четвъртък, ноември 01, 2007

Да кажа веднъж завинаги за учителската стачка

Въобще не одобрявам действията на стачкуващите учители. Дори се чудя защо полицията не разчиства блокираните улици. Сигурно от чист популизъм.

Учителите видяха, че не успяват да извият ръцете на обществото чрез децата, и сега започват да ги извиват като блокират улици. Полицията не само е в правото си, тя е в задължението си да осигури нормално пътно движение. Конкретният частен случай с мерцедеса на лошия капиталист (10х, Делян)е също чиста проба популизъм.

Работодател съм. Каквото и да си говорим, никой работодател не работи със 100% резерв на заплатите. Ако моите работници ми поискат 100% увеличение, ще трябва да изчакам края на стачката и да им посоча вратата. Просто не мога да си го позволя. В никакви и най-критични планове не съм предвиждал такъв ръст на разходите дори за година напред. Със 100% резерв се работи само по време на хиперинфлация. Както и вдигане на заплатите със 100% никъде не е възможно, защото не съществува в природата. Системата е инертна и вдигането на доходите може да става само постъпково и доста умерено (умерено е ключовата дума).

Това, което виждам е, че стачката излиза извън контрол. Спомнете си какво се случи с миньорите при Тачър.

И към учителите

Осъзнайте се, в останалите сфери на икономиката има остър глад за висшисти, със заплати в ПЪТИ по-големи. Може би проблемът е, че трябва да се работи.

И преди да ме наплюете, все пак оценете че ви го казвам в очите. Помислете.

13 коментара:

Georgi Y. Dimitrov каза...

Как така ще те плюем, след като напълно си прав. Може да те наплюе само малоумен учител, каквито се видя, че ги има в изобилие в България.

Съзерцател каза...

Прав си. Но тука има много аспекти.
1.В доста области има глад за преподаватели. Например във ФМИ се преподава по методиката Бел-Ланкастър, взаимоучително. Не се задържат младите преподаватели, защото частният сектор ги подмамва с по- високите възнаграждения.
2. Според мен реформата в образованието беше забавена умишлено. От учителите и от частните училища чрез техните лобита. Учителите по този начин отклоняваха децата към частни уроци, а частните училища към тях. Частните училища глътнаха и доста способни учители, които ги привлякоха, възползвайки се от ниските заплати в държавните училища. Това довежда до недостъпност на много умни деца с неплатежоспособни родители до добро образование.
3. Като казвам "учителите" не искам да правя обобщения. Аз мразя да правя обобщения. Има много добри учители, които от чувство за дълг, оставят системата да ги прекара.
4. Мисля, че протеста им се манипулира и използва, а много от тях го знаят и не го одобряват.
5. Не е честно да се повдига въпроса за реформата в образованието от правителството като един вид натиск и изнудване. Някой беше писал: "Докато получаваха малки заплати, проблемите в образованието не се дискутираха, а сега са на първо място."
6. Осъществява се някакво противопоставяне по правата интелигенция- черноработници, което е пошло. Много често чувам: "Ами на шофьорите как дадоха? Значи ние сме по- долу!"
7. Смятам, че не е етично да се говори за "затягане на коланите" от правителството, без да дадат личен пример. Ако си избрал да бъдеш лидер, трябва да споделяш трудностите с хората си. Едно време Цезар е спял с войниците си, а днес кралят на Швеция ходи с колело до бакалията. Така че "затягането" да започне отгоре.
8. Проблемът със статута на учителя. За мен това не е професия, това е призвание. Аз не мисля, че мога да стана добър учител. Учителят формира бъдещи личности- т.е. бъдещето. А не знам кога, но в нас учител се превърна в нещо като запълване на дупка- не мога да стана нищо друго- ставам учител, ама дали наистина "ставам" за учител, това е друг въпрос. Това промени и отношението на много хора към учителите. Като пак казвам, не говоря че всички учители са лоши. Но лошите дадоха лице на съсловието през последните години.
Мога още много неща да кажа, но следващият път.

Хесапов каза...

Учителите се ИЗПОНАСРАХА! Сега говорят за издръжката на един ученик, а в действителност си представят раздаване на пари "на калпак" и никакви уволнения. Като не им изнасят заплатите да ходят другаде. Глад за хора има навсякъде. Това е нормалното поведение, вместо да изнудват чрез децата.
Да не говорим, че и тези пари са много, за това което вършат.
Аз работя по 10-12 часа на ден, често в събота и неделя, плащам данъци, за да издържам едни мързеливци и хитреци, които изобщо не оправдават очакванията ми.

Съзерцател каза...

Всъщност, като се замисля, трябва да се направят две неща:
1. Да се затегне контрола и подобри образованието на тези, които стават учители, а не с тройка да влизаш педагогика. Т.е. да се правят добри учители, плявата да се сведе до минимум.
2. Наистина да им се дадат високи заплати, тъй като това е инвестиция в бъдещето и е изгодно от икономическа гледна точка. Ако са мотивирани, говоря не само за материална мотивация, макар че тук акцентирам върху нея, но тя трябва да бъде допълнение към тяхното усещане за призвание, добрите учители изготвят добри кадри, добрите кадри допринасят за икономически растеж.

Martin каза...

А вашите дец кой ще ги учи? След десетки години на дъното на социалната стълбица сега хората се борят за изравняване поне със администрацията. Покажете поне малко уважение към хората, които са загърбили личната си кариера в името на обществото. За да има някаква ценностна система в това общество и да не се стига до коментари като вашите.

Ангел Грънчаров каза...

Някои хора наистина са непоправими: човек все пак трябва да си дава сметка какво всъщност казва, ама явно не им е по силите...

Делян Делчев каза...

@Мартин, заплатите на педагозите са по-високи от средната в администрацията. Само заплатите за непедагозите в образованието са по-ниски. Средно изглежда равно или дори по-малко. Но директно - е спекулация. Освен това не забравяйте - администрация не са секретарките на министрите. Там се класифицират длъжности, които никой не си мисли, че са такива на пръв поглед (ХЕИ, държавни нотариуси, охрана, вътрешен контрол и т.н.) и дори с тях администрацията е далеч по-малка отколкото са учителите, а обслужва повече хора и работното и време е 8 часа на ден. Не ме разбирайте грешно, администрацията е невероятно раздута и никак не ме кефи. Но е спекулация сравнението между учители и администрация и от него администрацията да излезе по-неефективна от макро гледна точка. В действителност те получават по-малко пари на час от учителите, работят повече часове на ден, по-малко са като общо число, там се включват стотици дейности и обслужват повече граждани средно, отколкото 7 деца средно.

Maya M каза...

Признавам, че ми се ще да напсувам и теб, и някои от коментаторите ти, но няма, защото е неконструктивно :-). Само бих отбелязала, че примерът с Тачър и миньорската стачка всъщност е съвсем неподходящ. Миньорската стачка в Англия е опит да се попречи на Тачър да съкрати част от заетите в този отрасъл със затихващи функции. Българското образование също ли е със затихващи функции?
Озадачава ме и друго, което чувам често - "като не им изнасят заплатите, да ходят другаде". И като отидат, какво? Ние в Медицинския университет вече го докарахме дотам, асистентски конкурси да се провалят поради липса на кандидати. Когато учителската стачка тепърва назряваше, написах пост по този повод:
http://mayas-corner.blogspot.com/2007/09/perpetuum-mobile-of-bulgarian-education.html
Колкото до това, че полицията е длъжна да озапти нарушителите на реда - когато в началото на 1997 заплатите ни паднаха до 3-4 долара и излязохме на улицата, също се говореше, че всичко си е както трябва и полицията е длъжна да озапти нарушителите. Длъжна е, няма спор. Но се радвам, че бях нарушител, а не полицай.

komitata каза...

Все повече се замислям за варианта аз да уча децата си плюс 2-3 частни учителя. Все по-разумен вариант ми се струва ..

Maya M каза...

А относно това, че заплатите на учителите били по-големи от тези на администраторите - не знам какви заплати получават чиновниците, но ето какви получават учителите:
- на адрес http://im.cablebg.net/clients/pms13705.htm има постановление от 2005, фиксиращо основната учителска заплата на 247 до 286 лева според квалификацията на учителя (не мога да намеря в мрежата по-нов норматив, но през последните 2 години съществени увеличения не е имало);
- дискусията към неотдавнашен пост на Марфа (http://marfieta.wordpress.com/2007/10/17/cycle/): един коментатор в началото вярва на правителствените твърдения, че средната брутна учителска заплата е 444 лв., после проверява и пише: "всъщност 444 лв. е разходът на държавата, който включва и осигуровките за нейна сметка"; друга коментаторка, която не подкрепя стачката и намира много кусури в учителското съсловие, пише: "ако учителите са с висше образование, обикновено вземат 300-350. Наскоро с 380 се пенсионира бившата ми учителка по химия с бая стаж";
- дори и малкото пари, отпускани от държавата, не винаги стигат до учителите. Във вчерашния брой на "Стършел" се дава за пример общинска чиновничка от Банско, за 3 години откраднала 100 хил. лева от средствата за учителски заплати.

StelaD каза...

(... с благодарност и почит към всичките ми учители, и към онова, което дължа освен на себе си, на българското образование... тогава, когато...)

"Българското образование също ли е със затихващи функции?"
Помоему да.
Не съм щастлива да го кажа. И се надявам, че "точката на незавръщане" не е премината.

Не смятам да анализирам причините: това бих направила, ако бях в положение да се занимая със "събуждането" му (не съм), или ако имах необходимостта да издирвам виновници (липсва ми такава по принцип).
Просто констатирам факт (поне помоему е факт), и се надявам именно така да бъде прочетено мнението ми.
... От първата учебна година на сина ми, единствената причина да не предприема постъпки да завърши като частен ученик е идеята да не накърнявам социализацията на детето (социумът, който представлява днешното училище също е голяма тема, но няма да отварям врата към нея тук).

... По време на стачката се случи да съм на курс в Радисън САС, с колеги от различни държави. През обедната почивка колегите наблюдаваха т.нар. "протестни действия" и се обърнаха към мен и другата българка с "please, explain"
Опитахме не да обясним, а да маркираме случващото се, от възможните гледни точки, изключая нашата собствена... Колегите говориха и с учители, участващи в протеста. И до ден днешен питат как се развиват нещата... И държат да знаят И личната позиция, моята

Трудно и някак тъжно е да отговориш на хора, които са оценили твърде положително българското образование по теб самия, защо твоето лично мнение за настоящето на българското образование е такова; и какво смяташ да направиш ти като родител, лично, за да осигуриш на детето си минимум това, което на теб навремето е било осигурено...
За момента само налудни утопии ми хрумват... доколкото това с учителите е само част от (респ.обвързано с и зависимо от) общия механизъм на системата и не може да функционира независимо.
Извън всякакъв коментар за правилности и неправилности в промените в системата, редно е да сме наясно и да имаме търпимост към това, че всяка промяна си иска и времевия ресурс, и това "оперативно време" е различно от "субективното време" (онова съобразно нашите желания и нужди).

В този ред на мисли, според мен всичко, постигнато с извиване на ръце, е неефективно и не след дълго ще рефлектира първо именно върху онези, които са търсили ефект, неадекватен на текущите реалности.
Помоему постигнатото в момента е именно ефект, не и резултат. Защото резултатът е "решена задача". Такова нещо аз не виждам.
По-скоро бих описала ситуацията с онези дръвчета на Тери Пратчет, дето ги садиш тази година, за да плододадат миналата година ...

(ако знаете само колко ми се иска да не съм права...)

komitata каза...

...Българското образование също ли е със затихващи функции?...

Да, социалистическият тип образование, в което срещу една диплома учителите взимат заплати до пенсия, която не зависи по никакъв начин от резултатите им, както и привилигерованото финансиране на държавните училища е със затихващи функции. Надявам се.

Maya M каза...

Комита, ти на това, дето взимат учителите, заплата ли му викаш?
И да знаеш държава, която да е забатачила държавното образование и да е прокопсала от това?
Иначе разбирам, че ти се иска държавното образование да се остави на доизживяване - така ти ще плащаш по-ниски данъци, със спестените пари ще купиш добро частно образоваие на децата си, а децата на по-бедните от теб ще останат без добро образование и няма да са конкуренция на твоите деца. Какво по-хубаво от това?

Споделените неща на Комитата

Виж какво споделям , заслужава си повече от това, което пиша. (старите споделени неща)