понеделник, юни 25, 2007

Мигач и още нещо... (цици и мастика)

Говори се доста за две ТВ реклами на мастика - Пещерска и другата с мигача (сори, ама не запомних марката).

Предишните реклами на Пещерска мастика доста ми харесваха - леко просташки, леко еротични, силно летни - едва ли някой очаква пиещите мастика да са интелектуалци. Допълнителен бонус - едно от местата, където да оплакнеш очичките.

И тази година рекламата ми хареса, но ме хвърли в дълбок размисъл - рекламата е ОК, но защо са избрали толкова вулгарни жени, като че ли събирани покрай някоя магистрала. Мои познати разсеяха мъглата, като казаха че това били известни фолк певици, а от това материалче дори може да се разбере кои са.

Налегнаха ме следните размисли - Първо, кой си прави реклама с това клипче, певиците или мастиката - според мен певиците, те за разлика от мастиката поне за мен са непознатия елемент. Като човек с черен кратер вместо обща поп-фолк култура, определено смятам, че и втория клип прави повече реклама на певицата, отколкото на мастиката (и доказателството е, че запомних повече циците на певицата и марката на ремонтираната кола, отколкото марката на мастиката.) Но това е бял кахър - какво ли значи някакъв случаен консуматор на мастика в сравнение с голямата маса мастиколюбители, които очевидно не биха могли да консумират кристалното питие в друга обстановка, освен сред виещи до дупка тонколони с ориенталски тембър. Интересно, че и моите приятели, които след третата ракия реват до посиняване чалгици, също не можаха да се сетят за имената на певиците. Значи, наистина рекламата е на певиците, но платена от производителите на мастика ?? ... ай, наздраве!


Пусни си парчето преди да продължиш да четеш ;-)

Вторият размисъл, който ме налегна, е по-сериозен. Чалгицата (поп-фолкът) изглежда никога няма да си отиде от България и винаги ще ми създава дискомфорт. Ако някой от нас двамата ще трябва да си замине поради несходство в характерите, това сигурно ще съм аз. Аз ще умра някой ден, а чалгица ще се слуша сигурно и в следващите няколко столетия...

И какво е чалга? - Тя, очевидно, не е в произхода на музиката и ритмите. Khaled, Rang de Basanti или Cornershop са от същата кръвна група, но не са чалгица. 100% съм чувал песен на Khaled на български, изпълнявана от дългокоса и дългобедра чалгаджийка. Проблемът очевидно не е в мелодията. Не е и в ритъма. Може би е в текста? Не, не е и в текста (Boney M имат по-елементарни текстове, а Горан Брегович дори има само имитация на текстове) Тогава?

Чалгицата, се натрапва изводът, е в крайния продукт - в немощната (некадърната) комбинация на текст, музика и визия (Това че клиповете им били станали професионални, не значи че продуктът си струва). Чалгицата е в наблягането на опаковката, на фалшивото злато, която не струва почти нищо. Но се продава, и още как... Значи, щом стоката не струва, проблемът е в критериите на купувача. А именно, че КРИТЕРИИТЕ му СА НИСКИ. И че купувачът-българин в момента очевидно има повече пари, отколкото може разумно да харчи, та с такъв евтин трик, като чалгицата, могат да му прибират трудно спечелените парички като стой, та гледай. Като колумбов индианец, разменящ чисто злато за лъскави дрънкулки.

Но водата е още по-дълбока. Ако българинът е съгласен да унищожи/подари всякакъв вид свой капитал срещу отражение в стъклено мънисто, то той ще има по-малко, което да инвестира в бъдещето си.

Като се огледаш, ниските критерии (чалгата) владеят във всички области на живота. Чалга политици и чиновници (некадърни и корумпирани) ни управляват, защото КРИТЕРИИТЕ са ни ниски и сме готови да гласуваме за някого просто ЗАЩОТО НИ КЕФИ, а не защото вярваме, че така си управляваме съдбата. Ядеме боклуци, защото критериите са ни ниски, зариваме се в боклуци, защото критериите са ни ниски. Стоиме с часове в задръствания, ходиме по кални и разнебитени тротоари, боледуваме, нямаме деца, самоубиваме се с вредни навици, разбиваме си колите в дупки, защото нямаме критерии.

А чалгицата като естетическо преживяване помага да закрепне това мислене у нас и да се възпроизвежда неусетно в новите поколения (които са много по-големи любители на поп-фолка от нас, дъртаците). Идва ново поколение, и ако културата му е бедна, може ли животът ти му е богат?. А и най-малките не са в безопасност, не са пощадени - и те си имат чалгица - фалшиво пеещите, разпадащи се от еднократна употреба калпави китайски играчки и детските предавания по БНТ. Те отсега свикват с мисълта, че всичко, което ги обгражда, е боклук, че средата им заслужава отношение като боклук, че трябва да желаят да консумират боклуци и ще израснат като още по-фанатични фенове на чалгицата и от сегашите им батковци и каки.

А какво конкретно да очакваме от чалгицата (от постепенната загуба на критерий за добро и лошо, за качествено и некачествено), освен разкапването на духа, за нас в България - при нас мостовете и самолетите ще падат по-често, катастрофите ще са по-кървави, сградите ще се рушат по-лесно, градинките ще са ни по-малки и по-мръсни, ще се задъхваме в тесни стаички в бетонни кошери, ще ни удря по-често ток, ще ни изнудват по пренаселени плажове, и ще ни мачкат безмилостно в съда, и ще умираме повече от лекарски грешки и хранителни и алкохолни отравяния...

И ВСИЧКО ТОВА, ЗАЩОТО СЕ ЗАДОВОЛЯВАМЕ С МАЛКО И НЕКАЧЕСТВЕНО.

И има нещо символично в еволюцията на старият филмов рокер Павката, който във филма си падаше по лирични балади и с най-голямо нежелание изпълняваше кръчмарски репертоар (за което си изяде и боя пак там, на морето), а сега с напредване на годинките е отворил собствен сервиз и забогатял, но и не е забравил да направи компромис с музикалния си вкус в името на силикона и мастиката. Символ на деградацията.

Наздраве!

PS. Намерих ги



Емилия и Галена. Но коя коя е, не знам...

Другия клип така и не го открих. На търсене "Попандов" и "мастика" нищо не излиза. А кифлата била Преслава, но и с нея не намирам...

14 коментара:

Filip каза...

Преслава е рекламно лице на Карнобатската мастика. Тя поне се помни, другите не ги знам.

Filip каза...

А сега малко за чалгата.
И аз съм съгласен, че в голяма част от поп-фолк културата липсва елемента на интелигентност. Обаче има едно НО. Има и изключения, които по никакъв начин не отстъпват на поп музиката и дори са по-добри от някои световни хитове. Това ми е личното мнение. Все пак при толкова много хора, работещи в поп-фолк индустрията, не може да няма няколко, които наистина да имат талант.
Пък и при липсата на друга музика, какво да слушат хората? Че в България от години няма поп, а старите изпълнители няма как да останат вечно на сцената.
И последно, сигурно и рокаджиите като са се появили и тогавашното възрастно поколение ги е смятало за простаци. Обаче хората умират, идват нови, и културата се променя. Съжалявам.
Поздрави за поста!

komitata каза...

Значи Филипе,

Първо, изключенията потвърждават правилото, а освен това тези неща, които ти се струват хитове с големи качества, обикновено (99%) са "взаимствани" от поп-културата на някоя балканска или ориенталска нация (от Казабланка до Китай).

Второ, липсата(наличието) на определен вид музика е резултат от търсенето на публиката, а не толкова от липсата на творци.

Трето, леко бъркаш. И днес рокаджиите ги смятат за простаци, докато чалгаджиите са в центъра на естаблишмента и мейнстрийма, по нашенски - на официалната масова култура (и присъствието им в националните рекламни кампании го потвърждава)

И защо съжаляваш, че не си съгласен с мене ли ;-) Недей, моля те, радвам се че има и някой друг, който критично да мисли по въпроса.

Filip каза...

Просто исках да кажа, че има поп-фолк песни, които ми харесват и не ме интересува много от кой край на света идват. Даже хич. Допадат ми и с удоволствие мога да ги слушам, това е.

А че не се търсила друга музика и затова нямало предлагане - не знам. Слуша се чужда, защото нашия поп е боклук. Няма един продуцент дори, който да направи нещо качествено. С години всичко в попа е едно и също - е, кой им е виновен - хората, защото не слушат поп ли? Ами как да слушат, като Графа пее само в няколко клуба в София, а чужди изпълнители само по тв може да се видят. Пайнер са из цяла България. Ето тук е причината чалгата да е популярна, а не защото хората били селяни.

За рока мисълта ми беше, че когато се променя нещо в културата винаги на някои (обикновено възрастните) не им харесва и са против промяната. Бийтълс също са навлезли както чалгата сега, и помисли какво е било мнението на възрастните тогава за тях.

Промяната, обаче, ще настъпи така или иначе. И аз не искам да поставям етикети на хората кой какъв бил, заради музиката която слушал. Нали и вие сте били навремето така, нали и нероденото поколение ще се държи просташки в очите на сегашните млади?

Стойчо каза...

Стига бе Комита, погледни какви хубави бански демострират девойките - кой се интересува коя-коя е? и дали рекламират семки или бонбонки?
нито забелязвам мастиката (от теб научавам, че става дума за реклама на мастика), нито ги знам как се казват? - Абе като на еротичен филм: интересуват ли те имената на изпълнителките?

:-)

komitata каза...

Ама не бе, защо ме разбирате толкова погрешно. Първо, казах че миналогодишните девойки бяха страхотни на фона на тазгодишните, които изглеждат мега вулгарно.

Второ, направих разграничение, че чалгицата не е свързана с регион или култура, въпреки че използва изразните средства на Ориента (и споменах част от музиката, вдъхновена от Ориента, която слушам)

Трето, установих че чалгицата е именно в качествата на културния продукт (т.е. в липсата им), а не в изразните средства.

Четвърто, има наистина тук таме по някое добро парче, но то не е оригинален продукт на чалга културата, а осакатен шедьовър от друга култура (някоя ориенталска, без да влагам отрицателен смисъл) обикновено. И тоя шедьовър е шедьовър не защото е чалга, а защото успява някак с качествата си да блесне въпреки чалга опаковката си.

Пето, това че и чалгата и Битълс предизвикват скандали с появяването си в "благовъзпитаните" среди, не означава че има някакво духовно родство помежду им, и не означава че чалгицата има качества. (защото тя по дефиниция няма качества). Както и че това че Сталин е победил Хитлер не означава, че демокрацията е победила, а че един сравнително мек авторитарен режим е победен.

И накрая - пак да заостря вниманието на Филип - чалгата не е самата музика, а злоупотребата с нея, т.е. антимузика и антикултура. И пак да напомням че слушам музика, вдъхновена от Ориента.

Стойчо каза...

Разбираме те бре Комита, ама ти не щеш да ни разбереш, че искаме цици и чалга! В теб е грешката;-), че не разбираш душевните ни пориви;-)

komitata каза...

така кажете де;-) аз си мислех че се опитвате да ми пробутате чалгата като някакъв вид прогрес

Filip каза...

ОК, май не съм разбрал поста тогава :) Аз по принцип разграничавам чалга от поп-фолк, ама както и да е.

komitata каза...

Филипе, и аз изглежда не бях коректен в изложението. Поп-фолк е музикалният жанр, с който чалгата злоупотребява. Истински поп-фолк има но става дума за такова нищожно количество парчета, че в момента няма смисъл въобще да се обсъжда. А и под поп-фолк в момента в обществото се разбира именно тоя вулгаризъм предизвикан от ниските критерии на публиката, така че с терминологията е малко сложно ;-)

Byrzataku4ka каза...

Именно. Поп-фолк е всеки национален етно-поп или как да го кажа, американското кънтри с неговите клишета е най-добре наложен пример за модел... той се възприема с душата и сърцето, а не с оная част на панталона, дето е ципа.
(тука ще вметна колко МНОГО сме онеправдани ние, жените в БГ, на които пробутват такива дебилища като Милко Калайджиев, вместо арни и атлетични пичОве - плюс да довметна, че калайджиите са част от големите цигански кланове, точно кой беше, ама сигурно е случайност това)...
докато в БГ-то работата е турбо-фолк! Турбо-истерия. Цица на кило и бедър на метър! Певачките, вместо да са арт-дами, са представени като неуправляеми нимфоманки. Че и пеят за това - колко много са неначесани и как са готови да ти схрускат оная работа за закуска! ;)
Глория е по-балансираните имена на сцената - вие, мъжете, какво помните от нея? Огромната цица, продукт на рекламната визия, или мощния й и чист тембър?!

Byrzataku4ka каза...

И още нещо - Филип, това видях вчера:

"Русе , 2 ноември , 19 часа , зала Дунав Концерт на ТОНИ ДИМИТРОВА и "Петте сезона" . Цена на билетите 8 , 10 и 12 лева. Русе , 30 ноември , 19 часа Концерт на Маргарита Хранова, Мими Иванова и Развигор Попов."

Грешиш, че "старите имена няма как да останат вечно на сцената". Според тях - ще се борят за последно.... да апелират към тоталитарната носталгия у по-зрялото и най-жестоко ударено и разочаровано поколение в посока на нови арт-ценности.... И "Тоника" май още концертират, и Ст. Диомов, и дуетите "Ритон" и "Шанс" ли бяха другите, не си спомням... концертират, че и Милена и Кръпката концертират - макар техният арт да олицетворява нещо, което най-новото поколение не познава, защото в зората на Прехода поколението е било в проходилката още. ;)

Но за едно нещо си много прав - за това, че КАК българинът да опознае съвременният български поп, след като го "вдишва" индиректно само по ТВ и радио, а никога не е виждал, примерно, лично колко е висок или тъмнокос авторът на този поп... максимум веднъж-дваж годишно по някакви фестивали или бир-фестове!? Ебало си мамата софийската централизация и провинциалните неразбории за това кой как най-добре да си избие за тоя масраф. То щото един автобус и едно рок-клуб веню с вход 2 или 5 лв са голямата работа, ама хората и от туй вече реват..... ама тия по кръчмите не рават от цените на бири, мастики, кебапчета. ;)

Е за тва чалгата требе се радва и наистина Е признателна! Че феновете са фенове до гроб. Без претенции (то кви претенции у някой по анцунг и джапанки в кръчма...), без претенции ДАЖЕ за туй циците да могат да пеят (е, образно де) - стига им само да могат да са видят и да подскачат! :))

Кофти.... българинът изживя сексуалната си революция с Прехода. И с такъв възторг, че и досега не мое излезе от него....

Byrzataku4ka каза...

Баси, аз кат се обадя и сичко живо онемява... (губи интерес)
Ше взема да си туря едни цици и да спра да приказвам, че с приказки надалеч не се стига, ама с цици - ехеееее, може даже някой футбУлист да закачиш... ;))

Комитата каза...

Е, то майтап ли е – толкова теми се събраха. Иначе, накратко – умереността е свойство на богатите хора, а бедняците не могат да си изработят критерий и затова често прекаляват, дори със силикона.

Споделените неща на Комитата

Виж какво споделям , заслужава си повече от това, което пиша. (старите споделени неща)