вторник, април 03, 2007

Как обучаваме бъдещите поколения и какво им причиняваме с това

До вчера живях с илюзията, че главният проблем с образованието (от там с квалифицираната работна ръка) е в мотивацията на новите поколения, а не във възможностите за обучение (все пак имаме интернет, безкраен достъп до ресурси, знания, данни и т.н.). Докато не ми попадна този учебник за 12-ти клас - "Свят и личност".

Предметът явно е призван да замести "Обществознание"-то, което аз изучавах като ученик и според мен името си беше добре, само някои от уроците можеха да попроменят..


Учебникът изглежда така:

Кликни на картинката, за да прочетеш резюмето на гърба.
Преразкажи със свои думи второто и третото изречение.
Моля те, КЛИКНИ на картинката!


А ето и един от ПО-РАЗБИРАЕМИТЕ УРОЦИ:

Кликни на картинката, за да отвориш първия урок. Кажи ми какво е наследство, каква е разликата между морален ангажимент и морален договор.
Какво е колективна идентичност? Какво е код на поведение?


Заех донякъде заглавието на поста от отличната книга на Юлиян Генов - "Защо толкова малко успяваме".(Книгата заслужава отделен пост.) А иначе авторът прави много интересни изводи за българската народопсихология и аз горещо я препоръчвам на всеки, който иска да опознае българския народ, да му бъде работодател, политик, журналист, маркетолог и пр...

Този пост, обаче, е за нещо друго. Валят оплаквания (а и аз самият се оплаквам често), че качеството на образованието в България от ден на ден пада и нищо не може да се направи по въпроса... Самият аз с изненада установих (някъде към 1999-та година), че дори българският правопис е тежка задача за хора с висше образование в България, включително ЗА ЖУРНАЛИСТИ. На тоя фон мъката ми по масовото невладеене на уж простото правило за употреба на пълен и кратък член звучи като елитарна подигравка...

Няма квалифицирана работна ръка, провалят се проекти със сериозни чужди инвестиции именно в най-желаните и перспективни области - високи технологии, информационни технологии и прочее... Дефектите на образованието директно ни удрят в джоба - и особено работодателите... Да не говорим за конкурентноспособност и прочее..

Лично за мен е пълна загадка ученикът, който ще успее да прочете и да осмисли това чудовище - рожба на бюрократизираната до дупка образователна система... Аз лично очаквам само оценки "по милост". Сега си мисля, че няма и учител, който би го разбрал...

Този предмет ще произведе нищоказващи дърдорковци, които ще самовъзпроизведат словоблудстващата класа от политици, журналисти, аналитици и прочее сволоч. А кой ще ми подготви аналитично мислещите специалисти, които ми трябват за проектите?

След като попрочетох от тук, от там това, ми се появи желание да изгоря целия тираж на клада, а после да разпръсна останките му вдън гори тилилейски... Ще драйфам...

Благодаря на Веско Малезанов за учебника ;-)

.

20 коментара:

Анонимен каза...

Споделям оценката: този учебник по "Свят и личност" е неизползваем и нечетивен.
Ангел Грънчаров

Kirilsan каза...

Поздрави за поста, ше провера и тук как стојаѕ нештата.Извинјавај на буквите, нјамам БГ тук в Скопието

dzver каза...

Общата култура се трупа с цял живот гледане, четене и разбиране. За да имаш добра обща култура, първо трябва да си в състояние да разбираш смисъла на думите.

В този аспект, за деца с лоша обща култура, употребените думи и сложни съставни изречения няма да имат никакъв смисъл.

komitata каза...

Ей ама вие си мислите че реторични въпроси съм ви задал.. Цял живот чета книги, а тоя учебник от 12-ти клас ми се опря да ви кажа...

Стойчо каза...

Ами, коуега - днешните абитуриенти са доста по-ентелегентни от нас. Нормално е да учат по такива учебници

Петър каза...

Аз съм учил по този учебник :) Комитата правилно е усетил, че оценките се пишеха предимно по милост. Часът беше от категорията "леки" - малко присъствие, никакво внимание, никакво старание, лесно завършване.

"Свят и личност" се появи в 12 клас. Преди това имаше "Етика и право" !? Същата работа, само дето тогава имахме доста сексапилна учителка, чието гледане поне осмисляше часа :)

Раковски е казал, че една нация се опира на три колони - църква, училище и печат (да го кажем медии със съвременни думи). При нас и трите колони са жестоко напукани и пред падане.

komitata каза...

За мен този учебник е САБОТАЖ на българското образование. Още един аргумент за неориентираните ученици, че от учене файда няма и че образованието е булшит театър, който трябва да изиграеш пред учители и родители...

Необходима е инициатива за подобряването му.

Търновец каза...

Този учебник е наистина голяма недоумица. Но като се замисля и по мое време (завършил съм гимназия преди 10 години) имаше шит учебници ... ама тогава имаше уникално добри учители , баш даскали ... сега като гледам един по един се пенсионирват и този дето идват след тях не са на същото ниво. това също е голяма част от проблема.

Симион Патеев каза...

Лошо. Не знам какво да коментирам. Много лошо писание ми се стори. Няма как с него да привлечеш ученик към четенето...

Спас Колев каза...

Мисля, че ключът е в последното изречение на задната корица. Ако започнеш от него, няма нужда да гледаш останалото :)

А на въпроса ти (мисля, че знаеш отговора) - ще трябва да си ги подготвиш сам, както правят всички.

Петър каза...

oooo, същият факултет дал на България Иван Калчев и Стефан Влахов Мицов!

georgivar каза...

Поклон пред тия преподаватели в Софийския университет. Не мога да си представя какви услия коства съчиняването на едно такова изречение, камо ли на цял учебник. Епохален труд. И напълно неадекватен, разбира се.

Анонимен каза...

nai posle razbrah za6to ot godini nikoi ne me razbira ...
u4ebnika e na nivo koeto zavyr6va6tite sredno obrazovanie v bg trqbva da pritejavat. sled kato ne pritejavat tova nivo estestveno 4e 6te bydat nisko kvalificirani i negramotni.
kakvo vyob6te obsyjdate tuk ...
e da 3-to izre4enie e malko dylgi4ko no si e napylno razbiraemo i smisleno.

Вили каза...

Не смятам, че учебникът е нечитаем. Искате учебник за 12 клас да е написан като за първолаци ли? Да, учебниците трябва да са написани на разбираем език. А този - определено е разбираем.

Анонимен каза...

учих по този учебник миналата година и смятам че предметът е доста безсмислен. сега обаче като чета ми се вижда доста разбираем и е жалко за нивото на работодателите които не могат да вникнат в една доста елементарна и последователна конструкция (мисля, че има далеч по - добри примери за лошо написани учебници)

komitata каза...

Последните трима, които всъщност сте един. Вие сте от авторите ли? Няма текст, който да не трябва да бъде поднесен достъпно на ученици до 12-ти клас. Достъпното поднасяне е задължително, а не такива наукообразни бръщолевения.

GaN каза...

От доста време се каня да коментирам тази твоя статия и най-накрая се наканих, защото определено не съм съгласен.

За да сме коректни и обективни, признавам, че познавам лично почти всички автори на този учебник. Част от тях са ми и преподавали.

Искам да започна от това, че въпросните автори не са случайни хора. Те са високо уважавани и ценени експерти и то не само у нас. Това го казвам с ръка на сърцето (сиреч хич не е готино да изпуснеш 1 семестър при някой от тях, защото ги канят във Франция, Германия, Канада и не знам си още къде да четат лекции и губиш цял предмет понякога).

След това - езикът изобщо не е сложен. Може би понеже аз уча подобна материя ми се вижда просто, но наистина ако ти покажа текстовете, с които в университета работим, то ако това те затруднява, един Маркс примерно ще ти се стори кошмарен. Демек от нивото, на което принципно работят доста успешно са слезли на по-ниско.

Сиреч, текста е достъпен. Нищо сложно няма в него. Ако учениците не знаят някой термин (въпреки, че са обяснени) то е задача на учителя да разясни. В началото на статията наистина се надявах да е някакъв сложен текст, та и аз да ги критикувам даскалите, ама в случая текстът е нормален (хайде по твое му - поносим) и няма нищо кой знае колко страшно в него.

Абстрахирай се от предразсъдъците за образованието в България, с които си тръгнал при прочита и ще видиш, че всичко си е наред :)

Това е от мен :)

komitata каза...

Ган, и другите одобряващи учебника,
Окей, познавате ги. Окей, слезли са от академичния си Олимп да се занимават с някакви си средношколци.

Текстът за мен не е труден. Чета всеки ден политически и обществени анализи и дебели книги и текстът не ме затруднява.

Но вие за ползваемост, разбираемост, лекота на обучението чували ли сте. Както казва Дзверо, за да бъде възприет този текст е необходима изключително богата обща култура, сериозно образование в средното училище, любознателност, упоритост и други качества, които не присъстват при 99% от средношколците. Не говорим за студенти, избрали някакъв вид умствен труд за свое поприще, а за средното образование, което е ЗАДЪЛЖИТЕЛНО в България (де факто или де юре, няма значение).

Този учебник трябва да бъде смлян и в техникумите, и по села и градове, и при малцинствата.

Напълно излишно е, да се пълнят главите на средношколците със сложна теоретична материя, вместо да се подготвят по доста по-разбираема схема. Една-две тези, примери и място за дебат. Повече не е необходимо.

Аз лично ако сега бих бил 11-12 клас бих мразил този учебник и дисциплината с всяка клетка на тялото си. И необходимо ли е ученикът да мрази предмета, за да се смята че нещо е научил?

Помислете пак.

GaN каза...

Комита, аз ти казах, че ги познавам повечето просто за да не лицемернича. За да сме откровени един с друг. Иначе пак ти казвам, това не ми влияе да оценя учебника.

Пак ти казвам - според мен този текст изобщо не е на високо ниво.

Ако положим в реалността на днешното образование в България, тезата ти е вярна: "глупави ученици - глупави учебници". Ама нали точно срещу това се борим. Можем да обърнем тезата ти и да кажем, че един такъв учебник е средство за борба с посредствеността в образованието.

Аз примерно помня когато бях 12 клас, учихме и ние "Свят и личност", но не беше по този учебник (май дори нямахме учебник) и учехме пълни глупости, които бяха наистина безполезни. Това, което си снимал от учебника лично на мен ми допада и щях да съм радостен да го уча в 12 клас. Все пак в България, в 12 клас си вече на 18 години :) Сиреч вече доста израснали и би следвало развити до известна "интелектуална" степен хора.

Надявам се ме разбра какво имам предвид, въпреки че малко неясно обяснявам.

komitata каза...

ОК GaN, no harm ment, no harm done.

разбирам те напълно и съм до голяма степен съгласен с тебе, освен за възможностите на 11-класниците.

Споделените неща на Комитата

Виж какво споделям , заслужава си повече от това, което пиша. (старите споделени неща)