петък, ноември 30, 2007

Ромео и Жулиета - ръцете зад гърба!


"Българското училище не се справя добре с образоването на учениците в периода от 4-ти до 8-и клас. Докато четвъртокласниците ни продължават да са на челни места в света, осмокласниците ни все повече пропадат и са сред най-слабите ученици.

Това показват резултатите от две големи международни проучвания за знанията на децата - PIRLS и PISA." (източник)


Първо възможно обяснение - системата на началното обучение е добра, а на прогимназиалното - лоша. За мен твърде невъзможно. Нима в началното училище учителите са по-добри, а в прогимназиите не? Или пък заплатите в началното училище са високи и там отиват само доказани професионалисти? С едно сравнение на реформите в началното и прогимназиалното образование може да се види колко има хляб в тая хипотеза. Но според мен няма, а точно тук очаквам да се плъзне тюхкането на образованата публика.

Второ възможно обяснение - при момченцата, някъде към 4-ти клас започва пубертета. Започват да ги интересуват съученичките повече отколкото учебния материал. И съответно започват да търсят вниманието им. При момиченцата пък, започват батковците да им обръщат внимание, а понякога и по-възрастни чичковци.

Летящ старт в света на възрастните. И ако в света на възрастните, за да се сдобиеш със статус и съответното внимание от другия пол, не ти трябват качества, които се възпитават в училище, а ти трябват ценностите от "училището на живота" - при едно общество, толкова неподготвено за съвременния начин на живот и свикнало да получава истинските знания и ценности извън училището, като нашето, какво да очакваме от петокласниците? Да си повишават успеха и да изпадат от социалния живот ли? Да ходят на частни уроци по математика, по сексуалност и по отговорно поведение, за да наваксат с материала? Появяват се въпроси, за които в училище няма отговори. Или има идиотски отговори. А учениците им отговарят, като постъпват като родителите си - неподготвено и цинично. Успехът, нормално, е последна грижа.

Българското образование има само два метода, с които се справя с врящите хормони на тинейджърите - репресия и пренебрегване. Винаги можем да се върнем на сталинистките методи (почерпени от светата инквизиция) - ако свариш хора над 18 г. да се целуват - жениш ги. А под 18 г. се предполага, че учениците въобще нямат сексуалност и социален живот и затова им говориш за зайчета и минзухарчета.

Затова им се преподава специално кастрирана литература, според която героите и авторите никога нямат сексуални мотиви, а само нравствени и патриотични. Дори и в "Хамлет" никой не смее да се зачете в закачките на Хамлет към Офелия. Да не говорим за истински анализ на 14-годишните Ромео и Жулиета. Пиеси на по 400 години.

Означава ли това, че българското образование се движи около 450 г. след Шекспир?

12 коментара:

Стойчо каза...

Изпитвах органична неприязън към литературата в училище (не се смейте), но като се замисля, наистина никога не са говорили за тази (сексуалната) мотивация на героите - не само Ромео и Жулиета, ами Наташа Ростова? Ами тя е на 16! Но всичките анализи се движеха покрай патриотизма и социалните въпроси. Ами Клетниците?
Наистина на училището му куца сексуалното възпитание. Не знам как трябва да е, знам, че не трябва да е така, както е сега.

komitata каза...

Много добри примери, Стойчо.
За Наташа Ростова не се бях сещал. Дали има смисъл да се преподава "Лолита" в училище?

Стойчо каза...

Мисля, че ДА. Има какво да научат от нея

Стойчо каза...

„Лолита“ е „Червената шапчица“, разказана от гледната точка на вълка

komitata каза...

навъдиха се такива творби
Mini's first time пък е "Червената шапчица" от гледна точка на червената шапчица която мрази баба си ;-)

Далеч е от класата на Лолита, разбира се, но е различна перспектива...

Анонимен каза...

най-правдоподобното и лесно обяснение нема нищо общо със секса като такъв. просто материалът и изискванията към учителите са различни в основното училище и по-нататък.

основното в основното е първоначална грамотност -- да овладееш броенето и аритметиката (горе-долу до таблицата за уморение), да може да рисуваш буквите и да произнасяш нарисуваните букви. това е ниво горе-доле пипи дългото чорапче, санс чантичката с жълтиците.

за да преподаваш тоя материал се изисква рибения буквар, таблицата за умножение, ниво на грамотност малко по-високо от първичната и неколко къси текста.

учениците се мотивират по-лесно, защото ползата от тия основни умения е очевидна. най-после, кажи-речи всеки родител може да оцени напредъка на ученика много лесно и да го домотивира според необходимото.

има доволно много исторически примери за успешна замяна на даскала с по-напреднали ученици за преподаването на такова ниво.

от прогимназията нагоре обаче става сложно, щото материалът не е тривиален. оттам следват неколко проблема.

най-напред, за повечето от родителите става все по-трудно да преценят дали техната снежинка напредва задоволително (и въобще да контролират въпросната нахитряла снежинка).

второ, трябват даскали, що знаят материала и могат да го преподават.

трето, и на учениците, и на даскалите им са необходими качествени учебници, качествена методология.

четвърто -- и чак тука сексът е фактор донякъде -- требва качествена мотивация -- както в училище, така и в контекста на целото общество.

в бъгъто в момента липсват практически всички условия за успешно преподаване в прогимназията, така че е не е кой знае какво чудо, че учениците не се представят добре.

komitata каза...

Ами не съм много съгласен. Всеки тип ученици си има своите предизвикателства. Или авторът на горния коментар иска да каже, че е по-лесно да се преподава в основното училище от средното?

На тези от 1 до 3 клас им е по-трудно например да се концентрират и имат по-къс диапазон на вниманието.

Съзерцател каза...

Абе не знам. Трябваше да уча с братовчед ми преди няколко години- беше 5-ти или 6-ти клас тогава, не мога да се сетя, а по литература учеха "Дервишево семе" на Хайтов.
Иначе по мое време за "хманитарен" секс не се говореше, но като преподаваха по биология размножаване при бозайниците, всички се ученици се хилеха истерично, а учителката казваше: "Моля ви, не се отвличайте по външните белеи на процеса. Стига хлапашко хилене."

komitata каза...

Ворце, изясни мнението си, мой човек. Не разбирам отношението ти към повдигнатия въпрос ;-)

Съзерцател каза...

Казвам, че като остареем и дойдем на хала на родителите си, почваме и ние да се държим като ощипани моми. Беше ми досто неловко да анализирам този разказ с братовчед ми, макар той вероятно вече да беше заформил някоя колекция от "Плейбой" под дюшека.
Аз съм за сексуалното образование в училище. Дори преди време ми предлагаха да правя един такъв филм по проект за сексуалното образование. Проблемът е да се намери точният език, така че "тинейджърите" да те разберат. Те не признават авторитети, смятат, че всичко им е ясно и са цинични, защото смятат, че така трябва да се държат и говорят по въпросите за секса. Образоват се от порното, например. А много от тях не знаят, че между порното и секса, разликата е от небето до земята.

Анонимен каза...

"Затова им се преподава специално кастрирана литература, според която героите и авторите никога нямат сексуални мотиви, а само нравствени и патриотични. Дори и в "Хамлет" никой не смее да се зачете в закачките на Хамлет към Офелия."
Аз не "кастрирах" тези моменти.
(учител по литература)

komitata каза...

Браво на учителя. Защо стоите анонимен? Така не мога да ви похваля по име.

Споделените неща на Комитата

Виж какво споделям , заслужава си повече от това, което пиша. (старите споделени неща)