сряда, март 08, 2006

Американската следа при другаря Сталин

От малък съм се чудел откъде се е пръкнала архитектурата на тоталитарния комплекс - Партиен дом - ЦУМ - ШЕРАТОН. В ума ми се беше загнездило впечатлението, че всичко е внос от СССР - огромните арки, грубите камъни, фенери като в пещера, големите псевдо-колони и четириъгълната кула.

През 1993 година посетих Ню Йорк, малко след първото покушение срещу Световния Търговски Център (демек Близнаците) и докато щраках с моята СМЕНА 8 зад гърба си мернах познат силует на сграда. Много по-късно, чак в хотелската стая ми просветна - ами аз видях ЧАСТ ОТ ПАРТИЙНИЯ ДОМ!! Тази мисъл дълго ме гризеше, докато попаднах на снимка на Първи полицейски участък в Манхатън, поразително напомнящ за ниската част от партийния дом. Вижте сами.

Виждате вратата с колоните и големите прозорци, нали?

Липсва размах като при нас

Оказа се обаче, че не само ниската част има своя американски първообраз - високата част с правоъгълната кула е изкопирана от Ню-Йоркското кметство, както и входът с трите арки, един умен човек е написал цяла статия за това. Не съм архитект, затова ще ви оставя да прецените сами.

Родна стряха
А това е сградата на Ню Йоркското кметство, първообразът
(вижте ъгловата част с трите арки и кулата на върха)

Това е сградата на полицейския участък:
http://www.nyc-architecture.com/LM/LM026-FIRSTPRECINCT,NYPD.htm

А това е сградата на кметството плюс всички сгради, които са взаимствали идеи от нея. Най-близкият аналог на нашия партиен дом изглежда е в Шанхай :-)
http://www.nyc-architecture.com/SCC/SCC030a.htm

5 коментара:

Стойчо каза...

А можеха да им построят и панелки... на хамериканците, де;-)

komitata каза...

Абе не са били прости другарите. Панелки за народа, а за партията - американска архитектура. Даваш ми идея да проуча един друг въпрос - за колите на Партията.

Стойчо каза...

Че те "Чайките" като погледнеш и ги сравниш с някои Шевролети от 50те....

komitata каза...

Иде, иде, .. топла, топла статия..

Вени Г. каза...

Бате, ми и панелките сме копирали от Запада. Май ще взема да пиша за това в блога си

Споделените неща на Комитата

Виж какво споделям , заслужава си повече от това, което пиша. (старите споделени неща)