четвъртък, декември 21, 2006

Културен живот: Алеко и чалгата..

Много обичам да чета класиците и всеки път да откривам нещо, което до момента ми е убягвало. Гениалният автор се познава по това, че всеки път като четеш негова творба, всеки път водиш диалог с него и всеки път диалога ти е различен.

Кога се е появила чалгата (или попфолкът) в България? Датировката обикновено посочва 90те години на 20 век.

Но това не е така! Чалгата (или поне музикалната и философия) ни съпровожда от момента, в който българинът се сблъсква с модерното, а първият български автор, който сблъска българина с модерното, веднага го е забелязал:

"...- А бе, Илчо, я ми кажи, защо мразиш толкова българските песни? - обади се Дравичката на излизане.

- Кой? Аз да ги мразя? Съжалявам, гълъбче, че лошо си ме разбрал. Аз съм в състояние да се възхитя, да се забравя, да се захласна до екстаз от хубавите наши меланхолични народни песни, но от българските песни, а не от онези гнуснави пародии на чуждестранните вулгарни песни, които байганьовците ни предават изкълчени до неузнаваемост чрез ония цигански форшлаги и къртения на гърлото с пиянски трели и фиоритури... Ний имаме песни, но нямаме певци. Аз съм готов да прегърна своя враг, ако ми изпее, както трябва, песента "Богдане, бог да те убие" или "Я запретни, Вело моме, бели ръкави" и да погледна накриво приятеля си, когато видя, че се възхищава от "Зелен листец", "Каранфилчето" и други такива цигански прелести..."

http://www.slovo.bg/showwork.php3?AuID=169&WorkID=4681&Level=3
"Бай Ганьо", 1895 г.

5 коментара:

Стойчо каза...

Mdaaa, ne mozhe da mu se otreche na Aleko che e genij....

Търновец каза...

Щастливеца бе, страшен човек! ... жалко ,че са го утепали по погрешка. Още по жалко ,че е станало за сметка на някакъв български министър ....

komitata каза...

А знаете ли, аз като го четях като ученик много се чудех точно на този откъс какво има предвид авторът..;-)

Анонимен каза...

Хей, Комито! Николина Чакърдъкова, защото съпругът ми я харесва! Нищо лошо не мога да кажа за нея-красива е, пее добре, има хубав ансамбъл! Няма да ревнувам на стари години, я!
Комито, мисля си, че сте добро момче, а и пишете хубаво! А на тая земя няма безгрешни и Каракачанов не е безгрешен, но е приемлив! Не е необходимо да сте политик, за да Ви сваля шапка, но Човек дано да сте! Ето, имате в мое лице един фен завинаги!
Здраве и щастие, Комито! На вас, на тези които обичате и, които Ви обичат!
Поздрави от леля Лидия и семейство за Коледа и за Нова Година!

Васил каза...

Любопитно съвпадение. Точно на този откъс ми обърна внимание Александър Кьосев миналата година някъде на път между Тбилиси, Анкара и София. Наистина чалгата не е от вчера, и не от вчера е по-скоро интернационална, отколкото национална. Зараждащият се тогава български конструктивен национализъм има нужда от "стари български песни за душата" и неистово се разграничава от безродната музика, предназначена за удоволствията на тялото.

Споделените неща на Комитата

Виж какво споделям , заслужава си повече от това, което пиша. (старите споделени неща)