вторник, декември 19, 2006

Ежедневие: Зимни гуми и разсъждения за трафика

Един от големите ми недостатъци е, че направо ненавиждам да се занимавам със всякави действия по "поддръжката" на техника - просто искам техниката да си работи и да ме остави да се занимавам с любимите ми неща.

Зимните гуми обаче не питат. След като метеоролозите обещаха сняг просто си казах "днес е денят" и действах.

Консултирах се какви гуми да избера и откъде, и разбрах следното - общо взето гумите са проста работа, правят ги на много места, решаващият фактор е наличността.

Оказа се че една от най-добрите гумаджийници в София ми е наблизо - Диана на околовръстното (там ходех на технически прегледи също).

Тръгнах към 16.30 от вкъщи. Кръстовището Сребърна-Черни връх тъкмо започна да се задръства. Задръстванията са ми любима тема. Защото могат да ти изядат час-два от работното време, т.е. да намалят ефективността на софийската икономика (и моята лична) с 10-20 % (!!!!)

Защо стават задръствания - интересно обяснение, напълно приложимо прочетох в

http://www.realestate.ru/new.aspx?id=5437 :


Причиной пробок в Москве является многоэтажное жилищное строительство – Академия транспорта


Фундаментальная причина пробок в Москве – в высокой плотности населения столицы, а в Подмосковье проблема кроется в напряженных отношениях властей столицы и области, в их несогласованных действиях. Такое мнение в интервью высказал вице-президент Академии транспорта России Евгений Лобанов.


«Любое увеличение полосности движения в пределах Москвы малоэффективно, так как на выезде за пределы МКАД вы снова упретесь в «пробки»», - считает он.


По его словам, именно несогласованность действий представителей столичных, областных и федеральных властей тормозит решение главной проблемы. «Москва зажата в рамках МКАД, ее площадь в 3-4 раза меньше европейских и американских городов с такой же численностью. Столица остро нуждается в новых территориях, а решение этого вопроса требует политической воли», - отметил Евгений Лобанов в интервью «Прайм-тасс».


Как объяснил вице-президент Академии транспорта, фундаментальная причина пробок в Москве – в высокой плотности населения столицы. В Западной Европе этот показатель составляет от одной до трех тысяч жителей на кв. км. В Москве – 15 тыс. чел, а с учетом жилищной застройки на ближайшие 5 лет еще выше – 18 тыс. чел на кв. км.


«Во всем «виновато» многоэтажное жилищное строительство. Кстати, в крупных городах Юго-Восточной Азии этот показатель еще выше, и достигает 30 тыс. чел на кв. км. Однако там более мягкий климат, и положение отчасти спасают мотоциклы и велосипеды», - рассказал Евгений Лобанов.


В Москве только 20% населения используют для передвижения по столице личный транспорт, а 80% – общественный. В Западной Европе – обратное соотношение. В США на личных авто передвигаются до 100 % жителей городов, и во многих небольших городах общественного транспорта просто нет.


«Однако американские города не имеют длительной истории и, как правило, проектировались и строились в расчете на использование личных автомобилей. Поэтому мы должны ориентироваться на опыт Западной Европы», - уточнил эксперт. (о)


Хайде, който има смелост да мисли и да прилага измисленото към нашата действителност!
Около 15 минути ми трябваха, за да стигна до гумаджийницата. Там действат бързо и експедитивно - въпреки че девойките, които приемат поръчките са претоварени със всичко, дори да вдигат телефона, обясняват любезно и ясно.

Взех обикновени зимни гуми, а можех да взема едни, с които колата ми щеше да прилича на кръстоска между БТР и трактор. Само че с 200 лева по-скъпо. Спрях се на най-евтините гуми - Пирели (доживях Пирели да са най-евтините гуми!)

Други глезотийки - напомпаха ми гумите с азот (10 лева отгоре), намалявало корозията на джантите отвътре, смених и вентилите. Старите гуми ми ги опаковаха в жълти найлонови пликове и ми ги сложиха в багажника (културно!). Тъпо само че ме изгониха от кафенето "Моля, клиентите да напускат, затваряме" - Все още им е тежко да се изразяват учтиво.

Интересното започна като тръгнах да се прибирам. За обратен завой забравих - имаше плътна неподвижна колона в другата посока - затова реших да се прибера през Младост.

Кофти решение - почти навсякъде имаше задръствания. Пътувах около 40 минути до вкъщи.

Размечтал съм се - искам в България да ми се случи следното - да карам по широки и чисти улици (а не с тънък полупрозрачен слой кал по колата и улиците и то по всички софийски улици), да няма задръствания (а не да карам на полусъединител и да се чудя колко харчи пущината), да няма дупки (да не се взирам в тъмнината за почти незабележимите черни петна), да няма паркирали коли в дясната лента (за да мога да си карам в дясната лента, когато искам да завивам надясно а и автобусите и камионите да знаят къде им е мястото), да има маркировка а не да прокарвам непрекъснато мислени линии по платното, да паркирам колата си на по-малко от 100 метра от вкъщи, и да мога да ползвам тротоара като се прибирам у дома.

Е, искам и да живея на втория или третия етаж от четириетажен блок, под прозореца ми да има градина, до съседния блок да има 100 метра, да виждам Витоша, а за колата ми да има културно паркомясто под акациева сянка посипано с дребен бял чакъл.

Знаете ли защо Лагос вече не е столица на Нигерия, ами Абуджа?

Знаменитите лагоски задръствания

Лагос е най-големият град в Нигерия и логично - съвсем доскоро, той беше столица на държавата и столица на щат. От 15 години е лишен и от двете звания - защо? Заради трафика. Лагоските задръствания са толкова мащабни (и доста известни), че властта открила че на практика е по-лесно да се премести на по-спокойно място, отколокото да се мъчи със задръстванията.

Представи си как ще се почувстваш ако някой ден, когато положението с движението в София стане нетърпимо, а правителството и местната власт обявят, че се местят на друго място - например в Елин Пелин. Боклукът -като най-умен, вече се премести.

11 коментара:

Търновец каза...

Ех мечти ... мечти ...

И аз също си мечтая като изляза от къщи докато минавам разстоянието от 200 метра до работа да не ми се налага да псувам на ум поне по 5 пъти шофьорите спрели колите си кой както свари на тротоарите по пресечките на Витошка , да не ми се налага да съм изключително осторожен при преминаването на опасните минни полета от кучешки изпражнения по същите тези тротоари ... и ако все пак вдигна глава нагоре за момент като нормален човек не искам да виждам грозните, улющени и подтискащи фасади на сградите по същите тези улички ...

ех мечти ... мечти ...

заповядай , премести се във Велико Търново ако желаеш :)))

И там има проблеми с трафика , но пък за втория или третия етаж от четириетажен блок, под прозореца градина, до съседния блок 100 метра, за колата културно паркомясто под акациева сянка , Хубави и чисти улици вече в 70% от града ... за това мога да гарантирам :)

ето погледни какъв е изгледа от 3-я етаж на блок в един от кварталите от типа младост или люлин във Велико Търново ... :

http://photo-forum.net/index.php?APP_ACTION=GALLERY_IMAGE&IMAGE_ID=232658&USER_ID=15062

Стойчо каза...

Тази есен (след първия понеделник на септвмри) положението в града се влошава с всяка седмица - най-тежкият ден е понеделник и забелязах, че всеки път задръстването на моста Чавдар сутрин се увеличаваше с две коли назад, докато стигна средата на моста (говорим за фиксиран час 08:20 сутрин). Миналата година по това време задръстването едвам стигна края на Дондуков, а по-миналата - само до Дарик радио.

Абе изобщо......размечтал се е Комитата:-)

Хилмар Кабас каза...

Ооо, да...София за жалост е един ужасен пример за пълен хаос в градоустройственото планиране. Не знам дали ще има оправия в скоро време.

Търновец каза...

е как бе ? нали някой от заместник кметовете преди няколко месеца се изцепи ,че с новия градоустройствен план Софиа за 5 години щяла да заприлича на Прага !!!

Нерде Ямбол ... нерде Стамбол ! :)))

Анонимен каза...

Азотът е по-скоро, за да не се променя обемът от студения въздух.

komitata каза...

Хареса ми мисълта за товау че презастрояването е причината за задръстванията. И то като се има предвид че в москва процентът на хората с коли е много по-малък от тоя в София.

Иначе отдавна си мисля да мигрирам в някой друг град, поне през някои месеци в годината. София наистина става нетърпимо гнусна и претоварена.

А за мечтите - не би трябвало да са толкова нереалистични - в цивилизованите страни с които се сдружаваме хората масово живеят именно по този начин, но като изключим средиземноморските градове - там е ад, по-голям дори от софийския.

Това лято бях в Солун - ако това ни чака и в София, ще емигрирам

Стойчо каза...

Сега се сетих нещо, но явно отсъствието ми от айасикю и месенджъра в последните седмици си е казало думата - но защо си взе италиански ЗИМНИ гуми? Пирели са много добър прозиводител на ЛЕТНИ, но .... зимни гуми се взимат френски, немски, финландски (по реда на намаляване на цената, но едва ли на качесвтото)

komitata каза...

О, Стойчо
Италиански? Пирели е мултинационална корпорация.. само името и е италианско

komitata каза...

Стойчо ме накара да се замисля, и потърсих информация онлайн
Ето какво открих

Стойчо каза...

Важното е да си доволен:-)

Анонимен каза...

Същият бях тази сутрин в дъжда - рядка кал по цялото околовръстно с голееееми локви в ниските места, прибрах се по Цариградско - в 12 часа задръстването започна преди Полиграфическия.

Иначе не стигнах до кафето на Дияна, че веднага започнаха да ме правят, избираш си гумите от разпечатка на принтер и прочее.

Тези неща, в които има конкуренция се оправят. Всички други се влошават. Между другото за - взех си Semperit WINTER-GRIP - едно време с подобни марки караха само тези, които имаха долари.

Вбеси ме това, че 66 лв съм дал на държавата - стигнах в кал, отидох си в задръстване - какво общо има тя с тези гуми.

Споделените неща на Комитата

Виж какво споделям , заслужава си повече от това, което пиша. (старите споделени неща)