понеделник, декември 25, 2006

Празници: Защо празнуваме Коледа днес, а не след Нова Година

Не само на мен ми е направил впечатление фактът, че Коледа се празнува на различни дати в православните страни. В България, Гърция и Румъния празнуваме сега, а в Русия, Сърбия и Македония се празнува на 6ти януари.

Каква е предисторията и какво се е случило, открих в прекрасния труд на Йеромонах Кассиан - "Съвременният християнин и разделението или старият календар и науката"

Цитирам глава пета - История на въвеждането на григорианския и на т.нар. "поправен юлиянски" календар


Календарната реформа в България стана неочаквано и изведнъж. През 1967 г. св.Синод в пълен състав посветил няколко заседания на въпроса за въвеждането в България на новия стил. Но за тези заседания църковната общественост не знаеше нищо. В църковната преса не се писа никаква статия по този въпрос. И изведнъж на 21.VII.1968 г. излезе специално "Послание до клира и всички чеда на Българската православна църква" № 5953 от 18.VII.1968 г.(Църковен вестник, 1969, бр.23.), в което се обяви календарната реформа като факт, вече станал по "общо желание на клира и миряните" или, както пак там четем, по "общо желание на вярващия народ". Календарчето за 1969 г. излезе с "указание за църковно празнуване дните в края на месец декември 1968 г. във връзка с въвеждане на новия календар". От него личи че дните от Месецослова между 6.XII ст.ст./19.XII н.ст. и 20.XII ст.ст./2.I н.ст. без никакво църковно основание са "изчезнали", а след денят Никулден (ст.ст.) веднага следва предпразненство на Рождество Христово и св. Игнатий Богоносец (фиг.5), като по този начин, освен че бяха прескочени 13 дни, което не е допустимо от църковния Устав, беше съкратен и Рождественския пост (с 13 дни). Такава груба намеса в богослужебния ред Църквата не познава през цялата своя история.
Духовенството и вярващите миряни бяха поставени пред свършения факт на официално въведения в църквата нов стил. Някои синодални архиереи възразявали през време на заседанията, като са изтъквали, че тази реформа е нередна, че наши, чисто църковни и национални интереси, като например Македонският въпрос, диктуват да не се бърза с нея, че не бива да изпреварваме и да се отделяме идейно от Руската православна църква. Патриарх Кирил отговорил, че е питана Руската църква и е взето нейното съгласие. Но как е могла Руската църква да даде своето съгласие, като сама не е приела и до днес календарната реформа, това не е известно. Съгласие е дал със своето частно мнение Ленинградският митрополит Никодим, който по-късно умря в нозете на папата. Верни на св. Православие тогава официално останаха най-големият в България девически монастир, няколко йереи (без епископ) и множество миряни.
Поради несъгласие с реформата, двама архимандрити, преподаватели в Духовната академия, бяха отстранени от богослужебни и преподавателски постове. Старостилното православно обществено богослужение беше забранено.
Чрез всичко се целеше да се откъсне народа от Православието и в течение на едно поколение да бъде хвърлен в тинята на атеизма. Останалите малцина верни на св. Православие бяха обект на наблюдение от "специални служби", лишавани от всякакви заслуги и привилегии в обществото.
Сега, когато от най-високо ниво у нас се апелира за връщане в традиционното Православие, дали всички интересуващи се от това си дават сметка кое е то и кои са неговите истински последователи?
Окастреният църковен календар - цяла група
празници са задраскани.

Недодялаността на реформата
подсказва "разузнаваческа" акция

Наистина е интересна годината, в която става прехода към новия календар - 1968-ма. Както в случая с написването на "История славянобългарска" и ликвидирането на Охридската Българска Архиепископия когато имаме съвпадане на години, така и в случая с обявяването на автокефалността на Македонската Православна Църква и новият български църковен календар имаме почти съвпадение. Да не говорим и за следният прелюбопитен пасаж от книгата "Църква и църковен живот в Македония":

През пролетта на 1968 г. злетовско-струмишкият епископ Наум на връщане от Букурещ се отбил в София и на 1 април провел делови разговор с патриарх Кирил и варненско-преславския митрополит Йосиф. Македонският архиерей бил пристигнал с тайна мисия да “търси формално, братско признание и го получава”. Фактически патриарх Кирил изказал възхищението си от упоритостта, с която македонските духовници се борели за своята самостоятелност и дал ясно да се разбере, че БПЦ и българският народ няма явно да се обявят срещу македонската автокефалност. В докладната си записка до българското външно министерство от 10 април 1968 г. патриарх Кирил съобщил следната резолюция: “Българският патриарх Кирил счете за потребно във възможно най-сърдечен тон да увери епископ Наум в любовта на Българската църква и на българския народ към нашите братя в Македония, като се изрази и обич и почит към Сръбската църква и към сръбския народ.


Хайде, историците, никой ли не забелязва съвпаденията в годините?

10 коментара:

Illa каза...

Смея да не се съглася с тази версия за преминаването към грегорианския календар. Доколкото съм чела, това преминаване е в резултат от решение на Вселенската патриаршия от края на 20-те или началото на 30-те години на ХХ в., за което (по-късно) тогавашният вселенски патриарх е бил сменен, но решението не е отменено. От тогавашните православни църкви само българската все още не е била самостоятелна, а подчинена на вселенската патриаршия. Затова е била принудена да се подчини на решението, за разлика от самостоятелните православни църкви, които не го приемат.
Не съм проверявала по други източници, откога всъщност празнуваме Коледа на 25 дек. Не мисля, че е трудно - има стари вестници в НБКМ :)

Анонимен каза...

Не, колегата е прав. Смяната е една разработка на КГБ с цел дипломатическа стъпка за сближаване с католическата църква. България е била пробен камък да се уеднаквят църковните календари на католици и православни, от което да извлекат дивиденти комунягите в Москва. Затова чрез КГБ и техния филиал ДС това решение е натрапено на БПЦ, както го описва колегата. Впоследствие другите православни църкви категорично отказват да сменят календарите си и България остава сама в "сближаването" със Папата. Това показва какви сме били блюдолизци, но не само по църковните дела.
Историк

Стойчо каза...

Според мен целта е била да се изкорени празнуването на църковните празници - Бъдни вечер става вече на друга дата, например.
И досега баща ми си отбелязва именния ден по стар стил.

komitata каза...

Бих се согласил сас Стојчо, ако нјамаше такова совпадение на датите. Но случването на тија нешта в толкова тесен диапазон говори за организирана акција срешту шансовете на БПЦ, вклјучително и за обединение.

Illa каза...

Т.е. в това тук http://pravoslavie.domainbg.com/02/fatalstep1.html няма нищо вярно?
1968 г. - сближаване на КГБ с католицизма?!? Точно през 1968?
Както и да е.

komitata каза...

Смяната на нашия църковен каледнар става през 1968 година, и то очевидно под силен външен натиск. Въпросите са два - защо именно през 1968 година и кой? Веднага след войната БПЦ става патриаршия и схизмата над нея е вдигната (говори се за договор, в който се отказва от епархии и прочее - някой да даде подробности). И всичко е мирно и тихо чак до 1968 - точно в годината, когато македонците се отделят в отделна църква. За мен няма друго обяснение - налагането на църковния календар е свързано с отделянето на МПЦ от СПЦ. Да ви напомня че става дума за комунизма, когато религията присъстваше в най-добрия случай като музеен експонат за чужденци, млади хора не бяха допускани в църквите, а църковните празници съзнателно бяха потискани с официална пропаганда и гадни номера - като например Бъдни Вечер и Коледа бяха работни дни, Великден също, а по Великден винаги пускаха по ТВ някой як филм или концерт, който цяла година няма къде да видиш..

komitata каза...

И само да добавя - през 1923 г. българската църква е в схизма - т.е. тя е смятана за еретическа антиправославна организация от останалия православен свят. По това време тя е напълно независима и никой не може да и наложи никакво решение, защото опитът за налагане на такова решение би бил де-факто признаване на каноничността и.

Illa каза...

Не знаех, че македонската църква се е отделила от сръбската през 60-те. Да си призная, църковната история е в периферията на интересите ми. Но ще си позволя да изразя известно съмнение относно схизмата по отношение на БПЦ. Доколкото ми е известно, тя става самостоятелна не веднага след войната, а някъде през 50-те. Дотогава юридически е била подчинена на Цариградската патриаршия (струва ми се, оше съгл. султанския ферман от 1870 г., може би).

Анонимен каза...

не ме интересува под какъв натиск и с какви цели през 1968 г. се оправят датите на църковните празници. интересува ме единствено това, че именно се оправят.
не ме интересуват твърденията за кой календар е бил по-точен. не ме интересуват религиозните фантазии на разни църковни умове - факт е, че календарът е съставен така, че да отчита движението на Земята около слънцето. очевидно Григорианският е бил по-точен. очевидно, заради ината на жадни за власт и надмощие църковни маниаци тази по-голяма точност не се приема от правослявния клир. очевидно за няколко века стария и по-малко точен календар на източните църкви изостава се цели 13 дена към 1916г. единственото вярно решение е било през 1916 г. Църквата ни да признае тази неточност и да превърти календара си с 13 дена напред, както светската власт. а не да побърква хората и да ги кара да празнуват Рождество (което ВИНАГИ, ама ВИНАГИ до 1916 г. е било на 25 дек.) на 7 януари, а Нова, забележете, началото на новата година, на 14!януари.
комунистите са направили едно добро дело, като са поправили тази простотия, макар и с огромно закъснение.
пак казвам, не ме интересуват целите и страничните резултати на този акт. интересува ме, че е постигнато най-важното - върнати са датите на Рождество и Нова година, такива, кавито са били цели 19 века - 25 дек. и 1 ян.
и пак добрата работа не е била цялостно завършена, защото ината на вмирисаните бради е оставил някои празници с неоправени дати.

Анонимен каза...

Чета и не разбирам за какво ПРАВОСЛАВИЕ се прави дискусия.ако го имаше няма да има спор за стар. нов стил. Аз съм от поколението"стар" стил, но когато бях млада(1968)за моите баби, това бе"новия" Така след Първата световна война се уеднаквява АСТРОНОМИЧНИА календар и се скача с 13 дни и се ДОПУСКА грешка и религиозните празници се преместват с 13 дни и това се корегира.Българите и всички ХРИСТИЯНИ са празнували Коледа на 25 дек.и се променя за един период от около 50 г Мойте обяснения се базират на информациа(книга)която е от 1881 г с пише(..Рождество Христово празноваме всякога на 25-й декември, защото въ тоя день се е родиль Христось...)

Споделените неща на Комитата

Виж какво споделям , заслужава си повече от това, което пиша. (старите споделени неща)