметове така казват;-)

Сега сериозно – стискам ти палци:-)

Споделените неща на Комитата

Виж какво споделям , заслужава си повече от това, което пиша. (старите споделени неща)