вторник, септември 25, 2007

Обслужват ме

По есенному реших да сложа малко ред в отношенията си с различни институции.

1. БТК (приватизирана) — Влизам в касата на бул. Вапцаров. Чисто новият бизнес център, заради който беше пожертвана градинката на телефонната централа е обезобразен. Точно по средата на клиентския салон стои прясно иззидана и измазана стена, която намалява броя гишета точно наполовина. Интериорът завинаги е унищожен, а окаченият таван е варварски разбит. Стаята в която се намираха операторите, е затворена и носи надписа „директор“. Вътре няма никого. Работят 4 гишета — 1 гише каса и три гишета оператори.

„Добър ден“
„Добър ден“
„Искам да платя телефоните си — 868 хх хх и 962 хх хх “
„Момент.“

....

„Ххх лева и хх стотинки“
„Заповядайте. Мога ли да си сменя тарифния план?“
„Можете, но чак след като ви пуснем телефоните.“
„Ама те не са спирани. Вчера говорих по единия.“
„При мен са спряни. Промяната отнема два (!!) дни. Елате вдругиден.“

....

След два дни. Пристигам в касата и веднага на същото гише.
„Добър ден.“
„Добър ден.“
„Искам да си сменя тарифата на телефоните.“
„При мен не може. Идете при колежките. Вижте там има младички, хубавички (!).“
Поглеждам гишетата. На всяко чакат средно по двама души. Е, колко може да се чака тук.. Започвам да чакам.
Имам чувството, че тези пред мен стоят по половин час на гишето.
Поглеждам си часовника.

.....

След 45 минути (!) идва моят ред. (Ами ако имаше трима души?)
„Добър ден.“
„Добър ден.“
„Искам да си сменя тарифата на телефоните с някаква с по-ниска месечна такса.“
„Аха, ясно. Кажете си телефоните.“

Оказва се първо, че не може двата телефона да бъдат обработени едновременно. Трябва един по един. Второ — След всяко натискане на бутон или кликане с мишката следва чакане няколко минути, за да реагира системата.

По някое време се налага и рестарт.

Смяната на тарифата и отпечатването на двата договора в по два екземпляра с рестартите отнемат около 25 минути. За „щастие“ зад мен има само един човек. По същия въпрос.

Подписвам. Излизам от касата. Поглеждам си часовника. Днес няма да мога да свърша повече нищо. Трябва да изям още един работен ден.

2. Софийска вода (приватизирана)

Пристигам на добре замаскирания „Бизнес център“ на софийска вода на ул. Димитър Хаджикоцев. Добре че не дойдох с колата, паркирането е абсолютно невъзможно. „Бизнес Центърът“ отвън прилича на обикновен гараж-магазин. Влизам вътре. Има две гишета, от които работи само едно. Вие се опашка от около 6—7 човека. В продължение на около 20 минути опашката не помръдва.

„Какво става“ — пита възрастна жена от края на опашката
„Не разбрахте ли, че компютърът не работи“, троснато се обажда бодигардът, който досега е водил дружески разговор с клиентите.
„Ами не разбрах“ — казва бабата
„И ние не разбрахме“ — обажда се останалата част от опашката.
Девойката на първа позиция дава инструкции на касиерката как да рестартира компютъра. След рестарт и някаква допълнителна процедура плащанията най-после започват.

„Добър ден.“
„Добър ден“
„Казвам се.... и живея на...., кажете ми колко ми е сметката, да я платя“.

Касиерката се усмихва криво. Започва да ми диктува абонатите на моя адрес. Оказва се че в кооперацията имаме само магазини и гаражи.

„Ама как така, нали ми пращате всеки месец сметки“

Пак крива усмивка

„Няма ви в системата, нищо не мога да направя“

Излизам.

3. Данъчна служба, район Лозенец.

Влизам в касата и плащам данък сгради.

„А за колата къде трябва да платя?“
„Пак тук, кажете си ЕГН-то“

Казвам го

„Нищо не се води на ваше име. Трябва да подадете декларация, за да ви начислим данък. В стая 62“

Отивам в стая 62, където трябва да декларирам.

Намирам следното:





А аз си мислех, че щом съм си регистрирал колата в КАТ, ще получа някой ден бележка за данъка по местоживеене.

Изводи:

1. Отвратителното обслужване не е прироритет на държавната и общинска админитрация, ами и на „успешно приватизираните“ фирми.
2. Монополът не се лекува, а се изкоренява, защото е болест.
3. Набавянето на хиляди документи за да подадеш ДЕКЛАРАЦИЯ (която по принцип е просто констатиране на факт от твоя страна, който подлежи на проверка по принцип само при съмнение), праща в боклука всички административни реформи от последните 15 години. Може би това е една от мерките за борба с твърде многото автомобили в София.

17 коментара:

Filip каза...

ePay е чудесна алтернатива на опашките. Все пак проблемите са адски дразнещи. И на мен ми предстои да декларирам кола, но не в София, та ще видим какво ще излезе.
Поздрави!

komitata каза...

За съжаление в банкирането което ползвам, също е голям батак.

Радан Кънев каза...

Говориии ми:)

От 2 години тази работа я вършат други хора за мен... понякога:)

Предните 7 (седем) аз съм я вършил за стотици. Има лек постоянен прогрес. Правнуците ми ще живеят в нещо като доста долна и неразвита евро-бюрокрация.

Мерси за линка, I appreciate.

Но - както виждаш - смених домейна:)

komitata каза...

нямам никаква идея къде са ми договорите и прочее...

Peter Petrov каза...

E-pay не работи. Същата работа като в БТК.По повод /не/плащане на сметка за ток ни се наложи да пращаме изложения до Хед офиса им.
БТК и Води-те станаха обекти на политическа , а не на пазарна приватизация. В договорите им няма практически никакви пеналии, както в впрочем на цялата така наречена "приватизация" в България.

Стойчо каза...

Комита, колко пъти ще ти приказвам да ползваш e-pay? А това което си искал от БТК може да се свърши пол телефона - 0800**** не помня по-нататъка - имат го в сайта си. И двете съм ги правил по този начин.

Стойчо каза...

По повод пък на ЧЕЗ (Столично електроразпределение)- понеже съм сигурен, че и там ще имаш проблеми: политика на фирмата им е да намаляват касите за плащане в брой и да се стремят към безкасово плащане. Даже имат планове дейността по касовото събиране на сметките да бъде дадено на външна фирма.
Абе време ти е да се регистрираш за плащане по интернет...

Стойчо каза...

Още нещо: колите се дейкларират пред данъчното в 3о-дневен срок от регситарцията - послее следват някакви глоби.
Като си купиш апартамент, нотариатът ли ти декларира имота там? Пак ти трябва да го направиш - същото е и с другите имущества.
Айде чао засега и питай друг път за такива неща - ще те осведомявам овреме да не висиш по опашки

komitata каза...

Абе ебати загубената услуга е тоя e-pay. Пак пароли, пак чудеса. Не го ползвам от 2002-ра година, мразя го.. еей.. Стремежът на големите фирми разбира се, е да спестяват заплати на касиерки, но това не означава че съществуващите касиерки трябва да са толкова зле а и системата им също.

Второ като си спез по Чез кажи ми как да си платя сметката за тока В ПИБ. Там имат компютър на който ще ми излезе сметката ли???

komitata каза...

Нотариатът не е поделение на националната полиция, за разлика от КАТ, където си регистрираш колата, Стойчо.

И преди да ми говориш че това е НОРМАЛНО, проучи как е въпроса в по-развитите страни.

Може би наистина е там с декларация, но процесът на подаването и, гарантирано, е по-лесен.

komitata каза...

Свиквате със всякакви простотии, след това твърдите, че е нормално. НЕ Е НОРМАЛНО

Стойчо каза...

Ами занимаваш се с интернет - една парола и юзер ли те плашат?
За Чез има и банкомати:-)
Щом си клиент на банка, можеш да си направиш и незабавно инкасо.
А и не съм спец по Чез - само преварително те уведомявам, за да не се разкарваш излишно.

Стойчо каза...

КАТ май беше мястото където се регистрират колите - Нотариатът е мястото, където се регсистрират имотите - и двете обаче май трябва да се декларират пред данъчното? Или се бъркам?

Предлагаш като си регистрираш колата в КАТ (респ.имота в Нотариата) - декларацията в данъчното да става автоматично?
Е, сега БББ като стане премиер - ще го направи;-)

Стойчо каза...

Това малко прилича на тотална държава, ама нейсе - ти си знаеш;-)

komitata каза...

Да, специално за КАТ предлагам да става автоматично - всички параметри на колата, плюс собственикът са и ясни в момента на регистрация.


Като се замислиш какво значи думата "регистрация" ще видиш че няма нищо чудно в предложението ми.

"Обслужване на едно гише" говори ли ти нещо.

А за epay - освен паролата имам и други проблеми с този вид плащания. За мен е неудобно.

Търновец каза...

Терсене е тая работа със сметките... Ей и аз колко псувах преди 2 седмици. Бързам към пощата между НДК и 5-те кьошета една сутрин преди работа да платя поне ток, вода и телефон и ме посреща един дружелюбен чичко с обяснението , че намало да има ток от 9 до 16 и днес нямало да може да се плащат сметки. Отивам после в обедната почивка, в "2би" май беше магазина срещу ЦУМ да оправя поне телефона и там ми казват, че обслужвали клиенти на БТК , ама само 0т 14 до 29-то число... На другия ден щурмувам пак рано-рано пощата и след 20-30 минутно чакане и порядъчно закъснение за работа успях да оправя поне студената вода и тока. При вида на опашката пред касата за телефонни сметки се отказах и оп - ето ти трети ден от сагата с плащането на сметки. Тогава трябваше да отскоча и до отсреща(поне касата на топлофикация е на близо) да оправя и топлата вода... Абе сеир голям си е това да плащаш сметки ... А E-Pay са много зле наистина... чувал съм и за тях едни истории... Да не се случва тях пък да псуваш.

Filip каза...

Ние ползваме e-pay от вече доста месеци и проблеми не е имало. Стига само да има пари в сметката — тва е проблема :)

Споделените неща на Комитата

Виж какво споделям , заслужава си повече от това, което пиша. (старите споделени неща)