четвъртък, юни 21, 2007

Сирене, лютеница, кьопоолу, разбит хайвер

Тия четири продукта ги консумирам с удоволствие, а през лятото - в увеличени количества. Имам обаче проблем - не мога да си харесам марка.

Непрекъснато опитвам различни видове сирене (бяло саламурено) и не мога да си харесам. Няма такова, което да ми допада на вкус (да не е твърде солено) и на мирис (и да няма дъх).
Имам чувството че ако български производител нацели да направи някоя партида, следващата е с отчайващо качество. А какво искам аз - продуктът да е вкусен, и като си купя пак да има същия добър вкус. Най-отчайващия пример, който мога да дам е Роса. След като веднъж купих страхотна бучка, втория път просто я засилих в кофата - така смърдеше че не можех да си я доближа до носа.

Същия проблем имам с лютеницата, кьопоолуто и разбития хайвер. Веднъж купувам на Дерони домашната лютеница - страхотен вкус, втори път купувам същата - вкус на тебешир, трети път купувам - хванала е коричка, която е изключително гнусна на цвят и на консистенция...

Много ми се иска да попадна на някой, който ги е научил тия работи как се правят..
Тебеширената лютеница още ми седи в хладилника.

19 коментара:

Valeri каза...

Специално за разбития хайвер, твърдо "Sirena".

Стойчо каза...

Мисля, че през тия жеги е добре да минеш на домати и краставици, а в неделен ден да добавиш и малко сиренце....

Както и да е, исках да разкажа друго: преди време имах един потенциален клиент – млекопреработвател. Та той разправяше, че на българския пазар изобщо не се предлага сирене по смисъла на БДС. В БДС е описано какъв продукт отговаря на тази дефиниция: еди-каква-си суровина, еди-какво-си количество и еди-колко-си време. Това последното (с времето на зреене) се изпълнява само в 10% от случаите и то за тези партиди, които се изнасят. А за българския пазар оставят продукцията с по-ниска себестойност, която вемсто 45 (или 60) дена е зряла между 10 и 20 дена.
Та това е причината сиренето от един и същ производител да е с различни качества – строго погледнато това не е сирене, а – недотакована суровина 
Тогава го питах – добре бе, аз лично съм склонен да дам двойна цена за сирене, отговарящо на БДС, защо да не го предлагат? И той вика, ами няма да ни е изгодно....

Предполагам, че това се отнася и за лютеницата и за другите продукти – така че мини само на домати и краставици, произведени в райони от Натура 2000 (сериозно го казвам)

Не разбрах защо няма да им е изгодно – аз все пак имам една теория по случая, може да я представя някой ден.

Търновец каза...

За сиренето има доста фактори наистина ... Най-малкото не знаеш дали не се е развалил хладилния камион докато са го карали към магазина и затова сиренцето е леко фтасало и миризливо :)

За млечни продукти , аз си купувам тези на Елена ... може би и от вид местен патриотизъм , но пък и защото там района си е все още екологично чист и мандрата е с модерно оборудване и една от малкото , които имат сертификат за износ на европейския пазар.

За Лютеница ... най-добрата е домашната, аз съм консервативен и от магазина не си купувам.

Хайвера си го прави сам , най-добре! не знаеш в тея купешките какви лайна са слагали и колко време са престояли :) Не е чак толкова трудно - трябва ти само един миксер .:)

Радан каза...

1. Сиренето от "Маджаров", особено ако си падаш по овче или козе. Ако не съм в период, в който си ожалвам тлъстините, ям предимно овче.

1А. Другият вариант е тенекия - опиваш и казваш "Дайте сега цялата тенекия!" :)) - на мен ми е много соц това пазаруване, но не е безсмислено.

2. Кьопоолу, разбит хайвер - никога не съм опитвал "купешки" вариант, който да е поне малко приемлив. И двете неща се приготвят много лесно, без процеса по изпичане на патладжаните. Аз съм кулинар, та не си и помислям да си купувам тези две любимости.

3. Лютеница - вж. точка две по отношение на стоката, която се предлага по магазините. Проблемът е, че домашната лютеница е непосилна задача, ако не си изкарваш хляба с нея. Отнема толкова време, че ще умреш от глад, докато си приготвиш "една доза".

3А. Решението е т.нар. "кръчмарска лютеница", т.е. купуваш си доматено пюре "Филикон" или "Сторко", което винаги има един и същи вкус, добавяш лук/праз, олио, евентуално оцет, може и малко лют пипер или накълцана люта чушка и ... кой каза нещо за кИфтетата???

komitata каза...

Радане, е това е мъжка приказка
Ще трябва да си накупя миксери...

komitata каза...

Забравих да питам Радан: Какви са всъщност съотношенията за кръчмарската лютеница - или по вкус? Червени чушки може да се добавят нали?

За Стойчо: Стойче винаги съм подозирал че има някакви такива хватки, затова съм готов да плащам и двойно за сиренето само да не ми създава такива емоции всеки път... И трябва да науча картата на НАТУРА 2000 явно наизуст.

Хайвер сам съм си разбивал за последно по татово време.. май ще трябва да си припомня как ставаше...

Стойчо каза...

А дали да не организираме практрически курсове? на теферич?
с кИфтета?:-)

Радан каза...

Аз наистина обичам да готвя, което в 90% от случаите означава, че съотношението на съставките е продукт на творческа дейност, особено след третата бира.
Ако добавиш червени чушки, ти вече си свършил цялата работа на "Дерони" с едно малко предимство, което обяснява и променливото им качество: Ти със сигурност няма да сложиш гнили чушки, които са основен фактор за специфичния гнъсен вкус на някои лютеници:)

Заминавам за Копривщица, весел уикенд:)

Peter Petrov каза...

Аз съм страстен любител на сирене. Като ходя в чужбина винаги опитвам тамошните сирена. Нося в къщи и си уреждаме домашно празненство- дегостация с приятели.
Не споделям мнението за недостатъчни български сирена с добро качество. Идете в Сливен в градските "Хали". Вторият щанд в дясно от входа . От много време там се продава чудесно бяло краве саламурено сирене и още по-вкусна извара от кашкавал. нито веднаж не съм установил разлика в качеството. Разбира се има вакуумирани опаковки от цяла, половин и четвърт буца.
Апропо, как ли ще звучи на добър френски "буца"!?!

Zhenen za makedonka каза...

Аз съм страстен любител на сирене. Като ходя в чужбина винаги опитвам тамошните сирена. Нося в къщи и си уреждаме домашно празненство- дегостация с приятели.
Не споделям мнението за недостатъчни български сирена с добро качество. Идете в Сливен в градските "Хали". Вторият щанд в дясно от входа . От много време там се продава чудесно бяло краве саламурено сирене и още по-вкусна извара от кашкавал. нито веднаж не съм установил разлика в качеството. Разбира се има вакуумирани опаковки от цяла, половин и четвърт буца.
Апропо, как ли ще звучи на добър френски "буца"!?!

komitata каза...

Купих си миксер

Radan каза...

E, честито.

НЕ го използвай за кьопоолу. То трябва само да се нареже ситно и после да се набуха с уреда за бухане на чесън.

komitata каза...

morceau de fromage може би?

Radan каза...

:))

Имах предвид дървения предмет с форма на несъвършено бутало, с който се бухат неща (предимно чесън) в тъй нареченото "хаванче".
Винаги съм се чудил какво как се казва "мъжкото" на "хаванчето"

komitata каза...

Ей, като ме мързи какви грешки се получават

morceau de fromage беше за Петър Петров - бучка сирене на френски. Не съм сигурен така ли е, но след консултации с франкофони клоним към тоя вариант.

А иначе за уреда с чукалото-буталото ясно. Ще се тества.

Търновец каза...

Мъжката форма на "хаванче" е "хаван" :))) - Я счукай малко чесън у хавана. тъй нареждаше баба ми едно време :)))

Комита , нали знаеш как се прави хайвер ? Ако ти трябват напътствия казвай. И честито за миксера :))

Анонимен каза...

За сиренето - на българския пазар се предлага така наречения "трепач" - термин, използван от производителите и търговците, за сирене направено по технология за зреене до 3 дни. А класическо сирене има рядко - себестойността му е по-висока и възвръщаемостта е по-бавна. Липсата на оборотни пари и факта, че като цяло купувачите търсят евтино сирене е причината за това.
Сирене, което мога да препоръчам е от Съединение на Енчо Костов - овче и краве. Той произвежда само класическо сирене, но трудно се намира, защото мандрата му е малка и произвежда в малки количества. Търсете само вакуумирано, защото съм купувала сирене, което уж е негово, но не е.
По принцип "трепач" е предимно кравето сирене (затова и често е толкова солено - солта се прибавя директно в млякото, а не само в саламурата) - овчето и козето мисля, че не се правят по тази технология, но не съм 100% сигурна за това.
"Маджаров" също не е лош вариант, но говоря само за овче и козе, не съм опитвала кравето.
"Лакрима" донякъде също, тяхното овче ми се струва смес, но е въпрос на вкус.
Май се улях, дано коментара ми да е полезен все пак.

bono каза...

I taka skapi moi priateli. Sled kato pro4etoh vnimatrlno va6ite komentari,ustanoviavam 4e vie naistina cenite ka4estvoto.S radost iskam da vi sob6tq 4e ima produkt koito da zadovoli i nai spec vkusovete na vsi4ki vi.NO cenata e visoka,estestveno si zaslujava parite.13 lv za kilogram krave sirene.Mandrata e v rodopite i iznasia sirene(krave,ov4e) i ka6kaval ne 3 kontinenta,pravi godi6en oborot ot 17 miliona evro.A sega ima produkcia i za vatre6nia pazar.Stokata 6te zalee pazara do 6 meseca nai dobroto sirene koeto ste iali ot BG.Ima i kiselo mlqko ot skoro ka6kaval i ov4e.Markata 6te q sob6tq sled kato se saberat pone 10 du6i koito sa gotovi da platqt DVOINO samo da sa dovolni.E ako se saberete 6te vi otvoria o4ite predi vsi4ki.Imate kasmet 4e se za4etoh slu4aino.A da kupuvam izvara v osobeno golemi koli4estva moje i po malki.SPE6NO

komitata каза...

Аз започнах да си купувам сиренето от Елемаг и съм доволен. Верно е че не пада под 8 лева килото, затова пък няма разочарования.

Споделените неща на Комитата

Виж какво споделям , заслужава си повече от това, което пиша. (старите споделени неща)